Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #1 Skrevet 23. april 2017 Tannlegen maser om fluor tablettene. Jeg er ikke norsk og er medlem på mange internasjonale barnesider på fb blant annet. Mest om hjemmelaget baby mat og slikt. Ikke noe "sekt" eller hippi grupper altså 😂. Men det virker som en unison enighet blant de andre forskjellige landene over hvor farlig fluor er. Og at det egentlig er nervegift . Dette er store vestlige land sine innbyggere som skriver og det virker som om de fleste er enige i å ikke gi det til barna. Så jeg blir veldig usikker, tenker at den fluor mengden i voksen tannkrem egentlig burde være nokk? Er så vanskelig da jeg har to barn en har perfekte tenner aldri noe feil eller mangel på de. Mens barn nr 2 har tre-fire hull og akkurat samme kosthold samt tannpuss 2x og tanntråd! I melketennene da bare for å nevne det. Så hva er deres mening? Virker som om Norge henger veldig etter med den fluor tabletten, i forhold til andre land. Anonymkode: a4469...ce0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #2 Skrevet 23. april 2017 FLUOR ** Fluor er en giftgass, og mange tror det er den som brukes i tannkrem og fluortabletter. Men den fluoren, som egentlig heter fluorid, vi får i oss gjennom tannkrem, skyllevann eller drikkevann har lite å gjøre med den farlige gassen. ** Fluoridforgiftning kan forekomme - men det skal mye til. Hvis du spiser en hel tube tannkrem på en gang, kan du få symptomer som kvalme, magesmerte og oppkast. ** I en hel tube tannkrem er det maksimalt 0,15 gram fluorid (EUs grenseverdi). Du må innta ett gram fluorid på en gang for at forgiftningen skal bli livstruende. ** I noen land (USA, England, Irland med flere) tilsetter man fluorid i drikkevann, normalt med en konsentrasjon på 1 enhet per million. Anonymkode: d559c...5d7
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #3 Skrevet 23. april 2017 Men den linken sa meg absolutt ingenting... om ett barn da bruker voksen tannkrem og i tillegg tar fluor tabletter blir det jo ganske mye for barnets størrelse. Her snakker vi 18 kg vs 80 for en voksen person. Og det med drikke vannet ble også tatt opp har vert store protester i USA blant annet for å ikke tilsette det. Finnes en del stater som har sluttet med det. Anonymkode: a4469...ce0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #4 Skrevet 23. april 2017 Fluor og fluorid er ikke det samme. Hvis du har et barn med tre-fire hull allerede, er det jo virkelig tid for å starte opp med fluortablett. Det er jo bekymringsfullt at et lite barn har så mange hull. Undrer meg alltid når lekfolk skal belære fagfolk. Tannlegen "maser" ikke. Hun ser at dere har et problem og er bekymret for hvor dette skal ende. Vi anbefaler ikke tablett til de som ikke har karieserfaring. Hvis jeg var deg, ville jeg bekymret meg mye mere for hullene enn en fluortablett om dagen. Hva er det egentlig du er så redd for? Anonymkode: 01919...546
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #5 Skrevet 23. april 2017 Barn med perfekte tenner trenger ikke ta fluortilskudd. Barnet med hull ville jeg gitt fluortabletter, eller aller helst fluorskylling dersom barnet er gammelt nok til det. Pass også på å ikke skylle munnen med vann etter tannpuss. Fluor tilsettes ikke i drikkevannet i Norge, så faren for å nå skadelig dose er langt mindre her enn andre steder. Fluor virker ved å gå inn i emaljen, hvor det erstatter kalsium i hydroksylapatittkrystallene slik at de styrkes. Man trenger ikke mene så mye om fluor. Dette er vitenskap, ikke hokus-pokus. Anonymkode: bb2b8...a16
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #6 Skrevet 23. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fluor og fluorid er ikke det samme. Hvis du har et barn med tre-fire hull allerede, er det jo virkelig tid for å starte opp med fluortablett. Det er jo bekymringsfullt at et lite barn har så mange hull. Undrer meg alltid når lekfolk skal belære fagfolk. Tannlegen "maser" ikke. Hun ser at dere har et problem og er bekymret for hvor dette skal ende. Vi anbefaler ikke tablett til de som ikke har karieserfaring. Hvis jeg var deg, ville jeg bekymret meg mye mere for hullene enn en fluortablett om dagen. Hva er det egentlig du er så redd for? Anonymkode: 01919...546 Nei er ikke redd bare bekymret og selvsagt for hullene i tennene som jeg ikke forstår hva kommer av. Han drikker aldri brus (kun bursdager) drikker ikke juice pusser tennene to ganger daglig og bruker tanntråd hver kveld. Aner ikke hva jeg skall gjøre. Som sagt eldre søsken har samme kosthold og tannrutine og aldri hatt noe problemer. Han pusser ikke tennene selv det gjør jeg. Jeg blir bare bekymret når det er utrolig mye snakk om det. Er ikke første gang i historien tannleger har tatt grundig feil. Anonymkode: a4469...ce0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #7 Skrevet 23. april 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Barn med perfekte tenner trenger ikke ta fluortilskudd. Barnet med hull ville jeg gitt fluortabletter, eller aller helst fluorskylling dersom barnet er gammelt nok til det. Pass også på å ikke skylle munnen med vann etter tannpuss. Fluor tilsettes ikke i drikkevannet i Norge, så faren for å nå skadelig dose er langt mindre her enn andre steder. Fluor virker ved å gå inn i emaljen, hvor det erstatter kalsium i hydroksylapatittkrystallene slik at de styrkes. Man trenger ikke mene så mye om fluor. Dette er vitenskap, ikke hokus-pokus. Anonymkode: bb2b8...a16 Ok kanskje flott skyll hadde vert tingen! Hvet du om noen som er bra? Anonymkode: a4469...ce0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #8 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Nei er ikke redd bare bekymret og selvsagt for hullene i tennene som jeg ikke forstår hva kommer av. Han drikker aldri brus (kun bursdager) drikker ikke juice pusser tennene to ganger daglig og bruker tanntråd hver kveld. Aner ikke hva jeg skall gjøre. Som sagt eldre søsken har samme kosthold og tannrutine og aldri hatt noe problemer. Han pusser ikke tennene selv det gjør jeg. Jeg blir bare bekymret når det er utrolig mye snakk om det. Er ikke første gang i historien tannleger har tatt grundig feil. Anonymkode: a4469...ce0 Gi barnet fluortilskudd, slik tannlegen tilrår😊 Anonymkode: bb2b8...a16
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #9 Skrevet 23. april 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ok kanskje flott skyll hadde vert tingen! Hvet du om noen som er bra? Anonymkode: a4469...ce0 Spør på apoteket. Flux har en barnevariant med mild smak. 😃 Anonymkode: bb2b8...a16
Lagertha Skrevet 23. april 2017 #10 Skrevet 23. april 2017 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Gi barnet fluortilskudd, slik tannlegen tilrår😊 Anonymkode: bb2b8...a16 Ingen av de 3 tannlegene jeg har vært hos de siste 4 årene anbefaler fluor.Dr fraråder det
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #11 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, Lagertha skrev: Ingen av de 3 tannlegene jeg har vært hos de siste 4 årene anbefaler fluor.Dr fraråder det Ja og der kom usikkerheten igjen 😨 Anonymkode: a4469...ce0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #12 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, Lagertha skrev: Ingen av de 3 tannlegene jeg har vært hos de siste 4 årene anbefaler fluor.Dr fraråder det Da har de sikkert friske tenner. Her hadde tannlegen anbefalt tilskudd på bakgrunn av barnets tannstatus. Anonymkode: bb2b8...a16
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #13 Skrevet 23. april 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja og der kom usikkerheten igjen 😨 Anonymkode: a4469...ce0 Hvorfor ikke bare droppe det? Helsestasjonen her sier nei også. Bare vær nøye med pussingen , så går det bra😊 bare å følge med det Anonymkode: eeffb...e58
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #14 Skrevet 23. april 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Da har de sikkert friske tenner. Her hadde tannlegen anbefalt tilskudd på bakgrunn av barnets tannstatus. Anonymkode: bb2b8...a16 Jeg beklager. Hvis tannlegen sier at man skal gi til dette barnet, så ser jeg den. Anonymkode: eeffb...e58
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #15 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Da har de sikkert friske tenner. Her hadde tannlegen anbefalt tilskudd på bakgrunn av barnets tannstatus. Anonymkode: bb2b8...a16 Tja faktisk anbefalte de det med eldre søsken også selv om det der var snakk om helt feilfrie tenner... og tannlegen sa også at han ikke hadde noe belegg og at om vi pusset slik hver dag var det veldig bra (noe vi gjør) så jeg blir ikke klok på det der 😜 Anonymkode: a4469...ce0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #16 Skrevet 23. april 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke bare droppe det? Helsestasjonen her sier nei også. Bare vær nøye med pussingen , så går det bra😊 bare å følge med det Anonymkode: eeffb...e58 Men her går det tydeligvis ikke bra for det ene barnet, på tross av godt arbeid fra foreldrene. Jeg har ikke lov til å oppgi yrke, så la meg bare si at dette har jeg greie på, men ta ikke råd fra oss ukjente anonyme når du alt har fått en ekspertuttalelse. Dersom du lurer ville jeg heller bedt om en second opinion fra en annen tannlege. Kontakt evt odontologiutdanningen i Oslo, Bergen eller Tromsø. De kan gi deg de ferskeste faglige oppdateringene. En digresjon, men dette er akkurat hvorfor vi trengte March for Science i går. Anonymkode: bb2b8...a16
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #17 Skrevet 23. april 2017 Jeg har fire barn. Ingen av dem har hatt hull. Men et av barna er i faresonen pga kjevespalte og det eldste barnet har regulering. De må derfor være ekstra nøye med munnhygienen. De bruker derfor fluorskyll/tabletter, anbefalt av tannlegen. Samme tannlege fraråder bruk av ekstra fluor når det kommer til de andre barna. Vil tro at tannlegen til barna dine anbefaler ekstra fluor til dine barn pga karies eller av andre grunner, f,eks tette tenner, skjeve tenner, tenner som ligger oppå hverandre osv. Anonymkode: d5833...a5d
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #18 Skrevet 23. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men her går det tydeligvis ikke bra for det ene barnet, på tross av godt arbeid fra foreldrene. Jeg har ikke lov til å oppgi yrke, så la meg bare si at dette har jeg greie på, men ta ikke råd fra oss ukjente anonyme når du alt har fått en ekspertuttalelse. Dersom du lurer ville jeg heller bedt om en second opinion fra en annen tannlege. Kontakt evt odontologiutdanningen i Oslo, Bergen eller Tromsø. De kan gi deg de ferskeste faglige oppdateringene. En digresjon, men dette er akkurat hvorfor vi trengte March for Science i går. Anonymkode: bb2b8...a16 Men om du har litt peiling her kan det være at han rett og slett er født med svak emalje? Og om melketennene er slik er det da gitt at voksen tennene også blir det eller kan det være at de er bedre? Han har mistet to tenner allerede og de vokser utrolig sakte ut. Men strukturen på de er helt annerledes. Melketennene er nesten gjennomsiktige i forhold. Og de faste tennene (de to) virker til å ha en mye grovere struktur og annen farge nyanse Anonymkode: a4469...ce0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #19 Skrevet 23. april 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor ikke bare droppe det? Helsestasjonen her sier nei også. Bare vær nøye med pussingen , så går det bra😊 bare å følge med det Anonymkode: eeffb...e58 Men det går ikke bra. Barnet har masse hull. Leste du ikke innlegget? Anonymkode: f4097...e70
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #20 Skrevet 23. april 2017 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men om du har litt peiling her kan det være at han rett og slett er født med svak emalje? Og om melketennene er slik er det da gitt at voksen tennene også blir det eller kan det være at de er bedre? Han har mistet to tenner allerede og de vokser utrolig sakte ut. Men strukturen på de er helt annerledes. Melketennene er nesten gjennomsiktige i forhold. Og de faste tennene (de to) virker til å ha en mye grovere struktur og annen farge nyanse Anonymkode: a4469...ce0 Ja, det kan godt være barnet har en mineraliseringsforstyrrelse i emaljen (men det burde tannlegen sett). Det kan også være andre årsaker, som munntørrhet (bruker han medisiner? Munnpuster han?) etc. Dersom han har svak emalje kan det være de permanente tennene er helt fine, men ikke nødvendigvis. Melketenner og permanente tenner ser ulike ut også i friske tannsett. Lykke til, håper dere finner ut av det😊 Anonymkode: bb2b8...a16
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #21 Skrevet 23. april 2017 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, det kan godt være barnet har en mineraliseringsforstyrrelse i emaljen (men det burde tannlegen sett). Det kan også være andre årsaker, som munntørrhet (bruker han medisiner? Munnpuster han?) etc. Dersom han har svak emalje kan det være de permanente tennene er helt fine, men ikke nødvendigvis. Melketenner og permanente tenner ser ulike ut også i friske tannsett. Lykke til, håper dere finner ut av det😊 Anonymkode: bb2b8...a16 Takk han har vert mye syk med luftveisproblemer så det med munnpusting kan være en ting. Tannlegen sa ingenting om det bortsett fra at han pussig nok ikke hadde plakk men hull hadde han. Vurderer kanskje å ta han til en annen tannlege privat for å se på det. Annen en skole tannlegen. Anonymkode: a4469...ce0
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #23 Skrevet 23. april 2017 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk han har vert mye syk med luftveisproblemer så det med munnpusting kan være en ting. Tannlegen sa ingenting om det bortsett fra at han pussig nok ikke hadde plakk men hull hadde han. Vurderer kanskje å ta han til en annen tannlege privat for å se på det. Annen en skole tannlegen. Anonymkode: a4469...ce0 Der kan du ha det. Mye sykdom (høy feber) i første leveår eller for tidlig fødsel kan påvirkermaljedannelsen, samtidig som munnpusting kan gi munntørrhet, og enkelte medisiner også kan være skadelige. Hvis du var syk i slutten av svangerskapet kan det også virke inn. Uansett høres det ut som dere gjør en god jobb. Litt fluorskyll nå, så skal du se det blir bedre. Anonymkode: bb2b8...a16
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #24 Skrevet 23. april 2017 Her sier skoletannlegen til mine barn ta fluor, skoletannlegen til min venninnes barn sier at man ikke trenger det ved normal tannhygiene. Spurte min tannlege om hva som er best og han så at hvis man er god på tannpuss så trenger man det ikke. Tannlegen til min venninnes så at det er viktig med fluor til alle. Ikke lett å bli klok på. Anonymkode: 36dd0...7cd
Anonym bruker Skrevet 23. april 2017 #25 Skrevet 23. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Der kan du ha det. Mye sykdom (høy feber) i første leveår eller for tidlig fødsel kan påvirkermaljedannelsen, samtidig som munnpusting kan gi munntørrhet, og enkelte medisiner også kan være skadelige. Hvis du var syk i slutten av svangerskapet kan det også virke inn. Uansett høres det ut som dere gjør en god jobb. Litt fluorskyll nå, så skal du se det blir bedre. Anonymkode: bb2b8...a16 Ja gikk også en del på antibiotika når jeg var gravid med han.. uff kjøper fluor skyll på mandag! Og han hadde masse feber de tre-fire første årene med tilhørende sykehusinnleggelse😔. Men kan det være at de permanente tennene ikke har tatt skade av det? Anonymkode: a4469...ce0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå