Gå til innhold

Roadtrip med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som reiser med barn på lange bilturer, hvor lange intervaller har dere? Vi planlegger årets biltur nedover i Europa. Vurderer en monsteretappe på 15 timer før vi overnatter første gang. Ungene er vandt til lange bilturer og vi reiser på natten . De sover godt i bilen. Relativt store barn da, 9 og 10. Vi stopper selvsagt korte stopp for mat, tissepause og beinstrekk . 

Fortsetter under...

Skrevet

Roadtrip er ikke ferie for barn før de blir vesentlig større. 15 timer?? Er ikke gøy for voksne heller det da... 

Anonymkode: 37ec3...633

Skrevet

Ungene elsker å reise rundt med bil, så akkurat det er ikke noe problem. Vi voksne er også glad i bilturer , selv elsker jeg veien på natten. Hi 

Skrevet

Vi har kjørt til Kroatia og Italia siden barna var 3 og 5 år. Fungerer fint for oss.

Vi har pleid å ta nattferge til Danmark. Stoppa i Legoland og kjørt til Tyskegrensa for å sove.  Neste dag til sør i Tyskland, 1 natt i Østerrike og så helt fram. 

Kjører ca 1 time før vi spiser frokost. Så 3-4 timer før vi stopper på bensinstasjon/rasteplass og ei kjøreøkt til før vi slår oss til ro.

Har heldigvis barn som trives i bil vi også. Deilig å være garantert fint vær i ferien.

Anonymkode: 5fd51...651

Skrevet

Hehehe...LYKKE til!

Anonymkode: 197df...c01

Skrevet
6 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ungene elsker å reise rundt med bil, så akkurat det er ikke noe problem. Vi voksne er også glad i bilturer , selv elsker jeg veien på natten. Hi 

Så mye tid som går bort på å kjøre da. Tid som kunne blitt brukt på å slappe av og kose dere. 

Roadtrip langs highway 1 i USA kjøper jeg for det er en nydelig tur, man kjører selvsagt ikke om natten, da ser man jo ikke noe.. hva er vitsen da? Men å kjøre nedover motorveier i Europa er jo rett og slett stusselig. Det går fly altså...

Annonse

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har kjørt til Kroatia og Italia siden barna var 3 og 5 år. Fungerer fint for oss.

Vi har pleid å ta nattferge til Danmark. Stoppa i Legoland og kjørt til Tyskegrensa for å sove.  Neste dag til sør i Tyskland, 1 natt i Østerrike og så helt fram. 

Kjører ca 1 time før vi spiser frokost. Så 3-4 timer før vi stopper på bensinstasjon/rasteplass og ei kjøreøkt til før vi slår oss til ro.

Har heldigvis barn som trives i bil vi også. Deilig å være garantert fint vær i ferien.

Anonymkode: 5fd51...651

Høres ut som en flott tur😊 Vi skal sove en natt etter 15 timersøkten og så neste dag en økt på kun 7 timer (INK stopp) ungene gleder seg villt. Drar sent på kvelden og ungene sover hele natten. Hi

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Høres ut som en flott tur😊 Vi skal sove en natt etter 15 timersøkten og så neste dag en økt på kun 7 timer (INK stopp) ungene gleder seg villt. Drar sent på kvelden og ungene sover hele natten. Hi

Nå er det vel ikke bilkjøringen de gleder seg til får jeg håpe, men å dra på tur. De hadde nok hatt like stor glede av en flytur til et sted og lek og moro der istedenfor å sitte å glo i en bil. Går jo an å leie bil der også...

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så mye tid som går bort på å kjøre da. Tid som kunne blitt brukt på å slappe av og kose dere. 

Roadtrip langs highway 1 i USA kjøper jeg for det er en nydelig tur, man kjører selvsagt ikke om natten, da ser man jo ikke noe.. hva er vitsen da? Men å kjøre nedover motorveier i Europa er jo rett og slett stusselig. Det går fly altså...

Ja , det går fly😊 Vi skal til mange land og skal være borte i flere uker. Vi skal også bo slik at det er mest praktisk med bil. Du har rett i at veiene i Europa ikke er de mest spennende , men jeg elsker å kjøre om natten . Ha veien for oss selv, se lysene fra byene og det er avslappende 😊Hi 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nå er det vel ikke bilkjøringen de gleder seg til får jeg håpe, men å dra på tur. De hadde nok hatt like stor glede av en flytur til et sted og lek og moro der istedenfor å sitte å glo i en bil. Går jo an å leie bil der også...

Kan vel mye mulig hende de koser seg på biltur vel? hi

Skrevet
Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Ja , det går fly😊 Vi skal til mange land og skal være borte i flere uker. Vi skal også bo slik at det er mest praktisk med bil. Du har rett i at veiene i Europa ikke er de mest spennende , men jeg elsker å kjøre om natten . Ha veien for oss selv, se lysene fra byene og det er avslappende 😊Hi 

Ja, dere må jo være borte i flere uker.. går vel fort en uke bare i bilen? Når sover du da? Om du ikke sover på natta? Høres ikke mye avslappende ut gitt. Men dere får ha god tur! Bra ikke alle er like! 

Skrevet
1 minutt siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Kan vel mye mulig hende de koser seg på biltur vel? hi

Joda, hvis de ikke er interessert i å oppleve eller se så mye men bare være så er det sikkert greit. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, dere må jo være borte i flere uker.. går vel fort en uke bare i bilen? Når sover du da? Om du ikke sover på natta? Høres ikke mye avslappende ut gitt. Men dere får ha god tur! Bra ikke alle er like! 

Man kan jo sove mens den andre kjører😊Hi

Annonse

Skrevet

Vi skal også kjøre nedover Europa i sommer. Satser på Kiel-ferga, deretter til grensa til Frankrike, og videre mot grensa til Spania dagen etter. Det blir pause ca annenhver time, kanskje til og med oftere. Klart vi kunne flydd, men vi trenger bil dit vi skal, så da kom vi fram til at å kjøre ville være det beste alternativet. Vi gleder oss masse! Barna er forøvrig 2, 4 og 6 år.

Anonymkode: 53a34...380

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så rar du er! Tenk å kritisere andres ferieplaner basert på dine egne meninger. Du er sikkert voksen nok til å skjønne at man er forskjellige og at man kan ha forskjellige ønsker for ferien sin? 

Skrevet

Puh! Sikkert perfekt for dere, men kjenner jeg blir svett bare ved tanken ;) God tur!

Anonymkode: 80e9b...f2f

Skrevet

Jeg liker bilferie. Kanskje ikke akkurat kjøringen, men det å stoppe steder man helt klart aldri ville reist til ellers. Vi kjører aldri så lenge som 15 timer på en dag, kanskje ikke sju en gang. Hvis vi kjører lenge én dag, sover vi to netter på det stedet vi da stopper. Jeg liker å planlegge, google steder, avstander osv og finne koselige byer eller steder med aktivitetsmuligheter for barna. 

Skrevet

Har familie med tre unger som glatt kjører 12 timer hver dag i 2-3 dager når de skal ned hit. Null problemer, ungene er godt vant og stortrives på biltur :) Nordlendinger som er vant til store avstander. Våre unger derimot klikker i vinkel av en tur til butikken, så vi drar ikke på bilferie på noen år enda :P

Skrevet

Jeg har to barn på hhv 2år og 7år.

Som alenemor har jeg som regel ikke råd til flybilletter for alle mann så vi drar ofte med bil. Lengste vi har kjørt er 14 timer, dette gjorde vi over 2 dager. Det var null stress. Vi stoppet på veien og hadde det ganske moro. Jeg ble dog litt lei av å høre på de samme barnesangene så neste gang tar Jeg med flere cd'er. 

Turen blir nøye planlagt slik at vi stopper der det er noe å gjøre eller se på; f.eks park, lekeplass, historisk sted o.l. Og med turer over 9 timer i bil tar vi som regel en overnatting på et billig motell. 

Anonymkode: b3ece...99d

Skrevet

Vi skal kjøre til Danmark i år. Og skal bruke en hel dag på vei til Oslo og nattbåt. Når vi skal hjemme igjen så blir det små etapper mot vestlandet.

2-3 til Mandal

2-3 til Stavanger osv...

Anonymkode: 96998...f31

Skrevet

Den verste strekningen er igjennom Tyskland, etter det er det temmelig mye å se. Vinmarker, fjell, bygninger, sjøer, endeløse sletter med valmuer, solsikker, humleplanter og enda lenger syd lavendel. Fra Kiel til sydtyskland tar det 8-9 timer. Tyskland har den verste villmannskjøringen, nettene er verst, selv om det er mindre trafikk. Ville aldri kjørt på natten, har gjort det og det kan fort bli et mareritt når man blir trøtt nok. Ta inn på hotell i og tid, slik at dere får spist middag og slappet skikkelig av før neste etappe. Å kjøre på ukjente steder og på trafikkerte veier overtrøtte, er livsfarlig og dessuten skal man være litt forsiktig langs rasteplassene nattetid.

Ta med lydbøker. Gull verdt og man får alle typer fra dokumentarer til romaner

Skrevet

Jeg synes i grunn veien ned til Tyskland er verst jeg... fra Oslo til Malmø derimot.... GRØSS så kjedelig!!! Vi skal gjennom hele Tyskland og ned til Italia og sør Frankrike . (Leid hus i 14 dager) hi

Skrevet
14 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev:

Jeg synes i grunn veien ned til Tyskland er verst jeg... fra Oslo til Malmø derimot.... GRØSS så kjedelig!!! Vi skal gjennom hele Tyskland og ned til Italia og sør Frankrike . (Leid hus i 14 dager) hi

Da sjekker du Kielfergen. Ikke så veldig dyrt om du tenker en tank drivstoff, ferge fra Rødby, bompenger til Danmark og en hotellovernatting du ellers måtte hatt. De siste årene har fergen fra Oslo, vært rimeligere enn fergen fra Gøteborg.

Skrevet
5 minutter siden, prekæs skrev:

Da sjekker du Kielfergen. Ikke så veldig dyrt om du tenker en tank drivstoff, ferge fra Rødby, bompenger til Danmark og en hotellovernatting du ellers måtte hatt. De siste årene har fergen fra Oslo, vært rimeligere enn fergen fra Gøteborg.

Vi skal ikke ha overnatting før ganske langt sør i Tyskland og er det noe jeg hater enda mer enn å kjøre til Malmø er det bilferge ... prøvde oss på superspeed i fjor. Sjøsyk og stappfull båt... Hehe... overlever til Malmø da😊 Hi

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...