Yellow Brick Road Skrevet 10. april 2017 #26 Skrevet 10. april 2017 Det er flere betenkelige ting med å la barn under aldersgrensen registrere seg på sosiale medier. Det ene er at man lærer ungene sine at det er ok å lyve på alderen. Mange av oss har sikkert gjort det selv også i ungdommen, men da har vi gjort det uten foreldrenes "velsignelse". Det som er enda mer skummelt er at det er større sjans for at ungene kan bli utsatt for uønsket adferd fra andre som jo antar eller velger å anta at disse ungene er eldre enn det de er. Jeg vet ikke hvordan det er med Snapchat og Instagram, men jeg vet at Facebook har egne sikkerhetsregler for dem som er under 18 år. De er automatisk beskyttet mot ting vi andre selv må sørge for at vi er og også mot ting vi andre ikke kan beskytte oss mot. Opprettes de en profil for tidlig, vil disse beskyttelsene også forsvinne for tidlig. Unger i dag er ofte smarte nok til å opprette profiler og gjøre ting på nett som vi voksne ikke oppdager, og sånn har det vel alltid vært. Vi gjorde mye rart som foreldrene våre ikke visste vi også. Men ingen av mine unger får min velsignelse til å bryte aldersgrenser og det blir slått hardt ned på når jeg oppdager det. For helt bak mål er vi jo ikke, så vi finner ut mer enn de tror også. Mange foreldre jeg snakker med, blir forresten ganske forskrekket når jeg forteller dem om alder og sikkerhet f.eks på Facebook om minner dem om at det kanskje ikke er så "farlig" når ungen er 9 år og andre tror han er 13, men når det samme barnet er 14 og på sosiale medier blir oppfattet som 18, kan det være helt annerledes.
Iiiiik Skrevet 10. april 2017 #27 Skrevet 10. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Har en sønn på 11 år. Han har hatt både Snapchat og Instagram et par år. De har egen 5. klassetrinngruppe på Snapchat. Og det er kun de som er veldig umodne eller "på siden av" de andre som ikke får ha det. Vi voksne følger jo med. Ikke vært noe tull og de er rause og gode mot hverandre. De lærer tidlig nettvett og er helt ærlig ikke så altfor opptatt av det. Men, noen barn er mer umodne, sånn er det. Her sender gutta snap til hverandre på gruppa og legger ut: Fotball på løkka kl 18? Jeg og Adrian kommer. Så slenger flere seg på. De som ikke har Snapchat eksempelvis sitter foreldrene og snakker om samhold etc på foreldremøte. De føler sine barn er utenfor ofte, eller trodde alle andre også kun lekte med en. Aldersgrense er satt mtp at den skal favne alle på et generalisert nivå. Tenk gründerene bak Snapchat ville fått søksmål om det var fri aldersbruk, da ville nok mange foreldre unngått å følge med! Så, her har 5-klasseguttene brukt det i to år allerede! Anonymkode: e0f82...00f Du fremstår ikke som så veldig tolerant overfor de som velger annerledes enn deg. De som følger aldersgrensene er umodne generelt eller utenfor av andre grunner? Foreldrene sitter på foreldremøte og snakker om samhold? Du tror ikke det kan være noe i det? At barna med liberale holdninger får lov av foreldrene sine til å utestenge dem som følger aldersgrensene? Du tror at vi som holder igjen, åpner for frislipp uten foreldrekontroll når de får lov å bruke de sosiale mediene?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå