Gå til innhold

Roadtrip med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet
40 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Vi skal ikke ha overnatting før ganske langt sør i Tyskland og er det noe jeg hater enda mer enn å kjøre til Malmø er det bilferge ... prøvde oss på superspeed i fjor. Sjøsyk og stappfull båt... Hehe... overlever til Malmø da😊 Hi

hehe.

Fortsetter under...

Skrevet
1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Man kan jo sove mens den andre kjører😊Hi

Så du sover om dagen når det er noe du kan se på? Du opplever mye da! Innsiden av bilen. 

Anonymkode: 37ec3...633

Skrevet
1 time siden, *Miss Marple* skrev:

Så rar du er! Tenk å kritisere andres ferieplaner basert på dine egne meninger. Du er sikkert voksen nok til å skjønne at man er forskjellige og at man kan ha forskjellige ønsker for ferien sin? 

Er ikke dette et diskusjonsforum? Må man hele tiden være enig? Du gjør jo det samme her, kritiserer at jeg har annen mening?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så du sover om dagen når det er noe du kan se på? Du opplever mye da! Innsiden av bilen. 

Jøssenavn.... selv om man liker å kjøre på natten kan man jo bytte på å sove og kjøre. Poenget mitt er at når det er min tur å kjøre , da er det helt Ok å kjøre på natten 😊Hi

Skrevet
57 minutter siden, prekæs skrev:

hehe.

Ja, skal ikke være lett serru😊 Blir nærmest mannevond når jeg blir sjåsyk😂Hi

Skrevet
3 timer siden, Iiiiik skrev:

Sist vi kjørte til Italia stoppet vi på Europark sør i Tyskland, veldig gøy for barna og også for oss voksne. http://www.europapark.de/de 

Vi var også noen dager i Annecy, en nydelig by vi neppe ville besøkt ellers. https://theculturetrip.com/europe/france/articles/10-reasons-why-you-must-visit-annecy-france/

Anbefaler virkelig Europapark, det er den beste parken jeg har vært i. 

Anonymkode: 0587e...f6d

Annonse

Skrevet

Vi kjører mye bil, og både vi og ungene er fornøyde med det. Men for oss er bilturen i seg selv en del av opplevelsen, derfor kjører vi aldri så langt av gangen og ikke om natta og vi unngår motorveier så langt det er mulig. Tilrettelagt på rette måten, går det fint an å kose seg på biltur både for barn og voksne. Hvordan ting blir tilrettelagt har variert oppover, alt etter ungenes alder. Det viktigste er vel at hver familie finner det som passer for dem. Hvor langt vi kjører på en dag kan variere fra 2 til 8-9 timer, aller helst noe mellom der. Og alt etter hvor mange spennende plasser det er å stoppe underveis.

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så mye tid som går bort på å kjøre da. Tid som kunne blitt brukt på å slappe av og kose dere. 

Roadtrip langs highway 1 i USA kjøper jeg for det er en nydelig tur, man kjører selvsagt ikke om natten, da ser man jo ikke noe.. hva er vitsen da? Men å kjøre nedover motorveier i Europa er jo rett og slett stusselig. Det går fly altså...

Vi slapper jo av og koser oss i bilen!

da er vi sammen hele familien, og prater, synger, ler og har det gøy!

vi holder oss som regel til 5-7 timer per dag!

Og i sommer skal vi faktisk kjøre highway 1 - det blir fantastisk!!!

Anonymkode: 46662...975

Skrevet

Familien min (og flere andre jeg vet om) har kjørt Hirtshals - Frankrike på en dag.  Da tar vi først ferge fra Bergen som ankommer Danmark tidlig om morgenen.  Om kvelden ankommer vi Paris-området.  Etappen er tøff, men fordelen er at vi har vår egen bil med oss, og slipper å tilbringe hele ferien på samme sted.  Jeg opplever også at "innfødte" tar betydelig mer hensyn i trafikken enn når jeg kjører bil med franske skilt.  

For oss vestlendinger er det jo en drøm å kjøre i Europa.  Veiene er flate uten svinger og det er ingen rasfare noe sted.  Å kjøre ti timer på motorvei i Europa er noe helt annet enn å kjøre ti timer på svingete vestlandsveier.  Ungene synes det er kjekt med fergeavbrudd på veien i Norge, jeg synes det er kjekt å slippe bilsyke barn når vi kjører i Europa.  

God ferie!

Anonymkode: d1660...c1c

Skrevet
8 timer siden, Yellow Brick Road skrev:

Vi kjører mye bil, og både vi og ungene er fornøyde med det. Men for oss er bilturen i seg selv en del av opplevelsen, derfor kjører vi aldri så langt av gangen og ikke om natta og vi unngår motorveier så langt det er mulig. Tilrettelagt på rette måten, går det fint an å kose seg på biltur både for barn og voksne. Hvordan ting blir tilrettelagt har variert oppover, alt etter ungenes alder. Det viktigste er vel at hver familie finner det som passer for dem. Hvor langt vi kjører på en dag kan variere fra 2 til 8-9 timer, aller helst noe mellom der. Og alt etter hvor mange spennende plasser det er å stoppe underveis.

Turen i seg selv er også ferie for oss . Det blir bare den første etappen som blir en transportetappe. Da kommer vi oss kjapt ned til hvor det begynner å bli spennende . Hi

Skrevet

Slår ett slag for å sette seg på business på flyet og våkne opp uthvilt og klar for ferie 10-15 timer, og noen greie måltider, senere. 

Anonymkode: 966f3...f07

Skrevet

Elsker roadtrip og skal gjør det i år igjen.

Som regel bestemmer vi bare første stop og tar en dag av gangen. Vi pleier å spørre ungene om de vil starte med to korte etapper, eller en lang som tar oss lang og gjør at vi kan oppleve mer spennende ting tidligere. De er vant til å kjøre langt og velger alltid å starte med en lang etappe for å komme kjapt gjennom Danmark og store deler av Tyskland kjapt.

Når vi er leie finner vi overnatting og først da bestemmer vi hvor dagen etter bærer. Vi har funnet veldig mye morsomt på denne måte. Plutselig kjører vi forbi noe som vi stopper ved, eller vi plukker opp en flyers på et hotell. Vi har kjørt noen merkelige Go-kart på skinner ned fjellene i alpene, vi har oppdaget badeland vi ikke ante fantes, vi har besøkt slott i øde fjellandsbyer, grillet med vanvittige utsikter, men også tatt pause på de merkeligste steder osv osv. Dette hadde vi aldri sett om bord på et fly.

Et år skulle vi til Frankrike, men endte på den Italienske Riviera. Et annet kom vi aldri lengre enn Sverige da vi hadde kortere tid og fant så utrolig mye gøy der.

I år har vi kjøpt ny bil med mer plass og enda bedre komfort til turene våres. For vi reiser til "syden" vi også, men vi kjører dit. Hvor vi ender i år vet vi ikke enda, men til neste år skal vi til Kroatia......hvis det ikke blir Marokko som vi også vurderer.  

Mitt beste råd er å slappe av, og la dagene forme seg etter humør, dagsform og nye ideer. Kommuniser og stop for is :Nikke:Kjøreturen er ikke bare transport, det er en del av turen.

Anonymkode: 29c87...303

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slår ett slag for å sette seg på business på flyet og våkne opp uthvilt og klar for ferie 10-15 timer, og noen greie måltider, senere. 

Anonymkode: 966f3...f07

Det er jo helt innafor det, men nå handlet dette om roadtrip😊 Hi

Annonse

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Som regel bestemmer vi bare første stop og tar en dag av gangen. Vi pleier å spørre ungene om de vil starte med to korte etapper, eller en lang som tar oss lang og gjør at vi kan oppleve mer spennende ting tidligere. De er vant til å kjøre langt og velger alltid å starte med en lang etappe for å komme kjapt gjennom Danmark og store deler av Tyskland kjapt.

Når vi er leie finner vi overnatting og først da bestemmer vi hvor dagen etter bærer. Vi har funnet veldig mye morsomt på denne måte. Plutselig kjører vi forbi noe som vi stopper ved, eller vi plukker opp en flyers på et hotell. Vi har kjørt noen merkelige Go-kart på skinner ned fjellene i alpene, vi har oppdaget badeland vi ikke ante fantes, vi har besøkt slott i øde fjellandsbyer, grillet med vanvittige utsikter, men også tatt pause på de merkeligste steder osv osv. Dette hadde vi aldri sett om bord på et fly.

Et år skulle vi til Frankrike, men endte på den Italienske Riviera. Et annet kom vi aldri lengre enn Sverige da vi hadde kortere tid og fant så utrolig mye gøy der.

I år har vi kjøpt ny bil med mer plass og enda bedre komfort til turene våres. For vi reiser til "syden" vi også, men vi kjører dit. Hvor vi ender i år vet vi ikke enda, men til neste år skal vi til Kroatia......hvis det ikke blir Marokko som vi også vurderer.  

Mitt beste råd er å slappe av, og la dagene forme seg etter humør, dagsform og nye ideer. Kommuniser og stop for is :Nikke:Kjøreturen er ikke bare transport, det er en del av turen.

Kan legge til at vi har tre barn og yngste var 4 år da vi startet med dette.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Høres herlig ut😊 Vi opplevde å finne en helt nyyydelig by i nord Italia i fjor. Seriøst aldri spist så god mat som på hotellet der. Så jeg er heeeelt med på at man finner de nydeligste perler når man kjører😊 Hi

Skrevet

Vi skal kjøre nedover vi også. Vi har gjort det før, men da var det for dårlig planlagt. Det vi har lært er å holde seg unna rushet! Aldri kjøre i kø. Autobahn i Tyskland trenger faktisk ikke fartsgrenser 😳

Problemet var jo ikke for høy hastighet, problemet var jo gå fart! 

Tenker at om vi kommer inn til Danmark tidlig, blir det kjørt Danmark og Nord-Tyskland. Kommer vi inn på kvelden kjører vi til Nord-Tyskland. Så pause til trafikken slutter på kvelden, så trakker vi til igjen.

Hvor langt skal dere? 

Anonymkode: c1eef...076

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi skal kjøre nedover vi også. Vi har gjort det før, men da var det for dårlig planlagt. Det vi har lært er å holde seg unna rushet! Aldri kjøre i kø. Autobahn i Tyskland trenger faktisk ikke fartsgrenser 😳

Problemet var jo ikke for høy hastighet, problemet var jo gå fart! 

Tenker at om vi kommer inn til Danmark tidlig, blir det kjørt Danmark og Nord-Tyskland. Kommer vi inn på kvelden kjører vi til Nord-Tyskland. Så pause til trafikken slutter på kvelden, så trakker vi til igjen.

Hvor langt skal dere? 

Anonymkode: c1eef...076

Vi har også gjort det tidligere , midt i juli og hadde null kø. Vi drar nok fra Oslo i 21 tiden og er da i Tyskland tidlig morgen . Vi reiser til Sør Frankrike og Nord Italia . Første stopp ganske langt sør i Tyskland . Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...