Gå til innhold

Irritabel tarm

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noe her som har irritabel tarm og kan si noe om hvordan det arter seg? Har dere evt andre diagnoser som har sammenheng med dette?

Lurer på om jeg kan ha noe slikt, da det ligger til familien, og jeg har mye problemer med avføring, magesmerter og luft. Uansett hva jeg spiser får jeg vondt og luft, og jeg går på toalettet minst 7-8 ganger om dagen. Unntak er hvis jeg ikke spiser noenting...

Anonymkode: 26d9a...397

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har nok det. Hadde en del plager en periode med mye knipsmerter, plutselig trang og løs mage. Dette er bedre nå, men jeg må være forsiktig med fiberrik mat (typisk knekkebrød med frø), da får jeg gjerne det samme igjen. Har også litt plager med plutselig trang fremdeles, men det går stort sett greit. Nå er jeg kanskje mer forstoppet, og det kan jo også gi løs mage, smerter og vond lukt... Så det skal ikke være lett :P Jeg har etterhvert lært meg hva jeg reagerer på, og unngår det med mindre jeg har så lyst på det at det blir verdt det ;)

Anonymkode: 6051a...233

Skrevet (endret)

Følger denne tråden😊

Endret av LillaGorilla♥♥
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har nok det. Hadde en del plager en periode med mye knipsmerter, plutselig trang og løs mage. Dette er bedre nå, men jeg må være forsiktig med fiberrik mat (typisk knekkebrød med frø), da får jeg gjerne det samme igjen. Har også litt plager med plutselig trang fremdeles, men det går stort sett greit. Nå er jeg kanskje mer forstoppet, og det kan jo også gi løs mage, smerter og vond lukt... Så det skal ikke være lett :P Jeg har etterhvert lært meg hva jeg reagerer på, og unngår det med mindre jeg har så lyst på det at det blir verdt det ;)

Takk for svar. Jobber du fullt, og fungerer du greit i hverdagen? Jeg jobber og vil jobbe, men merker at det går utover hverdagen både smerte og tidsmessig. Har mye vondt og må alltid ha et toalett i nærheten og bruker mye tid der. Store smerter om morgenen og det tar lang tid..

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det noe her som har irritabel tarm og kan si noe om hvordan det arter seg? Har dere evt andre diagnoser som har sammenheng med dette?

Lurer på om jeg kan ha noe slikt, da det ligger til familien, og jeg har mye problemer med avføring, magesmerter og luft. Uansett hva jeg spiser får jeg vondt og luft, og jeg går på toalettet minst 7-8 ganger om dagen. Unntak er hvis jeg ikke spiser noenting...

Jeg tror det kan utarte seg forskjellig fra person til person, noen av symptomene jeg leser om kjenner jeg meg ikke igjen i (feks diaré). Allikevel er jeg blitt diagnostisert med irritabel tarm.

Mine symptomer er mye luft i magen, luftsmerter og hard avføring. Styrken på symptomene varierer, fra veldig sterke så de påvirker livskvaliteten, til at jeg fint kan leve med dem. Uansett så må jeg slippe ut mye luft hver dag hele døgnet (spesielt kvelden). Hvis jeg ikke gjør det får jeg sterke magesmerter som kan hindre meg i å fungere.

Faktorer som gjør at jeg blir mer plaget er å spise/drikke brus, sukkerfrie pastiller, løk, hvitløk. Dette er iallefall verstingene.

I tillegg påvirker stress veldig, og den psykiske tilstanden forøvrig. Jeg er plaget med angst, og i dårlige perioder blir også tarmproblemene verre.

Faktorer som hjelper er trening, regelmessig livsførsel (feks avføring til bestemte tider, ellers kan det bli forstoppelse) og kjente omgivelser (hvis jeg er på besøk nytt sted over flere dager kan jeg få store problemer), og prøve å unngå stress og følelsesmessige belastninger.

Anonymkode: 20e6a...457

Skrevet

Jeg gikk i 15 år med diagnosen irritabel tarm før jeg beordret legen min til en skikkelig undersøkelse. Tok koloskopi, mr og flere andre undersøkelser, og det viste seg at jeg har crohns. 

Anonymkode: e3f2a...e55

Annonse

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Jobber du fullt, og fungerer du greit i hverdagen? Jeg jobber og vil jobbe, men merker at det går utover hverdagen både smerte og tidsmessig. Har mye vondt og må alltid ha et toalett i nærheten og bruker mye tid der. Store smerter om morgenen og det tar lang tid..

Jeg jobber fullt og fungerer normalt. En periode var slitsom pga mye vondt og aktiv mage, men det ga seg etter at jeg fjernet hjemmelagede knekkebrød fra kostholdet :P

Eneste som kan være plagsomt er trangen til å gå på do i/etter måltider, særlig når jeg er på besøk. Men det skaper ikke så store problemer at det hemmer meg. 

Skrevet

Jeg har også irritabel tarm men reagerer ikke på samme hver gang. Noen ganger er det kake jeg reagerer på,mens andre ganger kan jeg spise 4 kakestykker uten å få noen plager.Av og til har jeg reagert på grøt,mens andre ganger kan jeg drikke 2 fulle glass med melk uten å reagere. Noen ganger reagerer jeg på å spise pizza men det er ikke så ofte. Men vet hvertfall det er maten jeg reagerer på ettersom det er kort tid etter måltid jeg får vondt i magen.

Anonymkode: 3e160...3fa

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg gikk i 15 år med diagnosen irritabel tarm før jeg beordret legen min til en skikkelig undersøkelse. Tok koloskopi, mr og flere andre undersøkelser, og det viste seg at jeg har crohns. 

Hva er forskjellen evt, og er symptomene like?

Skrevet

Jeg fikk diagnosen rundt nyttår, etter mange år med plager. Mye luft og sterke smerter, og problemer med å klare å gå på do. 

Gikk på en streng lav FODMAP-diett i hele januar og februar, og merket god bedring når det gjaldt smerter og luft, men hadde fremdeles ikke avføring mer enn ca hver tredje dag. 

Så fikk jeg (blå) resept på Constella i mars, og den medisinen har hjulpet mye. Nå lever jeg fremdeles på en lav FODMAP-diett, men kan være litt mer avslappet/mindre streng, og så klarer jeg å gå på do hver dag. 

Anbefaler virkelig begge deler, altså både lav FODMAP, og å få prøve Constella. 

Anonymkode: fbc75...fe8

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er forskjellen evt, og er symptomene like?

Såvidt jeg vet er irritabel tarm diverse plager og vondter uten at legene finner noe galt. Crohns er en autoimmun sykdom som arter seg ved at man får sår i tarmslimhinnen. 

Jeg er fremdeles ny med diagnosen, så jeg driver og forsker på om det finnes noen diett som kan hjelpe. Symptomene på irritabel tarm og crohns er de samme- luftplager, smerter, vekselsvis diare og hard mage, og plutselig trang til å gå på do. Det er derfor det er så vanskelig for legene å vite hva som feiler akkurat deg.

Skrevet

Jeg har veldig mye luft. Alltid hatt det. Noenganger sliter jeg nesten med å holde igjen. Jeg tåler ikke lasagne og korn blandinger har jeg funnet ut.. det luker helt grusomt.. lukten går nesten ikke bort. Er det noen som har irritabel tarm el crohns som har det sånn: S ?

Anonymkode: 9a01f...eba

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...