Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #1 Skrevet 23. april 2017 Komplisert historie gjort kort: jeg er havnet i en gjeldskrise, og står i fare for å mistet leiligheten jeg leier. Har ett barn. Alt startet egentlig i november i fjor, da jeg ble overfallsvoldtatt på vei hjem fra byen. Jeg har ikke anmeldt det, og kommer ikke til å gjøre det. Jeg har kun sagt dette til en venninne. Rett etter dette begynte jeg å sove dårlig på natten, ha mareritt, føle på angst i folkemengder, og jeg fikk en depresjon. Jeg følte at jeg ikke hadde noen kontroll, og jeg hadde et stort behov for å føle på det å ha kontroll over mitt eget liv, nesten som en umettelig følelse! Da startet alle de dumme valgene; jeg droppa å betale husleia i 2 måneder, og brukte pengene på et desperat forsøk på å føle meg bedre; handle klær, spise ute osv. Andre regninger ble betalt, men ikke husleia. Det er vanskelig å forklare, men plutselig ble det å ha penger på konto (når jeg unnlot å betale husleie) en slags trygghet for meg...Og da mener jeg ikke økonomisk trygghet, men trygghet. Klarer ikke å forklare det bedre eller på en annen måte. Nå er vi april, og jeg skammer meg slik over den sinnsyke oppførselen min som har ført til at jeg mangler penger til å gjøre opp for de tidligere husleiene... Jeg får ikke lån, og kan ikke åfå hjel fra familie..Så eneste muligheten er NAV da, men hva skal jeg si? "Hei, jeg har brukt opp pengene, det er ingen annen grunn?" Jeg blir kvalm av meg selv, og synes ikke at jeg fortjener hjelp fra NAV. Samtidig MÅ jeg ha det. Jeg har søkt meg inn hos psykolog for å få tilbake kontrollen over meg selv etter voldtekten, og bestemt meg for at dette ikke skal få ødelegge livet. Nå har jeg søkt litt rundt på nettet, og ser at NAV krever kontoutskrifter..Der ser de jo at jeg har fått inn penger, uten å bruke det på husleie. Ja, jeg vet at det jeg har gjort er helt feil, men vær så snill jeg trenger ingen pekefinger akkurat nå, det tar jeg meg av selv. Spørsmålet er vel heller; hva er sjansen for at nav gir meg et lån til å dekke ubetalte husleier, når grunnen er at jeg har vær uansvarlig? Jeg kommer ikke til å fortelle om voldtekten. Anonymkode: f03dd...606
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #2 Skrevet 23. april 2017 Jeg tror du må fortelle om voldtekten hvis du skal få hjelp. Du trenger ikke gå i detaljer, men du kan f.eks. vise det du har skrevet her, og også få en bekreftelse på at du står på venteliste til psykologhjelp. Ta kontakt med kommunens økonomiske rådgiver i morgen og fortell at det haster! Anonymkode: 5eb59...45c
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #3 Skrevet 23. april 2017 HI Men de gir meg ikke lån "bare" fordi jeg har blitt voldtatt. Og hva hvis de melder meg til barnevernet? Det jeg har gjort ved å sløse slik med penger, er jo ingen god omsorg, og viser jo at jeg er helt uansvarlig. Anonymkode: f03dd...606
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #4 Skrevet 23. april 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI Men de gir meg ikke lån "bare" fordi jeg har blitt voldtatt. Og hva hvis de melder meg til barnevernet? Det jeg har gjort ved å sløse slik med penger, er jo ingen god omsorg, og viser jo at jeg er helt uansvarlig. Anonymkode: f03dd...606 Men du er jo det! Det var utrolig uansvarlig gjort det er jo fakta. Men nå må du være litt løsnings orientert og ordne opp! Hvor mye skylder du? Hvor mye har du inn være måned? Kan du gå med på en avbetalings plan? Anonymkode: ae728...b39
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #5 Skrevet 23. april 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men du er jo det! Det var utrolig uansvarlig gjort det er jo fakta. Men nå må du være litt løsnings orientert og ordne opp! Hvor mye skylder du? Hvor mye har du inn være måned? Kan du gå med på en avbetalings plan? Anonymkode: ae728...b39 HI Men hvorfor skal de gi penger til meg som har vært SÅ uansvarlig? På kontoutskriftene mine står det jo sort på hvitt at jeg har fått inn penger, og bare brukt de på unødvendige ting istedefor husleia.. Jeg skylder 45 000. Utleier går ikke med på nedbetaling, han vil ha pengene innen 2-3 uker, hvis ikke er det rett ut. Anonymkode: f03dd...606
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #6 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: HI Men hvorfor skal de gi penger til meg som har vært SÅ uansvarlig? På kontoutskriftene mine står det jo sort på hvitt at jeg har fått inn penger, og bare brukt de på unødvendige ting istedefor husleia.. Jeg skylder 45 000. Utleier går ikke med på nedbetaling, han vil ha pengene innen 2-3 uker, hvis ikke er det rett ut. Anonymkode: f03dd...606 Nå er det på tide å slutte å snakke ned deg selv og heller brette opp ermene og finne ut hvordan du skal løse dette. Du må slutte å se bakover på alt du har gjort og heller fremover! Jeg er helt sikker på at klarer å finne en løsning! Anonymkode: 7bdf8...7a8
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #7 Skrevet 23. april 2017 Mistenker at dette er samme person som har en tidligere tråd, men da var storyen at pengene var brukt på advokat.. ? Dere skriver ihvertfall helt likt og har helt lik historie mht husleie og behov for hjelp. Om det er slik du skriver så tviler jeg på at NAV vil hjelpe deg her. Men å bli kastet ut av leiligheten blir du ikke. Det er ikke lov å kaste ut barn fra deres hjem og rett på gata. Start med å betale inn litt og litt til utleier - vis at det er penger i omløp. Lev nøkternt og legg deg selv opp en nedbetalingsplan og budsjett så ordner dette seg skal du se. Lykke til Anonymkode: a1897...663
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #8 Skrevet 23. april 2017 23 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI Men hvorfor skal de gi penger til meg som har vært SÅ uansvarlig? På kontoutskriftene mine står det jo sort på hvitt at jeg har fått inn penger, og bare brukt de på unødvendige ting istedefor husleia.. Jeg skylder 45 000. Utleier går ikke med på nedbetaling, han vil ha pengene innen 2-3 uker, hvis ikke er det rett ut. Anonymkode: f03dd...606 45 000 i 2 måneder husleie . Da er vel første bud å flytte til noe mye billigere Anonymkode: 78658...fbe
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #9 Skrevet 23. april 2017 Du må komme deg til nehandling hos psykolog. Dette kommer ikke til å bli bedre før du får bearbeidet det som har skjedd. Du graver deg dypere og dypere ned. Men fastlege + psykolog er første steg. Med de på laget følger ofte NAV etter. Anonymkode: 70497...c86
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #10 Skrevet 23. april 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mistenker at dette er samme person som har en tidligere tråd, men da var storyen at pengene var brukt på advokat.. ? Dere skriver ihvertfall helt likt og har helt lik historie mht husleie og behov for hjelp. Om det er slik du skriver så tviler jeg på at NAV vil hjelpe deg her. Men å bli kastet ut av leiligheten blir du ikke. Det er ikke lov å kaste ut barn fra deres hjem og rett på gata. Start med å betale inn litt og litt til utleier - vis at det er penger i omløp. Lev nøkternt og legg deg selv opp en nedbetalingsplan og budsjett så ordner dette seg skal du se. Lykke til Anonymkode: a1897...663 Jo, det er fullt lov å kaste ut leietaker selvom vedkommende har barn. Det går gjennom namsmann. Hvordan prosessen er, kommer an på kontrakten (om den har utkastelsesklausul eller ikke), men det er ikke slik at du bare kan drite i å betale for deg uten konsekvens fordi du har barn. Anonymkode: 30edf...dc0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #11 Skrevet 23. april 2017 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mistenker at dette er samme person som har en tidligere tråd, men da var storyen at pengene var brukt på advokat.. ? Dere skriver ihvertfall helt likt og har helt lik historie mht husleie og behov for hjelp. Om det er slik du skriver så tviler jeg på at NAV vil hjelpe deg her. Men å bli kastet ut av leiligheten blir du ikke. Det er ikke lov å kaste ut barn fra deres hjem og rett på gata. Start med å betale inn litt og litt til utleier - vis at det er penger i omløp. Lev nøkternt og legg deg selv opp en nedbetalingsplan og budsjett så ordner dette seg skal du se. Lykke til Anonymkode: a1897...663 "Men å bli kastet ut av leiligheten blir du ikke. Det er ikke lov å kaste ut barn fra deres hjem og rett på gata." For noe tøys, selvfølgelig kan man bli kastet ut selv om man har barn. Anonymkode: 78658...fbe
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #12 Skrevet 23. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: HI Men de gir meg ikke lån "bare" fordi jeg har blitt voldtatt. Og hva hvis de melder meg til barnevernet? Det jeg har gjort ved å sløse slik med penger, er jo ingen god omsorg, og viser jo at jeg er helt uansvarlig. Anonymkode: f03dd...606 Det er meget mulig det går en rutinemelding til barnevernet. Men det er ikke så mye å frykte for deg. Da kommer alt på bordet og du får muligheten til å finne bedre rutiner fremover. Det som spiller noen rolle nå er hva du gjør nå og fremover, ikke hva du har gjort noen få måneder etter at du ble traumatisert etter voldtekten. Men skal du få den hjelpen du trenger, så må du være helt åpen på hva som skjedde deg. Om du viser at du tar ansvar herfra og fremover vil det ikke få noen større følger for deg enn at du ev. blir fulgt en periode. Ta ansvar NÅ, Hi! Ring økonomisk rådgiver i kommunen og sosialkontoret i morgen og be om hastetime begge steder. Anonymkode: 5eb59...45c
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #13 Skrevet 23. april 2017 Ok, kanskje veldig bastant av meg å skrive det, men det er utrolig vanskelig prosess. Jeg har selv hatt denne situasjonen i nær familie og det det skal sies at det var svært vanskelig for utleier / namsmann å gjennomføre prosessen (pga barn i bildet), ikke minst tidskrevende. Og på den tiden det tar har nok HI kommet seg ut av knipa om hun nå tar seg sammen og får ordnet opp i økonomien. Anonymkode: a1897...663
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #14 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Ok, kanskje veldig bastant av meg å skrive det, men det er utrolig vanskelig prosess. Jeg har selv hatt denne situasjonen i nær familie og det det skal sies at det var svært vanskelig for utleier / namsmann å gjennomføre prosessen (pga barn i bildet), ikke minst tidskrevende. Og på den tiden det tar har nok HI kommet seg ut av knipa om hun nå tar seg sammen og får ordnet opp i økonomien. Anonymkode: a1897...663 Tragisk, er en god grunn til å ikke leie ut til folk med barn da Anonymkode: 78658...fbe
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #15 Skrevet 23. april 2017 Håper virkelig ikke at felleskapets penger skal gå til din idiotiske gjeld nei. Du dreit deg ut med å ikke betale husleie. Du har ansvar for barn. Skjerp deg. Anmeld voldtekten, gå til psykolog og ta grep! Anonymkode: 1205a...e39
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #16 Skrevet 23. april 2017 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ok, kanskje veldig bastant av meg å skrive det, men det er utrolig vanskelig prosess. Jeg har selv hatt denne situasjonen i nær familie og det det skal sies at det var svært vanskelig for utleier / namsmann å gjennomføre prosessen (pga barn i bildet), ikke minst tidskrevende. Og på den tiden det tar har nok HI kommet seg ut av knipa om hun nå tar seg sammen og får ordnet opp i økonomien. Anonymkode: a1897...663 HI Jeg ble utrolig lettet da jeg leste denne meldingen! Føltes ut som jeg fikk en ny sjanse i livet plutselig..Kan du være så snill å skrive litt mer om det? Nå er det slik at utleier allerede har sendt begjæring om fravikelse til Tingretten (rutinemessig), og den har nå vært der i et par uker allerede. Vet ikke når det blir sendt videre til namsmannen. Men når den blir sendt til namsmannen, vil det ikke gå rimelig kjapt da? Og er det ikke slik at de gir meg en dato på hvor de kommer for å ta å bytte lås og ta nøkler, og at jeg får mulighet tilå enten flytte frivillig FØR dette, eller bli stengt ute fra leiligheten Hva sa namsmannen da, kom han med en frist til leieren eller hva? Anonymkode: f03dd...606
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #17 Skrevet 23. april 2017 Hi, du har ikke mye tid på deg, for det er gått lang tid allerede når saken er gått så langt som den har. Det som er avgjørende er hva du gjør fra og med nå! Ring som før sagt økonomisk rådgiver i kommunen og sosialkontoret, søk om å få et lån hos sosialkontoret, det burde du trolig få. Og så lager du en oversikt over økonomien din, hvordan du kan betale tilbake, hva du kan kutte inn på. Snakk med huseier om at du jobber med saken. Vil huseier uansett ha deg ut, da må du flytte, og da bør du uansett også begynne å lete etter nytt sted å bo. Men det viktigste nå er at du tar kontakt med økonomisk rådgiver i kommunen og sosialkontoret I MORGEN! Hadde jeg vært deg og du har en fornuftig huseier ville jeg vært helt ærlig om hva som har skjedd, for å forklare hvorfor dette har skjedd, og også at du nå gjør alt du kan for å ordne opp i situasjonen. Om huseier ser at det kan ordnes og de få pengene du skylder innen kort tid, da kan det være at huseier går med på å trekke saken. Økonomisk rådgiver og sosialkontoret for å be om hastetime der - og ring med det samme de åpner i morgen!!! Anonymkode: 5eb59...45c
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #18 Skrevet 23. april 2017 Men du svarte ikke på hvor mye penger du for inn! Det er jo første bud! Skylder du 45 og for inn 12 er der vanskelig for du inn 40 til vanlig er det faktisk let og droppe andre ting og prioritere å innbetale noe !! Så du viser velvilje til!!! Anonymkode: ae728...b39
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #19 Skrevet 23. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Komplisert historie gjort kort: jeg er havnet i en gjeldskrise, og står i fare for å mistet leiligheten jeg leier. Har ett barn. Alt startet egentlig i november i fjor, da jeg ble overfallsvoldtatt på vei hjem fra byen. Jeg har ikke anmeldt det, og kommer ikke til å gjøre det. Jeg har kun sagt dette til en venninne. Rett etter dette begynte jeg å sove dårlig på natten, ha mareritt, føle på angst i folkemengder, og jeg fikk en depresjon. Jeg følte at jeg ikke hadde noen kontroll, og jeg hadde et stort behov for å føle på det å ha kontroll over mitt eget liv, nesten som en umettelig følelse! Da startet alle de dumme valgene; jeg droppa å betale husleia i 2 måneder, og brukte pengene på et desperat forsøk på å føle meg bedre; handle klær, spise ute osv. Andre regninger ble betalt, men ikke husleia. Det er vanskelig å forklare, men plutselig ble det å ha penger på konto (når jeg unnlot å betale husleie) en slags trygghet for meg...Og da mener jeg ikke økonomisk trygghet, men trygghet. Klarer ikke å forklare det bedre eller på en annen måte. Nå er vi april, og jeg skammer meg slik over den sinnsyke oppførselen min som har ført til at jeg mangler penger til å gjøre opp for de tidligere husleiene... Jeg får ikke lån, og kan ikke åfå hjel fra familie..Så eneste muligheten er NAV da, men hva skal jeg si? "Hei, jeg har brukt opp pengene, det er ingen annen grunn?" Jeg blir kvalm av meg selv, og synes ikke at jeg fortjener hjelp fra NAV. Samtidig MÅ jeg ha det. Jeg har søkt meg inn hos psykolog for å få tilbake kontrollen over meg selv etter voldtekten, og bestemt meg for at dette ikke skal få ødelegge livet. Nå har jeg søkt litt rundt på nettet, og ser at NAV krever kontoutskrifter..Der ser de jo at jeg har fått inn penger, uten å bruke det på husleie. Ja, jeg vet at det jeg har gjort er helt feil, men vær så snill jeg trenger ingen pekefinger akkurat nå, det tar jeg meg av selv. Spørsmålet er vel heller; hva er sjansen for at nav gir meg et lån til å dekke ubetalte husleier, når grunnen er at jeg har vær uansvarlig? Jeg kommer ikke til å fortelle om voldtekten. Anonymkode: f03dd...606 Ja. NAV har en plikt til å hjelpe dersom du risikerer å stå uten det nødvendigste (tak over hodet, strøm og mat), uansett årsaken til at du har havnet i uføret. Dersom du egentlig har inntekt nok, og uføret skyldes dårlige økonomiske disponeringer en periode, så kan det hende det ytes hjelp i form av lån. Det ytes ikke hjelp til annen gjeld, kun den som sikrer deg tak over hodet og strøm. Dersom det er andre årsaker enn økonomi til at du risikerer å bli satt på gaten (for eksempel at mannen din har leiekontrakten i sin navn/ eier boligen og brått vil skilles), så kan NAV bistå med lån til depositum på et nytt bosted. Anonymkode: b500c...0f6
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #20 Skrevet 23. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror du må fortelle om voldtekten hvis du skal få hjelp. Du trenger ikke gå i detaljer, men du kan f.eks. vise det du har skrevet her, og også få en bekreftelse på at du står på venteliste til psykologhjelp. Ta kontakt med kommunens økonomiske rådgiver i morgen og fortell at det haster! Anonymkode: 5eb59...45c Det er det på ingen måte behov for. Anonymkode: b500c...0f6
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #21 Skrevet 23. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: HI Men de gir meg ikke lån "bare" fordi jeg har blitt voldtatt. Og hva hvis de melder meg til barnevernet? Det jeg har gjort ved å sløse slik med penger, er jo ingen god omsorg, og viser jo at jeg er helt uansvarlig. Anonymkode: f03dd...606 Nå må du ikke være så hard mot deg selv! Det er svært mange over hele landet med dårlig råd og/eller årlige økonomiske disponeringer, som har gode omsorgsevner og er ansvarlige ellers. Barnet ditt har alt det trenger per i dag, jeg antar at du skjermer det så godt du kan fra bekymringene dine, og du står nå på og undersøker og vurderer ulike løsninger på problemet du har. Gi deg selv litt cred, dette skal du få ordnet, og du er ikke den første eller siste som har stått i en slik situasjon. Anonymkode: b500c...0f6
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #22 Skrevet 23. april 2017 hi Takk for svar. Jeg ringer nav for hastetime med en gang i morgen! Du over her som skriver at jeg ikke trenger å forklare om voldtekten; nav orker vel hvertfall IKKE å bistå noe hvis jeg bare sier at jeg har sløst, og ikke noe om historien for det...? Hva hvis de nekter å gi meg et lån nettopp fordi jeg har vært uansvarlig, hva gjør jeg da?:( Anonymkode: f03dd...606
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #23 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: hi Takk for svar. Jeg ringer nav for hastetime med en gang i morgen! Du over her som skriver at jeg ikke trenger å forklare om voldtekten; nav orker vel hvertfall IKKE å bistå noe hvis jeg bare sier at jeg har sløst, og ikke noe om historien for det...? Hva hvis de nekter å gi meg et lån nettopp fordi jeg har vært uansvarlig, hva gjør jeg da?:( Anonymkode: f03dd...606 Du har rett til hjelp for å fortsatt ha et sted å bo, enten det blir der du bor nå (om huseieren din er villig til det om han får pengene sine), eller om det blir en annen plass. Du må ha sted å bo, og det har du krav på å få hjelp til. Gå og legg deg nå slik at du kommer deg opp i morgen. Ikke mer du kan gjøre i natt likevel. Det kommer til å ordne seg! Natta Anonymkode: 5eb59...45c
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #24 Skrevet 23. april 2017 51 minutter siden, Anonym bruker skrev: HI Jeg ble utrolig lettet da jeg leste denne meldingen! Føltes ut som jeg fikk en ny sjanse i livet plutselig..Kan du være så snill å skrive litt mer om det? Nå er det slik at utleier allerede har sendt begjæring om fravikelse til Tingretten (rutinemessig), og den har nå vært der i et par uker allerede. Vet ikke når det blir sendt videre til namsmannen. Men når den blir sendt til namsmannen, vil det ikke gå rimelig kjapt da? Og er det ikke slik at de gir meg en dato på hvor de kommer for å ta å bytte lås og ta nøkler, og at jeg får mulighet tilå enten flytte frivillig FØR dette, eller bli stengt ute fra leiligheten Hva sa namsmannen da, kom han med en frist til leieren eller hva? Anonymkode: f03dd...606 Hun tar feil. Det tar verken lengre tid eller er vanskeligere om det er barn på adressen. Når saken ankommer namsmannen har du ca 4 uker på deg til å komme med innsigelser mot årsaken til at du må flytte, eller betale inn utestående leie. Dersom du ikke vinner frem med innsigelsene sine hos namsmannen, så vil du få en konkret dato for fravikelse i brevet, og kan flytte ut selv eller gjøre opp, helt frem til denne dagen er der. Dersom du har saklig grunn og det ikke bare gjelder utestående leie, så kan du også anke en avgjørelse hos namsmannen som ikke går i din favør, og be om at saken skal settes i bero til du har fått den behandlet i tingretten. Anonymkode: b500c...0f6
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #25 Skrevet 23. april 2017 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: hi Takk for svar. Jeg ringer nav for hastetime med en gang i morgen! Du over her som skriver at jeg ikke trenger å forklare om voldtekten; nav orker vel hvertfall IKKE å bistå noe hvis jeg bare sier at jeg har sløst, og ikke noe om historien for det...? Hva hvis de nekter å gi meg et lån nettopp fordi jeg har vært uansvarlig, hva gjør jeg da?:( Anonymkode: f03dd...606 Gjør det. Du behøver ikke si noe som helst konkret, men kan eventuelt nevne at det var vonde ting som skjedde på et tidspunkt, og at du derfor mistet fotfestet for en kort stund og ikke orket å ivareta økonomien slik du pleier. Anonymkode: b500c...0f6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå