Gå til innhold

Er det slik at de fleste synes at Beltestakken fra Telemark er den peneste?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis de skal nevne en bunad de ikke har et personlig forhold til..? Hører ofte at så mange synes den er vakker. 

Anonymkode: 9e2f5...82e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns ikke den er spesielt fin. Syns det blir for mye "stæsj" på den.

Anonymkode: d7b6c...f51

Skrevet

Den er fin, men jeg synes heller ikke det er den fineste. Veldig mye dilldall på den... Synes den røde er finest av dem da, lilla bunad blir bare litt feil for meg ;)

Anonymkode: 8c2bd...ce4

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg syns ikke den er spesielt fin. Syns det blir for mye "stæsj" på den.

Hvilken synes du er penest?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken synes du er penest?

Har flere jeg syns er fine. F eks Sunnmørsbunad, Grafferdrakt, Rogalandsbunad, ja bunader med den type broderi.

Skrevet

Jeg synes den er kjempefin! De peneste synes jeg er orkdalsbunaden og kvinnedrakt fra Hedmark(?).

Anonymkode: 17ceb...724

Skrevet

Det varierer veldig, vil jeg tro. Men den er jo over snittet gjenkjennelig, kjent og misbrukt av folk uten ryggrad.

Skrevet

Vinterbunad fra Hardanger er flott synes jeg. 

Anonymkode: 1dd78...769

Skrevet

Synes både Rogalandsbunad og Nordlandsbunad er finere enn beltestakken, synes det er snodig med lilla og så mye dill.. 

Mon tro om det er Lundeby som finnes i en knallfin mørkblå farge? Den liker jeg veldig godt:) 

Anonymkode: d024d...c4b

Skrevet

Mente å skrive kornblå, ikke mørkblå..

Anonymkode: d024d...c4b

Skrevet

Elsker den i lilla! Syns den er nydelig!! Hadde jeg hatt en halv ane derfra (det har jeg) som betyr noe ville jeg valgt den tvert! Men det har jeg ikke, derfor har jeg blå Nordland Og er superfornøyd med den !

Anonymkode: b18d1...b0e

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis de skal nevne en bunad de ikke har et personlig forhold til..? Hører ofte at så mange synes den er vakker. 

Nei. Den er for tung og pompøs for meg, og når byfruer skal velge farger selv, ender de opp med veldig syntetiske sjatteringer (lilla, rosa osv), ikke plantefarger. Det blir unaturlig for meg. Jeg syns div bunader fra Hordaland er penest, selv om jeg selv er fra nord.

Anonymkode: 6c550...5ad

Skrevet

Øst-Telemark er finest, syns jeg. Vest-Telemark er også fin. 

Jeg har Vest-Agder bunaden som bestemor har sydd, den får også veldig mange kommentarer på 17.mai 😊

Skrevet

Beltestakken er nydelig. Det er også et pluss at den har en uendelighet av kombinasjoner.

Ellers er alle Telemarksbunadene vakre. Norge har i grunnen veldig mange vakre bunader 👍

Anonymkode: 87b11...abd

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Den er for tung og pompøs for meg, og når byfruer skal velge farger selv, ender de opp med veldig syntetiske sjatteringer (lilla, rosa osv), ikke plantefarger. Det blir unaturlig for meg. Jeg syns div bunader fra Hordaland er penest, selv om jeg selv er fra nord.

Du er klar over at beltestakken og bunader fra Telemark ble sydd av stoffer som kom fra utlandet allerede sent på 1700-tidlig 1800 tallet?Telemark hadde da allerede tette kontakter med utlandet igjennom handel, og det var konkuranse mellom kvinnene om hvem som hadde det flotteste,mest fargerike stoffet i bunaden sin. De rike jentene sydde sine bunader i fargerike brokadestoff, bånd og pynt, mens jenter med dårligere råd broderte sine. Det er funnet bunadsrester med lilla/blå og rød toner.

Anonymkode: 1512d...56f

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ehh, det finnes da mange blomster som er lilla, så forstår ikke helt tankegangen din..? 

Jeg synes den er nydelig! Men man må være høy og slank for å kle den synes jeg..🙈

Anonymkode: dfa43...c14

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ehh, det finnes da mange blomster som er lilla, så forstår ikke helt tankegangen din..? 

Jeg synes den er nydelig! Men man må være høy og slank for å kle den synes jeg..🙈

Anonymkode: dfa43...c14

Det menes nok ikke "farger på planter" men "farger fra planter".

Anonymkode: 0b889...cb7

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det menes nok ikke "farger på planter" men "farger fra planter".

Anonymkode: 0b889...cb7

Men det var litt morsomt, da:-)

Skrevet

Jeg synes rød Rogalandsbunad og blå lierbunad er de vakreste. De er så enkle samtidig som de har en del mønster. 

Anonymkode: aea86...7d4

Skrevet

Den er utrolig flott! Samtidig er den åpenbart veldig populær for tida, sånn at billigbunader fra Sparkjøp, fantasibunader osv har tendens til å ligne litt på den: Dyp utrigning og bredt belte. Alle av Eva Lies fantastiske fantasibunader ligner jo på beltestakken. Dermed fremstår den ikke som så unik og spesiell som den ellers ville gjort. Sjøl synes jeg bunaden fra Hardanger er finest, men kan dessverre ikke bruke en selv da jeg er fra nord.

Skrevet

Jeg synes Rogalanssbunaden er finest tror jeg :) også synes jeg den gamle blå Oslo-bunaden er fin. Og jubileumsdrakten :) 

Anonymkode: 15343...193

Skrevet
56 minutter siden, H.K.H skrev:

Den er utrolig flott! Samtidig er den åpenbart veldig populær for tida, sånn at billigbunader fra Sparkjøp, fantasibunader osv har tendens til å ligne litt på den: Dyp utrigning og bredt belte. Alle av Eva Lies fantastiske fantasibunader ligner jo på beltestakken. Dermed fremstår den ikke som så unik og spesiell som den ellers ville gjort. Sjøl synes jeg bunaden fra Hardanger er finest, men kan dessverre ikke bruke en selv da jeg er fra nord.

Selvsagt kan du bruke Hardangerbunaden. Den er nasjonaldrakt.

Skrevet

Nei, synes ikke den er spesielt fin.

Jeg liker generelt sett ikke bunader, blir litt "oktoberfest"-aktig ;) Men den fineste synes jeg er gamle valdres.

Anonymkode: 5d5a9...cd9

Skrevet
1 time siden, H.K.H skrev:

men kan dessverre ikke bruke en selv

..sier hvem?

Anonymkode: 5d5a9...cd9

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Selvsagt kan du bruke Hardangerbunaden. Den er nasjonaldrakt.

Det er det delte meninger om. Det er vel den første bunaden, men ikke alle er enig i at man kan bruke den uansett hvor man bor i landet. 

Anonymkode: 8c2bd...ce4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...