Gå til innhold

Borgerlig konfirmasjon ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor skal man ha det ? Bare for å få penger ? Velger man å droppe kirken bør man jo bare a det være ? Eller finnes det andre grunner ?

Anonymkode: d20a7...ad0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

" Bare for å få penger ? " - i motsetning til de som konfirmerer seg i kirken eller? :nigo:

Anonymkode: 10de8...b49

Skrevet

De gjennomgår et kurs som oppfordrer dem til å tenke selv og se litt annerledes på ting.

Anonymkode: 47a96...3c6

Skrevet

Konfirmasjonsundervisningen til Human-Etisk er et kurs i livssyn og Etikk. Det er faktisk utrolig bra og nyttig for ungdom. 

Konfirmasjonsundervisningen avsluttes med an høytidelig seremoni. 

Kirkelig undervisning er jo inne på noe av dette, men har også mye religion naturligvis.  

Jeg håper mine velger human-etisk, det betyr at de faktisk har tenkt over det og velger å bryte "tradisjonen" siden de aller fleste fortsatt går for kirkelig konfirmasjon. Men de skal få velge helt fritt selv, så lenge det er et begrunnet valg og ikke fordi alle andre gjør det.  

Mener du det samme om borgerlig vielse, HI ? 

Anonymkode: d81b2...c16

Skrevet

Menneskene har lenge før kristendommen kom, markert overganger i livet. Det har vært vanlig med et rituale (senere fest) for å markere at noen er blitt voksne. 

Bare fordi man ikke tror på Gud eller ønsker å lyve i kirken og si at man bekrefter dåpen (når man aldri har bedt til Gud eller gått i en gudstjeneste tidligere), betyr ikke det at man ikke ønsker å markere ungdomstiden. 

Det er da utrolig så treigt det skal gli inn hos en del at dette har en verdi for ungdom (ikke bland verdi med penger), og at for mange er dette en av de viktigste valgene som gjøres. 

Må forøvrig bare legge til at årene med kristendom i Norge gir ikke enerett på alle slags menneskelige tradisjoner som eksisterte før religionen dukket opp. 

Skrevet

Jeg synes det er flott med en slik markering hvor slekta samles med 15-åringen i sentrum. 

Anonymkode: de683...d94

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal man ha det ? Bare for å få penger ? Velger man å droppe kirken bør man jo bare a det være ? Eller finnes det andre grunner ?

Anonymkode: d20a7...ad0

Tja, hvorfor har ungdommer som ikke tror på Gud en kirkelig seremoni før de får gavene sine, tro? Er vel bedre å få gaver uten å måtte hykle først.

Anonymkode: 09dbd...b96

Skrevet

Vet du hvordan konfirmasjon oppsto? Tror du konfirmasjon var frivillig? Vet du hva konfirmasjon gikk ut på? Hva vet du egentlig om konfirmasjon? Tror du at alle som konfirmerer seg i kirken er kristne? Altså personlig kristne. 

Kjenner en som skulle få  50000 ekstra av bestefaren sin hvis han konfirmerte seg i kirken. Tradisjoner må vite...

https://human.no/seremonier/konfirmasjon/hva-betyr-konfirmasjon/

Anonymkode: 650c9...60a

Skrevet

HI 

Syns du er veldig veldig dømmende og lite opplyst. Jeg blir faktisk litt flau.  Sier du andre dumme ting også? Feks : Utlendingene kommer hit for å ta jobbene våres, uføretrygdede er ikke syke, fibromyalgi er bare oppspinn?

Jeg syns det er fint med konfirmasjon.  Overgang fra det å være barn til voksen.  Uansett om det er borgerlig eller kristelig konfirmasjon, er det en fin markering. Ungdommene fååååår ikke bare penger. De har ett opplegg i forkant. Det syns jeg er flott.  Og at de får gaver... Jeg syns det er fint jeg! De sparer til mopped ,bil og lappen feks. 

Mine søsken og jeg ble ikke konfirmert. Jeg er faktisk litt småbitter fortsatt. Når alle skulle på konf greier, ble vi holdt utenfor.Jeg hadde ikke råd til mopped heller. 

Anonymkode: 08f94...f75

Skrevet

Da jeg konfirmerte meg var jeg den eneste som valgte borgerlig konfirmasjon. Jeg fikk høre slikt oppgulp som HI kommer med om at jeg var overfladisk og pengegrisk (både klasse"kamerater" og foreldre (!) synes det var helt ok å kaste i fjeset på 14-åringen). De som konfirmerte seg i kirken måtte egentlig delta på et visst antall gudstjenester ila året. 2 av 20 hadde nok gudstjenester. Resten hadde alt for få, men fikk likevel konfirmere seg. Men de gjorde det ikke for å få penger må vite.

Kristne har ikke enerett på markeringer, det være dåp(navnefest), konfirmasjon eller bryllup. 

Anonymkode: 87d21...e57

Skrevet (endret)

Du har selvfølgelig rett, HI. Alle ungdommer som velger noe annet enn du ville valgt, er dumme, griske, lite reflekterte og trenger veiledning. Dessverre kan de ikke få det av sine egne foreldre, de er dumme og griske nok til å lage selskap for sine tenåringer, og altså støtte valget. Her var tenåringen på noe så dumt som en overnatting der de ble satt inn i hvordan det var å være flyktninger. Noe så dumt, de hadde jo i langt større grad trengt å samle gudstjenester. Hva skal de med å sove ute en natt, oppleve å bli forfulgt, plaget og kanskje oppleve å ikke få opphold når de først kommer frem??

Det beste ville vært hvis du ble oppnevnt til dommer i slike saker. Da kunne alle tatt kontakt med deg og blitt veiledet i hva som er det rette og det gode valget. Regner med at du har sterke meninger også om dåp, om oppløsning av ekteskapet, om bruk av kirken og sikkert også mange andre temaer. Full stilling er sikkert mulig. 

Endret av Iiiiik
Skrevet

Jeg er den eneste i slekta som er konfirmert borgerlig. De fleste andre, inkl. Min bror valgt å konfirmere seg i kirka pga tradisjon. 

Jeg går aldri i kirka hvis det ikke er begravelse,bryllup,dåp eller konfirmasjon og for meg ble det da feil å konfirmere meg i kirka.  

Og det man snakker om på kurset før konfirmasjonen er viktige ting å ha med seg videre i livet. Snakket også om de forskjellige religionene.

Anonymkode: 3e6e3...481

Skrevet

De fleste velger vel å se på konfirmasjonen som et overgangsrituale, en kombinasjon av tradisjon, høytid, å få være midtpunkt for en dag osv. Selvfølgelig er gavene også en del av det. Helt fra gammelt av fikk man noe spesielt, noe dyrere og flottere til konfirmasjonen enn til bursdag og jul. Nå får man gavene som skal følge deg inn i voksenlivet. Var i konfirmasjon i går og det er jo snakk om bunad, førerkort på lett motorsykkel, slipsnål, sovepose, koffert osv som du har bruk for i mange år fremover. I tillegg kommer pengene, og selv om de fleste konfirmanter får føle seg rik og sløse vekk noe (for mange første gang i sitt liv de kan sløse litt), mens resten settes til sparing. 

Om man konfirmerer seg borgerlig eller i kirken har ikke store betydningen synes jeg, begge steder får de et kurs med mye nyttig de tar med seg videre i livet. Her har jeg klippet ut hva humanetisk forbund sier om sitt kurs, jeg er sikker på at de fleste 14-åringer får noe nyttig ut av dette...

Alle kurs skal inneholde temaene humanisme, menneskerettigheter og kritisk tenkning. I tillegg diskuterer vi gjerne identitet, etikk, ansvar for verden, empati, fordommer og mer. Du er med på å påvirke innholdet i kurset.

Du får mulighet til å være aktiv og delta. Det betyr at vi gjør øvelser og har diskusjoner i grupper. Kurslederen forteller litt om de ulike temaene, men for det meste er det konfirmantene som snakker sammen.

Du vil forhåpentligvis lære noe nytt, og du får øve på å se ting fra flere sider. Det er ikke sånn at kurslederen din kan gi deg svar på alt, i stedet får du øve på å stille gode spørsmål.

Hvis du er usikker på hva du mener eller tror på, så er kurset en mulighet til å tenke på det. Målet med kurset er ikke at alle skal tenke og mene det samme, men at du skal bli bevisst på hva du selv mener.

Anonymkode: 6a3c5...99d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...