Gå til innhold

26 mnd - slutte å sove på dagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jenta mi er 26 mnd nå. Ho er i barnehagen hver dag, men har korte dager da jeg er på aap. Ho sover ca 1,5t i bhg hver dag, og sover nesten bort 1/3 av tida ho er der. Ho tøyser også så på kvelden og er ikke trøtt. Tenker dere at det er drøyt å høre om bhg kan slutte å legge ho på dagen nå? Det er flere som er våkne som ho kan leke med. Så får ho litt mer ut av tiden der, og kan heller legge seg tidlig hjemme? :/ Hilsen sliten mamma 

Anonymkode: c7f6e...569

Skrevet

Absolutt ikke drøyt å spørre om. Går jo også an å prøve over en periode, og fungerer det ikke, så går dere tilbake til å sove. Barnehagen skal oppfylle de behovene har :)

Anonymkode: c3042...610

Skrevet

Tror ikke det skal være noe problem. Nå er det jo selfølgelig stor forskjell fra barn til barn. Men her sluttet barna å sove på dagen da de var 16 og 18 mnd.  Og det var etter at de i bhg spurte om det. Vi slet med å få barna til å sove på kvelden. Ble alt for sent hver kveld, og de ble da aldri uthvilte på dagen. Og de i bhg slet me då få de til å sove i bhg også. Men da vi sluttet med dagsoving  så ble alt så mye bedre.. Ikke var de trøtte i løpet av dagen og mye lettere å legge på kvelden-. De hadde begge 2 vognene stående i bhg frem til sommeren etter ( da var de 2 og 2 år og 2 mnd). Var greit å ha vogna stående der slik i tilfelle de hadde en dag de trengte å sove. Det skjedde ved noen anledningen hvor de hadde lange turer og var mye ute. 

Ta å snakk med de du. De skal i utgangspunktet gjøre det du ønsker.. 

Anonymkode: 5b9d5...fcc

Skrevet

Nei, det er ikke drøyt. Det er jo bare å prøve, funker det ikke, så funker det ikke.

Anonymkode: 91bf5...7c8

Skrevet

Kanskje lurt å trappe ned litt først. Hvis hun sover 1,5 time i bhg nå, prøv å trappe ned til 1 time, ev. 0,5 time. Det holder vi på med med vår på 23 mnd.

Anonymkode: d6032...05e

Skrevet

Forstår ikke at alle er enige med deg. Min gutt er også 26 mnd og sover 1 1/2-2 timer hver dag. Han vil heller ikke sove på kvelden. Men sånn er jo noen barn? Han vil helst sitte oppe med oss å få med seg det som skjer. Skjønner at det er krevende, men dette vil jo gå over.

Jeg har jobbet mange år på småbarns avdeling og har gjort meg en del erfaringer. Syns ofte foreldrene kutter ut dagsovingen ALT for tidlig. Barna deres er stuptrøtte. Samme med de barna som skal vekkes etter 30 min f.eks. Det er rett å slett tortur spør du meg. Stakkars barn.. 

Min konklusjon: La barn få sove når de trenger det. 

Anonymkode: 7a7af...e4f

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forstår ikke at alle er enige med deg. Min gutt er også 26 mnd og sover 1 1/2-2 timer hver dag. Han vil heller ikke sove på kvelden. Men sånn er jo noen barn? Han vil helst sitte oppe med oss å få med seg det som skjer. Skjønner at det er krevende, men dette vil jo gå over.

Jeg har jobbet mange år på småbarns avdeling og har gjort meg en del erfaringer. Syns ofte foreldrene kutter ut dagsovingen ALT for tidlig. Barna deres er stuptrøtte. Samme med de barna som skal vekkes etter 30 min f.eks. Det er rett å slett tortur spør du meg. Stakkars barn.. 

Å la barna sove når de trenger det, hadde ikke fungert på mine. Dvs, det har vi jo prøvd, og da surret de oppe til langt på natt. Så det fungerte i alle fall ikke på mine.

Anonymkode: d6032...05e

Skrevet

Over til noe helt annet, bruker dere seriøst antall mnder på barna deres over 1 år? Og når slutter dere og går over til hele og halve år? Håper noen kan svare meg på dette! 

Anonymkode: 24ec3...307

Skrevet (endret)
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Over til noe helt annet, bruker dere seriøst antall mnder på barna deres over 1 år? Og når slutter dere og går over til hele og halve år? Håper noen kan svare meg på dette! 

Går fra 0-100 deretter over til år

Endret av frk Nilsen
Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har og jobbet på småbarnsavdeling i mange år, og liker heller ikke 30 minutters soving, det er som regel pyton for ungene. Men utenom det, så er jeg ikke så veldig enig med deg. Kanskje hi sitt barn ikke trenger dagsovingen lenger, barn er jo like forskjellige der som med de meste andre ting. Det er jo ingen her som sier at barnet ikke skal få sove hvis hun trenger det. Men det må jo være lov å prøve,og fungerer det ikke, så må barnet selvfølgelig få sove.

Det er jo ikke uvanlig at en 2 åring har sluttet å sove på dagen.

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

I denne sammenhengen så synes jeg det er grei informasjon, siden det kan være stor forskjell på en som er akkurat fylt 2 og en som er nesten 3, i forhold til soving.

Skrevet

Det er lov å skrive 2 år og 3 mnd f.eks.

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er lov å skrive 2 år og 3 mnd f.eks.

Men spiller det noen rolle egentlig?

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke bare slitsomt for foreldrene - det er i aller høyeste grad slitsomt for barnet også! Hvis barn skal få sove når de trenger det så ville de aldri fått en døgnrytme som er forenelig med å leve i en moderne familie. Beklager, men hos oss må regningene betales og for å få det til må både mor og far på jobb. Og skal mor og far på jobb så er det greit at barna også har en døgnrytme som passer.

Før vi kuttet dagsoving (nedtrapping fra 16mnd, slutt ved 18/19) så var det baluba å få ungen i seng, og like kaos å få ungen opp av seng. Hverken min eller mannens arbeidsgiver tar hensyn til at barnet vårt må sove når det passer. 

Vi har heldigvis en veldig oppegående bhg, så de så an behovet i bhg og hadde tett dialog med oss. Og det er ingen tvil om at barnet ble blidere og mer opplagt med en normal døgnrytme! 

Til hi: Selvfølgelig kan du be bhg kutte ned eller ut soving. Jeg ville også, hvis du ikke gjør det kutte soving i helgene. Vi startet der før sommeren. Minimalt med soving på sommeren (var heldige å ha lang sommerferie da hun var 16mnd. Hun trengte periodevis soving frem til høstferien, men etter høstferien var det slutt. Med unntaksvise avslappinger 😊

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du jobber ikke i bhg om du har så lite peiling? Når barna begynner å styre på kvelden og ikke vil sovne er setja nettopp fordi de sover for mye på dag. Da er det på tide å trappe ned. 

Anonymkode: a4c39...85a

Skrevet

Min styra og på kvelden, men å kutte dagsøvn var absolutt ikke et godt alternativ. Ble så utrolig sutrete på ettermiddagen at det ikke var mulig å lage middag eller hjelpe de andre med lekser. Så vi bestemte oss for at han fikk sove så lenge han bare ville, da sov han oppmot 3 timer OG var blid på ettermiddagen. La seg kl 20 og det funka supert! 
Nå er han snart 4 år og kan fortsatt ha behov av å sove litt på dagen, men gjør ikke det i barnehagen. Det resulterer i at han bør legge seg kl 18, noe som ikke er praktisk gjennomførbart, ergo er han sur og tverr. 
Men alt går over!

Anonymkode: 7daef...16f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...