Gå til innhold

Kjøper dere q melk eller Tine melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og hvorfor velge den ene fremfor den andre? 

Anonymkode: af5db...154

Skrevet

Tine! Tine er eid av alle bøndene, og overskuddet blir fordelt. Q er eid av noen få rike menn.

Anonymkode: 6aba9...62b

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tine! Tine er eid av alle bøndene, og overskuddet blir fordelt. Q er eid av noen få rike menn.

Så det betyr at Tine faktisk har monopol?

Skrevet

Tine her også, av samme grunn.

Og til deg over, hvis Tine hadde hatt monopol hadde det ikke vært Q i handelen.

Skrevet

Nei, Tine har ikke monopol. Men de fleste bøndene leverer til Tine og har dermed en viss eierandel i selskapet. De styrer også dette selskapet selv gjennom lokale lag. En del bønder leverer til Q. Der får de høyere mjølkepris, men har ingen rettigheter ellers. Q prioriterer de største bruka, mens Tine er for alle. 

Skrevet
Akkurat nå, amandine skrev:

Tine her også, av samme grunn.

Og til deg over, hvis Tine hadde hatt monopol hadde det ikke vært Q i handelen.

Eh, feil. Tine har monopol fordi bøndene ikke vil levere melk til Q meieriene. Dermed får vi aldri konkurranse og så lenge man ikke har konkurranse har man monopol.

Skrevet

Tine! Forplikter seg til å hente melk fra gårder over hele landet, som opprettholder kulturlandskap og en distriktspolitikk som hindrer fraflytting av bygde-Norge. 

Q er en gruppe store, industrialiserte gårder  som ikke fremmer noen av verdiene nevnt over. Hvis vi ønsker jordbruk på det indre, flate Østland og ikke andre steder så er det helt greit å handle Q-produkter. 

Anonymkode: 73b44...2e5

Skrevet

Kjøper Tine siden de henter hos alle bøndene. 

Kjøpte Q før, tenkte det var greit med konkurranse, men sluttet da jeg fant ut hvordan det hang sammen 

Anonymkode: 47daf...aa5

Skrevet (endret)
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Eh, feil. Tine har monopol fordi bøndene ikke vil levere melk til Q meieriene. Dermed får vi aldri konkurranse og så lenge man ikke har konkurranse har man monopol.

Såvidt jeg vet var det Q-melk i butikkene før i dag, så noen har åpenbart levert. Noen velger  å levere til Q,  andre til Tine. Noen kjøper melk fra Q og ost fra Synnøve Finden, andre ( som meg) gjør ikke det. 

Endret av amandine
Skrevet

Tine. Fordi vi kun bruker laktosefrie produkter.

Anonymkode: 6418c...7e3

Skrevet

Men så lenge bønder nekter å levere til Q meierine pga økonomi, så hindrer jo det konkurranse? Q meierine får ikke inn melk og heller ikke utviklet seg. 

Skrevet

Det lille vi bruker av melkeprodukter:Q. Men ingen her i huset drikker melk. Melk er for kalver. 

Anonymkode: bd605...72a

Skrevet

Tine. Av samme årsaker som de over👆🏻

Anonymkode: 29557...8f3

Skrevet

Har ikke tenkt over at dette er noe jeg bør ta stilling til. Kjøper begge deler, helt tilfeldig. 

Anonymkode: 01505...08f

Skrevet

Tine. Fordi det er det jeg er oppvokst med og det er farlig å prøve noe nytt 👀

Anonymkode: 7a6b7...a31

Skrevet

Oki, takker for svar 

Er det altså slik at man støtter bønder men ikke investorer, er det slik å forstå? Er det noe annet som driver dere til å kjøpe Tine melk og ikke q melk? For å oppsummere så er bønder ikke investorer, og hvis de er det, så støtter vi dem uansett. Altså vi ønsker ikke å kjøpe Q melk fordi de som står bak allerede er rike? Skjønte ikke helt, siden bøndene jo er investorer......Eller ?

Skrevet

Q. Fordi jeg klarer ikke å drikke Tine sin melk etterpå. Spesielt H-melka til Tine føles mye tjukkere ut enn Q sin.

Anonymkode: 27b8a...3f1

Skrevet

Vi bruker kun Tine da Q melka har en merkelig ettersmak. 

Anonymkode: 1598b...415

Skrevet

Begge deler. Greit med konkuranse 

Anonymkode: 745b9...a3b

Skrevet

Tine. 

Fordi jeg vokste opp med det og tar ikke sjansen på å prøve noe nytt :grinele:

Anonymkode: 5796c...c04

Skrevet

Bruker Røros meieriene sine jeg:) beste melken ! Og den nye gårdsmelken er helt fantastisk!

Anonymkode: 79b4c...d58

Skrevet

Q, fordi jeg er i mot hvordan det norske landbruket fungerer. Små gårder med 5 kuer som lever på subsidier, beliggende i fjellsiden innerst i en fjordarm, har ikke livets rett. 

Vi er avhengige av å omfordele arbeidskraften. Ikke ha små gårdsbruk spredt rundt i avkroker. 

Anonymkode: 44055...e31

Skrevet

Mye Q pga lavere fettinnhold. Men blir påvirket av f,eks julekartongene til Tine er finere, og da kjøper jeg det 😆 

Kjøper også noe Røros pga smaken

Anonymkode: b8c03...e03

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...