Gå til innhold

Jeg har møtt en som plutselig snakker veldig dårlig. Hva kan det komme av?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har møtt en voksen mann som er veldig snill og grei, men veldig sjenert av seg. Jeg er bare veldig nysgjerrig på hvorfor han sånn helt ut av det blå får ganske dårlig tale. Han har bodd på samme plass hele livet, men plutselig blir bokstaven R veldig merkelig når han snakker. På en måte litt som Arendalsdialekt, bare at han er fra et sted 80mil unna. Vi har sovet sammen noen netter og denne "dårlige" talen får han når vi ligger i senga å prater. Kan det komme av at han er nervøs? Hva annet kan dårlig tale hos voksne folk skyldes? Han er så søt og snill så jeg ønsker ikke å la noe sånt ødelegge. 

Anonymkode: 4d30c...ea3

Fortsetter under...

Skrevet

Sorry, men dette var hysterisk festlig. Ingen råd men tipper på nervøs. Vanskelig å holde orden på tunga når man er nervøs. 

Ellers har han en diagnose og det er en av hans andre personligheter som stikker innom etter utløsning. 

Anonymkode: 82e82...821

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sorry, men dette var hysterisk festlig. Ingen råd men tipper på nervøs. Vanskelig å holde orden på tunga når man er nervøs. 

Ellers har han en diagnose og det er en av hans andre personligheter som stikker innom etter utløsning. 

Anonymkode: 82e82...821

Haha ser det kan oppfattes litt festlig ja. Egentlig er det ikke det, fordi det sikkert kommer til å plage meg at han plutselig snakker "dårlig". Ikke noe i mot Arendalsdialekt,  men det var bare for å illustrere hvordan den bokstaven blir. Har ikke hatt sex forresten så ikke etter utløsning...

Skrevet

Jeg har ME og klarer ikke snakke ordentlig når jeg blir skikkelig sliten. Ellers har jeg blitt kjent med noen utenlandske mennesker som etterhvert av en eller annen grunn plutselig ikke gidder gjøre seg så flid med talemåten sin. Aner ikke hvorfor

Anonymkode: 21762...ac2

Skrevet

Slag?

Anonymkode: 4dd39...a6a

Skrevet

Min første tanke var også slag, men det ville gjerne gjort seg uttalt på en litt annen måte, hvis det ikke bare er en liten rest av skaden som sitter igjen og som kommer frem når han blir sliten.

Ellers kan det kanskje være medisiner som påvirker ham, igjen mer når han blir sliten?

Eller kanskje han bodde et sted med slik r-uttale da han var helt liten, eller har vært mye et slikt sted i voksen alder, og den kommer frem når han slapper helt av?

Eller kanskje han synes dialekten fra Arendal er sexy? ;)

Jeg aner ikke, det kan sikkert være hva som helst. Jeg ville spurt, jeg. "Du, jeg har lagt merke til at du endrer måten du snakker på - spesielt r'ene dine - når vi ligger og snakker i senga. Er det noen grunn for det?" Er dette en mann du liker så godt at du tenker dere kanskje har en fremtid sammen, da må dere jo kunne snakke sammen, så jeg synes du skal spørre.

Anonymkode: afb55...936

Annonse

Skrevet

Jeg ville ha spurt. 

Men for å spekulere, sannsynligvis har han en talefeil (ikke spesielt uvanlig) som han klarer fint å unngå når han konsentrerer seg, men som kommer frem når han slapper av/ikke fokuserer. 

Hørte det godt på en kineser som i voksen alder hadde lært seg å si -r. Når han var sliten, kom -l av og til (som hos de aller aller fleste kinesere, siden de ikke hr r-lyden)

Anonymkode: c3f7b...83b

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min første tanke var også slag, men det ville gjerne gjort seg uttalt på en litt annen måte, hvis det ikke bare er en liten rest av skaden som sitter igjen og som kommer frem når han blir sliten.

Ellers kan det kanskje være medisiner som påvirker ham, igjen mer når han blir sliten?

Eller kanskje han bodde et sted med slik r-uttale da han var helt liten, eller har vært mye et slikt sted i voksen alder, og den kommer frem når han slapper helt av?

Eller kanskje han synes dialekten fra Arendal er sexy? ;)

Jeg aner ikke, det kan sikkert være hva som helst. Jeg ville spurt, jeg. "Du, jeg har lagt merke til at du endrer måten du snakker på - spesielt r'ene dine - når vi ligger og snakker i senga. Er det noen grunn for det?" Er dette en mann du liker så godt at du tenker dere kanskje har en fremtid sammen, da må dere jo kunne snakke sammen, så jeg synes du skal spørre.

Anonymkode: afb55...936

Ja jeg må jo ta det opp etterhvert om det blir seriøst. Bare litt redd for å tråkke på noen tær :) Mener du slag med ettervirkninger? Det er bare veldig usexy når han plutselig snakker verre enn 3-åringen min...

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ME og klarer ikke snakke ordentlig når jeg blir skikkelig sliten. Ellers har jeg blitt kjent med noen utenlandske mennesker som etterhvert av en eller annen grunn plutselig ikke gidder gjøre seg så flid med talemåten sin. Aner ikke hvorfor

Anonymkode: 21762...ac2

Hmm kanskje han skjuler noe....

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville ha spurt. 

Men for å spekulere, sannsynligvis har han en talefeil (ikke spesielt uvanlig) som han klarer fint å unngå når han konsentrerer seg, men som kommer frem når han slapper av/ikke fokuserer. 

Hørte det godt på en kineser som i voksen alder hadde lært seg å si -r. Når han var sliten, kom -l av og til (som hos de aller aller fleste kinesere, siden de ikke hr r-lyden)

Anonymkode: c3f7b...83b

Det er vel kanskje mest sannsynlig her ja. Han snakker ikke sin egen dialekt spesielt godt heller egentlig. Klarer ikke j-lyden på slutten av ord. Sånn er det hele tiden da. Er fra Trøndelag og klarer ikke si kannj itj som de sier. Han sier kan itt... huff dette plager meg mer enn jeg vil innrømme....

Skrevet

Når jeg var rundt 5 år skilte mine foreldre seg og pappa flytta til Oslo. Jeg la om til "Oslodialekt" når jeg var hos han.  Når jeg siden flyttet selv til Oslo og siden til der jeg bor nå så snakket og snakker jeg "oslodialekt", men hvis jeg snakker med mamma eller blir sliten eller veldig sint så slår jeg om til dialekten jeg er vokst opp med. 

Kanskje det er noe av det samme med daten din.

Skrevet
21 minutter siden, simba>>>3gutter skrev:

Når jeg var rundt 5 år skilte mine foreldre seg og pappa flytta til Oslo. Jeg la om til "Oslodialekt" når jeg var hos han.  Når jeg siden flyttet selv til Oslo og siden til der jeg bor nå så snakket og snakker jeg "oslodialekt", men hvis jeg snakker med mamma eller blir sliten eller veldig sint så slår jeg om til dialekten jeg er vokst opp med. 

Kanskje det er noe av det samme med daten din.

Det kan jo være da selvfølgelig, men kanskje jeg innerst inne har en litt dårlig magefølelse 😅

Han er liksom litt sånn snodig sånn ellers også 😅

Skrevet

Trøtt og sliten kanskje. Jeg snøvler skikkelig når jeg er veldig trøtt

Anonymkode: 89b88...7f1

Annonse

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Trøtt og sliten kanskje. Jeg snøvler skikkelig når jeg er veldig trøtt

Ja muligheten er der for han har gjespet veldig da. Han må jo legge merke til det selv?

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja muligheten er der for han har gjespet veldig da. Han må jo legge merke til det selv?

Men det er jo ikke sikkert at han tenker over å si noe om det, selv om han vet om det selv.

Skrevet

Han har vel en eller annen talefeil da som han har jobba med for å bli kvitt, men som sniker seg fram når han er sliten... Er det så big deal?

Anonymkode: dba1b...40a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel kanskje mest sannsynlig her ja. Han snakker ikke sin egen dialekt spesielt godt heller egentlig. Klarer ikke j-lyden på slutten av ord. Sånn er det hele tiden da. Er fra Trøndelag og klarer ikke si kannj itj som de sier. Han sier kan itt... huff dette plager meg mer enn jeg vil innrømme....

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt problemet. Hva er du redd for?

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må innrømme at jeg ikke skjønner helt problemet. Hva er du redd for?

Fordi jeg syns det er litt merkelig om en voksen person snakker dårligere enn en 3-åring liksom. Da bør man kanskje ta en tur til en logoped? Syns det faktisk er bittelitt turnoff. Men jeg er nå fortsatt der at jeg fremdeles treffer han så vil jo gjerne lære meg å takle det, siden jeg kanskje bør jobbe litt med meg selv også :)

Skrevet

Har en gutt med språkvansker og dette vil mest sannsynlig følge han i voksen alder.

Håper han ikke møter en jente som ser dette som er problem. Tøft nok å måtte vokse opp med konstant mobbing over å ikke være perfekt. 

Anonymkode: 3acbf...b4e

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hørselshemming?

Anonymkode: 4dd39...a6a

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en gutt med språkvansker og dette vil mest sannsynlig følge han i voksen alder.

Håper han ikke møter en jente som ser dette som er problem. Tøft nok å måtte vokse opp med konstant mobbing over å ikke være perfekt. 

Men kjære deg da, jeg sier ikke dette for å mobbe noen med språkvansker. Jeg er bare oppriktig nysgjerrig på hva det kan skyldes at han plutselig skifter om :) Jeg skjønner at det er tøft for deg med sønnen din, men poenget var ikke å henge ut de med talevansker. Jeg syns fyren er veldig sjarmerende og god. Skjønner hvorfor han kanskje ikke har verdens beste tillit ettersom at han hver gang sier at håper vi treffes igjen, hvis du ikke er lei av meg da. Som jeg skrev over, må jeg også jobbe litt med meg selv :) Man legger sikkert ikke merke til det når man har vært sammen en stund :) 

Skrevet

Jeg kan ikke si r skikkelig men har lært meg å uttale den så det nesten ikke merkes. Det fungerer bare ikke når jeg ligger eller når jeg er veldig sliten. I halvsøvne og når jeg er veldig avslappet blir det også utydelig.

Anonymkode: 47e8c...98c

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kan ikke si r skikkelig men har lært meg å uttale den så det nesten ikke merkes. Det fungerer bare ikke når jeg ligger eller når jeg er veldig sliten. I halvsøvne og når jeg er veldig avslappet blir det også utydelig.

Anonymkode: 47e8c...98c

Det er sikkert det samme med han :) 

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men kjære deg da, jeg sier ikke dette for å mobbe noen med språkvansker. Jeg er bare oppriktig nysgjerrig på hva det kan skyldes at han plutselig skifter om :) Jeg skjønner at det er tøft for deg med sønnen din, men poenget var ikke å henge ut de med talevansker. Jeg syns fyren er veldig sjarmerende og god. Skjønner hvorfor han kanskje ikke har verdens beste tillit ettersom at han hver gang sier at håper vi treffes igjen, hvis du ikke er lei av meg da. Som jeg skrev over, må jeg også jobbe litt med meg selv :) Man legger sikkert ikke merke til det når man har vært sammen en stund :) 

Men kjære deg, jeg har ikke sagt at du mobber men at mange personer med språkvansker opplever å bli mobbet som barn.

Du skriver jo at det plager deg og at det er usexy at han har talefeil. Synes det er trist at voksne mennesker henger seg opp i det. Det viktigste er vel at han er snill og god?😊

Grunnen kan være så mangt, bedre å spørre når dere blir bedre kjent.

Skrevet

Han kan ha hatt en talefeil som barn som han har fått hjelp med hos logoped, men som kommer frem når han blir sliten og trett.

Jeg hadde ellers aldri noen talefeil som barn, bruker ingen medisiner og har ikke hatt noen sykdommer, men utviklet i voksen alder en slags lesping som kan dukke opp når jeg er tilstrekkelig sliten, gjerne kombinert med litt nervøs. Tunga henger rett og slett ikke helt med.

Anonymkode: dc2ce...ab8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...