Anonym bruker Skrevet 28. april 2017 #1 Skrevet 28. april 2017 Jeg har fått vite idag at jeg har et svangerskap utenfor livmoren og jeg skal ta laparoskopi imorgen. Jeg vet at jeg må faste, at operasjonen skjer i narkose og at jeg får minst to små snitt i magen, kanskje flere. I tillegg har jeg fått vite at man kan få luftsmerter helt opp til skuldrene etterpå på grunn av gassen de bruker. Det jeg lurer på, er egentlig mest hvor vondt det er etterpå? Hadde du vondt i operasjonssårene eller i hele magen på grunn av romstering eller vondt der de fjernet graviditeten? Hvor ille var smertene etter operasjonen og luftsmertene? Hvor lang tid tok det før du følte deg helt som før igjen? Er det noen restriksjoner etter operasjonen og for hvor lang tid (dusjing, bading, fysisk aktivitet, løfting, samleie etc)? Hvor lang tid tok det før smertene var levelige eller helt borte? Brukte du mye smertestillende etterpå og hva slags? Hvis det er andre ting som du tenker at du gjerne ville ha visst om før operasjonen, vil jeg gjerne vite det også. Anonymkode: e26bf...a47
Anonym bruker Skrevet 28. april 2017 #2 Skrevet 28. april 2017 Man reiser hjem samme dag. Som oftest etter ett par timer. Regner med at du ikke har stor innvendig blødning, da ville de operert det i dag. Snittene er ca 1-1,5 cm, det i navlen litt større. Det er ikke veldig vondt altså. Det mest plagsomme er ofte luftsmerter. Ofte er hele operasjonen gjort på 20-30 minutter. Anonymkode: 7e94d...eda
Anonym bruker Skrevet 28. april 2017 #3 Skrevet 28. april 2017 Luftsmertene var helt J..... for meg, men noen får det ikke så ille så håper du slipper de verste smertene. Det var endel murringer/smerter i eggstokkområdet og blødninger som varte en god uke hos meg. Sårene grodde fint, ser de nesten ikke i det hele tatt i dag (5 år siden nå). jeg var sykemeldt en stund etterpå, men husker ikke hvor lenge. Smertene og murringer gjorde sitt for at aktivitet, sex, løfting ikke akkurat var første pri😉 Dusjing dagen etterpå, bare husk å dekke såret. Badeplaster funker gull👍🏻 Du får nok naproxen tenker jeg, lurer på om jeg ikke fikk litt ekstra på oppvåkningen grunn av de enorme smertene jeg hadde, husker ikke helt. Du skal ta det rolig en tid, du er blitt operert. Anonymkode: 1bb63...7e1
Anonym bruker Skrevet 28. april 2017 #4 Skrevet 28. april 2017 Takk for svar, begge to! Badeplaster har jeg ikke hørt om, men det skal jeg prøve å skaffe. Hvor store bør de være? Hvor stort er såret i navlen? Visste kirurgen på forhånd hvor graviditeten var å finne hos dere eller måtte de lete? Hos meg er det usikkert hvor den sitter, men muligens er det i høyre eggleder. Hvordan vet man om man har stor indre blødning? Ser man det med innvendig ultralyd? De eneste undersøkelsene som ble gjort idag var innvendig ultralyd, gynekologen tittet inn i skjeden og blodtrykk og puls ble målt. Pulsen var litt høy, blodtrykket var bra, i skjeden så alt normalt ut og på ultralyden var det kanskje noe å se på høyre eggleder, men det var veldig usikkert. Anonymkode: e26bf...a47
Anonym bruker Skrevet 28. april 2017 #5 Skrevet 28. april 2017 Vanntett plaster opr du på apoteket. Såret i navlen er ikke stort, men det er der de setter inn kameraet og det er litt tykkere enn de andre "portene". Blødning ser de på ultralyd, evt på blodtrykk, puls og hudfarge. Har operert for det samme, spiste Paracet det første døgnet ellers ikke noe. Rart de ikke prøver cellegift før operasjon. Anonymkode: 7e94d...eda
Plutselig_gravid Skrevet 28. april 2017 #6 Skrevet 28. april 2017 Jeg dro hjem dagen etter operasjon (eller så var det to dager, husker ikke helt). Var kvikk etter operasjon og hadde ingen luftsmerter. Jeg var øm i magen/sårene lenge, og var sykmeldt i 3-4 uker. Brukte naproxen for smertene. Egglederen min sprakk (uke 12) og jeg hadde store indre blødninger i buken. Ble operert i hui og hast etter undersøkelse.Det var så vidt jeg overlevde. Smertene var enorme. Jeg vil tro at de hadde operert deg med en gang om du hadde hatt indre blødninger (sprukken eggleder). Jeg fikk exu pga en antatt tett eggleder, sannsynligvis pga klamydia og egglederbetennelse noen år i forveien. Den andre egglederen så fin ut. Har fått tre barn etter exuen Lykke til i morgen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå