Gå til innhold

Mens vi snakker om hage og planter. Syrin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kommet over en gammel hage der eieren gikk bort for et par år siden. Jeg har snakket med sønnen hennes, og fått grønt lys til å forsyne meg med hva jeg vil i denne hagen. Det jeg først kunne ønske meg, var noen stiklinger etter en fantastisk syrinbusk. Hvordan går jeg frem for å hente noen av disse stiklingene til min egen hage? Bare grave dem opp og stikke dem ned i jorda der jeg vil de skal stå? Er det så enkelt? Og burde jeg ta noen store, eller er det bedre med de små?

Fortsetter under...

Skrevet

Skal gjøre det samme og Google meg fram til dette for noen dager siden... 

Hvis du skal ta stiklinger av en Syrin, bør du grave opp en gren ved siden av den store busken. Forsøk å få med så mye av røttene som mulig.

Denne "pinnen" setter du i ikke altfor tung jord (bland opp hvis du har leirjord) og la dem stå i fred.

Det kan ta opptil 5 år før den begynner å blomstre - greit å vite at dette er en skikkelig tålmodighetsprøve!  "Pinnen" bør være ca. 1 m høy når du planter den om.

Lykke til!

Anonymkode: 4f73d...509

Skrevet

Jeg har to syriner i hagen hvor jeg har tatt stiklinger fra hagen til bestemor. Jeg bare tok en liten "grein" ved siden av hovedbusken hennes og gravde opp så mye jeg klarte av roten, satte den i hagen min og vannet den.

Blomstret fra året etter, men det tar litt tid før det blir størrelse på dem, de vokser ikke så mye i året.

Anonymkode: 67c51...d47

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal gjøre det samme og Google meg fram til dette for noen dager siden... 

Hvis du skal ta stiklinger av en Syrin, bør du grave opp en gren ved siden av den store busken. Forsøk å få med så mye av røttene som mulig.

Denne "pinnen" setter du i ikke altfor tung jord (bland opp hvis du har leirjord) og la dem stå i fred.

Det kan ta opptil 5 år før den begynner å blomstre - greit å vite at dette er en skikkelig tålmodighetsprøve!  "Pinnen" bør være ca. 1 m høy når du planter den om.

Lykke til!

Anonymkode: 4f73d...509

Takk!

Jeg googlet så godt jeg kunne jeg og, men fant ikke noe godt svar. Men da vet jeg det, prøver meg imorgen. 👍

Skrevet

Vi har en stor hekk med syriner. For noen år siden ønsket jeg å utvide hekken rundt et hjørne. Jeg tok små skudd fra hekken og plantet dem, de var sikkert ikke mer enn maks 20 cm lange. Nå er det vel kanskje 6 år siden, og de har blitt robuste planter på godt over en meter og i fjor var første året de blomstret. Så det tar tid når man planter små skudd/grener. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...