amandine Skrevet 2. mai 2017 #26 Skrevet 2. mai 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: 1-2-3 Toro langpannekake fordi en på skolen med en masse allergier tåler den dersom den ikke bakes på smør. Blir alltid tom Herrefred, hvor farlig kan det være at folk ønsker løse slike påtvungne oppdrag forskjellig? Anonymkode: d3aed...d62 Farlig er det ikke. Men kjedelig.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #27 Skrevet 2. mai 2017 Akkurat nå, amandine skrev: Farlig er det ikke. Men kjedelig. Ja, ja, men forsvinner kake var den vel spennende nok uansett, eller hva? Anonymkode: d3aed...d62
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #28 Skrevet 2. mai 2017 Jeg er rett og slett enig med alt Amadine sier i denne tråden Og det har jeg visst nylig også skrevet i en annen tråd. Er så greit når noen sier alt man selv tenker, så slipper man å gjøre jobben selv Det er jo ofte ikke mindre arbeid med de ferdigposene. Eneste grunn til at mange tenker det er at de ikke lenger er vant med å bake fra grunnen selv. Samme med annen mat. Jeg lager det meste fra grunnen, men bruker ofte mindre tid på matlaging enn mine superstressede-har-ikke-tid-til-annet-enn-toro-venninner. Anonymkode: 92a32...41e
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #29 Skrevet 3. mai 2017 For ikke å snakke om pris. Toro er svindyrt i forhold til hjemmelaget. Man tror at det er billigere men ege tålig kjøper du dyr mel med smaksforsterkere😂😂😂 Toro pannekake miks tilsett egg og melk 😂 Ja hva er så i posen? Utrolig at folk lar seg lure på den måten her.. Anonymkode: ce045...9f3
sotosmor Skrevet 3. mai 2017 #30 Skrevet 3. mai 2017 Her baker jeg alltid kaker fra bunnen, men jeg reagerer ikke hvis det står en Toro kake på bordet. En må få velge selv hvordan en baker til arrangementer.
Brillefanten Skrevet 3. mai 2017 #31 Skrevet 3. mai 2017 Jeg og Toro er gode venner når det gjelder sjokolade langpannekake! Laget med smør og egen (verdens beste) glasur, blir den helt smashing 👏🏻 De første årene jeg bakte denne til barnebursdag, fikk jeg stadig spm om å dele oppskrift 🤓 Det gjorde jeg med glede!!
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #32 Skrevet 3. mai 2017 Kjedelig når 10 av 15 kaker på 17. mai-arrangementet er ihjelstekte Toro Brownies eller Toro sjokoladekake (som folk hamstret da det var salg for 15 mnd siden...) Skal du lage ferdigkake-brownies ta iallefall Møllerens-den er ti ganger bedre. Anonymkode: d7901...3ef
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #33 Skrevet 3. mai 2017 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Haha. Er en mamma som deg i barnehagen. Hun er sååååå lei disse posekakene. Jeg har nå bakt posekake i tre år. Hun skryter uhemmet av mine kaker. SÅNN skal kaker smake. Det hun ikke vet er at det er posekake, jeg har bare kefir i røra pluss litt grovhakket kokesjokolade. Jeg ler godt inni meg hver gang hun skryter av min hjemmebakte kake. EKTE mammaer baker fra bunn med kjærlighet. 😂😂😂 Anonymkode: bc4a2...460 Men da er det ikke posekake lenger, posekaker som ikke er "spritet" opp, smaker dårlig-unntatt Møllerens brownies og Møllerens gulrotkake (men den må også "sprites" opp med ekstra gulrot og eple). Anonymkode: d7901...3ef
Brillefanten Skrevet 3. mai 2017 #34 Skrevet 3. mai 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da er det ikke posekake lenger, posekaker som ikke er "spritet" opp, smaker dårlig-unntatt Møllerens brownies og Møllerens gulrotkake (men den må også "sprites" opp med ekstra gulrot og eple). Anonymkode: d7901...3ef Det er din smak, den gjelder ikke for alle, ser du..
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #35 Skrevet 3. mai 2017 3 minutter siden, Brillefanten skrev: Det er din smak, den gjelder ikke for alle, ser du.. Gjett hva det var rester av i fjor...toro posekakene, alt det andre + frukten var spist opp. Anonymkode: d7901...3ef
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #36 Skrevet 3. mai 2017 Ikke så spennende kanskje, men å pålegge folk at de MÅ bake fra bunnen av er jo bare tåpelig og ville aldri funkgere i praksis (men det regner jeg med HI skjønner også ;-)) Ungene liker bestandig best ferdig-kakene (brownies og sjokoladekake blir alltid først tomt) og Toro sin sjokoladekake er veldig grei med at de med glutenallergi kan spise den. Å si at man enkelt kan bare glutenfritt selv blir litt feil da det som regel innebærer at man må kjøpe helt andre ingredienser enn man vanligvis har i hus (og som regel dyre erstatningsprodukter). Anonymkode: 6a59b...244
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #37 Skrevet 3. mai 2017 Så har du meg, jeg liker ikke kake. Det være posekake eller kaken Amadine har brukt 5 timer på å lage. Jeg interesserer meg også null og niks for kakebaking. Jeg gidder ikke bruke tid på å google oppskrifter og eksperimentere. Toro brownies fungerer utmerket. De som bryr seg kan gjerne bake til krampen tar dem, men jeg gidder ikke bruke timevis på å bake kake for kakesnobbene. Anonymkode: 2afa9...3a8
Brillefanten Skrevet 3. mai 2017 #38 Skrevet 3. mai 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gjett hva det var rester av i fjor...toro posekakene, alt det andre + frukten var spist opp. Anonymkode: d7901...3ef Hvis vi har kake i vår familie, velger jeg heller svigermors saftige gulrotkake enn min egen Toro sjokoladekake. Men ungene spiser heller den, det samme med svigerfar (faktisk) og mannens onkel. Jeg sier ikke at jeg liker Toro aller best hvis det er mye å velge mellom, men jeg synes det er dn helt grei kake. At du liker møllerens bedre, betyr jo ikke at alle gjør det...
the amazing spidermamma Skrevet 3. mai 2017 #39 Skrevet 3. mai 2017 Jeg er såpass dårlig på å bake kake at jeg gjerne tyr til pimpet toro fordi jeg vet at da blir det ikke mislykket. Ofte må man bake kvelden i forveien og da er det liten tid til prøving og feiling. Jeg hiver i frosne bringebær og hakket kokesjokolade, og i tillegg har jeg funnet en god glasur. Og jeg bruker ekte smør, selv om det står olje på pakka. Jeg er helt enig i alt dette med å ta vare på kulturarven og alt det, men oppi alt annet vi skal prestere, kommer dessverre Kvæfjord-kake et stykke nede på lista for meg.
amandine Skrevet 3. mai 2017 #40 Skrevet 3. mai 2017 Akkurat nå, the amazing spidermamma skrev: Jeg er såpass dårlig på å bake kake at jeg gjerne tyr til pimpet toro fordi jeg vet at da blir det ikke mislykket. Ofte må man bake kvelden i forveien og da er det liten tid til prøving og feiling. Jeg hiver i frosne bringebær og hakket kokesjokolade, og i tillegg har jeg funnet en god glasur. Og jeg bruker ekte smør, selv om det står olje på pakka. Jeg er helt enig i alt dette med å ta vare på kulturarven og alt det, men oppi alt annet vi skal prestere, kommer dessverre Kvæfjord-kake et stykke nede på lista for meg. Og jeg er helt sikker på at om du hadde villet så hadde du oppdaget at Kvæfjordkake er dritenkelt å lage....
the amazing spidermamma Skrevet 3. mai 2017 #41 Skrevet 3. mai 2017 6 minutter siden, amandine skrev: Og jeg er helt sikker på at om du hadde villet så hadde du oppdaget at Kvæfjordkake er dritenkelt å lage.... Skummelt. Kvæfjord-kake er skummelt.
Blomstogbier Skrevet 3. mai 2017 #42 Skrevet 3. mai 2017 Altså... når man får "beskjed om å bake kake" til et arrangement, f.eks 17.mai, så er det vel den som BAKER som bestemmer, ikke sant? Eller får man tilsendt oppskrifts- og ingrediensliste på email fra komitéen? Minimumskostnad: 190 kr
Luksusdyret Skrevet 3. mai 2017 #43 Skrevet 3. mai 2017 15 timer siden, amandine skrev: Har ingenting med "ekte mammaer", men det har - for min del- med kvalitet, tradisjon, smak, mangfold og variasjon å gjøre. Det er nitrist med flate muffins og oljekaker der det før fantes Annas eplekake, Margits ostekake, Bertas langpannesjokoladekake, Olas kringle etc. Ja, og før fantes det også hjemmeværende husmødre som hadde tid til alt det her. I dag har mødre gjerne en fulltidsjobb, flere barn som driver med aktiviteter, er aktive på fjellet, sykler og deltar i mye sammen med barna. Jeg baker selv nesten alltid fra bunn, men hvis det er folk mer allergier, tyr jeg til Toro. Jeg har ikke tenkt å sette meg inn i glutenfri bakst (som er utrolig vanskelig å få til bra), melkefri bakst og diverse annet. Har ikke tid eller mulighet. Så da blir det posekake. Tradisjon sier du? Sånn a la tradisjonell husmor som var underlagt mannen og hadde sin plass på kjøkkenet med de hjemmelagede kakene sine?
Luksusdyret Skrevet 3. mai 2017 #44 Skrevet 3. mai 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ikke så spennende kanskje, men å pålegge folk at de MÅ bake fra bunnen av er jo bare tåpelig og ville aldri funkgere i praksis (men det regner jeg med HI skjønner også ;-)) Ungene liker bestandig best ferdig-kakene (brownies og sjokoladekake blir alltid først tomt) og Toro sin sjokoladekake er veldig grei med at de med glutenallergi kan spise den. Å si at man enkelt kan bare glutenfritt selv blir litt feil da det som regel innebærer at man må kjøpe helt andre ingredienser enn man vanligvis har i hus (og som regel dyre erstatningsprodukter). Anonymkode: 6a59b...244 Signerer. Ikke alle er flinke til å bake. Men er man en mor, bør man jo kunne klippe håret som en frisør, bake og lage all mat fra bunn med 100 % bra resultat og kjempefin utforming, sy og stoppe egne klær, ha kjøkkenhage med egne grønnsaker og frukt som er fri for sprøytemidler, ha interiørkatalog-hus og være veltrent med plettfritt utseende. Så slitsomt det må være å leve med flink jente-syndromet.
Luksusdyret Skrevet 3. mai 2017 #45 Skrevet 3. mai 2017 13 timer siden, *Miss Marple* skrev: Kake er kake. Egentlig syns jeg ikke det, altså, men at det skal bli lagt føringer på hva som er godt nok til dugnadsbaking syns jeg ingenting om. Man har forskjellige forutsetninger, og om noen føler at kakemix er det de takler, så er det godt nok! Ingen blir tvunget til å spise kaker de ikke vil ha. Signerer denne også. Dugnad er i utgangspunktet noe man blir "tvunget" til gjennom å ha skole- eller barnehagebarn, eller ha barn på diverse aktiviteter. Dugnad er FRIVILLIG innsats, noe folk gjør gratis for å bidra til felles arrangement, bruker egne penger til å kjøpe ingredienser, bruker fritiden sin. Det er rett og slett drittfrekt å kreve at man I TILLEGG skal bruke mer penger og tid, lære seg å bake og bake på en bestemt måte. Når det gjelder unger flest, så spiser de som regel ikke de "fancy" marsipankakene som de eldre damene i bygdelaget er så stolte av. Muffins, Brownies og sjokoladekake forsvinner først. Tradisjon eller ikke, man bør diske opp med kaker som barna liker, ikke kaker som ser pene ut og må tas med hjem igjen etter arrangementet.
amandine Skrevet 3. mai 2017 #46 Skrevet 3. mai 2017 40 minutter siden, MrsRiddick skrev: Ja, og før fantes det også hjemmeværende husmødre som hadde tid til alt det her. I dag har mødre gjerne en fulltidsjobb, flere barn som driver med aktiviteter, er aktive på fjellet, sykler og deltar i mye sammen med barna. Jeg baker selv nesten alltid fra bunn, men hvis det er folk mer allergier, tyr jeg til Toro. Jeg har ikke tenkt å sette meg inn i glutenfri bakst (som er utrolig vanskelig å få til bra), melkefri bakst og diverse annet. Har ikke tid eller mulighet. Så da blir det posekake. Tradisjon sier du? Sånn a la tradisjonell husmor som var underlagt mannen og hadde sin plass på kjøkkenet med de hjemmelagede kakene sine? Ja, for du tror vel at jeg bor på 50-tallet fordi det matcher profilbildet? Surprise! Jeg lever i stor by i 2017, jeg er i full jobb og har fire barn og verv både på skole og i forskjellige idretter. Jeg er hun som har like bloody mange eller få timer som deg i døgnet, og som setter min ære i blant annet å gjøre ting ordentlig når jeg først gjør dem. Kakebakst og dugnad er noe som ligger dypt i det norske samfunnet, det er en del av kulturen vår som jeg setter høyt og holder kjært, det er en av grunnsteinene til barneidrett og 17.mai- feiring. Derfor gjør man det. Skikkelig og med glede. Og hvorfor det er ok at stakkaren med allergi skal bli sittende med vonde kaker, det skjønner jeg ikke. Helt ok i ny og ne og innimellom, men jeg gir meg pokker ikke på at rad på rad med toro på 17.mai er hinsides trist. Holdningene dine i så måte synes jeg er triste.
Luksusdyret Skrevet 3. mai 2017 #47 Skrevet 3. mai 2017 (endret) 39 minutter siden, amandine skrev: Ja, for du tror vel at jeg bor på 50-tallet fordi det matcher profilbildet? Surprise! Jeg lever i stor by i 2017, jeg er i full jobb og har fire barn og verv både på skole og i forskjellige idretter. Jeg er hun som har like bloody mange eller få timer som deg i døgnet, og som setter min ære i blant annet å gjøre ting ordentlig når jeg først gjør dem. Kakebakst og dugnad er noe som ligger dypt i det norske samfunnet, det er en del av kulturen vår som jeg setter høyt og holder kjært, det er en av grunnsteinene til barneidrett og 17.mai- feiring. Derfor gjør man det. Skikkelig og med glede. Og hvorfor det er ok at stakkaren med allergi skal bli sittende med vonde kaker, det skjønner jeg ikke. Helt ok i ny og ne og innimellom, men jeg gir meg pokker ikke på at rad på rad med toro på 17.mai er hinsides trist. Holdningene dine i så måte synes jeg er triste. Neimen så fint at du er en martyr som ikke sover, men jobber hele døgnet med 4 barn, full jobb, masse verv og dugnad. Men du kan da ikke forlange at alle andre skal prioritere som deg? Jeg baker som sagt ting fra bunnen, men har verken tid eller penger til å kaste masse kaker for å lære meg å bake glutenfritt fra bunn etter å ha gått på kurs og lest meg opp på det. Jeg har ikke allergikere i familien eller vennekretsen, og har derfor ikke behov for å lære det. På samme måte som jeg ikke har behov for å lære tegnspråk, kjøre motorsykkel eller gjøre annet jeg ikke har behov eller bruk for. Mine holdninger er triste fordi jeg prioriterer annerledes? So be it... Og jeg gir meg heller ikke på at det er dritfrekt å klage på at ting som folk gjør frivillig og gratis for deg gjøres på annen måte enn DU forventer/krever. Hvis du ønsker tradisjonelle kaker som det tar langt tid å lage, bør du kanskje foreslå at du står for bakingen i år? Men å klage over at andre baker "for dårlige" kaker er lavmål. Hva blir neste? Klage over julegaver fordi de er kjøpt på tilbud eller fordi du har fått et sett med vanlige gafler og kniver i stedet for Hardangerbestikk? I-landsproblem altså... Endret 3. mai 2017 av MrsRiddick
amandine Skrevet 3. mai 2017 #48 Skrevet 3. mai 2017 12 minutter siden, MrsRiddick skrev: Neimen så fint at du er en martyr som ikke sover, men jobber hele døgnet med 4 barn, full jobb, masse verv og dugnad. Men du kan da ikke forlange at alle andre skal prioritere som deg? Jeg baker som sagt ting fra bunnen, men har verken tid eller penger til å kaste masse kaker for å lære meg å bake glutenfritt fra bunn etter å ha gått på kurs og lest meg opp på det. Jeg har ikke allergikere i familien eller vennekretsen, og har derfor ikke behov for å lære det. På samme måte som jeg ikke har behov for å lære tegnspråk, kjøre motorsykkel eller gjøre annet jeg ikke har behov eller bruk for. Mine holdninger er triste fordi jeg prioriterer annerledes? So be it... Og jeg gir meg heller ikke på at det er dritfrekt å klage på at ting som folk gjør frivillig og gratis for deg gjøres på annen måte enn DU forventer/krever. Hvis du ønsker tradisjonelle kaker som det tar langt tid å lage, bør du kanskje foreslå at du står for bakingen i år? Men å klage over at andre baker "for dårlige" kaker er lavmål. Hva blir neste? Klage over julegaver fordi de er kjøpt på tilbud eller fordi du har fått et sett med vanlige gafler og kniver i stedet for Hardangerbestikk? I-landsproblem altså... Har ikke kalt meg selv martyr som ikke sover, og jeg driter langt i om du kommer med torokake, hvis du synes det er greit når du "skal gjøre gratis og frivillig innsats for meg", som du sier. Jeg har ikke allergiske barn selv, men jeg vet mange andre har det. Og da er det en glede for meg å kunne ta hensyn til. Jeg har ikke klaget på en eneste kake noensinne, ei heller på julegaver. Eller på Hardangerbestikket jeg fikk av tanta til mannen og som jeg ikke liker i det hele tatt. Men jeg vet at det er sinnsykt mange ting som skal gjøres til for eksempel 17.mai. Så hvorfor insisterer du på å komme med torokaka di og sette den på rad og rekke med de andre når du heller kunne gjort noe annet? Jeg liker å bake, derfor melder jeg meg til kakebaking. Du liker kanskje noe annet? Du er kanskje en jævel på å stå i loddboden? Gjør det, da! Men ikke stå som en martyr, du heller, for du har det jo åpenbart så travelt at du ikke engang rekker å bake, du har det jo så travelt at du ikke kan ta bryet med å tilrettelegge for ungen med allergi. Det raskeste du kan bake omtrent, er en rullekake. Den tar 9 minutter å steke, totalt kanskje 15 inkl visping og oppvask. Den koster deg en tier.
Luksusdyret Skrevet 3. mai 2017 #49 Skrevet 3. mai 2017 1 minutt siden, amandine skrev: Har ikke kalt meg selv martyr som ikke sover, og jeg driter langt i om du kommer med torokake, hvis du synes det er greit når du "skal gjøre gratis og frivillig innsats for meg", som du sier. Jeg har ikke allergiske barn selv, men jeg vet mange andre har det. Og da er det en glede for meg å kunne ta hensyn til. Jeg har ikke klaget på en eneste kake noensinne, ei heller på julegaver. Eller på Hardangerbestikket jeg fikk av tanta til mannen og som jeg ikke liker i det hele tatt. Men jeg vet at det er sinnsykt mange ting som skal gjøres til for eksempel 17.mai. Så hvorfor insisterer du på å komme med torokaka di og sette den på rad og rekke med de andre når du heller kunne gjort noe annet? Jeg liker å bake, derfor melder jeg meg til kakebaking. Du liker kanskje noe annet? Du er kanskje en jævel på å stå i loddboden? Gjør det, da! Men ikke stå som en martyr, du heller, for du har det jo åpenbart så travelt at du ikke engang rekker å bake, du har det jo så travelt at du ikke kan ta bryet med å tilrettelegge for ungen med allergi. Det raskeste du kan bake omtrent, er en rullekake. Den tar 9 minutter å steke, totalt kanskje 15 inkl visping og oppvask. Den koster deg en tier. Du leser jo ikke det jeg skrev FLERE ganger, at JEG lager det meste fra bunn bortsett fra allergikaker. Så hele svaret ditt er misvisende. Men jeg forstår at andre ikke liker/ikke får til å bake alt fra bunn. Og jada, du er større helgen enn meg som har lært deg å bake glutenfritt, gratulerer! For øvrig er det ikke bestandig man kan VELGE å ikke bake. På skolen der vi er, er det ikke et valg, ALLE skal stille med 1 kake per barn. Så da må ALLE bake. Når man ikke blir gitt et valg, gjør man så godt man kan. Blir jeg pålagt å bake bløtkake, går jeg på bakeriet og kjøper en, fordi det er den eneste kaka jeg ikke får til å lage fra bunn. For hvis jeg lager med ferdigbunn, blir sånne som deg dritsure. Så det tar jeg ikke sjansen på. La meg si at jeg kan klippe hår som en frisør, så begynner jeg å kritisere deg for at du ikke gidder å lage kreative frisyrer på barna dine fordi du ikke kan/rekker/har lyst til å gjøre det. Føles godt, ikke sant? Eller annet som du ikke får til, men jeg får til. Hvorfor syr du ikke hjemmelagede kostymer til karneval, men kjøper billig ræl fra butikk? Det ser jo ikke "tradisjonsrikt" ut? Hvorfor lager du ikke eget pynt til 17. mai med sjel og kvalitet, men kjøper billig dritt fra Nille? Og så videre...
*Miss Marple* Skrevet 3. mai 2017 #50 Skrevet 3. mai 2017 4 timer siden, MrsRiddick skrev: Signerer denne også. Dugnad er i utgangspunktet noe man blir "tvunget" til gjennom å ha skole- eller barnehagebarn, eller ha barn på diverse aktiviteter. Dugnad er FRIVILLIG innsats, noe folk gjør gratis for å bidra til felles arrangement, bruker egne penger til å kjøpe ingredienser, bruker fritiden sin. Det er rett og slett drittfrekt å kreve at man I TILLEGG skal bruke mer penger og tid, lære seg å bake og bake på en bestemt måte. Når det gjelder unger flest, så spiser de som regel ikke de "fancy" marsipankakene som de eldre damene i bygdelaget er så stolte av. Muffins, Brownies og sjokoladekake forsvinner først. Tradisjon eller ikke, man bør diske opp med kaker som barna liker, ikke kaker som ser pene ut og må tas med hjem igjen etter arrangementet. Nå er det jo ikke sånn at alle kaker som er hjemmelaget tar timesvis å lage, ser fantastiske ut og ingen unger som spiser de! Poenger mitt er at de fleste unger helst spiser sjokoladekake og det er uansett om den er fra pose eller mormors kokebok, og om noen syns det er greit å levere fra seg kaker som ikke er helt hjemmelaget så må det også være greit. Man kan absolutt stille med hjemmelaget kaker selv om man ikke er matyr og aldri sover, altså.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå