Gå til innhold

Ingen gratulerer meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etterhvert som folk på jobben får vite at jeg er gravid legger jeg merke til at de enten ikke sier et ord, eller så strekker de seg til "det var jo hyggelig". Ingen har vist noe tegn til å være glad på mine vegne, eller gratulert. 

Hva skal jeg legge i det? 

Anonymkode: ecbbe...738

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg gratulerer aldri ved graviditet. Det blir som å si: gratulerer, du har pult!

Jeg gratulerer når babyen er født. 

Før det er det hyggelig at du er gravid.

Anonymkode: 5698e...4c6

Skrevet

Jeg sier også bare "så koselig", men jeg spør gjerne litt om termin, om det går bra osv. for å vise interesse. Tror det er ganske vanlig det du opplever, at folk ikke sier så mye, veldig individuelt hvor mye folk kommenterer graviditet. Tror mange er redde for å tråkke feil. Noen er kanskje der at de tenker at du da blir borte, andre har kanskje erfaringer med mye fravær på småbarnsforeldre og er redde for at det skal bli for mye på dem selv. Noen har kanskje problemer med å bli gravid, har kanskje hatt problemer med det, kanskje noen har mistet selv eller kjenner noen nå som har mistet. Kan være uendelig mange grunner til at noen ikke viser mer engasjement. Men jeg tror ikke det er helt vanlig å si for mye hvis man ikke står hverandre nært. Vil tro hvordan du ev. velger å dele tanker om det å være gravid vil være styrende for hvor mye tilbakemeldinger du får også.

Velg å ikke legge så mye i det. Kollegene dine sier det er hyggelig, tro dem på det, og ikke prøv å tolke dem noe mer enn det. Ta til deg at de synes det er hyggelig :)

Gratulerer ;)

Anonymkode: 206dc...173

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Etterhvert som folk på jobben får vite at jeg er gravid legger jeg merke til at de enten ikke sier et ord, eller så strekker de seg til "det var jo hyggelig". Ingen har vist noe tegn til å være glad på mine vegne, eller gratulert. 

Hva skal jeg legge i det? 

Anonymkode: ecbbe...738

Er de ikke glad på dine vegne når de sier det var jo hyggelig da?

Anonymkode: 15ccc...8fd

Skrevet

Folk er gjerne litt forsiktige - det er ikke alle som er like glad for å være gravide, og det er ikke alle som ser ut som de er gravide som er det. Enig med de over her, gratulerer gjør jeg gjerne først når barnet er født.

Skrevet

Ville aldri falt meg inn å gratulere med en graviditet. "Så flink du er som har hatt sex", liksom? Kan godt si at det er hyggelig, men gratulere? Hva mener du innsatsen din består i? 

Anonymkode: a4612...dca

Skrevet

Ikke vanlig å gratulere graviditet.  Man sier "så hyggelig etc". Å gratulere gjør man når baby er født.

Anonymkode: 76613...fb2

Skrevet

"Så hyggelig" holder da lenge. Det er stort for en selv og kanskje for den aller nærmeste familie når noen er gravide, men for de fleste andre så er det rett og slett bare "hyggelig". 

Skrevet

Har aldri gratulert noen fordi de er gravide. Kan ikke huske at noen har gratulert meg heller, i mine svangerskap. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ville aldri falt meg inn å gratulere med en graviditet. "Så flink du er som har hatt sex", liksom? Kan godt si at det er hyggelig, men gratulere? Hva mener du innsatsen din består i? 

Anonymkode: a4612...dca

Det er jo helt vanlig å gratulere noen med fødselsdagen, f.eks, en gratulasjon trenger da ikke være knyttet til innsats?! 

Jeg har fått masse gratulasjoner i graviditeten, og syns også det er naturlig og hyggelig å gratulere andre. 

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gratulerer aldri ved graviditet. Det blir som å si: gratulerer, du har pult!

Jeg gratulerer når babyen er født. 

Før det er det hyggelig at du er gravid.

Anonymkode: 5698e...4c6

Enig. Noen mennesker forventer bølgen bare de har klart å helle fløte i kaffen...

Anonymkode: 600e9...9e9

Skrevet

Min mellomste er dødfødt. Med siste hatet jeg gratulasjoner. Jeg kjente på at det ikke var noe vits med gratulasjoner før ungen var trygt ute.

Er det noen på jobben din som har en lignende erfaring?

Anonymkode: 9c7b1...687

Skrevet

I mine kretser er det ikke normalt å gratulere ved graviditet. 

Jeg sier ofte, det var hyggelige nyheter, eller så koselig. 

Gratulasjonen kommer når babyen er kommet ut. 

Legger du litt vel mye i graviditeten? Har du kanskje slitt lenge? 

Det har kanskje vært en strevsom ferd for deg å bli gravid, da er det kanskje på sin plass å gratulere. Men jeg tenker ikke slik, jeg tenker at ferden langt fra er over. 

Anonymkode: 18d8c...d18

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...