Anonym bruker Skrevet 11. mai 2017 #1 Skrevet 11. mai 2017 Får man noe glede av de? Hva krever de av stell? Har mye allergier i hus og barna maser sånn etter dyr Anonymkode: f020c...8be
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2017 #2 Skrevet 11. mai 2017 Å ha skillpadde i et lite akvarium mener jeg er dyreplageri. Da er det landskillpadder som er alternativet. De er lite selskapelig, er lettskremt. Man må respektere det når de ligger og sover, man må la den ligge i fred det halvåret den ligger i dvale. Landskillpadden må bades i en balje noen ganger om dagen slik at den får drukket (vanskelig å ha vannskål til dem fordi de ikke får godt nok tak i vannet da fordi skålen blir for høy). Da gjør den som regel også fra seg oppi baljen etter at den har drukket. Vannet må være grunt, ellers drukner skillpadden. Men man må belage seg på å tørke opp etter skillpadden ofte. Urinen er helt blank, ofte med noe hvitt i. Avføringen er som regel "saueperler". Å gi en skillpadde variert nok kost er en utfordring. På sommeren bør man la den få være ute, men må da følges med absolutt hele tiden, hvis ikke blir de fort borte (skulle ikke tro det med den farten ). Alternativt en rømningssikker innhegning, men da må man også være i nærheten, blir de for kalde kan de gjøre at de går i dvale til feil tid og kommer helt i urute. Om en skillpadde forsøker å klatre og faller og blir liggende på ryggen så kan den til slutt dø av det, derfor så må man følge med dem. Noen ganger kan de ligge i ro på fanget, sikkert på grunn av at de liker varme, men foretrekker som regel å være for seg selv. Den jeg hadde var glad i å bli klødd/strøket veldig forsiktig på huden bak hodet, der er huden helt silkemyk. Min elsket friske jordbær og løvetannblad, men vi forsøkte å gi den variert kosthold hele året. Den fikk også gå fritt i leiligheten. Er det et hus med trapper må trappen skillpaddesikres, for de utforsker alt de kan, og kan skade seg om de faller ned en trapp. Er de uheldige lander de også på ryggen og blir liggende hjelpesløs. Skal man lufte i sommerhalvåret må man også følge med hvor skillpadden er hele tiden, ellers er de raske til å gå ut. Nesten håpløst å finne dem igjen ute pga. fargen og at de er forbausende raske når de får opp farten. Ute kan en for dyp vanndam ta livet av dem, de kan bli påkjørt av en bil - og de søker ofte ly under løv, busker osv. så veldig vanskelig å finne igjen! Jeg tror dessverre skillpadde er et dyr det er stas å ha den første tiden, men som de fleste fort mister interessen for. Skal man gi en skillpadde et noenlunde godt liv i Norge så må man være villig til å bruke en del tid på den, spesielt på sommeren, både med å være ute med den og også med å plukke vekster den kan spise daglig. Og en ting til, skillpaddene blir gamle, så tar man en til seg, så risikerer man at det blir for livet! Anonymkode: 29bf0...2bf
Superdolly Skrevet 11. mai 2017 #3 Skrevet 11. mai 2017 Jeg ser ikke for meg at en skilpadde gir så mye glede. De er ikke akkurat myke og kosete . Men det er ren synsing, det vet jeg ikke. En ting du skal være oppmerksom på, er at skilpadder lever veldig lenge. Gjerne 50 år, muligens også lengre. Det betyr at den skilpadden du skaffer deg i år, antagelig vil leve like lenge som og muligens lenger enn deg. Du påtar deg et livslangt ansvar og bør også tenke gjennom hvem som skal arve ansvaret etter deg. Les mer om skilpadder her: http://www.skilpadder.com/
Anonym bruker Skrevet 11. mai 2017 #4 Skrevet 11. mai 2017 6 minutter siden, Superdolly skrev: Jeg ser ikke for meg at en skilpadde gir så mye glede. De er ikke akkurat myke og kosete . Men det er ren synsing, det vet jeg ikke. En ting du skal være oppmerksom på, er at skilpadder lever veldig lenge. Gjerne 50 år, muligens også lengre. Det betyr at den skilpadden du skaffer deg i år, antagelig vil leve like lenge som og muligens lenger enn deg. Du påtar deg et livslangt ansvar og bør også tenke gjennom hvem som skal arve ansvaret etter deg. Les mer om skilpadder her: http://www.skilpadder.com/ Jeg svarte over her, men veldig enig i det du skriver. Den jeg fikk som barn var antatt å være rundt 80 år da den kom til landet. Noen hadde hatt den noen år før jeg fikk den. Jeg hadde den i en god del år før noen i familien overtok den. Den døde der etter noen år. Da må den ha vært rundt 100 år, hvis aldersantakelsen når den kom til landet var riktig. Anonymkode: 29bf0...2bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå