Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #1 Skrevet 7. mai 2017 Noen med gode tips og oppskrifter? Anonymkode: 802ff...ade
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #2 Skrevet 7. mai 2017 Åh, har du funnet ramsløk? Så heldig du er Jeg drømmer om å finne ramsløk, vet det skal være noe i området jeg bor, men folk vokter på det verre enn de gjør med sopp. Jeg kjøpte litt i fjor, kjørte den i blenderen i god olivenolje og litt salt og hadde på små, rene glass. Ble som en grov puré. Holdt seg i månedsvis i kjøleskapet. Den kan visstnok også fryses, men det har jeg ikke prøvd. Brukte det til pålegg på skive, brukte det i pasta, på bakt fisk, til middag ellers, i salat. Du kan lage pesto med den også med å blande nøtter og parmesan i den pureen. Ellers kjøpte jeg for en tid tilbake urtesmør med ramsløk i også. Sikkert godt i salater og paier også. Hm... ok, da skal jeg ut på ny ramsløk-jakt, forstår jeg... Anonymkode: a1e58...a08
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #3 Skrevet 7. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Åh, har du funnet ramsløk? Så heldig du er Jeg drømmer om å finne ramsløk, vet det skal være noe i området jeg bor, men folk vokter på det verre enn de gjør med sopp. Jeg kjøpte litt i fjor, kjørte den i blenderen i god olivenolje og litt salt og hadde på små, rene glass. Ble som en grov puré. Holdt seg i månedsvis i kjøleskapet. Den kan visstnok også fryses, men det har jeg ikke prøvd. Brukte det til pålegg på skive, brukte det i pasta, på bakt fisk, til middag ellers, i salat. Du kan lage pesto med den også med å blande nøtter og parmesan i den pureen. Ellers kjøpte jeg for en tid tilbake urtesmør med ramsløk i også. Sikkert godt i salater og paier også. Hm... ok, da skal jeg ut på ny ramsløk-jakt, forstår jeg... Anonymkode: a1e58...a08 Tusen takk for tips Haha, gjør folk det. Jeg har ikke funnet enda, men jeg skal ut å plukke ramsløk med en ramsløk entusiast i morra, regner med at vi finner noe da Ramsløk er helt nytt for meg. Anonymkode: 802ff...ade
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #4 Skrevet 7. mai 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for tips Haha, gjør folk det. Jeg har ikke funnet enda, men jeg skal ut å plukke ramsløk med en ramsløk entusiast i morra, regner med at vi finner noe da Ramsløk er helt nytt for meg. Anonymkode: 802ff...ade Åh, heldige deg Hvor bor du? Jeg har snakket med to som plukker ramsløk, de er blitt helt svevende, ser bort og bytter tema når jeg har spurt dem om hvor de plukker. Har til og med spurt slik at det er tydelig at jeg ikke trenger å vite akkurat stedet, men mer hvilke områder, hvilket miljø ramsløken liker osv. Anonymkode: a1e58...a08
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #5 Skrevet 7. mai 2017 Måtte google litt, jeg. Her lager de ramsløksalt også: http://www.godt.no/#!/artikkel/23444285/her-finner-du-trendloeken-alle-snakker-om Prøvde å trykke meg inn på artsdatabasen i artikkelen, men den fungerer ikke helt. Anonymkode: a1e58...a08
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #6 Skrevet 7. mai 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Åh, heldige deg Hvor bor du? Jeg har snakket med to som plukker ramsløk, de er blitt helt svevende, ser bort og bytter tema når jeg har spurt dem om hvor de plukker. Har til og med spurt slik at det er tydelig at jeg ikke trenger å vite akkurat stedet, men mer hvilke områder, hvilket miljø ramsløken liker osv. Anonymkode: a1e58...a08 De fremstår altså "hjelpsomme" uten å egentlig være det, haha. Jeg bor på Sørlandet Anonymkode: 802ff...ade
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #7 Skrevet 7. mai 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Måtte google litt, jeg. Her lager de ramsløksalt også: http://www.godt.no/#!/artikkel/23444285/her-finner-du-trendloeken-alle-snakker-om Prøvde å trykke meg inn på artsdatabasen i artikkelen, men den fungerer ikke helt. Anonymkode: a1e58...a08 spennende Håper bare vi finner noe Anonymkode: 802ff...ade
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #8 Skrevet 7. mai 2017 vi har drøssevis i hagen😃😃 nam nam Anonymkode: cf983...417
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #9 Skrevet 7. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: vi har drøssevis i hagen😃😃 nam nam Anonymkode: cf983...417 Vokser det vilt i hagen din? Heldig Hva bruker du den til? Anonymkode: 802ff...ade
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #10 Skrevet 7. mai 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: De fremstår altså "hjelpsomme" uten å egentlig være det, haha. Jeg bor på Sørlandet Anonymkode: 802ff...ade Jeg bor på Østlandet. Ja, det er nettopp det de er. "Det er jo en del på øyene." Joda, flott det, men det kryr jo av øyer og jeg er ikke kjent her. "Det er i skogen også". Flott det også, det vet jo jeg også - men hvilken skog? Skogene her er jo så store at de avslører jo ikke noe ved å si ca. område. Kjenner jeg blir litt irritert, men tror jeg skal velge å le av det, ja! God tur i morgen, håper dere finner noe! Anonymkode: a1e58...a08
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #11 Skrevet 7. mai 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bor på Østlandet. Ja, det er nettopp det de er. "Det er jo en del på øyene." Joda, flott det, men det kryr jo av øyer og jeg er ikke kjent her. "Det er i skogen også". Flott det også, det vet jo jeg også - men hvilken skog? Skogene her er jo så store at de avslører jo ikke noe ved å si ca. område. Kjenner jeg blir litt irritert, men tror jeg skal velge å le av det, ja! God tur i morgen, håper dere finner noe! Anonymkode: a1e58...a08 De har vel ikke lyst at du skal plukke opp det de har brukt tid på å finne. Du får ut og lete selv. Det er nok de som har grunn til å bli irriterte om du gang på gang maser om å få deres funnsteder uten å orke å løfte en finger selv. Anonymkode: 48de3...473
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #12 Skrevet 7. mai 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bor på Østlandet. Ja, det er nettopp det de er. "Det er jo en del på øyene." Joda, flott det, men det kryr jo av øyer og jeg er ikke kjent her. "Det er i skogen også". Flott det også, det vet jo jeg også - men hvilken skog? Skogene her er jo så store at de avslører jo ikke noe ved å si ca. område. Kjenner jeg blir litt irritert, men tror jeg skal velge å le av det, ja! God tur i morgen, håper dere finner noe! Anonymkode: a1e58...a08 Takk for det Anonymkode: 802ff...ade
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #13 Skrevet 7. mai 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har vel ikke lyst at du skal plukke opp det de har brukt tid på å finne. Du får ut og lete selv. Det er nok de som har grunn til å bli irriterte om du gang på gang maser om å få deres funnsteder uten å orke å løfte en finger selv. Anonymkode: 48de3...473 Les det jeg skrev over, du. Jeg skrev at jeg har gjort det tydelig at jeg ikke er ute etter å få deres steder, men å lære om miljøet ramsløken vokser i. Om de f.eks. sier det vokser noe i "xx-skogen", og den skogen er mange kvadratkilometer stor, så er det ikke akkurat som om det er stor sannsynlighet for at jeg treffer på akkurat deres sted. Jeg har også sagt rett ut at de ikke trenger å si akkurat, men litt om jordsmonn og vegetasjon rundt er jo ikke akkurat farlig å si. Og jeg har heller ikke spurt "gang på gang", spurte disse to personene én gang hver. Pussig det der, når de spør meg hvor jeg finner sopp og jeg svarer at jeg har funnet en del i "xx-skogen", og at jeg finner den og den typen mest der det er slik og slik bunn, da er de veldig lydhøre. Og skogen jeg har snakket om er så liten at de trolig kommer til å plukke sopp på mine steder. Anonymkode: a1e58...a08
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #14 Skrevet 7. mai 2017 Jeg lager stort sett ramsløksmør. Det kan fryses og jeg syns derfor holdbarheten blir betydelig bedre enn om jeg lager oljebaserte pureer 🙂 Smøret bruker jeg som jeg ville brukt annet kryddersmør. Anonymkode: c956e...f55
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #15 Skrevet 7. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Les det jeg skrev over, du. Jeg skrev at jeg har gjort det tydelig at jeg ikke er ute etter å få deres steder, men å lære om miljøet ramsløken vokser i. Om de f.eks. sier det vokser noe i "xx-skogen", og den skogen er mange kvadratkilometer stor, så er det ikke akkurat som om det er stor sannsynlighet for at jeg treffer på akkurat deres sted. Jeg har også sagt rett ut at de ikke trenger å si akkurat, men litt om jordsmonn og vegetasjon rundt er jo ikke akkurat farlig å si. Og jeg har heller ikke spurt "gang på gang", spurte disse to personene én gang hver. Pussig det der, når de spør meg hvor jeg finner sopp og jeg svarer at jeg har funnet en del i "xx-skogen", og at jeg finner den og den typen mest der det er slik og slik bunn, da er de veldig lydhøre. Og skogen jeg har snakket om er så liten at de trolig kommer til å plukke sopp på mine steder. Anonymkode: a1e58...a08 Akkurat det du lurer på finner du med en gang du googler det. Veld lett. Anonymkode: 48de3...473
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #16 Skrevet 7. mai 2017 Du kommer til å finne mye, og mest sansynlig plukke mer enn du hadde tenkt. Klipp opp det du ikke bruker og frys det. Da kan du ta det opp senere og tilsette det i det du måtte ønske å lage. Lag aioli, lag ferskost og tilsett ramsløk, pesto, puré, lag ramsløksalt, bland i rundstykker, tørk det på svak varme og bruk det som tørket gressløk, finsnitt og ha i salat, bruk det som fyll i bakt fisk osv. Anonymkode: 5cda0...db5
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #17 Skrevet 7. mai 2017 37 minutter siden, Anonym bruker skrev: Akkurat det du lurer på finner du med en gang du googler det. Veld lett. Anonymkode: 48de3...473 Jeg har googlet, men det kan ikke sammenlignes med det å høre det fra de som har erfaring. Men, jeg er nok rar. Jeg er for å dele kunnskap, hjelpe andre til å bruke naturen mer, komme med tips og det å dele. Det er jo litt rart når de også spør meg helt detaljert om hvor de kan finne noe annet (ikke bare sopp), men ikke er villig til å dele sine erfaringer om ramsløk som ikke kan avsløre voksestedet. Men greit nok det, akkurat de får ikke lenger opplysninger av meg, men jeg deler gjerne med andre, har bl.a. gitt bort soppsteder til nybegynnerer flere ganger tidligere for at de skulle bli tryggere. Anonymkode: a1e58...a08
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #18 Skrevet 7. mai 2017 25 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du kommer til å finne mye, og mest sansynlig plukke mer enn du hadde tenkt. Klipp opp det du ikke bruker og frys det. Da kan du ta det opp senere og tilsette det i det du måtte ønske å lage. Lag aioli, lag ferskost og tilsett ramsløk, pesto, puré, lag ramsløksalt, bland i rundstykker, tørk det på svak varme og bruk det som tørket gressløk, finsnitt og ha i salat, bruk det som fyll i bakt fisk osv. Anonymkode: 5cda0...db5 Tusen takk for masse kjempefine tips:) Anonymkode: 802ff...ade
Anonym bruker Skrevet 7. mai 2017 #19 Skrevet 7. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg lager stort sett ramsløksmør. Det kan fryses og jeg syns derfor holdbarheten blir betydelig bedre enn om jeg lager oljebaserte pureer 🙂 Smøret bruker jeg som jeg ville brukt annet kryddersmør. Anonymkode: c956e...f55 Kryddersmør høres godt, det kommer jeg nok til å prøve. Veldig kjekt når det kan fryses. Hvordan lager du smøret ditt? Anonymkode: 802ff...ade
Anonym bruker Skrevet 8. mai 2017 #20 Skrevet 8. mai 2017 På 7.5.2017 den 17.22, Anonym bruker skrev: vi har drøssevis i hagen😃😃 nam nam Anonymkode: cf983...417 Du har ikke noen gode tips og da? Anonymkode: 802ff...ade
Anonym bruker Skrevet 12. mai 2017 #21 Skrevet 12. mai 2017 Nå er ramsløk plukket og forskjellige ting laget. men jeg ble skuffet, det er jo ikke spesielt godt, smaker litt ramt gress. Skikkelig oppskrytt synes jeg. Håper det er bedre etter å ha stått i kjøleskapet litt. Hi Anonymkode: 802ff...ade
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå