Gå til innhold

Noen som kan hjelpe meg i fysikk med et eksempel jeg ikke forstår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg gir opp hele studiegreia nå, for jeg har tydeligvis glemt hvordan man lager tangenten ut i fra disse opplysningene. Vet man kan bruke ettpunktsformelen, men da er man jo avhengig av to punkter. Her er jo eneste opplysningen at etter 2,0s er farten 8,2 m/s. Det blir jo da (x1,y1)? Ettersom det står "trekker etter beste skjønn opp tangenten", så lurer jeg på hvordan i alle dager de klarer å finne den? Hadde vært supertakknemlig om noen orket å forklare dumme meg med teskje 😐 

20170414_180130.thumb.jpg.83c0d665176524cc415d337acd8c057d.jpg

Anonymkode: 8a88f...fa1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akselerasjon er den deriverte av fart (fordi akselerasjonen forteller om endringen i fart per tid), derfor kan du finne akselerasjonen fra fartsgrafen som stigningstallet til tangenten i punktet. Det er det de gjør, tegner tangenten og regner stigningstallet som "delta y over delta x", altså endring i y-retning delt på endring i x-retning, funnet fra tangenten. Håper det hjalp litt 😃

Skrevet
5 minutter siden, *Little Miss Sunshine* skrev:

Akselerasjon er den deriverte av fart (fordi akselerasjonen forteller om endringen i fart per tid), derfor kan du finne akselerasjonen fra fartsgrafen som stigningstallet til tangenten i punktet. Det er det de gjør, tegner tangenten og regner stigningstallet som "delta y over delta x", altså endring i y-retning delt på endring i x-retning, funnet fra tangenten. Håper det hjalp litt 😃

Hadde det bare vært så enkelt. Jeg forstår hva du sier, men jeg forstår ikke hvordan de finner flere punkter til tangenten så de kan trekke den rette linja. De har ikke tegna den på frihånd liksom? Lurer på hvor de får 3,5s fra. Altså jeg ser at det er fra 0,5 til 4,0s, men hvordan kan de vite at tangenten går akkurat der liksom? 🙈

Skrevet (endret)

Tangenten er den linjen som akkurat tangerer/berører kurven i det punktet, denne er tegnet "frihånd", men det er bare en mulig tangent i det punkt. Når den er tegnet spiller det ingen rolle hvilke punkter på tangenten du bruker for å regne stigningstallet, hvis du bruker større intervall i y-retning, får du tilsvarende større intervall i x-retning når du leser av verdier. Du vil altså alltid få samme stigningstall, og dermed akselerasjon i  punktet 😃

Endret av *Little Miss Sunshine*
Skrevet (endret)

Du kan også slå opp i en mattebok og lese om tangenter, om du synes det er vanskelig :) 

Skrevet
5 minutter siden, *Little Miss Sunshine* skrev:

Du kan også slå opp i en mattebok og lese om tangenter, om du synes det er vanskelig :) 

Jeg har flere mattebøker men klarer enda ikke fatte det. Så du mener egentlig at tangengen bare er "vilkårlig", bare den toucher borti akkurat det punktet? 

Skrevet (endret)

Den er ikke vilkårlig, men ja det er den ene linjen du kan tegne som akkurat toucher bort i punktet på grafen. Så du tegner den først og så leser du av punkter fra den etterpå 😃

Når du tegner den skal den berøre kurven, men ikke skjære/krysse den.

Skrevet

La oss ta et eksempel. Tangenten er såpass lang at den ved t=2.5, og y=ca 10,5. Kunne den vært brattere, sånn at t=2.5 og y=ca 11.5?  Eller har de tegnet den "så langt ut som mulig"? 

Skrevet

Nei den vil alltid være like bratt, i det bestemte punktet, men du kan tegne den så lang du vil.

Skrevet
3 minutter siden, *Little Miss Sunshine* skrev:

Den er ikke vilkårlig, men ja det er den ene linjen du kan tegne som akkurat toucher bort i punktet på grafen. Så du tegner den først og så leser du av punkter fra den etterpå 😃

Når du tegner den skal den berøre kurven, men ikke skjære/krysse den.

Jeg vet også at den ikke skal berøre den, bare skjønner ikke hvordan de kan beregne tangenten sånn at den ikke rører resten av kurven...

Skrevet

Det finnes bare en mulig tangent i det punktet. Men ved å tegne den for hånd kan man ikke være sikker på å treffe den nøyaktig. Det er det de mener med "etter beste skjønn"

Hadde man hatt funksjonen og kunne derivert, ville man fått det nøyaktige svaret. Men husk at den deriverte er jo nettopp stigningstallet til tangenten i et punkt. Så hvis man tegner opp tangenten kan man lese av stigningstallet til den rette linja man får.

Anonymkode: b8f93...0e5

Skrevet

Jeg tror dette er et typisk eksempel på at du tenker for komplisert. Dette er en grunnleggende oppgave, du skal finne cirkatall.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes bare en mulig tangent i det punktet. Men ved å tegne den for hånd kan man ikke være sikker på å treffe den nøyaktig. Det er det de mener med "etter beste skjønn"

Hadde man hatt funksjonen og kunne derivert, ville man fått det nøyaktige svaret. Men husk at den deriverte er jo nettopp stigningstallet til tangenten i et punkt. Så hvis man tegner opp tangenten kan man lese av stigningstallet til den rette linja man får.

Å takk, akkurat dette jeg egentlig lurer på 😘 Så den er altså da tegnet opp "sånn ca"? Jaja ikke noe er så vondt at det ikke er godt for noe. Fikk repetert bruken av ettpunktsformelen, noe som sto på lista før eksamen 😎

Skrevet

Som hun over sier, du skal bare finne cirka svar og bruke skjønn :)

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror dette er et typisk eksempel på at du tenker for komplisert. Dette er en grunnleggende oppgave, du skal finne cirkatall.

Dessverre noe jeg sliter mest med på skolen :/

Skrevet
Akkurat nå, *Little Miss Sunshine* skrev:

Som hun over sier, du skal bare finne cirka svar og bruke skjønn :)

Tusen takk for at du tok deg tid til å hjelpe en frustrert student 😘😊

Skrevet

Ingen årsak, håper du finner ut av det! 😃

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...