Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #1 Skrevet 10. mai 2017 Jeg er sykmeldt 40%. 2. pinsedag, 17. mai og Kr.Himmelfartsdag må jeg ta ut sykedager. Jeg får altså ingen glede av fridager slik som kollegaene mine får. For min del gjør ikke dette at jeg blir fortere frisk, jeg er helt slått ut på sykedagene mine. Skulle gjerne hatt glede av en ekstra fridag jeg også. Anonymkode: eb945...8ee
Iiiiik Skrevet 10. mai 2017 #2 Skrevet 10. mai 2017 Hvis du er 40% sykemeldt, har legen vurdert at du kan yte 60% av full arbeidsinnsats. Jeg tror nok jeg i dialog med en sykemeldt ville regnet om antall arbeidsdager i sykemeldingsperioden, altså tenkt at hvis det er tre vanlige arbeidsdager som faller på røde dager i perioden, ville jeg sagt at du kan ta ut en av dem, men at de andre ukene må du jobbe tre dager (hvis du jobber fullt fra før og organiserer sykemeldingen din som fulle arbeidsdager når du først er på jobb).
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #3 Skrevet 10. mai 2017 Det er faktisk 4 helligdager. For jeg måtte ta sykedag 2. påskedag også. Synes bare det er så utrolig smålig. Anonymkode: 3afef...0c5
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #4 Skrevet 10. mai 2017 Har dere avtalt at sykemeldingen skal være på faste dager? Eller er det arbeidsgiver som bestemmer at det skal være disse dagene? Anonymkode: fce56...283
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #5 Skrevet 10. mai 2017 Hos oss er det ikke noen ekstra fridager selv med røde dager. Røde dager får vi betaling for, slv om vi ikke jobber. Så er vi sykemeldte denne dagem får vi sykepenger som normalt. Som ikke er sykemeldt denne dagen får vanlig lønn. Jeg syns dette eer helt rett og rimlig, jeg syns ikke vi har krav på noe mer fri selv om vi er sykemeldt. Du er hjemme det legen mener du skal være hjemme. Anonymkode: 12358...803
*Miss Marple* Skrevet 10. mai 2017 #6 Skrevet 10. mai 2017 Selvsagt ikke. Er du syk så er du jo syk om det er påske eller jul. Det er kun ferie man kan få erstattet ved sykemelding.
Lolitalolita Skrevet 10. mai 2017 #7 Skrevet 10. mai 2017 1 minutt siden, *Miss Marple* skrev: Selvsagt ikke. Er du syk så er du jo syk om det er påske eller jul. Det er kun ferie man kan få erstattet ved sykemelding. Enig her, og vil legge til at ferie får man bare erstattet når man er 100% sykemeldt.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #8 Skrevet 10. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er sykmeldt 40%. 2. pinsedag, 17. mai og Kr.Himmelfartsdag må jeg ta ut sykedager. Jeg får altså ingen glede av fridager slik som kollegaene mine får. For min del gjør ikke dette at jeg blir fortere frisk, jeg er helt slått ut på sykedagene mine. Skulle gjerne hatt glede av en ekstra fridag jeg også. Anonymkode: eb945...8ee Det der høres jo ut som ren utnyttelse a fra arbeidsgiver sin side. Men hva jobber du med, ville du hatt fri de dagene hvis du ikke var sykmeldt? Anonymkode: f445c...fc6
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #9 Skrevet 10. mai 2017 40 minutter siden, *Miss Marple* skrev: Selvsagt ikke. Er du syk så er du jo syk om det er påske eller jul. Det er kun ferie man kan få erstattet ved sykemelding. Det kommer jo litt an på yrke. Om dagene er fastsatte vakter med friskmelding eller ei. Arb.g kan ikke bytte vaktene til disse dagene uten videre. Anonymkode: d6745...ed3
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #10 Skrevet 10. mai 2017 Hos oss er det slik: ferier som påske og kristihimelfart osv har du ikke krav på fri, altså vi kan velge å bruke deg 40% som vi vil. 1. Mai og 17.mai har du krav på fri om du har fast vakt på en av disse- de har vi ikke lov å flytte vakter. Jobber i varehandel Anonymkode: da32e...d57
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #11 Skrevet 10. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Det der høres jo ut som ren utnyttelse a fra arbeidsgiver sin side. Men hva jobber du med, ville du hatt fri de dagene hvis du ikke var sykmeldt? Anonymkode: f445c...fc6 Ja, i timelisteregisteret vårt står det oppført "fri på helligdag" flere mnd på forhånd. Jeg føler meg utnyttet. HI Anonymkode: eb945...8ee
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #12 Skrevet 10. mai 2017 I min jobb regnes det annerledes. En vanlig uke er 37,5 t. 40% sykemeldt utgjør to arbeidsdager. I ei uke med fire arbeidsdager og en fridag er uketimetallet 30, og man tar fri 40% av dette. Pluss fridagen da, selvsagt. Jobber på kommunalt kontor med fri på røde dager. Anonymkode: c6e5c...45b
