Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #1 Skrevet 9. mai 2017 Når gjorde jeg NØYAKTIG som oppskriften på detsoteliv.no sa, NØYAKTIG, og likevel sank sukkerbrødet sammen på midten. HVORFOR?! 😤😡😖😩 Anonymkode: 046c4...c11
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #2 Skrevet 9. mai 2017 Fordi sukkerbrød suger bakke og bør kun bakes av Pascal eller min mor. Anonymkode: 7ec1e...8be
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #3 Skrevet 9. mai 2017 Da stekte du det ikke lenge nok Eller Du åpnet døren under steking. Anonymkode: 9c4ba...bff
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #4 Skrevet 9. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da stekte du det ikke lenge nok Eller Du åpnet døren under steking. Anonymkode: 9c4ba...bff Det klappet sammen etter ca 15 minutter, og nei, jeg åpnet ikke døra. Merkelig, for da jeg hadde røren i kakeformen var den høyere enn den er nå. HI Anonymkode: 046c4...c11
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #5 Skrevet 9. mai 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det klappet sammen etter ca 15 minutter, og nei, jeg åpnet ikke døra. Merkelig, for da jeg hadde røren i kakeformen var den høyere enn den er nå. HI Anonymkode: 046c4...c11 Oki. De er siste løsning at du pisket den for mye før du hadde den i formen. Anonymkode: 9c4ba...bff
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #6 Skrevet 9. mai 2017 Snu formen opp ned når du tar den ut av ovnen(hvis kanten fortsatt sitter fast i kantene vel og merke.) Det kan også ha noe med ovnen å gjøre. Jeg hadde samme problemet når ovnen jeg har nå var ny. Nå er den noen år gammel og det begynner å gå bedre med kakene mine. Husker en tante av meg også hadde samme problemet når hun fikk ny ovn, hun som var så flink med kaker, mislyktes plutselig hver eneste gang Anonymkode: 0bdd5...68e
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #7 Skrevet 9. mai 2017 Romtempererte egg, stiv eggedosis, rør veldig forsiktig inn det tørre, forvarmet ovn, IKKE åpne ovnsdøren første 20 minuttene, stek lenge nok. Anonymkode: 269a8...117
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #8 Skrevet 9. mai 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Romtempererte egg, stiv eggedosis, rør veldig forsiktig inn det tørre, forvarmet ovn, IKKE åpne ovnsdøren første 20 minuttene, stek lenge nok. Anonymkode: 269a8...117 Jepp, gjorde det. Forrige gang jeg laget sukkerbrød brukte jeg kjøleskapskalde egg, pisket det i kun 5 minutter, hev melet og bakepulveret oppi, og pisket kjapt sammen med mixmasteren. Da ble det bedre enn nå. Får vel stikke på butikken og kjøpe et ferdig-sukkerbrød... 🙄 HI Anonymkode: 046c4...c11
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #9 Skrevet 9. mai 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jepp, gjorde det. Forrige gang jeg laget sukkerbrød brukte jeg kjøleskapskalde egg, pisket det i kun 5 minutter, hev melet og bakepulveret oppi, og pisket kjapt sammen med mixmasteren. Da ble det bedre enn nå. Får vel stikke på butikken og kjøpe et ferdig-sukkerbrød... 🙄 HI Anonymkode: 046c4...c11 Nei, prøv igjen. Alle får en mislykket kake innimellom, ikke gi opp. Kjøpesukkeerbunn er virkelig ikke godt... Anonymkode: 269a8...117
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #10 Skrevet 9. mai 2017 Jeg kan dele min oppskrift som alltid blir vellykket! 😊 4egg 4dl sukker 100g smør 6dl hvetemel (360g) 4ts bakepulver 4ts vaniljesukker 2dl vann Egg og sukker piskes sammen. Smelt smør. Bland bakepulver og vaniljesukker i melet. Rør vekselvis inn melblanding, avkjølt smør og vann ned i egg og sukkerblandingen. Hell røren i en smurt rund form ca 25cm (jeg pleier å dekke bunnen med bakepapir) stekes midt i ovnen ca 40-45min. Anonymkode: 4ca1d...6ab
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #11 Skrevet 9. mai 2017 Glemte å skrive temperatur. Ovnen skal være 175grader. Kan hende du har hatt for høy temperatur? Slik at bare kanten har blitt helt ferdig og ikke midten? Anonymkode: 4ca1d...6ab
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #12 Skrevet 9. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan dele min oppskrift som alltid blir vellykket! 😊 4egg 4dl sukker 100g smør 6dl hvetemel (360g) 4ts bakepulver 4ts vaniljesukker 2dl vann Egg og sukker piskes sammen. Smelt smør. Bland bakepulver og vaniljesukker i melet. Rør vekselvis inn melblanding, avkjølt smør og vann ned i egg og sukkerblandingen. Hell røren i en smurt rund form ca 25cm (jeg pleier å dekke bunnen med bakepapir) stekes midt i ovnen ca 40-45min. Anonymkode: 4ca1d...6ab Den var ny. 😀 Smør? Blir dette sukkerbrød? Kan jeg dele det og ha vaniljekrem/syltetøy osv inni, som en vanlig bløtkake? HI Anonymkode: 046c4...c11
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #13 Skrevet 9. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Glemte å skrive temperatur. Ovnen skal være 175grader. Kan hende du har hatt for høy temperatur? Slik at bare kanten har blitt helt ferdig og ikke midten? Anonymkode: 4ca1d...6ab Stekte den på 175 grader i 35 minutter... Stakk en pinne i midten, og den var tørr og fin. Nei, jeg vet ikke hva som gikk galt. Kanskje jeg rekker å bake en ny i kveld. HI Anonymkode: 046c4...c11
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #14 Skrevet 9. mai 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg kan dele min oppskrift som alltid blir vellykket! 😊 4egg 4dl sukker 100g smør 6dl hvetemel (360g) 4ts bakepulver 4ts vaniljesukker 2dl vann Egg og sukker piskes sammen. Smelt smør. Bland bakepulver og vaniljesukker i melet. Rør vekselvis inn melblanding, avkjølt smør og vann ned i egg og sukkerblandingen. Hell røren i en smurt rund form ca 25cm (jeg pleier å dekke bunnen med bakepapir) stekes midt i ovnen ca 40-45min. Anonymkode: 4ca1d...6ab Dette er en lys kake, men ikke sukkerbrød. Det er hverken smør eller vann i et sukkerbrød... Sukkerbrød er bare egg, sukker, mel og bakepulver (du kan bytte ut noe av melet med potetmel) Anonymkode: 269a8...117
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #15 Skrevet 9. mai 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den var ny. 😀 Smør? Blir dette sukkerbrød? Kan jeg dele det og ha vaniljekrem/syltetøy osv inni, som en vanlig bløtkake? HI Anonymkode: 046c4...c11 Jeg har laget den 2 ganger, og samboeren min har også laget den flere ganger. ☺ jeg laget den sist onsdag forrige uke, delte den i 3 og hadde både vaniljekrem, pisket krem, banan og jordbær inni. Den holder seg veldig bra sammen, og er allikevel saftig og god 😉 jeg pleier å dynke hvert lag med litt sterk saft. Har fått masse skryt! 😊 Anonymkode: 4ca1d...6ab
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #16 Skrevet 9. mai 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette er en lys kake, men ikke sukkerbrød. Det er hverken smør eller vann i et sukkerbrød... Sukkerbrød er bare egg, sukker, mel og bakepulver (du kan bytte ut noe av melet med potetmel) Anonymkode: 269a8...117 Fant oppskriften for noen år siden i en svensk oppskriftsbok. Den heter sockerkaka, så har alltid gått ut i fra at det var det samme som sukkerbrød. Har fungert veldig bra til å lage bløtkake! Anonymkode: 4ca1d...6ab
amandine Skrevet 9. mai 2017 #17 Skrevet 9. mai 2017 Jeg brukte oppskriften fra fru Timian sin blogg nå sist, det ble veldig høyt og fint. Sukkerbrødbunn er utrolig godt og enkelt. Håper du tør å prøve en gang til.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #18 Skrevet 9. mai 2017 Å erstatte halvparten av melet med potetmel bruker å virke Anonymkode: d7a46...ee8
Mamma_til_2 Skrevet 9. mai 2017 #19 Skrevet 9. mai 2017 Bruker bare den oppskrigten som står på potetmelpakkene aldri misslyktes.
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #20 Skrevet 9. mai 2017 Jeg bruker også en oppskrift med like mye potetmel som hvetemel, også bruker jeg ekstra fint hvetemel (du får 1 kg poser med ekstra fint hvetemel på butikken, jeg pleier hamstre dem når de har 10 kr marked på coop for bakverk blir ekstra luftig med slikt mel). Jeg har heller aldri laget et mislykket sukkerbrød, men konsistensen blir litt annerledes med potetmel i, og det er ikke alle som vil ha det. Anonymkode: 269a8...117
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #21 Skrevet 9. mai 2017 Jeg er også enig i det med potetmel. Har aldri opplevd at sukkerbrødene faller sammen da. Jeg har brukt minimum en toppet spiseskje potetmel i (bytter ut noe av hvetemelet med potetmel). Hopp i det igjen, Hi Jeg brukte 10 år før jeg greide å bake gode brød som man ikke kunne slå noen ihjel med. Ga aldri opp. Fikk nytt gode brød i noen få år før jeg fant ut at jeg ikke tålte det Anonymkode: 6ea50...c19
Pringles Skrevet 9. mai 2017 #22 Skrevet 9. mai 2017 Uansett hvilken oppskrift du bruker, er det en ting som er avgjørende: pisk eggedosisen LENGE! 20 - 25 minutter, minst! Andre ingredienser skjæres forsiktig inn i eggedosisen etterpå.
Løvetanner Skrevet 9. mai 2017 #23 Skrevet 9. mai 2017 Min mor sa at hvis vi trampet mens kaka sto i ovnen ville den klappe sammen, så vi måtte liste oss rundt. Jeg var godt voksen før hun innrømmet at det bare var tull og at hun sa det bare for å ha ro i huset en stakket stund😂
Anonym bruker Skrevet 9. mai 2017 #24 Skrevet 9. mai 2017 37 minutter siden, Løvetanner skrev: Min mor sa at hvis vi trampet mens kaka sto i ovnen ville den klappe sammen, så vi måtte liste oss rundt. Jeg var godt voksen før hun innrømmet at det bare var tull og at hun sa det bare for å ha ro i huset en stakket stund😂 Hahaha, det var faktisk et godt tips! Det skal jeg bruke på ungene neste gang. Tenker jeg prøver meg igjen i morgen med litt potetmel. Spennende! HI Anonymkode: 046c4...c11
Anonym bruker Skrevet 10. mai 2017 #25 Skrevet 10. mai 2017 For de av dere som er interessert, jeg har laget et nytt sukkerbrød, og det ble perfekt! Merkelige greier det der med sukkerbrød, for denne gangen skulle det i utgangspunktet gått rett åt skogen. Kalde egg, to skrikerunger som hang over bollen og ville SMAKEEEEE!, litt mel og potetmel på slump, mel som ble rørt inn med mixmaster, og en sønn som åpnet døra etter 10 minutter. Men den gang ei, kaka er perfekt! Jippi! HI Anonymkode: 046c4...c11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå