Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #1 Skrevet 22. april 2017 https://www.funtrend.nu/shop/sommerfugle/ Anonymkode: d2d96...bc0
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #2 Skrevet 22. april 2017 Ehm..sender de levende larver i posten!?! Kan forstå at det hadde vært et spennende prosjekt å ha sammen med barna- men føles ikke helt greit på en måte.. Anonymkode: bfb10...3e6
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #3 Skrevet 22. april 2017 Ja, det var det jeg tenkte. Den går på reklame på tv på nickelodeon eller noe sånt... Anonymkode: d2d96...bc0
skjotta Skrevet 22. april 2017 #4 Skrevet 22. april 2017 Finn et brenneslekjerr og plukk noen larver.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #5 Skrevet 22. april 2017 Det synes jeg er helt greit. Veldig spennende å følge med på. Kan jo ha det ute i hagen eller på terrassen og slippe dem løs med en gang de kommer ut. Jeg skal bestille! Anonymkode: 14d34...087
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #6 Skrevet 22. april 2017 Dårlig ide. Spesielt det å slippe dem ut etterpå. Vet du om de overleve i Norge eller bare dø en sakte død pga kulde eller mangel på riktig mat? Har du sjekket om fri for sykdommer de kan overfører til de ville sommerfuglene i Norge? Slike sykdommer kan potensielt utrydde Norges sommerfugler. Har du sjekket om de er en art som vil spre seg alt for fort og utkonkurrere norske arter? Slik tankegang er bakgrunn for mange miljøproblemer vi har. Anonymkode: 657b0...c38
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #7 Skrevet 22. april 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: https://www.funtrend.nu/shop/sommerfugle/ Anonymkode: d2d96...bc0 Har man lov til å føre de inn til Norge? Anonymkode: 1c596...cb7
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #8 Skrevet 22. april 2017 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har man lov til å føre de inn til Norge? Anonymkode: 1c596...cb7 Vil tro svaret på det spørsmålet er nei men jeg må innrømme jeg ikke har skjekket det opp. Tanken om å innføre potensielle skadelige og sykdomsbefengte dyr er ganske fjern for meg. Heldigvis har Norge et ganske strengt regelverk når det gjelder innføring av biologisk materiale nettopp for å beskytte naturen vår. Brunsneglen kom mest sannsynlig som gratispassasjer med planter fordi den som importerte plantene ikke tenkte seg om. Anonymkode: 657b0...c38
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #10 Skrevet 22. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: dyreplageri Anonymkode: 2ba66...ae9 Insektsplageri da i såfall..... sommerfugler er insekter på lik linje med biller og maur. Håper du aldri tråkker på en maur med den innstillingen din..... du må jo være veldig i mot at folk går tur i skogen! Tenk å drive dyre-massakre på den måten!!!! Man vil jo antagelig tråkke på masse insekter og drepe dem.... Anonymkode: 964a5...85f
TinaK 1990 Skrevet 22. april 2017 #11 Skrevet 22. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Insektsplageri da i såfall..... sommerfugler er insekter på lik linje med biller og maur. Håper du aldri tråkker på en maur med den innstillingen din..... du må jo være veldig i mot at folk går tur i skogen! Tenk å drive dyre-massakre på den måten!!!! Man vil jo antagelig tråkke på masse insekter og drepe dem.... Anonymkode: 964a5...85f Skikkelig sammenligningsbart
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #12 Skrevet 22. april 2017 Ikke innafor i mitt hode. Sommeren i Norge er kald ifht i Danmark og nettene er ofte enda kaldere. Anonymkode: 3f795...d74
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #13 Skrevet 22. april 2017 Ganske sikker på at det ikke er lov å importere Anonymkode: dfed6...8c9
skjotta Skrevet 22. april 2017 #14 Skrevet 22. april 2017 Nå er tidselssommerfuglen ikke akkurat uvanlig her i norge, så akkurat det med import er ikke så bekymringsverdig, men hvorfor bestille noe du kan finne overalt? Utsette larvene for postgang og risikere at de er døde når de kommer frem når det er så enkelt å finne dem selv?
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #15 Skrevet 22. april 2017 1 time siden, skjotta skrev: Nå er tidselssommerfuglen ikke akkurat uvanlig her i norge, så akkurat det med import er ikke så bekymringsverdig, men hvorfor bestille noe du kan finne overalt? Utsette larvene for postgang og risikere at de er døde når de kommer frem når det er så enkelt å finne dem selv? Hvordan vet du at denne ikke har med sykdommer som den norske ikke har og dermed ikke har motstand mot? Eller at det ikke er fra to forskjellige populasjoner med store variasjoner i mellom? Anonymkode: 657b0...c38
hopla Skrevet 22. april 2017 #16 Skrevet 22. april 2017 Vettlaus innføring av arter i Norge gir svært stor skade. Bl.a. har innføring av gatehunder fra østeuropa ført til at vi nå har dvergbendelorm i Skandinavia . Om denne parasitten sprer seg mer risikerer vi at vi om svært få år ikke lenger kan plukke bær og annen mat i skogen, da vi risikerer å bli alvorlig syke. (http://www.dagbladet.no/kultur/apent-brev-til-justisminister-anders-anundsen/63942534) Ikke innfør fremmede arter til Norge uten nødvendig karantene! For insekter vil nok karantenen innbefatte noen generasjoner.. dersom dette er noe du har sett reklame for på en norsk kanal, ville jeg sendt en mail til mattilsynet om dette! Jeg er forøvrig enig i at det kan være kjekt for barna, men det er ikke vanskelig å finne norske larver. Og om du slipper de ut når de er over puppestadiet, er det ikke dyreplageri (så lenge larven får det den trenger. Men det er lett å lese seg opp på)..
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #17 Skrevet 22. april 2017 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Dårlig ide. Spesielt det å slippe dem ut etterpå. Vet du om de overleve i Norge eller bare dø en sakte død pga kulde eller mangel på riktig mat? Har du sjekket om fri for sykdommer de kan overfører til de ville sommerfuglene i Norge? Slike sykdommer kan potensielt utrydde Norges sommerfugler. Har du sjekket om de er en art som vil spre seg alt for fort og utkonkurrere norske arter? Slik tankegang er bakgrunn for mange miljøproblemer vi har. Anonymkode: 657b0...c38 Samme tenker jeg. Finn egne larver ute og følg rådene på nettsida. Anonymkode: bf746...e83
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #18 Skrevet 22. april 2017 2 timer siden, skjotta skrev: Nå er tidselssommerfuglen ikke akkurat uvanlig her i norge, så akkurat det med import er ikke så bekymringsverdig, men hvorfor bestille noe du kan finne overalt? Utsette larvene for postgang og risikere at de er døde når de kommer frem når det er så enkelt å finne dem selv? Hvordan vet du at det ikke er bekymringsverdig med import av sommerfugllarver? Anonymkode: 1c596...cb7
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #19 Skrevet 22. april 2017 Det er ikke lovlig å innføre til Norge. Spiller ingen rolle om arten finnes her fra før eller ikke. Det er forbudt! Og det er av gode grunner nevnt tidligere i tråden. Anonymkode: 0a2c8...eba
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #20 Skrevet 22. april 2017 Takk for svar alle sammen. Da blir jeg ikke å kjøpe de. Det er en dansk nettside som selger de. Det er ikke en norsk kanal som reklamerer, men reklamen er norsk eller dubbet til norsk. HI Anonymkode: d2d96...bc0
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #21 Skrevet 22. april 2017 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar alle sammen. Da blir jeg ikke å kjøpe de. Det er en dansk nettside som selger de. Det er ikke en norsk kanal som reklamerer, men reklamen er norsk eller dubbet til norsk. HI Anonymkode: d2d96...bc0 Fornuftig valg av deg Anonymkode: 657b0...c38
skjotta Skrevet 22. april 2017 #22 Skrevet 22. april 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvordan vet du at denne ikke har med sykdommer som den norske ikke har og dermed ikke har motstand mot? Eller at det ikke er fra to forskjellige populasjoner med store variasjoner i mellom? Anonymkode: 657b0...c38 Fordi jeg vet at tistelsommerfuglen er en migrant. I løpet av 1 år (og 6 generasjoner!) Reiser denne sommerfuglen 15 000 km. (Til sammenligning reiser monark sommerfuglen 5000 km) om vinden blåser riktig, kommer der 1000 vis av dem fra Danmark til Norge helt på egenhånd. Den flyr faktisk så høyt som 500 meter. Med andre ord er der ikke en dansk bestand og en norsk bestand. Kun en internasjonal bestand som reiser kontinuerlig mellom Afrika og Norden. Det de tar med seg tar de med seg.
PeppaPig Skrevet 22. april 2017 #23 Skrevet 22. april 2017 Nå vil ikke jeg uttale meg om lovligheten ved dette i Norge, men de har nettopp gjort dette i klassen til eldste datteren min. Hele klassen syns det er kjempespennende å følge med på, og de har lært veldig mye om sommerfugler og insekter generelt. Jeg vil bare påpeke at vi ikke bor i Norge, det er tillatt her vi bor og sommerfuglene trives i klimaet her.
Anonym bruker Skrevet 22. april 2017 #24 Skrevet 22. april 2017 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Vil tro svaret på det spørsmålet er nei men jeg må innrømme jeg ikke har skjekket det opp. Tanken om å innføre potensielle skadelige og sykdomsbefengte dyr er ganske fjern for meg. Heldigvis har Norge et ganske strengt regelverk når det gjelder innføring av biologisk materiale nettopp for å beskytte naturen vår. Brunsneglen kom mest sannsynlig som gratispassasjer med planter fordi den som importerte plantene ikke tenkte seg om. Anonymkode: 657b0...c38 Og de spredde seg som ugress fordi gartnerieiere gav ansatte forbud mot å fortelle kunder at det fantes brunsnegler i plantene som ble solgt. Yes, jeg fikk sparken for gode 10 år siden! 🖒 Anonymkode: 0dc64...341
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå