Gå til innhold

Noen gode på trening her? Er helt utrent, og skal begynne å trene, hva bør jeg begynne med?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er helt utrent og har ingen kondisjon eller styrke overhodet. Men nå vil jeg bli i bedre form og trenger litt tips til hvor jeg skal begynne. Jeg har ikke råd til å trene på treningssenter, så det blir hjemmetrening. Jeg har noe utstyr, har lette håndvekter, hoppetau og treningsball. Ønsker å trene både styrke og kondisjon. Er det noen som har noen gode forslag til hvor jeg kan begynne, øvelser eller treningsprogram som er bra for en nybegynner? Hvilke muskelgrupper/øvelser bør jeg starte med? hvordan trener jeg best opp kondisjonen?  Hvor ofte og hvor lenge er det greit å trene?Jeg trenger alle tips, råd og motivasjon som jeg kan få :)

Anonymkode: 03b18...fc3

Fortsetter under...

Skrevet

Ville begynt med en joggetur i uka, en fjelltur el.l. Samt styrketrening to ganger i uka. 

Joggingen kan du eventuelt bytte ut med sykling, fjellturen med hoppetau, rulleskøyter, ballspill eller svømming. Tren så du blir andpusten og svett. Trenger ikke gjøre det mer komplisert enn det. 

Styrketrening; her ville jeg fokusert på store muskelgrupper. Ville gjort ulike utfall, squats, hip thrusts, spensthopp, planke, sideplanke, sit-ups, ryggløft, armhevinger og brukt manualene til å trene triceps også. Tren så du kjenner at det svir godt.

Når du har etablert gode rutiner kan du avansere det derfra.

Google treningsprogram på nettet, og inspirasjonsvideoer og instruksjonsvideoer på you tube. Lykke til! :)

Anonymkode: 35d54...a22

Skrevet

Gode sko :) 

søk opp intervall 4x4, og begynn med 1x4, så øk opp til 4x4 :) 

Anonymkode: eb290...cc2

Skrevet

Jeg startet på livegym.no og søkte opp enkel aerobic. Der har de noen bra treninger, Så Har jeg prøvd meg på andre øker, og det er kjempegøy. Liker å gå ned trappa og komme i gang med treningen. Tror de har 1300 ulike videoer å velge mellom, 50 kr per måned :-)

Anonymkode: 2b60a...184

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å prøve ut litt forskjellig til du finner noe du liker og synes er gøy. Det ligger mye gratis på youtube som er nok til at du får testet ut treningsformen. Hvis du finner noe du liker, er nemlig sjansen mye større for at du fortsetter enn om du egentlig hater treningsformen. Du kan også se om de har noen trenings-dvd'er på biblioteket, som du kan låne.

Selv liker jeg veldig godt styrketrening med stor ball, yoga og svømming.

Skrevet (endret)

Lett jogg/powerwalk med ei venninne 2 kvelder i uken. Start med gåturer, med såpass intensitet at du kjenner at du blir både anpusten og sliten. Har du fast avtale så er det så mye lettere å lage seg en god rutine på treningen. Bestem deg for å gjøre det! Øk til jogging etter hvert, jogg gjerne på korte strekninger på turen. Bruk endomondo, runkeeper, strava etc når du er på treningstur. Tren lett styrke med egenvekt hjemme. Så øker du belastningen etter hvert.

Som superdolly sier, finn noe du liker! Jeg jogger for å holde meg i form, men får også ut gruff og klarer hodet på en joggetur. Så for meg så er det også mental trening :) Jeg spiller også fotball en kveld i uka med gjeng med damer fra nabolaget, sosial og gøy samtidig som jeg får trent!

Endret av frk Nilsen

Annonse

Skrevet

Drit i å løpe. Faren for skader er stor. Kjøp gode terrengsko og GÅ så du peser godt, helst vilt i terrenget, men om det ikke er helt deg så gå på sti. Det gjør at du trener de små stabiliserende musklene fordi underlaget er ujevnt, og du får opp blodpumpa nok ved å gå raskt og gjerne bratt innimellom når du starter fra null. Dessuten er det bra for sjela.

Skrevet

Tusen takk for mange gode tips :) Kom gjerne med flere

Skrevet

Fitnessblenders på youtube! 

Anonymkode: a7575...154

Skrevet

Er du helt utrent bør du absolutt ikke begynne rett på løping eller fitness!

Begynn f.eks med å gå tur 30-60 min 3-5 ganger i uka. Eller svømme, det er også grei nybegynnertrening. Etter et par uker eller mnd (avhengig av hvor dårlig form du faktisk er i), kan du begynne å jogge litt, f.eks jogge 1 minutt, gå i 3, jogge 1 minutt til, gå i 3. Da bør du øke det ene minuttet ganske raskt, etter f.eks 1 mnd bør du klare 5 minutter i strekk.

Parallelt bør du gjøre styrkeøvelser. Begynn med fokus på kjernemuskulatur (google øvelser for kjerne eller core). Store muskler som lår og rygg bør også med (f.eks knebøy).

Men kanskje du birde spandere på deg et par timer med personlig trener i begynnelsen for å komme i gang? Da får du et sett med øvelser som passer akkurat deg og din form, og en fremdriftsplan. Kan du evt spørre noen du kjenner om hjelp?

Anonymkode: 328e7...618

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er du helt utrent bør du absolutt ikke begynne rett på løping eller fitness!

Begynn f.eks med å gå tur 30-60 min 3-5 ganger i uka. Eller svømme, det er også grei nybegynnertrening. Etter et par uker eller mnd (avhengig av hvor dårlig form du faktisk er i), kan du begynne å jogge litt, f.eks jogge 1 minutt, gå i 3, jogge 1 minutt til, gå i 3. Da bør du øke det ene minuttet ganske raskt, etter f.eks 1 mnd bør du klare 5 minutter i strekk.

Parallelt bør du gjøre styrkeøvelser. Begynn med fokus på kjernemuskulatur (google øvelser for kjerne eller core). Store muskler som lår og rygg bør også med (f.eks knebøy).

Men kanskje du birde spandere på deg et par timer med personlig trener i begynnelsen for å komme i gang? Da får du et sett med øvelser som passer akkurat deg og din form, og en fremdriftsplan. Kan du evt spørre noen du kjenner om hjelp?

Tusen takk for gode tips :) Jeg er fullstendig utrent, har vært mye sengeliggende og ikke en gang gått noe særlig tur de siste 2 årene. Så jeg begynner virkelig på bunnen. Så jeg har begynt forsiktig med gåturer foreløpig, har lyst til å komme i løpeform igjen, men det er et godt stykke unna. Jeg skulle gjerne brukt personlig trener,men har desverre ikke råd. Ikke har jeg noen å spørre om hjelp heller, for nettverket mitt er blitt borte mens jeg har vært syk. Så jeg har bare meg selv og de tipsene og rådene jeg klarer å finne ut av på nett. Men det er helt greit :) for jeg er veldig motivert til å komme i bedre form. Jeg er bare litt redd for at jeg blir for ivrig og går på en smell. Så jeg vil starte forsiktig. Hvor ofte og hvor mye tenker du at jeg kan gjøre styrkeøvelser?

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for gode tips :) Jeg er fullstendig utrent, har vært mye sengeliggende og ikke en gang gått noe særlig tur de siste 2 årene. Så jeg begynner virkelig på bunnen. Så jeg har begynt forsiktig med gåturer foreløpig, har lyst til å komme i løpeform igjen, men det er et godt stykke unna. Jeg skulle gjerne brukt personlig trener,men har desverre ikke råd. Ikke har jeg noen å spørre om hjelp heller, for nettverket mitt er blitt borte mens jeg har vært syk. Så jeg har bare meg selv og de tipsene og rådene jeg klarer å finne ut av på nett. Men det er helt greit :) for jeg er veldig motivert til å komme i bedre form. Jeg er bare litt redd for at jeg blir for ivrig og går på en smell. Så jeg vil starte forsiktig. Hvor ofte og hvor mye tenker du at jeg kan gjøre styrkeøvelser?

Styrkeøvelser kan du f.eks begynne med to ganger i uka, 30 min. Når det føles greit kan du legge til flere øvelser eller ta det oftere. 

Men kanskje du kan få dekket noe fysioterapi? Regner med det er pga en sykdom du har vært så inaktiv. Har du snakket med legen om det? Hva med frisklivssentral?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Styrkeøvelser kan du f.eks begynne med to ganger i uka, 30 min. Når det føles greit kan du legge til flere øvelser eller ta det oftere. 

Men kanskje du kan få dekket noe fysioterapi? Regner med det er pga en sykdom du har vært så inaktiv. Har du snakket med legen om det? Hva med frisklivssentral?

Ja, det er pga sykdom. Har ikke snakket med legen min om det. Jeg har akkurat meldt meg på aktiv på dagtid, så får jeg se om jeg finner noe der som passer meg :)

Annonse

Skrevet

Jeg begynte nettopp på treningssenter som utrent. Fikk beskjed om å fokusere på kjernemuskulatur! Knebøy, utfall osv

Anonymkode: deac9...78e

Skrevet

Hvilken øvelser er best for mage og rygg da?

Hi

Skrevet

Du må ikke spørre de som kan treningen dette, men de som kan utbrenthet! Flere og flere får øynene opp for at trening ikke nødvendigvis fjerner all gruff, så hadde jeg vært deg ville jeg startet veldig forsiktig! Gå en runde i nabolaget, svøm forsiktig rundt i et terapibasseng etc 

Kroppen din oppfører seg ikke normalt og du kan risikere og bli enda sykere om du tenker du nå virkelig skal begynne å trene! 

Se linken og Google etter lignende. Vi er mange som har gjort vondt verre med å tro man bare kan trene bort en utbrent kropp

https://www.fagerhaug.no/trening-hjelper-ikke-mot-utbrenthet/

Anonymkode: 20837...3dc

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du må ikke spørre de som kan treningen dette, men de som kan utbrenthet! Flere og flere får øynene opp for at trening ikke nødvendigvis fjerner all gruff, så hadde jeg vært deg ville jeg startet veldig forsiktig! Gå en runde i nabolaget, svøm forsiktig rundt i et terapibasseng etc 

Kroppen din oppfører seg ikke normalt og du kan risikere og bli enda sykere om du tenker du nå virkelig skal begynne å trene! 

Se linken og Google etter lignende. Vi er mange som har gjort vondt verre med å tro man bare kan trene bort en utbrent kropp

https://www.fagerhaug.no/trening-hjelper-ikke-mot-utbrenthet/

Jeg er ikke utbrent da

Hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke utbrent da

Hi

Du bør slutte diagnotisere deg selv

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bør slutte diagnotisere deg selv

Hææ? Jeg har en diagnose, og det er ikke utbrenthet nei. Har da ikke diagnostisert meg selv

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hææ? Jeg har en diagnose, og det er ikke utbrenthet nei. Har da ikke diagnostisert meg selv

Jeg tror jeg har lest 3-4 steder at du omtaler deg selv som utbrent, men du er altså ikke utbrent. Nehei, da bør du kanskje ikke skrive det heller. Er du en av de som er deprimerte om det regner ute også? 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror jeg har lest 3-4 steder at du omtaler deg selv som utbrent, men du er altså ikke utbrent. Nehei, da bør du kanskje ikke skrive det heller. Er du en av de som er deprimerte om det regner ute også? 

Hva er egentlig problemet ditt?  Hvor leser du at jeg har skrevet at jeg er utbrent? Jeg har ikke skrevet det en eneste plass

Hi

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er egentlig problemet ditt?  Hvor leser du at jeg har skrevet at jeg er utbrent? Jeg har ikke skrevet det en eneste plass

Hi

Jeg tipper at vedkommende over her ikke kan lese ordentlig, altså når du skriver utrent så leser vedkommende som utbrent. 

Anonymkode: bb868...50d

Skrevet

Samme tenkte jeg. Utrent og utbrent er ikke heeeelt det samme...

Anonymkode: af102...2a9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...