Gå til innhold

Gir NAV hjelp til meg som har sløst med penger?

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

har levd i angst siden jeg var på NAV og leverte søknaden..Idag ringte saksbehandleren og ba meg på møte senere i uka, og hun sa med rolig og vennlig stemme "pust med magen....".

Er dette postivt tegn? 

Anonymkode: f03dd...606

Ja, det ordner seg nok :).

Anonymkode: b500c...0f6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
På ‎25‎.‎04‎.‎2017 den 0.47, Anonym bruker skrev:

Men nå har jeg prøvd å gi deg råd. 19000 er ikke mye kan du ikke vise velvilje å betale inn deler av summen i det minste? Jeg synes ikke det er så lurt å søke nav om hjelp. Og hvordan i huleste greier du å ta feil av 45000 og 19000??? Her er det noen andre ugler i mosen...

Anonymkode: ae728...b39

Om det først har gått til namsmannen, så har det ingenting for seg å betale inn deler av summen for å vise velvilje. Selv 1 kr utestående er nok til at utkastelsesbegjæring er gyldig.

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvor mye betaler du i husleie i måneden? Du har fremdeles ikke svart på dette, selvom flere har spurt. 

Anonymkode: 7da95...a59

Det er irrelevant i denne saken.

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er irrelevant i denne saken.

Selvfølgelig har det noe å si. Bor du for dyrt, så må du jo prøve å gjøre noe med det, får du løper til nav. Men at du ikke vil svare på det, sier vel at du sitter med en leilighet langt over din betalingsevne. Du sier jo at du droppet å betale husleie i 2 måneder, og trodde derfor at du skyldte 45 000  kroner. Er det virkelig så rart at man synes at det er relevant?

Anonymkode: 78658...fbe

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig har det noe å si. Bor du for dyrt, så må du jo prøve å gjøre noe med det, får du løper til nav. Men at du ikke vil svare på det, sier vel at du sitter med en leilighet langt over din betalingsevne. Du sier jo at du droppet å betale husleie i 2 måneder, og trodde derfor at du skyldte 45 000  kroner. Er det virkelig så rart at man synes at det er relevant?

Anonymkode: 78658...fbe

Jeg som svarte deg er ikke HI.

HI har betalt leien før dette skjedde, så hun har med andre ord en leie som er innenfor det hun har råd til. Hvor mye leiligheten koster er både irrelevant og ikke noe du har noe med.

Skrevet

hi

Har vært på møte med NAV nå. Og la meg først få si at jeg er fullt klar over at jeg selv alene har laget denne situasjonen, og jeg har kjeftet meg selv huden full for det.

NAV-saksbehandleren sa at jeg måtte forberede meg på avslag, men at hun skulle diskutere det med hun over seg. At jeg måtte forberede meg på å lete etter ny leilighet NÅ, for hvis avslaget kommer så er det rett ut herfra.

Ja, jeg har gjort dette selv.

Men kan ikke noe for at jeg er helt knust og føler på en maktesløshet som rett og slett er ubeskrivelig...:( 

NAV var pliktig til å sende bekymringsmeld til BV, og det gjør ingenting. Men får far vite om det?! (Han har ikke samvær pr dd)

Oddsen for å få hjelp til husleierestanse fra nav er liten, og jeg skjønner jo, for jeg har jo sløst! Saksbehandleren skulle "se hva hun kunne gjøre".

Akkurat nå klarer jeg bare ikke se fremover, selv om jeg må...Sjansen for å få leilighet her jeg bor, er små, uansett str og kvalitet. Det er kamp omboligene, og mange om beinet.

Herregud, hva har jeg gjort...:(

Skrevet

hi

og jeg skjønner ikke hvorfor hun sa "pust med magen" i går, da hun innkalte meg på møte. Det er jo bare for å gi meg falske forhåpninger, for så å "avslag!" dagen etterpå. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

og jeg skjønner ikke hvorfor hun sa "pust med magen" i går, da hun innkalte meg på møte. Det er jo bare for å gi meg falske forhåpninger, for så å "avslag!" dagen etterpå. 

Har du prøvd å søke lån hos ulike kredittselskap? Bank Norwegian osv? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har du prøvd å søke lån hos ulike kredittselskap? Bank Norwegian osv? 

Hi

ja har prøvd å søke hos "alle", men får ikke pga betalingsanmerkning....

Skrevet

Du må foreta en seriøs omprioritering. Da klarer du helt fint å bli gjeldfri på egen hånd. 

Anonymkode: bc0b0...076

Skrevet

Hi

Jeg skal definitivt ta en seriøs omprioritering økonomisk. Men nå er det eneste jeg kan fokusere på, tak over hodet

Skrevet

Det kan jo også bety å finne noe rimeligere. Du er vel gjerne allerede på boligjakt? 

Skrevet

hi

jeg prøver selvsagt febrilsk å lete etter ny leilighet, men det er ekstremt mange om beinet her🙁 Nav sa at dersom det ble til avslag i søknad om husleierestanse, så måtte jeg bare la alt av regninger gå til inkasso slik at jeg fikk skrapt sammen litt til depositum og ny husleie..omså bare leie på e campingplass

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

jeg prøver selvsagt febrilsk å lete etter ny leilighet, men det er ekstremt mange om beinet her🙁 Nav sa at dersom det ble til avslag i søknad om husleierestanse, så måtte jeg bare la alt av regninger gå til inkasso slik at jeg fikk skrapt sammen litt til depositum og ny husleie..omså bare leie på e campingplass

Det må du bare se å få sendt til Fylkesmannen straks. Send klage.

Klart NAV skal betale husleierestansen din! Ligger du over satsene kan de gi deg stønad som lån. 

Klart NAV skal gi deg lån til å betale depositum om du trenger det! 

Klart en mor og barn ikke skal bo på en Campingplass! Det er jo helt blåst. Dere skal sammen snekre sammen en løsning på ditt rot, som ikke er uforholdsmessig tyngende for deg, og særlig da ditt barn. Første gang du krøllet livet til så skal du på gata, med barn? Elendig sosialt arbeid fra NAV kontoret. 

Anonymkode: d2253...404

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Klart NAV skal betale husleierestansen din! Ligger du over satsene kan de gi deg stønad som lån. 

Klart en mor og barn ikke skal bo på en Campingplass! Det er jo helt blåst. Dere skal sammen snekre sammen en løsning på ditt rot, som ikke er uforholdsmessig tyngende for deg, og særlig da ditt barn. Første gang du krøllet livet til så skal du på gata, med barn? Elendig sosialt arbeid fra NAV kontoret. 

Men altså kjøre deg! Klart nav skall hjelpe en ut av krisen SOM DE SELV har forårsaket så klart!! Velferdsetaten gjør jo at en aldri må ta konsekvenser av egne feil...🙄. barnet blir i varetatt det blir det, bekymringsmeldingen er jo tydelighvis allerede sendt... men DET bekymrer ikke hi. Jeg var en av de som sa at det var idiotisk å gå til nav. Og vips jeg hadde rett. 

Jeg vet ikke hvor du bor, der det er heeeelt umulig å finne leilighet men da for du rett og slett ta ræva i fart og flytte på deg. Ikke sitt der tafatt uten å foreta deg noe. Du forventer jo at folk helt ut av det blå skall hjelpe deg. Prøv å hjelp deg selv først nå!

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men altså kjøre deg! Klart nav skall hjelpe en ut av krisen SOM DE SELV har forårsaket så klart!! Velferdsetaten gjør jo at en aldri må ta konsekvenser av egne feil...🙄. barnet blir i varetatt det blir det, bekymringsmeldingen er jo tydelighvis allerede sendt... men DET bekymrer ikke hi. Jeg var en av de som sa at det var idiotisk å gå til nav. Og vips jeg hadde rett. 

Jeg vet ikke hvor du bor, der det er heeeelt umulig å finne leilighet men da for du rett og slett ta ræva i fart og flytte på deg. Ikke sitt der tafatt uten å foreta deg noe. Du forventer jo at folk helt ut av det blå skall hjelpe deg. Prøv å hjelp deg selv først nå!

hi

Svaret ditt er helt tafatt. Er det noe jeg IKKE gjør så er det å sitte tafatt uten å gjøre noe. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klart de ikke trenger det 😂 Du kan ikke mene dette seriøst? 

Skrevet

hi

Slem du er. 

Skrevet

Lurer på hvordan du vil begrunne dette? Har du i det hele tatt snøring på sosialtjenesteloven? 

Kjære HI

Send en helhetlig søknad til nav, der du beskriver dine og ditt barns behov, så sender du klage på vedtak, om det ikke er en akseptabel løsning, med kopi til Fylkesmannen, siden du har knapt med tid. 

NAV plikter å sikre deg og ditt barn tak over hodet, og de plikter å sikre deg og ditt barn mat i magen. 

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

Slem du er. 

Det er ikke meningen å være slem. Men..Hvordan skal det gå om man roter det til for seg selv og forventer at staten skal fikse det? Nav gir ikke stønad til gjeld. De hjelper knapt nok de som er syke og lever langt u der fattigdomsgrensen. Så skal de steppe inn og hjelpe godt bemidlede som har vært på shoppingspree? 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke meningen å være slem. Men..Hvordan skal det gå om man roter det til for seg selv og forventer at staten skal fikse det? Nav gir ikke stønad til gjeld. De hjelper knapt nok de som er syke og lever langt u der fattigdomsgrensen. Så skal de steppe inn og hjelpe godt bemidlede som har vært på shoppingspree? 

NAV betaler ikke kredittkort gjeld, det er kreditorsrisiko, det er helt riktig. 

NAV dekker derimot ofte inn hisleierestanser. Det skjer daglig. Særlig for de med barn, for de hører ikke hjemme på hospits! 

Alternativet til å dekke, gi lån til restanse er ofte dyrere for kommunen. Midlertidig bosted koster, og kan ikke nektes å gi. 

NAV vil aldri skriftlig kreve at noen flytter hjem til foreldre, det er ikke lov. 

Lurer atter på hvor du har fått innsikten din i fra, du er ikke først og fremst slem, men du uttaler deg skråsikkert om ting du ikke har snøring på! 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

NAV betaler ikke kredittkort gjeld, det er kreditorsrisiko, det er helt riktig. 

NAV dekker derimot ofte inn hisleierestanser. Det skjer daglig. Særlig for de med barn, for de hører ikke hjemme på hospits! 

Alternativet til å dekke, gi lån til restanse er ofte dyrere for kommunen. Midlertidig bosted koster, og kan ikke nektes å gi. 

NAV vil aldri skriftlig kreve at noen flytter hjem til foreldre, det er ikke lov. 

Lurer atter på hvor du har fått innsikten din i fra, du er ikke først og fremst slem, men du uttaler deg skråsikkert om ting du ikke har snøring på! 

Hvem er du til å vite hva jeg vet og har erfart?

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvem er du til å vite hva jeg vet og har erfart?

Jeg vet i alle fall at det jeg sier er riktig, og at det du sier er feil. 

Det er riktignok kommunale forskjeller, og det er mye dårlig saksbehandling ute å går. Det finnes også nav kontorer som mot bedre viten driver en klient behandling og saksbehandling som er i mot regelverket, der de ikke innvilger hjelp før i klagerunde for å spare penger, fordi ikke alle klager. 

I sosialtjenesten er det svært viktig å sende skriftlig søknad, få vedtak om det så er avslag, og at en benytter seg av klageadgangen.

Det er ikke et latterlig og helt fjernt scenario at NAV skulle dekket husleiwrestansen, alternativt gitt lån til depositum, slik som du sier.

Ordningen med husleiegaranti er forøvrig også lovstridig. Det røper klientforhold, og kommunen får da MYE penger bundet opp som lån på uviss tid. At det finnes saksbehandlere og kontorer som ikke opplyser om dette, men det gjør det jo ikke mindre feil. 

Du vet fremdeles ikke hva du snakker om! 

Skrevet

Herlig! Da blir det sommerferie på oss i år likevel. Vi bare dropper å betale husleien, nav ordner jo opp....

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Herlig! Da blir det sommerferie på oss i år likevel. Vi bare dropper å betale husleien, nav ordner jo opp....

Ja ikke sant! Det er jo bare å bruke pengene på ting jeg har lyst på regninger og husleie er jo såå kjedelig. Det er jo alltid noen som ordner opp trenger ikke å ta ansvar for mitt eget liv heldigvis.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...