Nyttårs barn Skrevet 5. mai 2017 #26 Skrevet 5. mai 2017 15 minutter siden, the amazing spidermamma skrev: Folk er jo bare forskjellige, da. Noen har kanskje bare lyst til å ligge ved bassenget og gjøre minst mulig, bortsett fra å få tint den vinterkalde kroppen sin. Noen er kanskje så slitne eller lite reisevante at de ikke orker utfordringene som følger med å finne fram hit og dit på en ukjent plass osv? De vil til et sted hvor man vet hva man får. Jeg tenker at folk får gjøre som de vil, og at jeg kan forstå det. Selv er jeg veldig glad i å reise og har gjort det hele livet, så jeg elsker å planlegge tur, legge opp reisen på egenhånd, finne ut hva som er fint å oppleve. Dette går også an å gjøre (eller, det MÅ gjøres) på barnas premisser. Vi legger lista lavt og beregner god tid. Ingen ruiner i tropevarme eller heseblesende farting mellom museer. Men dette krever planlegging, og jeg kan godt skjønne at mange ikke har tid og ork. I år blir det nattog gjennom Europa i familiekupe. Gleder meg stort! Oi, dette ble visst et skryteinnlegg om den fantastiske interessante ferien min likevel. Sorry. ;-) Hvordan legger dere opp dette? Vi har vurdert å ta biltog(urlaubekspress) fra Hamburg til Verona f.eks.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #27 Skrevet 5. mai 2017 Vet du hva jeg undrer meg over HI? Du har hatt x antall tråder her om sønnen din som ikke kan være med på ditten og datten i skolesammenheng for han blir så sliten av inntrykk. Ikke gjøre lekser heller. Men roadtrip på sommeren går tydeligvis bra. Å rase rundt å oppleve morsomme ting går tydeligvis bra. Ikke bare kjedelige ting, eller hva? Vet du, kanskje du burde prøve en ferie med totalt avslapning og ro. Kanskje sønnen din får den roen han trenger. Og nei, du tråkker ikke på noen ømme tær for vi ferierer i Norge etter egen valg. Men dette bekrefter mistanken jeg har flere ganger hatt om deg og din selektive oppdragelse. Anonymkode: 453fc...135
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. mai 2017 Forfatter #28 Skrevet 5. mai 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vet du hva jeg undrer meg over HI? Du har hatt x antall tråder her om sønnen din som ikke kan være med på ditten og datten i skolesammenheng for han blir så sliten av inntrykk. Ikke gjøre lekser heller. Men roadtrip på sommeren går tydeligvis bra. Å rase rundt å oppleve morsomme ting går tydeligvis bra. Ikke bare kjedelige ting, eller hva? Vet du, kanskje du burde prøve en ferie med totalt avslapning og ro. Kanskje sønnen din får den roen han trenger. Og nei, du tråkker ikke på noen ømme tær for vi ferierer i Norge etter egen valg. Men dette bekrefter mistanken jeg har flere ganger hatt om deg og din selektive oppdragelse. Anonymkode: 453fc...135 Ojoj ! Skal prøve å svare deg ordentlig 😊 Nå har det seg slik at min sønn på en måte har 2 verdener, slik har det vært så lenge han har gått på skole. På skolen har han angst og indre uro , dette selv om han trives. Han bruker all energi på dette og er tom når han kommer hjem. I samråd med skole osv har vi kuttet ut lekser. Når han er hjemme er han en rolig og stille gutt uten angst. Null problem å ha med seg noe sted. Takler lange bilturer og folkemengder helt supert. Så denne type ferie passer han utmerket. Han elsker å oppleve nye steder. Så... dette innlegget handler egentlig om ferie , bamseklubb og forskjellige preferanser. Vi går tilbake til det og ta heller en tråd om oppdragelse eller mangel på sådan ett annet sted. Hi
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #29 Skrevet 5. mai 2017 VI har vært "all Inclusive"-familie i mange år. Elsker det enkle med det! Bamseklubben var perfekt for oss, hvor barna stod opp 0600 i ferien også, et par timer vi kunne duppe av mens barna lekte i bamseklubb,- var perfekt for vår del! Barna hadde duppen sin litt senere,- hvis de i det hele tatt fikk behov for det! Men det passet ikke hvert år, språk på personalet og hvordan de andre barna var gjorde at det funket noen gang,- andre gang ikke. Da barna var 8 og 12 dro vi på rundreise i "sydenland". 2uker med maks tre netter på hvert sted. Veldig skeptisk til hvordan barna skulle takle en del reisedager,- hvordan kontrollfreak JEG skulle takle det og pakke ned og ut igjen flere gang i løpet a en ferie,- og føle det var ferie..... Mye usikkert. Vi elsket det! Utrolig nok. Dagene vi forflyttet oss var reisedager,- da opplevde vi mye forskjellig og resten var "sydendager" med strand, basseng bading og kos...Ikke noe museum, kirker eller annet "kjedelig",- men flere av reisedagene startet 0800 og var ikke over før 2100, venting på bussholdeplasser og ferjeleier,- MED bagasje og 40 grader de varmeste dagene....Men vi hadde det fint, sammen som familie.. Men som noen sier,- alt til sin tid! Det hadde aldri gått mens barna var yngre,- ikke for oss. Nå har vi noen år med leid leilighet på samme feriested, da leier vi bil og kjører mye rundt og er i opplevelsesparker, snorkling, osv. Det ble fort dyrt å reise rundt,- så vi må spare litt ekstra, dette fordi vi vil vite hvor vi skal sove,- og i "sydenlandet vi var/skal" er man avhengig av å bestille ferger og bussbilletter en stund før man reiser nedover for ALT er fullt. Der det ikke går bli man avhengig av private taxibåter og taxi i stedet for buss ol,- og da fyker prisene veldig opp! og for ikke snakke om tid til planlegging. Neste sommer,- kanskje..Eller 2019, skal vi gjøre det samme,- nye steder men samme "mal"... Noen foretrekker "allinclusive-konseptet" uansett stadie i livet,- og det er jo bare fantastisk at ikke alle vil det samme! Tenk hvor full norske fjellheimen hadde blitt om alle ville dit,- eller hvor umulig det ville bli å finne ledig plass på båt ved øyhopping i Hellas hvis det var alles favoritt! Ikke noe type ferie er harry, lavmål eller teit. Det er FERIE for Guds skyld, og da må man da kunne gjøre det man liker uten å være redd for at andre skal kalle en "harry", "lat" , "White trash", "trendjeger", eller "du drar dit på tur bare for at det skal ta seg bra ut på insta og face"... og gudene vet hva! I siste tilfeller så er det vel verst for den som drar på ferie, om ferien blir for "andres skyld" og ikke hva man faktisk liker,- uansett er det ikke noe vi andre har noe med i hvert fall! Anonymkode: 79ef7...ace
ostepop123 Skrevet 5. mai 2017 #30 Skrevet 5. mai 2017 Det kommer vel, som noen har nevnt, an på hva man vil med ferien sin. Vi var på veldig trad sydenferie da barnet mitt var 2, det var helt supert med bading og varme og veldig lettvint med mat og alt sånt. Vi kunne i grunn ha vært hvor som helst, så lenge det var varmt. Nå som barnet er eldre gjør vi andre ting, reiser andre steder og kombinerer bading med ekskursjoner og museer og annet vi liker, helt på egenhånd og uten bamseklubb. Men det er jo fordi det passer oss og vi liker det. Andre får gjøre det de vil, uten at det er noen grunn til å dømme eller "undres" for det.
Joggesko Skrevet 5. mai 2017 #31 Skrevet 5. mai 2017 Jeg kan komme på sikkert 400 ting folk driver med, har på seg, tenker, føler, spiser, drikker, leser, trives med osv som jeg personlig ikke liker så godt. Det er veldig, veldig fint, det hadde blitt forbasket trangt i min verden om alle ville nøyaktig det samme som meg. Dessuten hadde alle samtaler blitt ganske kjedelige. Folk reagerer negativt på innlegget ditt fordi du skriver som om din måte er den beste, skjønner? Det er noe annet enn å utvise respektfull nysgjerrighet for andres vaner.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. mai 2017 Forfatter #32 Skrevet 5. mai 2017 1 time siden, Joggesko skrev: Jeg kan komme på sikkert 400 ting folk driver med, har på seg, tenker, føler, spiser, drikker, leser, trives med osv som jeg personlig ikke liker så godt. Det er veldig, veldig fint, det hadde blitt forbasket trangt i min verden om alle ville nøyaktig det samme som meg. Dessuten hadde alle samtaler blitt ganske kjedelige. Folk reagerer negativt på innlegget ditt fordi du skriver som om din måte er den beste, skjønner? Det er noe annet enn å utvise respektfull nysgjerrighet for andres vaner. Beklager at meningene mine kom så krast ut, er jo ikke meningen å støte noen eller å tro at min måte er best. Ja, jeg undrer meg oppriktig over dette , men alle har jo sin "ferie " Hi
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #33 Skrevet 5. mai 2017 5 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg forstår jo at for noen spiller det liten trille hvor i verden de er så lenge det er varmt , det jeg synes er merkelig er at når man på død og liv skal til feks Hellas fordi man er så glad i Hellas og velger ett hotell med bamser, bjørner , giraffer og alt mulig .... OG dessuten aldri forlater hotellets område..... Barn har selvsagt ikke vondt av bamseklubb , men for min del er det bedre for ungene at de vet noe om hvor de har vært, spist ny mat og har opplevd noe. Ingen sitter på noe fasit her, men det må være lov å undre seg over saker? Du er rar... Anonymkode: 48f42...85d
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #34 Skrevet 5. mai 2017 4 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg har i grunn flere ting jeg undrer meg over i dette innlegget; bamseklubb i seg selv og hvorfor man på død og liv skal ett bestemt sted hvis man ikke ser og opplever en dritt annet enn hotellets område. Jeg skjønner at barn kan ha det gøy på slike klubber , men de kan da ha det like gøy uten? Selv vokste jeg opp med foreldre som tok meg med rundt i verden. Jeg opplevde forskjellige kulturer og ble tidlig glad i all slags mat. Vi har masse minner og jeg hadde det helt topp. Jeg ønsker selv at mine barn får sånne opplevelser og at de kommer tilbake på skolen etter sommerferien og kan fortelle at de har opplevd noe mer enn å ha vært i det varme landet "syden" og ha lekt i bamseklubb. Det blir liksom ett fett hvor man drar så lenge det er varme, palmer og bamser.... det sliter jeg med å forstå.. Hi Men det er jo DU som tror det er slik det er? Men tror du er på bærtur her altså... Anonymkode: 48f42...85d
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #35 Skrevet 5. mai 2017 3 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Wow!!! Det høres helt tipp topp ut 😊 Her blir det da roadtrip i Europa (leid sommerhus på rivieraen i 14 av dagene) men tog da!! DET skal vi gjøre en gang🌞🌞HI Roadtrip? For barn? Med ADHD? God tur.... Anonymkode: 48f42...85d
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #36 Skrevet 5. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Vet du hva jeg undrer meg over HI? Du har hatt x antall tråder her om sønnen din som ikke kan være med på ditten og datten i skolesammenheng for han blir så sliten av inntrykk. Ikke gjøre lekser heller. Men roadtrip på sommeren går tydeligvis bra. Å rase rundt å oppleve morsomme ting går tydeligvis bra. Ikke bare kjedelige ting, eller hva? Vet du, kanskje du burde prøve en ferie med totalt avslapning og ro. Kanskje sønnen din får den roen han trenger. Og nei, du tråkker ikke på noen ømme tær for vi ferierer i Norge etter egen valg. Men dette bekrefter mistanken jeg har flere ganger hatt om deg og din selektive oppdragelse. Anonymkode: 453fc...135 STÅENDE APPLAUS! Akkurat hva jeg tenker... Anonymkode: 48f42...85d
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #37 Skrevet 5. mai 2017 2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Ojoj ! Skal prøve å svare deg ordentlig 😊 Nå har det seg slik at min sønn på en måte har 2 verdener, slik har det vært så lenge han har gått på skole. På skolen har han angst og indre uro , dette selv om han trives. Han bruker all energi på dette og er tom når han kommer hjem. I samråd med skole osv har vi kuttet ut lekser. Når han er hjemme er han en rolig og stille gutt uten angst. Null problem å ha med seg noe sted. Takler lange bilturer og folkemengder helt supert. Så denne type ferie passer han utmerket. Han elsker å oppleve nye steder. Så... dette innlegget handler egentlig om ferie , bamseklubb og forskjellige preferanser. Vi går tilbake til det og ta heller en tråd om oppdragelse eller mangel på sådan ett annet sted. Hi Hvis han mistrives til de grader på skolen men elsker nye steder vil jeg anbefale å bytte skole... men det inngår ikke i planen din sikkert... Anonymkode: 48f42...85d
the amazing spidermamma Skrevet 5. mai 2017 #38 Skrevet 5. mai 2017 2 timer siden, Nyttårs barn skrev: Hvordan legger dere opp dette? Vi har vurdert å ta biltog(urlaubekspress) fra Hamburg til Verona f.eks. Det er et østerriksk jernbaneselskap som driver dette nattoget. Google Citynightline eller oebb. Planen er Kiel-ferga først, så tog en drøy time til Hamburg. I Hamburg skal vi surre litt rundt og besøke et digert miniatyr-land med tog og fly og brannbiler i miniatyr, som kjører rundt. Og henge i en park med lekeplass og spise is hvis vi er slitne og det er varmt. Så nattog fra Hamburg til München. Så en dag i München, før vi tar nattog til Firenze. Derfra skal vi ut til kysten og være noen dager på badeferie, før vi tar omtrent samme ruta tilbake. Innom alpene i Østerrike og kjøre gondolbane, bare. Ungene er fire og seks.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #39 Skrevet 5. mai 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Roadtrip? For barn? Med ADHD? God tur.... Anonymkode: 48f42...85d Ikke alle har ADHD på ferie 😤 Anonymkode: a3cae...b24
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #40 Skrevet 5. mai 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ikke alle har ADHD på ferie 😤 Anonymkode: a3cae...b24 Nei, og i vår bhg er det en som har allergi kun i bhg... Vi har i alle år ikke kunne ha med mat med spor av nøtter og egg, men når vi ble invitert på bursdag hos han ble vi servert kaker med dette i. Forbanna? Ja! Går det an liksom? Anonymkode: 48f42...85d
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #41 Skrevet 5. mai 2017 5 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Lurer på om flere enn meg synes dette er bare noe tull? Selv føler jeg at de hotellene som har slikt overhode ikke handler om å dra ett sted for å være sammen i familien, gjøre ting sammen liksom . Når jeg reiser til varmere strøk ønsker jeg å oppleve det ekte og autentiske ved stedet jeg besøker. Barna har heller ikke vondt av å sysselsette seg selv på stranden eller være med på utflukter . Leser om flere som reiser ett sted og aldri forlater hotellets område... Men like herlig er de fast bestemt på å reise til ett bestemt land/sted fordi det er så flott land!! Norsk mat og kjøttboller i sydenvarmen .... jeg fatter det bare ikke.... flere som tenker slik? Slik du legger frem konseptet "ferie" i HI, burde det i dine øyne være et dannelsesprosjekt der man skal utvide horisonten, øke kompetansen og ta nøye planlagte valg for å oppnå disse to. Det er definitivt IKKE slik jeg ser på ferie. Hverdagen resten av året er stappfull av situasjoner der man må prestere og jobbe for å høyne kompetansen, i jobb, skole, fritidsaktiviteter. Hverdagen er et rotterace, og i ferien vil jeg slappe av fri for mest mulig krav og forventninger. Det vil for meg si å tilrettelegge ferien på ungenes premisser. Happy children - happy parents. At jeg ikke akkurat digger å gå i fornøyelsesparker for eksempel, er helt sekundært, men vi prøver å finne en gylden middelvei med noe både de voksne, tenåringene og de små kan like. Funker som bare det. Så får heller gubben og jeg ta oss noen aleneferier på voksenes premisser. Anonymkode: 7018d...68f
❤lille stjerne❤ Skrevet 5. mai 2017 #42 Skrevet 5. mai 2017 Jeg er som deg HI. Liker best å finne et "eget" sted med så lite turister som mulig, vil gjerne se, smake og oppleve noe helt annet enn det vi gjør i hverdagen og vil gjerne lære barna mine litt på veien mens vi ferierer. Tar ikke med knekkebrød eller kaviar hjemmefra og har ikke behov for bamseklubb og lignende. Jeg ønsker ikke å spise frokost i en stor sal sammen med mange andre turister og jeg ønsker ikke å delta på arrangerte utflukter med reiseledere i grupper. Men jeg har ikke noe problem med å skjønne at andre er annerledes og for noen er det toppen av lykke å kunne slappe av ved bassenget mens barna er opptatt med sitt i bamseklubben noen timer. Ikke alle synes det er ok å reise rundt på "egenhånd" å fremmede land slik vi gjør, og ikke alle har behov for å se og gjøre så mye nytt når de er på ferie. Folk er forskjellige og det respekterer jeg. Når det er sagt så tror jeg nok også at mange går glipp av mye fint, spennende og godt nettopp fordi de bor på disse svære hotellanleggene og ikke beveger seg utenfor bassengområdet, aldri smaker den lokale maten eller slår av en prat med noen som bor der. Jeg tror mange bare ikke tenker over at det finnes så mye mer.
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #43 Skrevet 5. mai 2017 Jeg vokste opp med foreldre som deg h.i og gruet meg til hver eneste ferie. Det skulle alltid skje noe og vi måtte alltid gjøre så mye. Foreldrene mine var så opptatt av status. At alle ferier skulle ha en mening og at vi skulle lære noe. Da kunne vi komme tilbake på skolen å "skryte" av hvor vi hadde vært(gjerne et ikke typisk reisemål) og alt vi hadde gjort. Selv ble jeg misunnelig på mine venner som "bare" hadde vært på gran canaria å kjørt vannsklier og lekt hele dagen i bassenget. Mine barn får ferie tilpasset deres alder og interesser. Dvs det har vært badeferie hvert år men nå nærmer de seg tenårene og ytrer ønske om storbyferie så da skal vi få til det. Jeg og mannen tar heller en voksentur når vi trenger det. Da synes vi det kan være ålreit å gå på museer og andre severdigheter. Anonymkode: a3cae...b24
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #44 Skrevet 5. mai 2017 Jeg er helt enig med deg. Jeg fatter ikke at folk syns det er hyggelig på et sydenhotell. Altså et hotell fyllt av nordmenn, svensker, tyskere ol med tre, fire små barn hver, hvor alle pøker rundt i en matsal like sjarmerende som innsiden av en kantine, sloss om maten som er like spennende som dagsrevyen og i et bråk uten like. Svømmebassenget er fullt opp av feite griser og unger som kjefter og bråker. Ingen stoler som er ledig om du kommer klokken 11. Ugh bugh. Vi skal heldigvis kjøre gjennom Europa med masse gøye stopp innimellom, ned til et bittelite sjarmerende sted i Kroatia, hvor kjøkkenet er som nord-Italias kjøkken og smaker nydelig. Vi får vårt eget lille svømmebasseng på leilighetshotellet, som er et lite hotell med 6-8 leiligheter. Rett utenfor er det steinstrand og brygge. GLEDER MEG!! Anonymkode: 25be1...217
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. mai 2017 Forfatter #45 Skrevet 5. mai 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvis han mistrives til de grader på skolen men elsker nye steder vil jeg anbefale å bytte skole... men det inngår ikke i planen din sikkert... Anonymkode: 48f42...85d Han trives helt supert på skolen han går på. Er bare hele konseptet skole og de rammene skole har som er vanskelig. Han får veldig angst og blir veldig sliten av det. Han er aldri slik at han ikke vil på skolen, men noen dager låser det seg for han og når det skjer blir han veldig fortvilet. Han vil jo selv ikke ha det slik. For han er ADHD mest indre uro og angst. Ikke utagering og lignende . Derfor er han rolig og stille hjemme, her er han trygg og kjenner ikke på angsten. Når han er sammen med familien finnes det ikke begrensninger. Så feks en roadtrip er helt supert. Hi
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #46 Skrevet 5. mai 2017 20 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Han trives helt supert på skolen han går på. Er bare hele konseptet skole og de rammene skole har som er vanskelig. Han får veldig angst og blir veldig sliten av det. Han er aldri slik at han ikke vil på skolen, men noen dager låser det seg for han og når det skjer blir han veldig fortvilet. Han vil jo selv ikke ha det slik. For han er ADHD mest indre uro og angst. Ikke utagering og lignende . Derfor er han rolig og stille hjemme, her er han trygg og kjenner ikke på angsten. Når han er sammen med familien finnes det ikke begrensninger. Så feks en roadtrip er helt supert. Hi Ja, selvsagt. Det du sier er at han ikke liker skolen enkelt og greit. Kan dere ikke bare ta ham ut da? Han gjør jo ikke lekser heller og synes jo alt annet er mer gøy... og takler han ikke rammer kommer han jo aldri i jobb uansett. Anonymkode: 48f42...85d
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. mai 2017 Forfatter #47 Skrevet 5. mai 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, selvsagt. Det du sier er at han ikke liker skolen enkelt og greit. Kan dere ikke bare ta ham ut da? Han gjør jo ikke lekser heller og synes jo alt annet er mer gøy... og takler han ikke rammer kommer han jo aldri i jobb uansett. Anonymkode: 48f42...85d For det første så trives han på skolen og vil hver dag på skolen. For det andre er det skoleplikt i Norge . Tråden handler som sagt tidligere om bamseklubb og ferie, kan vi spore tilbake dit? Hi
Lagertha Skrevet 5. mai 2017 #48 Skrevet 5. mai 2017 6 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Jeg forstår jo at for noen spiller det liten trille hvor i verden de er så lenge det er varmt , det jeg synes er merkelig er at når man på død og liv skal til feks Hellas fordi man er så glad i Hellas og velger ett hotell med bamser, bjørner , giraffer og alt mulig .... OG dessuten aldri forlater hotellets område..... Barn har selvsagt ikke vondt av bamseklubb , men for min del er det bedre for ungene at de vet noe om hvor de har vært, spist ny mat og har opplevd noe. Ingen sitter på noe fasit her, men det må være lov å undre seg over saker? Det går ann begge deler vettu 😆
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 5. mai 2017 Forfatter #49 Skrevet 5. mai 2017 3 minutter siden, Lagertha skrev: Det går ann begge deler vettu 😆 Det gjør det😊 Som sagt kom jeg litt krast ut her. Hi
Anonym bruker Skrevet 5. mai 2017 #50 Skrevet 5. mai 2017 Vi er veldig mye på ferie med barna og har noen ganger vært på såkalte barnehoteller med bamseklubb. Hadde faktisk ønsket at barna hadde lyst til å leke der en time eller to et par dager i løpet av ferien, men neida😅 Våre barn trives aller best i nærheten av oss, og det er jo koselig, men noen ord alene med mannen hadde vært Ok. Sist vi var et slikt sted og gikk forbi bamseklubbem utbryter ene sønnen min: stakkars! Da vi forklarte konseptet ble han lettere sjokkert. Tenk å bli plassert der når man kunne være sammen med familien. (Og nei, vi holder oss ikke bare innenfor hotellet eller velger kun charter) Anonymkode: 236ca...af5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå