Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #26 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Her sier skoletannlegen til mine barn ta fluor, skoletannlegen til min venninnes barn sier at man ikke trenger det ved normal tannhygiene. Spurte min tannlege om hva som er best og han så at hvis man er god på tannpuss så trenger man det ikke. Tannlegen til min venninnes så at det er viktig med fluor til alle. Ikke lett å bli klok på. Anonymkode: 36dd0...7cd Det er viktig med fluor til alle, men for mange holder det med fluortannkrem, som de fleste heldigvis bruker uansett. Anonymkode: bb2b8...a16
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #27 Skrevet 23. april 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja gikk også en del på antibiotika når jeg var gravid med han.. uff kjøper fluor skyll på mandag! Og han hadde masse feber de tre-fire første årene med tilhørende sykehusinnleggelse😔. Men kan det være at de permanente tennene ikke har tatt skade av det? Anonymkode: a4469...ce0 Det kan være, men det er umulig å si før de bryter frem. Det virker som dere er flinke på å holde god munnhygiene, og at dere gir barna gode vaner. Det er ekstra viktig hvis han har svak emalje. Som jeg skrev lenger opp styrker fluor emaljen. Jeg kan jo ikke si at han har svak emalje uten å ha sett ham, men gode rutiner på tannstell er bra for alle uansett. Fortsett den gode jobben😊 Anonymkode: bb2b8...a16
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #28 Skrevet 23. april 2017 Hvor gammelt er barnet med hull? Det bør være i stand til å spytte ut alt. Ellers ender det opp med å få i seg mere fluor totalt sett. Derfor er fluortablett så bra for de små. Da vet man nøyaktig hvor mye de får i seg. Hvis han får nye fortenner nå, er han vel rundt 6-7 år. Det er merkelig at du er så villig til å hoppe på motargumentene for å ta fluor fra lekmann. Og å gå til en privat tannlege er å gjøre deg selv og barnet ditt en bjørnetjeneste. De har liten erfaring med barnetannpleie, og er ikke oppdatert på samme måte som de er i tannhelsetjenesten. Fluortilskudd er ikke farlig dersom man følger anbefalt dosering. Og det blir ikke hull i en tann som er ren, så enkelt er det. Anonymkode: 01919...546
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #29 Skrevet 23. april 2017 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor gammelt er barnet med hull? Det bør være i stand til å spytte ut alt. Ellers ender det opp med å få i seg mere fluor totalt sett. Derfor er fluortablett så bra for de små. Da vet man nøyaktig hvor mye de får i seg. Hvis han får nye fortenner nå, er han vel rundt 6-7 år. Det er merkelig at du er så villig til å hoppe på motargumentene for å ta fluor fra lekmann. Og å gå til en privat tannlege er å gjøre deg selv og barnet ditt en bjørnetjeneste. De har liten erfaring med barnetannpleie, og er ikke oppdatert på samme måte som de er i tannhelsetjenesten. Fluortilskudd er ikke farlig dersom man følger anbefalt dosering. Og det blir ikke hull i en tann som er ren, så enkelt er det. Anonymkode: 01919...546 Ok ja da ver du helt sikkert mer en meg. Men renere en det for jeg det ikke pusser med maskin en av de beste på markedet med tilhørende barnehode. Bruker voksen tannkrem og pusser alltid ferdig anbefalt tid! I tillegg til tanntråd før puss på kvelden som tannlegen også sa vi måtte gjøre. Jeg fikk denne beskjeden på fredag så har ikke hoppet på noe som helst!! Ville bare høre hva deres mening var om saken! Jeg selv har i en alder av 35 år og 3 barn aldri hatt noe hull i tenna. Så det at jeg ikke er nøye med tannpuss er tull og tøys. De to andre har aldri hatt antydning til hull. Anonymkode: a4469...ce0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #30 Skrevet 23. april 2017 Tanntråd ble anbefalt som tiltak i fjor, noe vi har holdt. Anonymkode: a4469...ce0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #31 Skrevet 23. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Men her går det tydeligvis ikke bra for det ene barnet, på tross av godt arbeid fra foreldrene. Jeg har ikke lov til å oppgi yrke, så la meg bare si at dette har jeg greie på, men ta ikke råd fra oss ukjente anonyme når du alt har fått en ekspertuttalelse. Dersom du lurer ville jeg heller bedt om en second opinion fra en annen tannlege. Kontakt evt odontologiutdanningen i Oslo, Bergen eller Tromsø. De kan gi deg de ferskeste faglige oppdateringene. En digresjon, men dette er akkurat hvorfor vi trengte March for Science i går. Anonymkode: bb2b8...a16 Jeg skrev beklager over 😉 Dette ene barnet skal jo gjøre som tannlegen sier. Siden tannleger er uenige seg imellom, må man ta et valg selv. Jeg personlig hadde droppet fluor til de med friske tenner, og gitt fluor til det ene barnet Anonymkode: eeffb...e58
Anonym bruker Skrevet 24. april 2017 #32 Skrevet 24. april 2017 Jeg er heller ikke norsk, og min mor jobber som tannlege i et land der nordmenn ofte drar for å få fikset tennene sine. Hun sier at det er skikkelig fluorhysteri i Norge (det gjelder for så vidt også tran, men det er en annen diskusjon). Hvis man pusser tennene med fluortannkrem, skal det holde. Enkelte barn er født med svak emalje på melketennene, slik at de kan være like flinke som helsøsken, men likevel få dårlige tenner. Løsningen er ikke å bade ungen i fluor. Ja, fluorid er ikke det samme som fluorgass, men den har mye av de samme egenskapene. Kilden til fluorid er fortsatt en gift. Så helt ufarlig i store mengden er den ikke. Min mor måtte le her om dagen etter at jeg har vært hos tannlegen med tolvåringen (som for øvrig hadde plettfrie tenner til tross for veldig sen tannfelling og tett tannstilling). Jeg sa at hans søsken ikke spytter ut barnetannkremen og spurte om det kunne være farlig, så svarte hun at det var bare bra at de ikke spyttet ut og skylte munnen, da kunne fluoren virke hele dagen, og at VOKSNE HELLER IKKE BURDE SKYLLE MUNNEN etter tannpuss! Jepp, kjempefint å gå hele dagen med pels på tennene... Enkelte er bare fanatiske. Anonymkode: e1f32...9a1
Anonym bruker Skrevet 24. april 2017 #33 Skrevet 24. april 2017 Fluorid er ikke helsekost altså. Det påvirker metabolismen og det har lenge vært en kjent sak at fluorid hemmer jodopptaket og skjoldbruskkjertelen, men dessverre opplyser de færreste tannleger om dette til pasienter med lavt stoffskifte. http://thyroidea.no/stoffskiftesykdommer/arsaker/fluor/ Anonymkode: acfd4...db5
Anonym bruker Skrevet 24. april 2017 #34 Skrevet 24. april 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fluorid er ikke helsekost altså. Det påvirker metabolismen og det har lenge vært en kjent sak at fluorid hemmer jodopptaket og skjoldbruskkjertelen, men dessverre opplyser de færreste tannleger om dette til pasienter med lavt stoffskifte. http://thyroidea.no/stoffskiftesykdommer/arsaker/fluor/ Anonymkode: acfd4...db5 Ikke noe rart det er så mange i Norge som sliter med lavt stoffskifte... Anonymkode: e1f32...9a1
Anonym bruker Skrevet 24. april 2017 #35 Skrevet 24. april 2017 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Men den linken sa meg absolutt ingenting... om ett barn da bruker voksen tannkrem og i tillegg tar fluor tabletter blir det jo ganske mye for barnets størrelse. Her snakker vi 18 kg vs 80 for en voksen person. Og det med drikke vannet ble også tatt opp har vert store protester i USA blant annet for å ikke tilsette det. Finnes en del stater som har sluttet med det. Anonymkode: a4469...ce0 Men barn bruker jo ikke voksentannkrem?? Anonymkode: d69e2...5da
Anonym bruker Skrevet 24. april 2017 #36 Skrevet 24. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men barn bruker jo ikke voksentannkrem?? Anonymkode: d69e2...5da Barnetannkrem er vel fra 0 til 6 år, så går man over til voksentannkrem? Anonymkode: e1f32...9a1
Anonym bruker Skrevet 24. april 2017 #37 Skrevet 24. april 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ikke noe rart det er så mange i Norge som sliter med lavt stoffskifte... Anonymkode: e1f32...9a1 Glemte å tilføye at hvis man tar med totalt fraværende kunnskap om stoffskiftesykdommer hos fastleger i dette landet, slik at de fleste av pasientene ikke får nødvendig oppfølging, så blir det ekstra ille. Anonymkode: e1f32...9a1
Anonym bruker Skrevet 24. april 2017 #38 Skrevet 24. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Men barn bruker jo ikke voksentannkrem?? Anonymkode: d69e2...5da Jo han her gjør det. Han er 7 år og har brukt voksen tannkrem siden januar. Hvorfor nettop pga at han har så dårlige tenner. Han er flink til å spytte ut og synes det er helt greit. Tannlegen sa det var bra! Anonymkode: a4469...ce0
Anonym bruker Skrevet 24. april 2017 #39 Skrevet 24. april 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg er heller ikke norsk, og min mor jobber som tannlege i et land der nordmenn ofte drar for å få fikset tennene sine. Hun sier at det er skikkelig fluorhysteri i Norge (det gjelder for så vidt også tran, men det er en annen diskusjon). Hvis man pusser tennene med fluortannkrem, skal det holde. Enkelte barn er født med svak emalje på melketennene, slik at de kan være like flinke som helsøsken, men likevel få dårlige tenner. Løsningen er ikke å bade ungen i fluor. Ja, fluorid er ikke det samme som fluorgass, men den har mye av de samme egenskapene. Kilden til fluorid er fortsatt en gift. Så helt ufarlig i store mengden er den ikke. Min mor måtte le her om dagen etter at jeg har vært hos tannlegen med tolvåringen (som for øvrig hadde plettfrie tenner til tross for veldig sen tannfelling og tett tannstilling). Jeg sa at hans søsken ikke spytter ut barnetannkremen og spurte om det kunne være farlig, så svarte hun at det var bare bra at de ikke spyttet ut og skylte munnen, da kunne fluoren virke hele dagen, og at VOKSNE HELLER IKKE BURDE SKYLLE MUNNEN etter tannpuss! Jepp, kjempefint å gå hele dagen med pels på tennene... Enkelte er bare fanatiske. Anonymkode: e1f32...9a1 Hvilket land er det snakk om? Ha i minnet at land i Sentral-Asia og Øst-Europa er verstingene i verdenssammenheng når det kommer til kariesprevalens (i følge WHO). Det vil være ulike råd for ulike land og regioner, blant annet basert på forekomst av fluor i drikkevann og fødevarer. Å le av kollegaer fra andre land er uansett lite fruktbart. Da er det bedre å dele kunnskap de andre kanskje ikke har. Enn så lenge ville jeg støttet meg til faglige råd utarbeidet av EAPD (The European Academy of Paediatric Dentistry) og WHO. Dersom forskning fører frem til andre løsninger (for eksempel vaksine mot karies) er jeg sikker på at begge disse organisasjonene henger med og gjør eventuelle endringer deretter. Anonymkode: bb2b8...a16
Gothic Skrevet 24. april 2017 #40 Skrevet 24. april 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Takk han har vert mye syk med luftveisproblemer så det med munnpusting kan være en ting. Tannlegen sa ingenting om det bortsett fra at han pussig nok ikke hadde plakk men hull hadde han. Vurderer kanskje å ta han til en annen tannlege privat for å se på det. Annen en skole tannlegen. Anonymkode: a4469...ce0 Siden de private tannlegene er eksperter på barnetannpleie og behandler barn og unge daglig 😂😂 Er dessuten ingenting som heter skoletannlege lenger. Hvorfor denne holdningen mot offentlige tannleger? Alle tannleger har samme utdanning, man velger hvilke fagfelt man vil jobbe med og dermed hva man blir god på. Og tro meg, å behandle barn og unge i alderen 0-18 kan være utfordrende. For ikke å snakke om foreldrene😉
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå