Gå til innhold

Hva MÅ (bør) man kjøpe nytt til baby, og hva er greit å kjøpe brukt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Innser at jeg kun liker det dyreste av det dyre når det kommer til babyutstyr. Hvis jeg skal kjøpe alt nytt (noe jeg i grunn ser på som svært unødvendig) koster det opp mot 60.000 kr. Jeg har lyst til å kjøpe mye brukt fordi jeg slår et slag for gjenbruk, samt at jeg ikke ser poenget med å kjøpe alt nytt- siden det kun blir brukt en kort periode likevel. 

Er det greit å kjøpe brukt barnevogn og seng, eller er dette noe jeg bør kjøpe nytt? Hva med vognpose? 
Bilsete skjønner jeg må være nytt, og det er helt innafor. 

Hva med babytøy? Dyner og sengtøy? Stellebord?

Jeg er så usikker. Er første barnet, så regner med at det vi kjøper blir brukt til flere på sikt. 

Anonymkode: a1a30...bd0

Skrevet

Madrass og bilstol bør være nytt

Anonymkode: a33c5...b8a

Skrevet

Madrass bør du kjøpe ny pga økt fare for krybbedød ved brukt madrass. Og bilstol ville jeg kjøpt ny. Ellers kan resten kjøpes brukt. 

Skrevet

Eneste nye vi kjøpte var vogn og vognpose. Alt annet er fra finn brukt eller arvet fra familie. 

Alt som bør Være nytt er bilsete som du vet. Alt annet kan arves. 

Anonymkode: ef238...cde

Skrevet
4 minutter siden, sug lut skrev:

Alt brukt unntatt bilsete.

Madrass bør være ny også.

Anonymkode: 15c62...c2f

Skrevet
Akkurat nå, ღTyrkiskPepperღ skrev:

Madrass bør du kjøpe ny pga økt fare for krybbedød ved brukt madrass. Og bilstol ville jeg kjøpt ny. Ellers kan resten kjøpes brukt. 

OI, det har jeg ikke hørt eller lest om! TAKK!!! Hørtes skremmende ut.

Anonymkode: a1a30...bd0

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Madrass bør være ny også.

Anonymkode: 15c62...c2f

Hysteri 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hysteri 

Fornuftig og å være en god forelder som ikke utsetter ungene sine for unødinge farer.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hysteri 

Utdyp gjerne.. 

Anonymkode: 184bf...4d7

Skrevet

Madrass og bilsete kjøper du nytt.

Resten kan du kjøpe brukt.

Anonymkode: 5de3e...047

Skrevet

Enig i at madrass og bilstol bør være ny. Madrass får du fra 2-300 kr på Ikea, så det er ikke verdt å ta sjansen. Ellers er gjenbruk flott! Men tenk gjerne (hvis dere planlegger flere barn) på kvalitet og farger, så det kan brukes igjen.

Anonymkode: 2bf63...0e5

Skrevet

Eneste vi kjøpte nytt sist var madrass,bilstol kan også helt fint kjøpes brukt. Bare ikke kjøp bilstol som er gammel,dvs 5 år eller eldre. Vi kjøpte brukt bilstol som bare var brukt i 10 mnd med base til 700 kr.

Det er enorme summer og spare på og kjøpe brukt. Og du trenger heller ikke kjøpe alt du TROR du kommer til å trenge med en gang. Se etter hvert hva du trenger. Det er mye tullete utstyr der ute som du er helt sikker på at du trenger, men som du garantert aldri kommer til å bruke😊

Skrevet

Dere som har flere barn, kjøper dere ny madrass til vugge/babysengen?

det gjør ikke jeg. Ser ikke på det som nødvendig. De ble ikke brukt så lenge 

Anonymkode: 33f71...e9a

Skrevet

Så da bør man kjøpe ny madrass og bilsete til barn nr to,tre??

Anonymkode: c5e15...e96

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel anbefalt å kjøpe ny madrass til hvert barn, men risikioen for krybbedød er større ved å arve madrass fra "ukjente" enn fra søsken. 

Bilstolen vet du jo hvordan er håndtert med det første barnet. Så trenger ikke kjøpe nytt med mindre setet er blitt for gammelt på grunn av alder eller ødelagt av fall/kollisjon. Det er vel fem år på babybilstolen og åtte år på de neste stolene. 

Anonymkode: 6c9e0...831

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har kjøpt ny madrass til alle tre. Særlig viktig er det om et av søsknene har hatt uhell i sengen. Spy, avføring, urin. 

Bilstol har vi kjøpt nytt-brukt til alle tre. Men mest fordi de siste ikke var planlagt og utstyr var allerede solgt. 

Skrevet
41 minutter siden, 3 i april skrev:

Eneste vi kjøpte nytt sist var madrass,bilstol kan også helt fint kjøpes brukt. Bare ikke kjøp bilstol som er gammel,dvs 5 år eller eldre. Vi kjøpte brukt bilstol som bare var brukt i 10 mnd med base til 700 kr.

Det er enorme summer og spare på og kjøpe brukt. Og du trenger heller ikke kjøpe alt du TROR du kommer til å trenge med en gang. Se etter hvert hva du trenger. Det er mye tullete utstyr der ute som du er helt sikker på at du trenger, men som du garantert aldri kommer til å bruke😊

Dette! 👍🏻😊

Skrevet

Til de av dere som skal kjøpe bilstol, kjøp i butikk og ikke nettet. Du vet ikke hvordan pakken har blitt behandlet, har den fått en pakke på 35kg over seg? Har den blitt tømt ut av ett postbur som de igrunn alltid blir? Er den da like trygg? Jeg føler det blir like utrygdt som å kjøpe brukt, du aner ikke hva som har skjedd med den. Når firma får pakker med posten får de det på paller, som bare er trillet inn og ut av biler og fly, det er mye bedere. Sikker mange som eer uenig med meg, men jeg har sett hvor hard medfart mange bilseter i posten og postnord har fått. 

Vognpose bør du rense før bruk, samme med dyne om du kjøper brukt. Madrass bør du kjøpe ny, dette blir anbefalt. 

Anonymkode: 99464...960

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Til de av dere som skal kjøpe bilstol, kjøp i butikk og ikke nettet. Du vet ikke hvordan pakken har blitt behandlet, har den fått en pakke på 35kg over seg? Har den blitt tømt ut av ett postbur som de igrunn alltid blir? Er den da like trygg? Jeg føler det blir like utrygdt som å kjøpe brukt, du aner ikke hva som har skjedd med den. Når firma får pakker med posten får de det på paller, som bare er trillet inn og ut av biler og fly, det er mye bedere. Sikker mange som eer uenig med meg, men jeg har sett hvor hard medfart mange bilseter i posten og postnord har fått. 

Vognpose bør du rense før bruk, samme med dyne om du kjøper brukt. Madrass bør du kjøpe ny, dette blir anbefalt. 

Anonymkode: 99464...960

Hvordan tror du butikkene får bilsetene levert da?

Skrevet
11 minutter siden, Blondzilla skrev:

Hvordan tror du butikkene får bilsetene levert da?

Hun har skrevet det i innlegget sitt. 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjøpte ny madrass også til nr. 2. Første hadde spydd i sin seg og selv med overmadrass tar vi ikke den rissikoen. Vi har venner som har mistet i krybbedød.

Bilsetet vet vi at vi har behandlet pent så det brukte også nr.2.

Skrevet

jeg synes bare at seng, vogn og kluter/stellesaker/stellebenk bør være nytt,ellers kjøpte jeg mest brukt

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hun har skrevet det i innlegget sitt. 

Ja sånn får de dem levert til butikken, men disse setene har lang vei før de kommer til Norge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...