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #13 Skrevet 10. mai 2017 Nei , du skal beregne 60 % jobb av de 4 resterende dagene, dersom der er en helligdag i en uke. Dersom du ikke har faste fridager høres dette horribelt ut. Ta kontakt med fagforeningen dersom du er medlem i en slik. Men egentlig er regelverk slik at du skal gjøre 60 % av arbeidet på samme tid som du vanligvis gjør 100 % ... Men det er jo ikke slik man vanligvis praktiserer regelverket. Når jeg var delvis sykmeldt 60 % sist, så fikk iallefall jeg beregnet arbeidstid når det kom en helligdag slik: 100%-20% = 80 % = 4 dager * 40 % = 1, 6 fridag. utenom den helliddagen. Anonymkode: e7191...63f
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #14 Skrevet 10. mai 2017 41 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, i timelisteregisteret vårt står det oppført "fri på helligdag" flere mnd på forhånd. Jeg føler meg utnyttet. HI Anonymkode: eb945...8ee Arbeidsgiver kan ikke kreve deg i jobb da. Enkelt og greit. Anonymkode: d6745...ed3
Iiiiik Skrevet 10. mai 2017 #15 Skrevet 10. mai 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei , du skal beregne 60 % jobb av de 4 resterende dagene, dersom der er en helligdag i en uke. Dersom du ikke har faste fridager høres dette horribelt ut. Ta kontakt med fagforeningen dersom du er medlem i en slik. Men egentlig er regelverk slik at du skal gjøre 60 % av arbeidet på samme tid som du vanligvis gjør 100 % ... Men det er jo ikke slik man vanligvis praktiserer regelverket. Når jeg var delvis sykmeldt 60 % sist, så fikk iallefall jeg beregnet arbeidstid når det kom en helligdag slik: 100%-20% = 80 % = 4 dager * 40 % = 1, 6 fridag. utenom den helliddagen. Anonymkode: e7191...63f Men hvis det er en jobb hvor det må settes opp vikarer på røde dager, så er belastningen for arbeidsgiver stor hvis den sykemeldte får alle fridager. Det er like urimelig motsatt vei som det HI opplever.
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #16 Skrevet 10. mai 2017 12 minutter siden, Iiiiik skrev: Men hvis det er en jobb hvor det må settes opp vikarer på røde dager, så er belastningen for arbeidsgiver stor hvis den sykemeldte får alle fridager. Det er like urimelig motsatt vei som det HI opplever. Arbeidsplassen min er stengt disse dagene, og det er grunnen til at jeg føler det er urimelig. HI Anonymkode: 3afef...0c5
Iiiiik Skrevet 10. mai 2017 #17 Skrevet 10. mai 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Arbeidsplassen min er stengt disse dagene, og det er grunnen til at jeg føler det er urimelig. HI Anonymkode: 3afef...0c5 Da er jeg enig i at det er urimelig.
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2017 #18 Skrevet 14. mai 2017 Har du faste dager fri nå som du har fri? Det har jo noe å si, hvis du f. Eks er sykemeldt torsdager så kan du jo ikke forvente å få den byttet den uken fordi du og vil ha fridag Anonymkode: 007fb...018
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2017 #19 Skrevet 14. mai 2017 Nyte fridagene? Kan du kun nyte den om du har fri som sykemeldt ikke bare fri? Merkelig holdning. Anonymkode: 4a95e...d32
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2017 #20 Skrevet 14. mai 2017 Hvis du i utgangspunktet skal ha fri på røde dager uansett så er det dårlig av arbeidsgiver. Men du får jo uansett fri så mye som du skal ha, Enten du er sykemeldt eller ei så jeg forstår ikke helt problemet. Hvis det er 3 helligdager på en uke og du skal være borte 3 dager så ender du jo opp med en hel uke fri om man skal følge rekka di? Og det er jo ikke riktig det heller? Anonymkode: 9f81f...707
Anonym bruker Skrevet 14. mai 2017 #21 Skrevet 14. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvis du i utgangspunktet skal ha fri på røde dager uansett så er det dårlig av arbeidsgiver. Men du får jo uansett fri så mye som du skal ha, Enten du er sykemeldt eller ei så jeg forstår ikke helt problemet. Hvis det er 3 helligdager på en uke og du skal være borte 3 dager så ender du jo opp med en hel uke fri om man skal følge rekka di? Og det er jo ikke riktig det heller? Anonymkode: 9f81f...707 Da skal hun være 40% sykemeldt de 2 dagene. Så da er det jobb i 9 timer fordelt på 2 dager. Anonymkode: 1af68...956
Helene Harepus Skrevet 14. mai 2017 #22 Skrevet 14. mai 2017 Hvis arbeidsplassen holder stengt denne dagen, kan de selvfølgelig ikke oppføre sykemeldingen din på akkurat den dagen, hvis du ikke skulle jobbet da ifølge vaktplan.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå