MTF Skrevet 2. mai 2017 #1 Skrevet 2. mai 2017 Sannsynligvis i hvert fall, da alle symptomer stemmer på en prikk. Vekst og overbelastning (han "bor" på fotballbanen i tillegg til å trene tre ganger i uken + kamp med laget). Har jo da på seg fotballsko 90% av våken tilstand (føles det som) og kunne det hjulpet med innleggssåler? Kan det hjelpe å smøre med Ibux-gel på hælen? Han skjønner at han må variere treningen mer enn han har gjort, og rett og slett ikke alltid ha fotballsko på selv om han er på banen for å spille/trene med kompiser. Andre tips? han er forresten 12 (snart 13) år.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #2 Skrevet 2. mai 2017 Såler fra ortopeden. Ibux som behandling i 10 dager. Datteren min hadde det (og har det enda). Måtte kutte ut fotballen for 3 år siden, desverre. Får vondt når hun går langt og er i aktivitet hvis hun ikke husker sålene. Anonymkode: e0ae4...460
MTF Skrevet 2. mai 2017 Forfatter #3 Skrevet 2. mai 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Såler fra ortopeden. Ibux som behandling i 10 dager. Datteren min hadde det (og har det enda). Måtte kutte ut fotballen for 3 år siden, desverre. Får vondt når hun går langt og er i aktivitet hvis hun ikke husker sålene. Anonymkode: e0ae4...460 Ok, så såler beregnet for fotballsko er ikke gode nok? Hvor gammel er datteren din? Forstod det sånn at dette er noe de fleste vokste av seg...? Han kommer til å bli knust om han må slutte med fotballen, så håper han slipper det.
amandine Skrevet 2. mai 2017 #4 Skrevet 2. mai 2017 Start med å kjøpe Adidas mundial team, de svarte og hvite i skinn med god demping. Pluss på med såler. Du får det hos feks gmax. Avkjøl og smør med voltarol gel etter trening. Gi ham en runde hos fysio. Og lykke til😊 tre av gutta mine har vært plaget i vekstperioder, men det gir seg heldigvis.
MTF Skrevet 2. mai 2017 Forfatter #5 Skrevet 2. mai 2017 1 time siden, amandine skrev: Start med å kjøpe Adidas mundial team, de svarte og hvite i skinn med god demping. Pluss på med såler. Du får det hos feks gmax. Avkjøl og smør med voltarol gel etter trening. Gi ham en runde hos fysio. Og lykke til😊 tre av gutta mine har vært plaget i vekstperioder, men det gir seg heldigvis. Takk for tips. Ja, får håpe det gir seg. Dette var en lite krise for en fotballgutt...
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #6 Skrevet 2. mai 2017 Det er større krise om dere ikke tar dette på alvor og lar kroppen få tiden til å hele seg igjen! Da må han kanskje slutte med fotballen helt. Nå er det snakk om en pause. Få ham til fysioterapeut så fort som overhodet mulig. Og for all del - kutt ut alt av sukker, det trigger betennelser i kroppen! Så hver gang han spiser sukker, drikker sportsdrikker osv. så forer han betennelsen. Det er som å prøve å slukke et bål med å helle bensin på det. Få i ham omega3 daglig! Og han må tøye, tøye og tøye bakside legg, med både strakt og bøyd kne. I tillegg må han trene konsentrisk med leggmuskulaturen. Det kan fysio gi ham et program for! Om han ønsker å fortsette å spille fotball så forstår han at han må ta dette på alvor. Det er utrolig hvor lydhør disse unge kan være når de får det forklart ordentlig. Forklar ham alle fordelene med å trene alternativt en periode, han kan trene masse stabilitet, han kan tøye godt i alt fra midjen og ned, han kan trikse med ballen. Men hold ham unna de mest belastende treningene en stund. Få treneren til å ta det og ham på alvor også, da kan gutten være med laget når det trener, men at han gjør alternative øvelser mens det spiller - det er det de profesjonelle også gjør når de er skadet! Tar han/dere dette på alvor kan han trolig være raskt tilbake og ikke gå glipp av så mye, tar dere det ikke på alvor risikerer dere at han får et kronisk problem som gjør at han kanskje må slutte med fotballen. Amadine skriver at "det gir seg heldigvis". Ja, det gjør ofte det, men dessverre så er det også mange det ikke gir seg med og som må slutte med fotballen. Så ring fysio i dag, sett gutten på tøyninger allerede i dag, og sørg også for at han får i seg omega3 daglig og at han kutter sukker fra og med i dag og inntil en periode etter at han er bra igjen. Anonymkode: ac5f9...88d
amandine Skrevet 2. mai 2017 #7 Skrevet 2. mai 2017 ...88d, ja heldigvis gir det seg hos de fleste. Og jeg håper HI kontakter en fysioterapeut og at gutten hennes får hjelp, og at hun gir ham omega3. Og jeg håper inderlig at hun fortsatt gir ham litt syltetøy på skiva om han vil det. Å kutte alt sukker hos en liten gutt fordi som du sier "det trigger betennelse" er visvas.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #8 Skrevet 2. mai 2017 34 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er større krise om dere ikke tar dette på alvor og lar kroppen få tiden til å hele seg igjen! Da må han kanskje slutte med fotballen helt. Nå er det snakk om en pause. Få ham til fysioterapeut så fort som overhodet mulig. Og for all del - kutt ut alt av sukker, det trigger betennelser i kroppen! Så hver gang han spiser sukker, drikker sportsdrikker osv. så forer han betennelsen. Det er som å prøve å slukke et bål med å helle bensin på det. Få i ham omega3 daglig! Og han må tøye, tøye og tøye bakside legg, med både strakt og bøyd kne. I tillegg må han trene konsentrisk med leggmuskulaturen. Det kan fysio gi ham et program for! Om han ønsker å fortsette å spille fotball så forstår han at han må ta dette på alvor. Det er utrolig hvor lydhør disse unge kan være når de får det forklart ordentlig. Forklar ham alle fordelene med å trene alternativt en periode, han kan trene masse stabilitet, han kan tøye godt i alt fra midjen og ned, han kan trikse med ballen. Men hold ham unna de mest belastende treningene en stund. Få treneren til å ta det og ham på alvor også, da kan gutten være med laget når det trener, men at han gjør alternative øvelser mens det spiller - det er det de profesjonelle også gjør når de er skadet! Tar han/dere dette på alvor kan han trolig være raskt tilbake og ikke gå glipp av så mye, tar dere det ikke på alvor risikerer dere at han får et kronisk problem som gjør at han kanskje må slutte med fotballen. Amadine skriver at "det gir seg heldigvis". Ja, det gjør ofte det, men dessverre så er det også mange det ikke gir seg med og som må slutte med fotballen. Så ring fysio i dag, sett gutten på tøyninger allerede i dag, og sørg også for at han får i seg omega3 daglig og at han kutter sukker fra og med i dag og inntil en periode etter at han er bra igjen. Anonymkode: ac5f9...88d Såklart. Alt blir bra med mer omega3 og mindre sukker😂😂😂 Anonymkode: 3f69f...3bc
Iiiiik Skrevet 2. mai 2017 #9 Skrevet 2. mai 2017 Du har sikkert lest om dette, men det handler altså om at sener ikke vokser i takt med skjelettet og dermed i utgangspunktet strekkes og blir irritert. Når man så legger til trening som irriterer de samme senene, så oppstår smerter og også betennelser. Jeg har også gutter (og en jente) som har vært plaget av tilsvarende symptomer. Fikk hos fysioterapeut råd om å tøye, samt å bytte på hvilket fottøy man bruker, slik at belastningen ikke blir den samme hele tiden. To ulike par fotballsko kan være fornuftig. Vi har som amandine god erfaring med adidas copa mondial. Ikke kule sko siden de er svarte, men veldig gode for føttene. En smerte skapt av vekst og belastning vil jo gå over i de aller aller fleste tilfeller. Er som med slatters, men det kan hende det er nødvendig med en pause. Vi har fått beskjed om at det er viktig å ikke presse så hardt at det blir veldig vondt etterpå, så følg med på barnet og legg inn pauser for ham hvis du ser at han halter dagen etter trening.
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #10 Skrevet 2. mai 2017 37 minutter siden, amandine skrev: ...88d, ja heldigvis gir det seg hos de fleste. Og jeg håper HI kontakter en fysioterapeut og at gutten hennes får hjelp, og at hun gir ham omega3. Og jeg håper inderlig at hun fortsatt gir ham litt syltetøy på skiva om han vil det. Å kutte alt sukker hos en liten gutt fordi som du sier "det trigger betennelse" er visvas. Nei, det er ikke visvas, det er enkel biokjemi. Men for all del, vil man at det skal gå lenger tid så fortsett for all del å gi sukker. Mitt tips var til HI fordi hun skrev at det er "krise" for gutten om han må slutte å spille fotball. Det er ikke snakk om å sette gutten på lavkarbokosthold, det er kun snakk om å kutte tilsatt sukker. Men, om man ønsker å overse elementære biokjemiske prosesser i kroppen og la slike skader ta lenger tid, så står selvfølgelig Hi og gutten fritt til det. Jeg har behandlet slike gutter i årevis, og har sett stor forskjell fra de som kutter sukker og de som ikke gjør det, derfor jeg fremhever dette. Og ja, dessverre så er det den syltetøyskiva som holder betennelsen vedlike hos noen. Anonymkode: ac5f9...88d
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #11 Skrevet 2. mai 2017 36 minutter siden, Anonym bruker skrev: Såklart. Alt blir bra med mer omega3 og mindre sukker😂😂😂 Anonymkode: 3f69f...3bc Hvis det var det du fikk ut av det jeg skrev så foreslår jeg at du jobber litt mer med leseforståelsen din. Anonymkode: ac5f9...88d
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #12 Skrevet 2. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke visvas, det er enkel biokjemi. Men for all del, vil man at det skal gå lenger tid så fortsett for all del å gi sukker. Mitt tips var til HI fordi hun skrev at det er "krise" for gutten om han må slutte å spille fotball. Det er ikke snakk om å sette gutten på lavkarbokosthold, det er kun snakk om å kutte tilsatt sukker. Men, om man ønsker å overse elementære biokjemiske prosesser i kroppen og la slike skader ta lenger tid, så står selvfølgelig Hi og gutten fritt til det. Jeg har behandlet slike gutter i årevis, og har sett stor forskjell fra de som kutter sukker og de som ikke gjør det, derfor jeg fremhever dette. Og ja, dessverre så er det den syltetøyskiva som holder betennelsen vedlike hos noen. Anonymkode: ac5f9...88d At sukker gir økt risiko for plantar fascitt hos 12 år gamle gutter? Det tror jeg du må dokumentere. Å kutte matvarer hos barn og unge ( relativt) ukritisk uten etter råd fra lege er ikke greit. Dette er en betennelsestilstand som er utrolig vanlig i vekstperioder hos barn, og det er stor forskjell på en 12-åring i vekst og en 40 år gammel tjukkas. Anonymkode: 177c1...75e
Anonym bruker Skrevet 2. mai 2017 #13 Skrevet 2. mai 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvis det var det du fikk ut av det jeg skrev så foreslår jeg at du jobber litt mer med leseforståelsen din. Anonymkode: ac5f9...88d Vel, du kommer jo med de samme rådene uansett hva folk spør om... Gjerne udo's choice og gurkemeie og. Anonymkode: d3889...9e3
MTF Skrevet 3. mai 2017 Forfatter #14 Skrevet 3. mai 2017 Takk for mange råd og engasjement :-) Har kjøpt ileggssåler (hæler) til ham og håper det kan hjelpe litt på belastningen når han har på seg fotballsko. Godt råd å kjøpe et par sko til, så han kan variere, så takk for tips om spesifikk sko. Fysio er nok lurt, men bestiller man dette selv eller går man gjennom fastlegen?
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #15 Skrevet 3. mai 2017 16 timer siden, Anonym bruker skrev: Vel, du kommer jo med de samme rådene uansett hva folk spør om... Gjerne udo's choice og gurkemeie og. Anonymkode: d3889...9e3 😂😂 Anonymkode: 3f69f...3bc
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #16 Skrevet 3. mai 2017 23 timer siden, MTF skrev: Ok, så såler beregnet for fotballsko er ikke gode nok? Hvor gammel er datteren din? Forstod det sånn at dette er noe de fleste vokste av seg...? Han kommer til å bli knust om han må slutte med fotballen, så håper han slipper det. De var ikke gode nok for datteren min hvertfall. Jeg husker ikke helt når dette startet, men lurer på om det begynner å dra seg mot ca 3-4 år siden. Det er ikke bra enda, og fotballen måtte hun bare kutte ut. Hun har testet karate og dans etter det og det går fint, for der er ikke belastningen så konstant. Men hun sliter i gymen om de skal løpe eller spiller ballspill. Anonymkode: e0ae4...460
gresskar Skrevet 3. mai 2017 #17 Skrevet 3. mai 2017 Har også fotballgutt som plages med smerter i hælene og leggene. Går til fysioterapeut, gikk 1 gang i uka i starten. Har kjøpt spesialsåler (ikke de hælene) og har også et par som kan brukes i fotballskoene. (men de er visstnok ekle, så de har vi ikke fått til å bruke så mye) Sålene hadde fysioterapeuten. Skal også ta noen øvelser hver dag. Fysioterapi er gratis for de under 16 år, så bare kjør på før det blir for ille.
amandine Skrevet 3. mai 2017 #18 Skrevet 3. mai 2017 2 timer siden, MTF skrev: Takk for mange råd og engasjement :-) Har kjøpt ileggssåler (hæler) til ham og håper det kan hjelpe litt på belastningen når han har på seg fotballsko. Godt råd å kjøpe et par sko til, så han kan variere, så takk for tips om spesifikk sko. Fysio er nok lurt, men bestiller man dette selv eller går man gjennom fastlegen? Mine har litt høy vrist ( produksjonsfeil), så for dem gjør en sånn hæl bare ting verre. De har såler som bygger opp under foten for å avlaste. To har såler fra gmax, én har spesialsåler. Hør med klubben om de har en fysio å anbefale. Vi har en tilknyttet klubben som er veldig flink. Hvis du får henvisning fra lege er det vel gratis, men da tar det ofte lang tid å komme til.
gresskar Skrevet 3. mai 2017 #19 Skrevet 3. mai 2017 2 timer siden, MTF skrev: Takk for mange råd og engasjement :-) Har kjøpt ileggssåler (hæler) til ham og håper det kan hjelpe litt på belastningen når han har på seg fotballsko. Godt råd å kjøpe et par sko til, så han kan variere, så takk for tips om spesifikk sko. Fysio er nok lurt, men bestiller man dette selv eller går man gjennom fastlegen? Vi tok bare kontakt direkte med fysioterapeuten (eller han er vel manuellterapeut uten at jeg helt vet forskjell), han er kjent her vi bor for å være veldig engasjert i idrettsutøvere, så mulig man egentlig trenger henvisning? Kan du ikke bare ringe å høre?
tante grusom master of law Skrevet 3. mai 2017 #20 Skrevet 3. mai 2017 Jeg fikk hælsenebetennelse ofte da jeg var barn. For meg hjalp det å ha en hælsåle. Etter at jeg begynte med det kom det aldri tilbake. Hilsen fotballjente
Iiiiik Skrevet 3. mai 2017 #21 Skrevet 3. mai 2017 På 2.5.2017 den 16.19, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke visvas, det er enkel biokjemi. Men for all del, vil man at det skal gå lenger tid så fortsett for all del å gi sukker. Mitt tips var til HI fordi hun skrev at det er "krise" for gutten om han må slutte å spille fotball. Det er ikke snakk om å sette gutten på lavkarbokosthold, det er kun snakk om å kutte tilsatt sukker. Men, om man ønsker å overse elementære biokjemiske prosesser i kroppen og la slike skader ta lenger tid, så står selvfølgelig Hi og gutten fritt til det. Jeg har behandlet slike gutter i årevis, og har sett stor forskjell fra de som kutter sukker og de som ikke gjør det, derfor jeg fremhever dette. Og ja, dessverre så er det den syltetøyskiva som holder betennelsen vedlike hos noen. Anonymkode: ac5f9...88d Det er vel omdiskutert om å kutte sukker virker betennelsesdempende? Jeg vet at f.eks Berit Nordstrand fremhever standpunktet med lite innbakt tvil, og vet at Kalle Reichelt knytter kosthold til veldig mange ulike tilstander. Samtidig har jeg problemer med å finne gode uavhengige metastudier som bekrefter hypotesen. Og at du har behandlet slike gutter i åresvis, og fått bekreftet egen hypotese gjennom det, er ikke veldig relevant. Det er klart at den kunnskapsbaserte praksisen kan være utgangspunkt for evidensbaserte føringer, men det er et stykke dit.
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #22 Skrevet 3. mai 2017 28 minutter siden, Iiiiik skrev: Det er vel omdiskutert om å kutte sukker virker betennelsesdempende? Jeg vet at f.eks Berit Nordstrand fremhever standpunktet med lite innbakt tvil, og vet at Kalle Reichelt knytter kosthold til veldig mange ulike tilstander. Samtidig har jeg problemer med å finne gode uavhengige metastudier som bekrefter hypotesen. Og at du har behandlet slike gutter i åresvis, og fått bekreftet egen hypotese gjennom det, er ikke veldig relevant. Det er klart at den kunnskapsbaserte praksisen kan være utgangspunkt for evidensbaserte føringer, men det er et stykke dit. Dette👏🏻👏🏻. Den omtalte Berit har jo flere ganger blitt tatt i overdrivelser og løgn. Og utnytter svake pasientgrupper for å tjene penger. Anonymkode: 3f69f...3bc
Anonym bruker Skrevet 3. mai 2017 #23 Skrevet 3. mai 2017 26 minutter siden, Iiiiik skrev: Det er vel omdiskutert om å kutte sukker virker betennelsesdempende? Jeg vet at f.eks Berit Nordstrand fremhever standpunktet med lite innbakt tvil, og vet at Kalle Reichelt knytter kosthold til veldig mange ulike tilstander. Samtidig har jeg problemer med å finne gode uavhengige metastudier som bekrefter hypotesen. Og at du har behandlet slike gutter i åresvis, og fått bekreftet egen hypotese gjennom det, er ikke veldig relevant. Det er klart at den kunnskapsbaserte praksisen kan være utgangspunkt for evidensbaserte føringer, men det er et stykke dit. For det første så var dette ikke min egen hypotese, men noe jeg har lært av legespesialister og ernæringsfysiologer som jeg jobbet med i årevis. Et av problemene med mange av de større studiene som er gjort er at de kun har kuttet sukker, og ikke sett på resten av inntaket av raske karbohydrater (iflg. de spesialistene jeg har samarbeidet med). Du snur situasjonen på hodet, jeg hadde ingen hypotese, men etter å ha lært det jeg lærte begynte jeg å teste det ut, og jeg har til gode å møte noen som ikke har effekt av det når de sliter med betennelser. Jeg har hatt masse pasienter som andre ikke får i må, som har prøvd "alt"l, men når de har gjort noen tilpasninger når det kommer til sukker/karbohydrater, så kommer effekten de tidligere ikke har fått av resten av behandlingen. Jeg har kirurger som har tatt kontakt og lurt på hva det er jeg/vi gjør anderledes, for de ser at pasienter som går til oss før/etter operasjoner har helt andre resultat, de heles raskere og de har så godt som aldri komplikasjoner mtp. betennelser/infeksjoner. Dette er kirurger som også jobber med toppidrettsutøvere, hvor disse også går til meg. På klinikken ser vi stadig både vanlige pasienter og toppidrettsstudenter eller toppidrettsutøvere som opplever det samme. Mange som lever på et "normalt sunt" kosthold, men som likevel altså har for stor belastning med karbohydrater til at kroppen greier å motstå betennelser eller bekjempe disse når de først er oppstått. Skal man være litt mer presis så er det ikke sukkeret i seg selv som skaper problemene, men følgene det har med at kroppen stadig må pumpe ut høye verdier av insulin i kroppen (for å stabilisere blodsukkeret), som igjen trigger betennelsene. For en normal 12-åring vil det vanligvis være nok å kutte ut sukker. En over sa at å kutte matvarer hos barn og unge ( relativt) ukritisk uten etter råd fra lege er ikke greit. Det er jeg helt enig i. Men å kutte sukker fra kostholdet er på ingen måte ukritisk, og det er noe hvemsomhelst kan kutte uten å trenge å rådføre seg hos lege. En annen nevner udo's choice og gurkemeie. Å latterliggjøre gurkemeie er bare flaut av de som gjør det her inne. Det finnes så utrolig mye forskning som viser hvordan gurkemeie bekjemper betennelser, at det gidder jeg ikke å diskutere mer. Enkle søk på anerkjente medisinske databaser vil bekrefte det. Men fordi dette er en 12-åring jeg ikke kjenner så er det forsvarlig å anbefale å kutte sukker en periode og tilføre omega3. En 12-åring trenger sjelden så mye annet for å komme i mål. Må han gjøre dette? Nei, selvfølgelig ikke. Men om man ønsker gutten tidligere ut igjen i normal trening så kan det være lurt. Jeg er ellers veldig enig i det du nevner om Kalle Reichelt, de som ikke kommer i mål med vanlig behandling og sukkerkutt, de må man som regel se mer på resten av kostholdet på da også intoleranser kan føre til så stor belastning på kroppen at den ikke greier å bekjempe betennelsestilstander på normalt vis. Da må det gjøres i samråd med kvalifiserte fagpersoner og testing. Melder meg herved ut av diskusjonen, for mange useriøse som uttaler seg skråsikkert om ting de ikke har noe som helst kunnskap om. (sikter ikke til deg, iiiik). Anonymkode: ac5f9...88d
MTF Skrevet 4. mai 2017 Forfatter #24 Skrevet 4. mai 2017 22 timer siden, gresskar skrev: Har også fotballgutt som plages med smerter i hælene og leggene. Går til fysioterapeut, gikk 1 gang i uka i starten. Har kjøpt spesialsåler (ikke de hælene) og har også et par som kan brukes i fotballskoene. (men de er visstnok ekle, så de har vi ikke fått til å bruke så mye) Sålene hadde fysioterapeuten. Skal også ta noen øvelser hver dag. Fysioterapi er gratis for de under 16 år, så bare kjør på før det blir for ille. Takk for svar :-) Er dete bare å kontakte en hvilken som helst fysioterapaut da eller må det gjennom fastlegen?
MTF Skrevet 4. mai 2017 Forfatter #25 Skrevet 4. mai 2017 22 timer siden, amandine skrev: Mine har litt høy vrist ( produksjonsfeil), så for dem gjør en sånn hæl bare ting verre. De har såler som bygger opp under foten for å avlaste. To har såler fra gmax, én har spesialsåler. Hør med klubben om de har en fysio å anbefale. Vi har en tilknyttet klubben som er veldig flink. Hvis du får henvisning fra lege er det vel gratis, men da tar det ofte lang tid å komme til. Ja, min har også litt høy vrist. Ja, kan høre med treneren - det var ikke dumt. Mulig klubben har noen å anbefale. Takk :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå