Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #1 Skrevet 14. april 2017 Jeg tror jeg gir opp hele studiegreia nå, for jeg har tydeligvis glemt hvordan man lager tangenten ut i fra disse opplysningene. Vet man kan bruke ettpunktsformelen, men da er man jo avhengig av to punkter. Her er jo eneste opplysningen at etter 2,0s er farten 8,2 m/s. Det blir jo da (x1,y1)? Ettersom det står "trekker etter beste skjønn opp tangenten", så lurer jeg på hvordan i alle dager de klarer å finne den? Hadde vært supertakknemlig om noen orket å forklare dumme meg med teskje 😐 Anonymkode: 8a88f...fa1
*Little Miss Sunshine* Skrevet 14. april 2017 #2 Skrevet 14. april 2017 Akselerasjon er den deriverte av fart (fordi akselerasjonen forteller om endringen i fart per tid), derfor kan du finne akselerasjonen fra fartsgrafen som stigningstallet til tangenten i punktet. Det er det de gjør, tegner tangenten og regner stigningstallet som "delta y over delta x", altså endring i y-retning delt på endring i x-retning, funnet fra tangenten. Håper det hjalp litt 😃
Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #3 Skrevet 14. april 2017 5 minutter siden, *Little Miss Sunshine* skrev: Akselerasjon er den deriverte av fart (fordi akselerasjonen forteller om endringen i fart per tid), derfor kan du finne akselerasjonen fra fartsgrafen som stigningstallet til tangenten i punktet. Det er det de gjør, tegner tangenten og regner stigningstallet som "delta y over delta x", altså endring i y-retning delt på endring i x-retning, funnet fra tangenten. Håper det hjalp litt 😃 Hadde det bare vært så enkelt. Jeg forstår hva du sier, men jeg forstår ikke hvordan de finner flere punkter til tangenten så de kan trekke den rette linja. De har ikke tegna den på frihånd liksom? Lurer på hvor de får 3,5s fra. Altså jeg ser at det er fra 0,5 til 4,0s, men hvordan kan de vite at tangenten går akkurat der liksom? 🙈 Anonymkode: 8a88f...fa1
*Little Miss Sunshine* Skrevet 14. april 2017 #4 Skrevet 14. april 2017 (endret) Tangenten er den linjen som akkurat tangerer/berører kurven i det punktet, denne er tegnet "frihånd", men det er bare en mulig tangent i det punkt. Når den er tegnet spiller det ingen rolle hvilke punkter på tangenten du bruker for å regne stigningstallet, hvis du bruker større intervall i y-retning, får du tilsvarende større intervall i x-retning når du leser av verdier. Du vil altså alltid få samme stigningstall, og dermed akselerasjon i punktet 😃 Endret 14. april 2017 av *Little Miss Sunshine*
*Little Miss Sunshine* Skrevet 14. april 2017 #5 Skrevet 14. april 2017 (endret) Du kan også slå opp i en mattebok og lese om tangenter, om du synes det er vanskelig Endret 14. april 2017 av *Little Miss Sunshine*
Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #6 Skrevet 14. april 2017 5 minutter siden, *Little Miss Sunshine* skrev: Du kan også slå opp i en mattebok og lese om tangenter, om du synes det er vanskelig Jeg har flere mattebøker men klarer enda ikke fatte det. Så du mener egentlig at tangengen bare er "vilkårlig", bare den toucher borti akkurat det punktet? Anonymkode: 8a88f...fa1
*Little Miss Sunshine* Skrevet 14. april 2017 #7 Skrevet 14. april 2017 (endret) Den er ikke vilkårlig, men ja det er den ene linjen du kan tegne som akkurat toucher bort i punktet på grafen. Så du tegner den først og så leser du av punkter fra den etterpå 😃 Når du tegner den skal den berøre kurven, men ikke skjære/krysse den. Endret 14. april 2017 av *Little Miss Sunshine*
Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #8 Skrevet 14. april 2017 La oss ta et eksempel. Tangenten er såpass lang at den ved t=2.5, og y=ca 10,5. Kunne den vært brattere, sånn at t=2.5 og y=ca 11.5? Eller har de tegnet den "så langt ut som mulig"? Anonymkode: 8a88f...fa1
*Little Miss Sunshine* Skrevet 14. april 2017 #9 Skrevet 14. april 2017 Nei den vil alltid være like bratt, i det bestemte punktet, men du kan tegne den så lang du vil.
Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #10 Skrevet 14. april 2017 3 minutter siden, *Little Miss Sunshine* skrev: Den er ikke vilkårlig, men ja det er den ene linjen du kan tegne som akkurat toucher bort i punktet på grafen. Så du tegner den først og så leser du av punkter fra den etterpå 😃 Når du tegner den skal den berøre kurven, men ikke skjære/krysse den. Jeg vet også at den ikke skal berøre den, bare skjønner ikke hvordan de kan beregne tangenten sånn at den ikke rører resten av kurven... Anonymkode: 8a88f...fa1
Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #11 Skrevet 14. april 2017 Det finnes bare en mulig tangent i det punktet. Men ved å tegne den for hånd kan man ikke være sikker på å treffe den nøyaktig. Det er det de mener med "etter beste skjønn" Hadde man hatt funksjonen og kunne derivert, ville man fått det nøyaktige svaret. Men husk at den deriverte er jo nettopp stigningstallet til tangenten i et punkt. Så hvis man tegner opp tangenten kan man lese av stigningstallet til den rette linja man får. Anonymkode: b8f93...0e5
Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #12 Skrevet 14. april 2017 Jeg tror dette er et typisk eksempel på at du tenker for komplisert. Dette er en grunnleggende oppgave, du skal finne cirkatall. Anonymkode: b8f93...0e5
Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #13 Skrevet 14. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det finnes bare en mulig tangent i det punktet. Men ved å tegne den for hånd kan man ikke være sikker på å treffe den nøyaktig. Det er det de mener med "etter beste skjønn" Hadde man hatt funksjonen og kunne derivert, ville man fått det nøyaktige svaret. Men husk at den deriverte er jo nettopp stigningstallet til tangenten i et punkt. Så hvis man tegner opp tangenten kan man lese av stigningstallet til den rette linja man får. Anonymkode: b8f93...0e5 Å takk, akkurat dette jeg egentlig lurer på 😘 Så den er altså da tegnet opp "sånn ca"? Jaja ikke noe er så vondt at det ikke er godt for noe. Fikk repetert bruken av ettpunktsformelen, noe som sto på lista før eksamen 😎 Anonymkode: 8a88f...fa1
*Little Miss Sunshine* Skrevet 14. april 2017 #14 Skrevet 14. april 2017 Som hun over sier, du skal bare finne cirka svar og bruke skjønn
Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #15 Skrevet 14. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror dette er et typisk eksempel på at du tenker for komplisert. Dette er en grunnleggende oppgave, du skal finne cirkatall. Anonymkode: b8f93...0e5 Dessverre noe jeg sliter mest med på skolen :/ Anonymkode: 8a88f...fa1
Anonym bruker Skrevet 14. april 2017 #16 Skrevet 14. april 2017 Akkurat nå, *Little Miss Sunshine* skrev: Som hun over sier, du skal bare finne cirka svar og bruke skjønn Tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe en frustrert student 😘😊 Anonymkode: 8a88f...fa1
*Little Miss Sunshine* Skrevet 14. april 2017 #17 Skrevet 14. april 2017 Ingen årsak, håper du finner ut av det! 😃
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå