Gå til innhold

Går Trafikalt grunnkurs "ut på dato"?

Anbefalte innlegg

Jeg tok Trafikalt grunnkurs i 2006, men av ulike grunner ble førerkortprosjektet skrinlagt. Nå vil jeg gjerne begynne øvelseskjøring igjen. Er kurset fremdeles gyldig? Jeg hadde dessuten et annet etternavn da jeg tok kurset. Hvordan ordner jeg det? 

Anonymkode: 29bd2...cfd

Fortsetter under...

1 time siden, Deterbaremeg:):) skrev:

Takk for link. Men det sto ikke noe der om gyldighet i to år?

Annonse

Kurset går ikke ut på dato, men som nevnt trenger du det uanset ikke om du er over 25 (med unntak av mørkekjøring og førstehjelp).

Du må muligens ta kontakt med trafikkskolen du tok kurset på for å kontrollere om de har rapportert det til vegvesenet. Rapporteringssystemet er endret siden 2006. Evt kan du logge deg inn på DinSide på vegvesen.no og sjekke status der.

Navneendring er ikke noe større problem enn hos andre offentlige instanser.

Du har vel fått svar ser jeg. Regelen med 2 år er vel at man må ta oppkjøring innen 2 år etter bestått teoriprøve? Ellers må man ta den på nytt.

Regel ift mørkekjøring (at man ikke kan øvekjøre i vinterhalvåret uten mørkekjøring) gjelder ikke for deg som tok kurset så tidlig. Kun etter 2009. Jeg tok det i 2008 og kan øvekjøre hele året. Men må ta det innen jeg tar oppkjøring (eller evt første mulighet på vinteren etter oppkjøring, hvis oppkjøringen er på sommeren). 

Så.. bare kjør i vei 😀 

Anonymkode: 00e9b...eb8

27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg måtte ta på nytt da det var gått over 2 år.

Anonymkode: c2c0f...52b

Da har du blitt lurt eller så hadde det skjedd forandringer i reglene sånn at du ikke hadde fått riktig opplæring.

3 timer siden, Frida79 skrev:

Kurset går ikke ut på dato, men som nevnt trenger du det uanset ikke om du er over 25 (med unntak av mørkekjøring og førstehjelp).

Du må muligens ta kontakt med trafikkskolen du tok kurset på for å kontrollere om de har rapportert det til vegvesenet. Rapporteringssystemet er endret siden 2006. Evt kan du logge deg inn på DinSide på vegvesen.no og sjekke status der.

Navneendring er ikke noe større problem enn hos andre offentlige instanser.

Jeg tenkte på om det kan bli et problem dersom vi blir stoppet av politiet og de kontrollerer papirene mine (vet om andre som har opplevd det). Hva gjør de om det står et annet navn på kursbeviset enn på legitimasjonen min? 

Annonse

23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenkte på om det kan bli et problem dersom vi blir stoppet av politiet og de kontrollerer papirene mine (vet om andre som har opplevd det). Hva gjør de om det står et annet navn på kursbeviset enn på legitimasjonen min? 

Regner med du er over 25, og da trenger du ikke bevis for grunnkurs. Legitimasjon er nok :)

Forøvrig er det bare å kontakte vegvesenet for å få nytt bevis, eller benytte det du finner på DinSide på vegvesen.no

Endret av Frida79

Om du logger inn på dine sider på vegvesenet så har du forresten elektronisk bevis også. :) du logger inn med MinID og beviset vil ha ditt nåværende navn. Du har jo ikke endret personnummer:) 

15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva lærer man på trafikalt grunnkurs, og hvorfor trenger man ikke det når man er over 25?

Anonymkode: c7dca...ce2

Det med øvre aldersgrense skjønner ikke jeg heller.. Man har vel ikke nødvendigvis øvelseskjørt mer fordi man har rukket å bli 25 før man vurderer lappen? 

4 timer siden, vipser skrev:

Det med øvre aldersgrense skjønner ikke jeg heller.. Man har vel ikke nødvendigvis øvelseskjørt mer fordi man har rukket å bli 25 før man vurderer lappen? 

Lærer ikke så mye om øvelseskjøring på trafikalt grunnkurs da :) jeg syns vi lærte lite på grunnkurset - det meste var nemlig bare litt sånn "sunn fornuft" som er greit å lære litt mer om før man begynner øvekjøring (og det er ved øvekjøring og lesing til teorien at man lærer mest..). Når det gjelder sunn fornuft i trafikken er det nok forskjell på 16åringer og 25åringer.. Snakket også endel om ulykker (såg bilder av avrevne håndledd etc. Det var litt heavy saker for oss som var 15-16.. ;) men var nok med på å gjøre oss bevisst på hvor ille det kan gå, og hvor stort ansvar man har bak rattet, både ovenfor seg selv og andre)..

I tillegg må man jo ta førstehjelpskurs før man tar lappen - førstehjelpsbiten i trafikalt grunnkurs var det eneste jeg følte var virkelig lærerikt, men den får man jo med seg uansett. :) trafikkskilt, vikepliktsregler osv er jo både i teoriprøven og i kjøreopplæringen... Så egentlig skjønner jeg at trafikalt grunnkurs egentlig er litt overflødig når man er -voksen-. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...