Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #1 Skrevet 17. april 2017 5., 6., og 7. klasse har barna særoppgave på skolen. Jeg er så lei! De er ikke i nærheten av å være modne nok til å finne informasjonen de trenger eller å systematisere den. Skolen forventer at foreldrene sitter sammen med barna og gjør oppgaven. Bare nå i påsken har vi brukt 15-20 timer omtrent. Vi har ikke gjort 1/4 en gang. Hadde de nå enda fått lov til å velge noe som var morsomt å skrive om, men et fylke eller et land er ikke det det er enklest å motivere ungene til å jobbe med i 8 uker. Blæh! Anonymkode: 48fc1...75c
Evablaum Skrevet 17. april 2017 #2 Skrevet 17. april 2017 Et land? Det er da mye spennende å velge mellom da...!? Endre litt fokus, så kan dette bli veldig bra!
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #3 Skrevet 17. april 2017 Jeg skreiv særoppgave på barneskolen. Både en som du nevner, og en annen om valgritt tema. Var vi modne nok da, for 15 år siden, går det bra nå og. Anonymkode: 6ab34...506
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #4 Skrevet 17. april 2017 Det har de her også, men her må de gjøre det selv Hvorfor i alle dager skal du sitte og gjøre det sammen med han? Her skriver de mesteparten på skolen og får veiledning av lærerne underveis. Vi foreldre leser gjennom, retter litt skrivefeil og hjelper de med å finpusse litt til slutt, men det skal være barnets produkt og ikke mitt Anonymkode: 59f12...70b
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #5 Skrevet 17. april 2017 Litt av poenget er jo at ungene skal vise læreren hva de mestrer og ikke. Hvis de sliter med å finne informasjon må de likevel levere, og så skal de få tilbakemelding på hvordan de kan jobbe med akkurat den tingen. Anonymkode: 56e3e...374
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #6 Skrevet 17. april 2017 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det har de her også, men her må de gjøre det selv Hvorfor i alle dager skal du sitte og gjøre det sammen med han? Her skriver de mesteparten på skolen og får veiledning av lærerne underveis. Vi foreldre leser gjennom, retter litt skrivefeil og hjelper de med å finpusse litt til slutt, men det skal være barnets produkt og ikke mitt Anonymkode: 59f12...70b Vi sitter sammen med dem fordi det er det læreren "krever". Ellers gjør de stort sett alle lekser uten hjelp, men en slik stor oppgave med strenge krav til form, innhold og kildehenvisninger er overveldende for dem. Det kreves omtrent 20 sider maskinskrevet, i 5.klasse og 40-50 sider i 7. Det er mulig noen klarer det selv, men de andre foreldrene klager over akkurat det samme. Ungene lærer nok masse om det å skrive oppgaver og de blir jo stolte av resultatet, men de må ledes frem skritt for skritt. Anonymkode: 48fc1...75c
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #7 Skrevet 17. april 2017 Dæng, 70 sider maskinskrevet, det er jo mer enn bacheloroppgaven min! Hvor mye kan en skrive om Italia eller Rogaland,da? Anonymkode: 9bdf5...7e8
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #8 Skrevet 17. april 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Dæng, 70 sider maskinskrevet, det er jo mer enn bacheloroppgaven min! Hvor mye kan en skrive om Italia eller Rogaland,da? Anonymkode: 9bdf5...7e8 Rettelse, skulle skrivev40-50... Anonymkode: 9bdf5...7e8
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #9 Skrevet 17. april 2017 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Litt av poenget er jo at ungene skal vise læreren hva de mestrer og ikke. Hvis de sliter med å finne informasjon må de likevel levere, og så skal de få tilbakemelding på hvordan de kan jobbe med akkurat den tingen. Anonymkode: 56e3e...374 Nei, det er ikke poenget med denne oppgaven. Poenget er at de skal lære å skrive oppgaver. Lærerene er klare på at det er veldig begrenset hva de har tid til å hjelpe elevene med på skolen. På skolen blir det veldig mye venting. Anonymkode: 48fc1...75c
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #10 Skrevet 17. april 2017 Husker jeg skrev særoppgave på barneskolen, for hånd, skulle være pent ført inn, og med innlimte bilder. Vi fikk velge selv hva vi ville skrive om da. Lånte bøker på biblioteket, var sånne kilder vi hadde. Jeg gjorde oppgaven alene husker jeg, fikk ikke noe hjelp hjemme til disse oppgavene. Gikk helt fin det, men man får jo ikke karakter på barneskolen, hver kan da eller nå, tror vi måtte ha 10-15 sider eller noe der omkring. Jeg skulle forøvrig ønske i etterpåklokskapens lys at vi hadde lært mer om kildekritkk, kildehenvisning, sitering og lignende allerede da. Dette slet jeg med og skulle ønske jeg kunne når jeg på høgskolen skule skrive oppgaver. Min 6. klassing har ikke særoppgave. Ser ikke for meg at hun skulle skrevet noe slikt heller. Anonymkode: 04e14...a32
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #11 Skrevet 17. april 2017 20 minutter siden, Anonym bruker skrev: Rettelse, skulle skrivev40-50... Anonymkode: 9bdf5...7e8 Noe skal jo være kart, bilder, grafer ol også. Alt må ikke være ren tekst, men det er mye og det skal være en systematisk oppgave med egne kapitler for for eksempel, historie, religion, næringsveier, natur, kultur osv. Anonymkode: 48fc1...75c
Lagertha Skrevet 17. april 2017 #12 Skrevet 17. april 2017 Jeg gleder meg til barna begynner på skolen og får lekser 😃 spennede å skrive om et fylke eller land da 😃
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #13 Skrevet 17. april 2017 32 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei, det er ikke poenget med denne oppgaven. Poenget er at de skal lære å skrive oppgaver. Lærerene er klare på at det er veldig begrenset hva de har tid til å hjelpe elevene med på skolen. På skolen blir det veldig mye venting. Anonymkode: 48fc1...75c Ja? Og hva tror du ligger i å lære å skrive oppgaver? Har læreren sagt at nå skal ALLE bli like flinke til å skrive oppgaver, eller har læreren sagt at de skal jobbe prosessorientert med oppgaven og lære i sitt tempo og ifht sine egne mål? Hvis målet er at alle skal gjøre nøyaktig det samme på nøyaktig samme måte kan du hilse læreren og fortelle at det er omtrent like fornuftig som å synge bæ bæ lille lam hver morgen bare for gøy. Anonymkode: 56e3e...374
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #14 Skrevet 17. april 2017 Jeg skrev særoppgave i 6.klasse, på midten av 90-tallet. Må ha vært valgfritt tema, for jeg skrev om Elvis. Rundt 15 sider håndskrevet med bilder og infobokser. Brukte bøker og leksikon som kilder. Syns selve oppgaveformen er spennende og morsomt å holde på med. Gleder meg til min kommer dit. I oppgaven i denne tråden; land/fylke, ville jeg penset ungen inn på Finnmark. Masse interessant og lærerikt å skrive om der; samer, heksebrenning, krigen med "den brente jords taktikk", fiske, vær, Nordkapp, Hurtigruta (lang historie som post- og matforsyningsbåt), laksefiske. Fyller lett 40-50 sider. De sidene skal inkl forside, innholdsfortegnelse, kilder, ev. forord og etterord (om det kreves). Blir jo en del bilder, kart o.l. også. Anonymkode: 3e7dd...a92
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #15 Skrevet 17. april 2017 Sånt har de desverre ikke på "vår" barneskole. Mine hadde digget det! Anonymkode: 46e66...ec6
Yellow Brick Road Skrevet 17. april 2017 #16 Skrevet 17. april 2017 Mine har også elsket de "særoppgavene" - eller presentasjoner, som det har vært her hos oss. Vi foreldre synes det er gøy også, fint å kunne jobbe litt sammen med ungene om det, og de har lært masse. Ikke bare å skrive, men å finne informasjon, bruke den uten å kopiere, lage powerpoint presentasjon (eller hva de nå velger), finne bilder. Men det har aldri vært snakk om 40-50 sider. Oppgavene skal være på ungenes premisser, ikke etter hvordan vi voksne vil ha dem. Det kan jo være en utfordring, for det var ting jeg absolutt syntes at måtte være med, som de ikke ville ha med. God trening til ungdsomskolen, for der er det masse av dem.
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #17 Skrevet 17. april 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Vi sitter sammen med dem fordi det er det læreren "krever". Ellers gjør de stort sett alle lekser uten hjelp, men en slik stor oppgave med strenge krav til form, innhold og kildehenvisninger er overveldende for dem. Det kreves omtrent 20 sider maskinskrevet, i 5.klasse og 40-50 sider i 7. Det er mulig noen klarer det selv, men de andre foreldrene klager over akkurat det samme. Ungene lærer nok masse om det å skrive oppgaver og de blir jo stolte av resultatet, men de må ledes frem skritt for skritt. Anonymkode: 48fc1...75c Her er det 13 sider i 5.klasse og 20 sider i 7.klasse. De jobber også mye på skolen, får ganske grundig innføring i hva læreren forventer, hvordan oppgaven skal være bygd opp, hva den minimum må inneholde osv også jobber de selvstendig på datarommet på skolen. Tror kanskje jeg brukte 1-2 timer på å hjelpe sønnen min. Når de kommer på videregående (jeg har en sønn i 10.klasse også) foregår jo nesten all oppgaveskriving på denne måten. Nesten alt av skriftlige innleveringer må også presenteres muntlig. Så disse oppgavene på slutten av barneskolen er god øvelse og god læring før de kommer på ungdomsskolen. Sikker på at du ikke legger for mye i dette da? De får vel en mal på hvordan det skal lages, forside, innholdsfortegnelse, innledning, geografi, natur, mat osv også leter de frem ting om disse temaene, finner bilder osv og lager en oppgave. Det er jo ikke veldig avansert. Akkurat det med kildehenvisning har jeg også måtte lære begge guttene mine om, men det tok jo ikke akkurat timevis.... Anonymkode: 59f12...70b
Anonym bruker Skrevet 17. april 2017 #18 Skrevet 17. april 2017 43 minutter siden, Anonym bruker skrev: Her er det 13 sider i 5.klasse og 20 sider i 7.klasse. De jobber også mye på skolen, får ganske grundig innføring i hva læreren forventer, hvordan oppgaven skal være bygd opp, hva den minimum må inneholde osv også jobber de selvstendig på datarommet på skolen. Tror kanskje jeg brukte 1-2 timer på å hjelpe sønnen min. Når de kommer på videregående (jeg har en sønn i 10.klasse også) foregår jo nesten all oppgaveskriving på denne måten. Nesten alt av skriftlige innleveringer må også presenteres muntlig. Så disse oppgavene på slutten av barneskolen er god øvelse og god læring før de kommer på ungdomsskolen. Sikker på at du ikke legger for mye i dette da? De får vel en mal på hvordan det skal lages, forside, innholdsfortegnelse, innledning, geografi, natur, mat osv også leter de frem ting om disse temaene, finner bilder osv og lager en oppgave. Det er jo ikke veldig avansert. Akkurat det med kildehenvisning har jeg også måtte lære begge guttene mine om, men det tok jo ikke akkurat timevis.... Anonymkode: 59f12...70b Lærerene har både sendt ut skriv og holdt eget møte for foreldrene for å forklare hva som er forventet av foreldrene av oppfølging og hvordan det er forventet at vi hjelper til med disse oppgavene så jeg tror ikke jeg har misforstått hva som forventes. Jeg tror også elevene lærer masse av det. Når de har vært gjennom det 3 ganger på 3 år er jeg sikker på at de har blitt mye tryggere på det å skrive oppgaver. Jeg ser jo hvor mye bedre det går med min eldste som nå går i 7. enn det gjorde da hun gikk i 5. Må har hun en mye større forståelse for viktigheten av å starte tidlig og å lage en god plan for skrivingen for eksempel. Ungene veksler mellom å synes det er gøy med slike oppgaver og å hate det dypt og inderlig. Innimellom synes jeg det er gøy jeg også, men det tar enormt med tid. Anonymkode: 48fc1...75c
Anonym bruker Skrevet 18. april 2017 #19 Skrevet 18. april 2017 40-50 sider hørtes mye ut, men ellers lærer barna mye av slik skriving. Her startet de med foredrag på ti minutter med powepoint-presentasjon i tredje klasse og fjerde klasse. Vi som foreldre måtte hjelpe mye, men det er god trening for barna. I år, i 5. klasse har de en kortere presentasjon på 5 minutter, datteren min har valgt et land. Anonymkode: 7778b...93b
MTF Skrevet 18. april 2017 #20 Skrevet 18. april 2017 40-50 sider hørste veldig mye ut syns jeg! Høres også veldig feil ut at det skal være nødvendig for foreldrene å sitte i timesvis å gjøre dette sammen med barna og lære dem oppgaveskriving, det er jo utrolig stor forskjell på familier rundt om kring, og det vil jo være stor forskjell hvor mye (og hvor god) hjelp barna vil få hjemme. Har en 7. klassing selv, og her har de ikke skrevet særoppgave. De har noe lignende som "ukens elev" der de skal finne et valgfritt tema å skrive om og lage til med bilder osv som power point, som så skal fremføres foran klassen. Det skal de gjennomføre to ganger hver i løpet av skoleåret. Gutten min gjorde alt det selv uten hjelp fra oss (men han hadde en prøve-gjennomføring for oss hjemme da).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå