Gå til innhold

Kjøper dere q melk eller Tine melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bor på ei lita øy, her er smale veier. De er ikke så mange, men på noen gårder kommer Tine Bilen! Jeg liker det. At det produseres melk her. 👍

Anonymkode: 12172...8d5

Skrevet

Mest mulig Q-melk. 

Det meste dere ellers så vakkert skriver om Tine og bønders eierskap er for såvidt korrekt på papiret, men virkeligheten er langt fra så idyllisk. Bøndenes samvirkeorganisasjoner VAR viktige for bøndene. I dag har organisasjonene utspilt sin rolle, og bidrar ikke lenger til bøndenes beste. I dag forsvinner alt for stor andel av summen vi forbrukere til alle leddene på veien fra fjøset til spisebordet til andre enn produsentene. De store baronene i dagligvarehandelen tar en uforholdsmessig stor andel, og organisasjonene gjør det samme. Bonden får kun småpenger.

Landbruksorganisasjonene som f.eks. både Tine og Gilde, har blitt topptunge, byråkratiske funksjonær-organisasjoner som ikke primært arbeider for råvareleverandørene, men som i stor grad er opptatte av å holde seg inne med Reitan & co, og opptatte av å tekkes forbrukerne. Forbrukere i dag er nesten utelukkende opptatt av pris, lavest mulig pris, ikke av å betale det produktene faktisk er verdt. 

Anonymkode: ac5d1...fca

Skrevet

Jeg kjøper Q-melk. Q-meieriene er ikke eid av noen rike menn. Går man lengst opp i konsernstrukturen er de eid av et fond, der overskuddet brukes til å bli fordelt til allmennyttige formål. Fondet her delt ut millionvis av kroner bare de siste årene.

Tine har godt av konkurranse, for da gidder de å bruke penger på produktutvikling og prisene løper ikke løpsk. 

Anonymkode: 7f55d...e38

Skrevet

For det meste Q, de har de beste produktene. Kjøper lett creme fraice og Sprett Yoghurt fra Tine. Eneste osten til Tine som er spiselig er jarlsberg, norvegia smaker plast. Synnøve Gouda og Westfaler Gouda er de vi bruker mest. 

Og Tine arbeider ikke til bøndenes beste. Jeg er for landbruk i store deler av landet, men det å sende en melkebil over et fjell og gjennom en dal for å hente på ett eneste småbruk med laber produksjon holder ikke liv i norsk landbruk. Tvert imot, det er slikt som tar livet av landbruket. For å holde liv i sånne steder bør man gå andre veier, gårdsysteri el l. Og da er ikke Tine særlig snille lenger.

Anonymkode: 1cc54...a60

Skrevet

Tine, av årsakene nevnt over (og fordi far min, bonden, seier det) Det er vel ikkje så mange bønder som "nektar" å levere til stakkars Q- meieriet, sidan dei betalar høgare mjølkepris, men dei vil jo helst berre hente mjølk i nabolaget sitt.  Så monopol kan ein då ikkje kalle det.

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Q, fordi jeg er i mot hvordan det norske landbruket fungerer. Små gårder med 5 kuer som lever på subsidier, beliggende i fjellsiden innerst i en fjordarm, har ikke livets rett. 

Vi er avhengige av å omfordele arbeidskraften. Ikke ha små gårdsbruk spredt rundt i avkroker. 

Anonymkode: 44055...e31

Og hvis ikke noen driver jorden i utkanten så landet gror igjen,  tar du ryddejobben?

Anonymkode: cafc3...be0

Skrevet

Tine av en enkel grunn. Den smaker best :)

Anonymkode: 559ed...028

Skrevet

Den med lengst holdbarhet 

Anonymkode: 08526...3ed

Skrevet

Hi her. Personlig drikker jeg ikke engang melk men gir det til mine barn samt bruker i matlaging. Men jeg tenkte litt på hvor mye makt Tine har over oss. Den ønsker jeg ikke at de har over meg. Jeg skal dermed gå over til Synnøve ost og Q melk fra nå av. Gleder meg til siste innspurt av påskehandelen:) 

Anonymkode: af5db...154

Skrevet

Tine.

Av den grunn at vi har kuer selv, og leverer til Tine. Q henter relativt mange steder i landet, og eierstrukturen har Kavli-fondet på toppen som deler ut mye penger til ulike formål. Men for oss som bor litt usentralt er det viktig med rask tankservice dersom noe skulle skje med melketanken og da er Tine nærmere. Tine betaler også mer for sommermelka, det gjør ikke Q. Selv om Q betaler litt mer pr liter hele året kommer vi like bra økonomisk ut av det med Tine sitt sommertillegg. Så derfor leverer og kjøper vi fra Tine. Og nei, vi bor ikke i en fjellskrent med 5 kuer. Men heller ikke midt på flatbygdene. Jeg er glad for at både Tine og Q opprettholder landbruket slik at vi, som har rundt 100 dyr tilsammen med stort og smått kan drive, sammen med de store og små gårdene.

Anonymkode: 5f2fd...9c4

Skrevet

Tine fordi den skummer best når jeg lager kaffe latte :bolledeig:

Q gir bare halve mengden av lik mengde melk. Så det er noe de gjør dårligere med den.

Skrevet

Q melk. Fordi jeg mener det greit med mer enn en aktør på markdet. 

Anonymkode: becec...945

Skrevet

Tine. Som jo har monopol på melk her i landet :ler:

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Og hvis ikke noen driver jorden i utkanten så landet gror igjen,  tar du ryddejobben?

Anonymkode: cafc3...be0

La det vokse til. Det kalles natur.

Anonymkode: 064d5...0b6

Skrevet

Jeg kjøper Q hvis mulig, pga jeg ønsker større konkurranse. Kjøper Kesam og Biola fra Tine.

Skrevet

Kjøper tine. Tenker ikke over hvorfor, det bare blir sånn.

Anonymkode: 65f10...4ba

Skrevet

Q. er ingen grunn for det,men har bare blitt slik

Skrevet
På 12. april 2017 den 5.21, Anonym bruker skrev:

Mest mulig Q-melk. 

Det meste dere ellers så vakkert skriver om Tine og bønders eierskap er for såvidt korrekt på papiret, men virkeligheten er langt fra så idyllisk. Bøndenes samvirkeorganisasjoner VAR viktige for bøndene. I dag har organisasjonene utspilt sin rolle, og bidrar ikke lenger til bøndenes beste. I dag forsvinner alt for stor andel av summen vi forbrukere til alle leddene på veien fra fjøset til spisebordet til andre enn produsentene. De store baronene i dagligvarehandelen tar en uforholdsmessig stor andel, og organisasjonene gjør det samme. Bonden får kun småpenger.

Landbruksorganisasjonene som f.eks. både Tine og Gilde, har blitt topptunge, byråkratiske funksjonær-organisasjoner som ikke primært arbeider for råvareleverandørene, men som i stor grad er opptatte av å holde seg inne med Reitan & co, og opptatte av å tekkes forbrukerne. Forbrukere i dag er nesten utelukkende opptatt av pris, lavest mulig pris, ikke av å betale det produktene faktisk er verdt. 

Men alt det som du syns er negativt her, er jo akkurat det du er med og støtter så lenge du velger å gi Kavli pengene dine. Et samvirke vil ALLTID bidra mer til fordeling og utjevning enn én eier - selv om den eieren er et fond. Fondet er nemlig underlagt stiftelsesloven, og da er styret forplikta til alltid å ta de valgene som stiftelsen tjener på økonomisk. Et samvirke holder årsmøter der alle medlemmene er stemmeberettiget, og der de kan ta avgjørelser som er politiske (f eks at de vil hjelpe til med å opprettholde bosettelsesstrukturen i Norge ved å støtte små bruk, eller at de vil støtte økologisk landbruk mer enn konvensjonelt, eller at de ønsker å utjevne forskjeller ved å gi visse medlemmer noen fordeler.) Det er ikke sagt at det blir flertall - men muligheten er der. Og noen slike rent politiske valg har blitt truffet, som Q aldri kan treffe - f eks å hente melk hos småbrukere. 

Anonymkode: 21bf4...26c

Skrevet
På 4/12/2017 den 8.44, Anonym bruker skrev:

Hi her. Personlig drikker jeg ikke engang melk men gir det til mine barn samt bruker i matlaging. Men jeg tenkte litt på hvor mye makt Tine har over oss. Den ønsker jeg ikke at de har over meg. Jeg skal dermed gå over til Synnøve ost og Q melk fra nå av. Gleder meg til siste innspurt av påskehandelen:) 

Anonymkode: af5db...154

Husk aluminiumsfolie! 

Anonymkode: c0fcb...1f6

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men alt det som du syns er negativt her, er jo akkurat det du er med og støtter så lenge du velger å gi Kavli pengene dine. Et samvirke vil ALLTID bidra mer til fordeling og utjevning enn én eier - selv om den eieren er et fond. Fondet er nemlig underlagt stiftelsesloven, og da er styret forplikta til alltid å ta de valgene som stiftelsen tjener på økonomisk. Et samvirke holder årsmøter der alle medlemmene er stemmeberettiget, og der de kan ta avgjørelser som er politiske (f eks at de vil hjelpe til med å opprettholde bosettelsesstrukturen i Norge ved å støtte små bruk, eller at de vil støtte økologisk landbruk mer enn konvensjonelt, eller at de ønsker å utjevne forskjeller ved å gi visse medlemmer noen fordeler.) Det er ikke sagt at det blir flertall - men muligheten er der. Og noen slike rent politiske valg har blitt truffet, som Q aldri kan treffe - f eks å hente melk hos småbrukere. 

Det er mange, mange år siden landbrukssamvirkene fungerte etter de gode intensjonene. I dag styres de av en elite som i alle fall ikke ofrer de små produsentene så mye som en halv tanke. Blant annet på grunn av dette ser jeg ingen grunn til å fortsatt være tro mot dem.

Q-melk smaker dessuten bedre, sier husets melkedrikkere. Og jo, Q-meieriene henter så absolutt melk hos små produsenter, det er stort sett bare små og bittelitt større produsenter i Valdres, Gudbrandsdalen og i Østerdalen, og her henter Q-meieriene hos alle som ønsker å levere melk til dem.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ganske naivt å tro at Tine ikke trenger å forholde seg til økonomiske forhold når de fatter sine beslutninger. Hvordan tror du de klarer å konkurrere med Q egentlig???

Anonymkode: b9f0f...4d1

Skrevet

Kjøper økologisk melk fra tine, røros eller coop. Dette fordi ikke økologiske kuer får tilført østrogen for å konstant kunne produsere melk. Dette østrogenet går så over i melka. Det er ikke noe jeg ønsker at barna min skal få i seg for mye av.  En av grunnene til at så mange barn kommer i puerteten for tidlig er fordi de får i seg for mye sikt, og det er jo greit å begrense det litt, uten å bli for fanatisk eller gjøre så store omveltninger i livet. Ikke er det så mye dyrere heller

Anonymkode: 1a66a...120

Skrevet
På Tuesday, April 11, 2017 den 23.51, Anonym bruker skrev:

Har ikke tenkt over at dette er noe jeg bør ta stilling til. Kjøper begge deler, helt tilfeldig. 

Anonymkode: 01505...08f

Samme her

Anonymkode: fb4c5...222

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kjøper økologisk melk fra tine, røros eller coop. Dette fordi ikke økologiske kuer får tilført østrogen for å konstant kunne produsere melk. Dette østrogenet går så over i melka. Det er ikke noe jeg ønsker at barna min skal få i seg for mye av.  En av grunnene til at så mange barn kommer i puerteten for tidlig er fordi de får i seg for mye sikt, og det er jo greit å begrense det litt, uten å bli for fanatisk eller gjøre så store omveltninger i livet. Ikke er det så mye dyrere heller

Anonymkode: 1a66a...120

Kvar har du denne informasjonen frå? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...