Gå til innhold

Kan vi borre i betong til kl 23?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Bor du langt fra folk, så er det bare å holde på ;)

Hvordan bor du? Bor du i borettslag så vil jeg tro borettslagsreglene/-loven sier noe om slik støy så sent. Sameie reguleres av sameieloven + ev. lokalt eies reglement.

Bor du i hus så kommer det an på hvor nær naboene du bor også.

Hvis du ønsker å beholde et noenlunde hyggelig naboskap lar du være å borre i betong etter kl. 19 om kvelden - for barns skyld og for de som må tidlig opp.

Anonymkode: f5ce2...a1b

Du kan jo sjekke husordensreglene for ditt borettslag, jeg vil anta at du bor i blokk siden du spør. 

Når det er sagt, så er det skikkelig kjipt å bore fram til klokka 23 om kvelden. Så selv om det er lov, så er man ikke nødt. 

Annonse

I borettslaget mitt er det tillatt med støy til kl 23. Det skal være "ro" i leilighetene fra 23 til 6. Men det sagt så er det innmari kjipt når naboer driver med støyende arbeid etter kl 21. Da er det liksom kveld i mitt hode. Så hvis du borer i betong kl 22.55 er du en litt kjip nabo (akkurat da). Selv om du kanskje har retten på din side...

Jeg ville sendt ett nabovarsel hvis det er til sjenanse for naboene. Den dagen fra da til da kommer vi til å utføre x arbeid. 

Da vet naboene om det og kan ta det til etteretning og velge om de vil være hjemme eller ikke. 

Vi bor i byggefelt, et veldig rolig ett. Men når naboene en sjelden gang har hjemmefest så sier de ifra om det, vi har soverom mot deres hage. Da kan vi enten legge oss i ett annet rom eller overnatte en annen plass. Vi gjør det samme til dem. Det gjør i alle fall naboskapet veldig godt 😊

Naboens barn står opp før 7 og høres godt, så slik jeg ser det kan jeg bråke til etter 23. Må innrømme at jeg av og til passet på å klippe plen når jeg så vogna ble satt ut til daghvil i fjor, jeg var dritt lei av at de ikke tok hensyn og følte trang til å gi igjen med samme mynt.

Der jeg bodde før, der ungene ble holdt under kontroll, hadde jeg aldri i verden gjort det. Men hensyn må gå begge veier.

Anonymkode: adfac...8ea

Annonse

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Naboens barn står opp før 7 og høres godt, så slik jeg ser det kan jeg bråke til etter 23. Må innrømme at jeg av og til passet på å klippe plen når jeg så vogna ble satt ut til daghvil i fjor, jeg var dritt lei av at de ikke tok hensyn og følte trang til å gi igjen med samme mynt.

Der jeg bodde før, der ungene ble holdt under kontroll, hadde jeg aldri i verden gjort det. Men hensyn må gå begge veier.

Hvordan skal man styre hvor lenge ungene sover da? Slå dem i svime?

Anonymkode: 78795...e02

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan skal man styre hvor lenge ungene sover da? Slå dem i svime?

Anonymkode: 78795...e02

Man kan styre hvor mye de bråker, f eks ved å stå opp når de står opp. Det skjer ikke..

Disse naboene må lære på den harde måten. Vil de ha det stille kl 23 må de være stille til 7. Vil de ha stillhet kl 22 må de være stille til 8. Vil de ha stillhet kl 21 må det være stille til 9.

35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Man kan styre hvor mye de bråker, f eks ved å stå opp når de står opp. Det skjer ikke..

Disse naboene må lære på den harde måten. Vil de ha det stille kl 23 må de være stille til 7. Vil de ha stillhet kl 22 må de være stille til 8. Vil de ha stillhet kl 21 må det være stille til 9.

det må være slitsomt å leve livet med millimetermål

Anonymkode: d11b5...b7a

23-7 regelen gjelder ofte normal støy. Mange borettslag har egne regler når det gjelder mer plagsom støy, som f.eks borring, banking etc. Der jeg bodde før var det lov mellom 8 og 21 på hverdager, og 10-18 på lørdager. Dessuten måtte man varsle naboene på forhånd dersom man skulle holde på med støyende oppussing over en lengre periode. 

Tenker også at det er greit å bruke hodet selv om det kanskje ikke er spesifikke regler rundt det. Ville aldri falt meg inn å begynne å borre i betong sent på kvelden... 

Anonymkode: 5cd2b...4d6

43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forklarte du naboen disse "reglene"? Eller skulle naboen gjette seg til dem?

Anonymkode: 02a9e...8cf

28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forklarte du naboen disse "reglene"? Eller skulle naboen gjette seg til dem?

Anonymkode: 02a9e...8cf

De er etter lengre tid med "kunne dere være vennlige å dempe dere", "kan dere kanskje være stillere", "det begynner å bli nok nå" osv blitt forklart til dem at vi ikke lenger vil ta hensyn så lenge de ikke gjør det. Det ble sagt med et ikke veldig høflig ordvalg at det er de ikke interessert i. Likevel klager de over normalt volum på musikk etter englebarnas leggetid, og de fikk beskjed om at vi ikke demper oss før de demper seg. 

Vi har lagt leiligheten ut for salg, og har lagt visningene til tidspunkt der hele familien drar på treningene til eldstebarnet. 

Snakk med naboen. Ting blir ofte mye bedre når du har forberedt eller spurt de om det er greit. 

Fikk tre nye naboer i fjor. De kom rundt og sa de hadde endel de måtte ordne med som muligens bråket litt så de spurte om det var til sjenanse og evt når de ikke skulle bråke. Jeg syns bare slikt er deilig støy og koselig det kommer noen i gata som lager litt lyd. Ikke bare oss som gjør slikt. Han ene holdt på til langt på matt hørte jeg noen ganger, skjønte fort hvorfor når det kom lastebil på lastebil med deler til ny garasje. De har tydeligvis fått samme svar av alle naboene. Søndager holder de også på, men da er det ikke så høylytte ting. 

Vi bor i boligfelt, så ingen vegger som er inntil hverandre. Det hadde nok blitt litt anderledes. 

Anonymkode: d0bef...14e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...