Gå til innhold

Føre fravær på 17.mai

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det kommer litt ann på hvordan skolen har lagt opp dette. Her må ikke ungene gå i tog, men vi må gi beskjed om ungen kommer eller ikke kommer som om det skulle vært en vanlig skoledag. Det betyr en melding til læreren før toget starter. De hadde lappesystem før, men det fungerte ikke. De hadde hatt problemer med foreldre som trodde barnet gikk i toget, men aldri hadde gått i toget så det hadde blitt mange forviklinger. Dette fungerer veldig bra. 

noen år har vi fått lapp om at det er obligatorisk, for skolen trenger fri en annen dag. Det har blitt bygd ny skole her, så da har de brukt dette for å få gjort ting de ikke kan gjøre når det err unger på skolen. En gang reiv de skolebyggningen. Da har de tlt 17mai som en skoledag for at ungene skal få alle dagene de skal ha igjennomåret. Ett år vet jeg de var på kurs, egentlig ikke en god nok grunn men når rektor plutselig hadde fått skolen med på ett forsøksprosjekt og fikk datamskiner til hele skolen mått de bare ordne dette kurset for å være med. Fra å være en skole med fire datamaskiner på biblioteket til at alle 400 elever fikk, så var det helt i orden at toget ble obligatorisk. 

Anonymkode: ce014...1b8

Fortsetter under...

Skrevet

Nei, det har skolen ingen anledning til.  17. mai er en fridag, og har ingen ting med skolen å gjøre. Hvis en familie heller vil reise på besøk til besteforeldrene og feire dagen der, eller dra på fjellet for den saks skyld, så har skolen like lite med det å gjøre som når det gjelder hva man bruker påskeferien til. Og det er vel FAU som arrangerer opplegget på skolen, ikke skolen selv?

Anonymkode: 88a53...933

Skrevet
4 timer siden, MrsRiddick skrev:

Vil man ha kommunistisk regime, så bør man kanskje melde seg inn i det kommunistiske partiet, eventuelt flytte til land der dette praktiseres. Skoleledelse skal ikke detaljstyre fritiden til elevene. Fritid er nettopp det - FRItid. Hva er det neste skolen skal styre? Hvordan elevene går kledd i fritiden sin, hva de spiser utenfor skolen og hvilke fritidsaktiviteter de driver med? Hvordan hadde du reagert hvis din arbeidsgiver bestemte at du ikke fikk feiret 17. mai med familien din fordi du måtte være med på arrangement i regi av arbeidsplassen i stedet for? Ellers fikk du fravær og trekk i lønn/måtte jobbe inn denne tiden?

I min jobb, så vil mange foreldre bestemme hva jeg skal gjøre på 17 mai, nemlig å gå i barnehagetog med deres barn. Hvert eneste år er det foreldre som blir irriterte når de forstår at de må gå i toget med barna selv.

Anonymkode: f75fc...334

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I min jobb, så vil mange foreldre bestemme hva jeg skal gjøre på 17 mai, nemlig å gå i barnehagetog med deres barn. Hvert eneste år er det foreldre som blir irriterte når de forstår at de må gå i toget med barna selv.

Det inngår vel i din arbeidsinstruks. Og da får vel sikkert skolebarnet ditt fravær siden du må i toget i barnehagen? Du bidrar da ikke til fellesskapet og er en av dem som mange misliker siden du ikke er solidarisk med barneskolen? Mange andre må også jobbe på 17. mai, men det inngår i deres arbeidsinstruks (politi, legevakt, sykepleiere, brannmenn osv). Barn har lovfestet fridag på 17. mai. Det inngår ikke i deres "instruks" at de må være på skolen på sin fridag og delta i "obligatoriske" arrangementer. FAU som arrangerer 17. mai har heller ikke noe med skolen å gjøre, og det kan derfor ikke treffes vedtak om noe på bakgrunn av FAU sin avgjørelse. FAU er et organ som består av foreldre og bestemmer tiltak som skal fremme trivsel og samarbeid. De kan ikke PÅLEGGE elevene til å være med på noe aktivitet, med trussel om fravær.

Skrevet
1 minutt siden, MrsRiddick skrev:

Det inngår vel i din arbeidsinstruks. Og da får vel sikkert skolebarnet ditt fravær siden du må i toget i barnehagen? Du bidrar da ikke til fellesskapet og er en av dem som mange misliker siden du ikke er solidarisk med barneskolen? Mange andre må også jobbe på 17. mai, men det inngår i deres arbeidsinstruks (politi, legevakt, sykepleiere, brannmenn osv). Barn har lovfestet fridag på 17. mai. Det inngår ikke i deres "instruks" at de må være på skolen på sin fridag og delta i "obligatoriske" arrangementer. FAU som arrangerer 17. mai har heller ikke noe med skolen å gjøre, og det kan derfor ikke treffes vedtak om noe på bakgrunn av FAU sin avgjørelse. FAU er et organ som består av foreldre og bestemmer tiltak som skal fremme trivsel og samarbeid. De kan ikke PÅLEGGE elevene til å være med på noe aktivitet, med trussel om fravær.

Nei, det inngår overhodet ikke i min arbeidsinnstruks. Det er heller ikke noe arbeidsgiver mener vi skal, kun foreldre.

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, det inngår overhodet ikke i min arbeidsinnstruks. Det er heller ikke noe arbeidsgiver mener vi skal, kun foreldre.

Ja, men da går du med dine barn i tog :) Jeg trodde du måtte gå med barnehagebarna som ansatt, da misforstod jeg. Men altså, enkelte arbeidsgrupper må jobbe på 17. mai, møter de ikke opp, så får de ugyldig fravær. Men for barn er det lovfestet fridager, de er også "fiksert" i skoleruta som vedtas av kommunen. Da kan ikke den enkelte skolen bestemme at det skal være skoledag den dagen.

Annonse

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barna våre får en halv dag fri siste skoledag fordi de går i tog 17.mai. De er også med på et arrangement på skolen til jul, som igjen fører til at de får en halv dag fri før jul. Så både 17.mai og dette andre arrangementet har de "jobbet inn". Det er klart at skolen ikke kan skrive fravær med loven i hånd, men det er en uting at folk rundt om ser dette som en ekstra fridag og kan gjøre som de vil. 17.mai toget kommer til å dø ut med så slække holdninger til det, akkurat på lik linje med korpsene. Snart kommer det ikke til å være noen feiring igjen og da er det sikkert noen som kommer til å tenke at det ikke vil være noe poeng med 17.mai som fridag idet hele tatt... Og da er det sikkert feil for alle de som ser på dette som en fridag man kan kose seg uten å stille opp for fellesskapet...

Anonymkode: a9f64...e72

Nå tror jeg sjansen for at 17.mai togene dør ut i nærmeste fremtid er relativt liten. Men la oss nå si at de gjør det, javel, da døde de ut., da. Hvis de gjør det er et vel egentlig ingen stor krise? Hvis togene dørut skjer det fordi flertallet ikke ønsker å gå i tog. Imine øyne stiller man ikke opp forfellesskapet hvis man, uten å egentlig ønske det, går i et tog som store deler av befolkningen egentlig ikke ønsker å gå i. Da jobber man mot felleskapet, ved å opprettholde en tradisjon som store deler av fellesskapet ikke ønsker. Vi går i tog 17. mai for å feire. Hvis det er så få mennesker som ønsker å feire pådenne måten at togene dør ut, ja da har den tradisjonen utspilt sin rolle. Hvis det skjer såmåvi finne andre måterå feire på/nye tradisjoner. Det er ikke Norge verdig å skulle feires med tvangsoppmøte i 17.mai tog!

Som sagt såtrorjeg ikketogene kommer til ådøut, for det er mange som liker tradisjonen, og går i tog med glede. Er det ikke bedreat de som faktisk vil gå itoggjør det, enn at det bliren tvang der man vet at en del av deltagerne er tilstede fordi de MÅ?

Anonymkode: e7f46...114

Skrevet

Dagens beste! Vi feirer 17. mai for å hylle heltene som frigjorde landet etter 2. verdenskrig! 

Anonymkode: aae00...483

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Dagens beste! Vi feirer 17. mai for å hylle heltene som frigjorde landet etter 2. verdenskrig! 

Nei, det gjør vi faktisk ikke. 17. mai er Norges nasjonaldag, og vi feirer den norske grunnloven, som vi fikk i 1814, lenge før 2.verdenskrig.

Når det gjelder 2.verdenskrig er det 8.mai som markeres (frigjøringsdagen).

Skrevet

I klassen til mine barn har læreren oppfordret til å gå i tog sagt at de som går i tog får is umiddelbart etter barnetoget. Dette var vel på ungdomsskolen der de fleste uteblir fra toget. Men ingen kan tvinges til å gå i tog, eller få fravær.

Anonymkode: fbefb...86e

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det gjør vi faktisk ikke. 17. mai er Norges nasjonaldag, og vi feirer den norske grunnloven, som vi fikk i 1814, lenge før 2.verdenskrig.

Når det gjelder 2.verdenskrig er det 8.mai som markeres (frigjøringsdagen).

Jeg vet det. Det ble sagt i en liknende diskusjon 😂 Som et argument for å kunne tvinge barn og voksne å gå i skoletoget.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå tror jeg sjansen for at 17.mai togene dør ut i nærmeste fremtid er relativt liten. Men la oss nå si at de gjør det, javel, da døde de ut., da. Hvis de gjør det er et vel egentlig ingen stor krise? Hvis togene dørut skjer det fordi flertallet ikke ønsker å gå i tog. Imine øyne stiller man ikke opp forfellesskapet hvis man, uten å egentlig ønske det, går i et tog som store deler av befolkningen egentlig ikke ønsker å gå i. Da jobber man mot felleskapet, ved å opprettholde en tradisjon som store deler av fellesskapet ikke ønsker. Vi går i tog 17. mai for å feire. Hvis det er så få mennesker som ønsker å feire pådenne måten at togene dør ut, ja da har den tradisjonen utspilt sin rolle. Hvis det skjer såmåvi finne andre måterå feire på/nye tradisjoner. Det er ikke Norge verdig å skulle feires med tvangsoppmøte i 17.mai tog!

Som sagt såtrorjeg ikketogene kommer til ådøut, for det er mange som liker tradisjonen, og går i tog med glede. Er det ikke bedreat de som faktisk vil gå itoggjør det, enn at det bliren tvang der man vet at en del av deltagerne er tilstede fordi de MÅ?

Og du kan banne på, den dagen togene eventuelt er passé, da sitter de sure, prinsippløse latsabbene som aldri har gått i tog i hele sitt liv ("det er MIIIIN fridag og INGEN kan forvente noe av meg!!!"), og syter over de "forbanna utlendinga som driter i norske tradisjoner og ødelegger kulturen vår".

Anonymkode: e6dfb...f15

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...