Gå til innhold

Er det ingen som forholder seg til aldersgrenser lengre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten vår er ni år. Mange i klassen hans har snapchat, og et par av de har instagram. Forrige uke ble han bedt med på kino. Filmen hadde 12 års aldersgrense. Han kommer ofte hjem og spør om spill på tlf og I—pad som har 15 års aldersgrense. Da har han spilt disse spillene hos andre.

Vi har bestemt at her i huset forholder vi oss til aldersgrenser. Det er en grunn til at de er satt. Gutten vår har tlf, men får kun ha den med seg når han leker litt unna huset eller kommer hjem før oss etter skolen. Han har ikke spill eller apper. Han har en egen I—pad. 

Han synes selvfølgelig det er blodig urettferdig at han ikke får ha det "alle andre" har. Forstår jo det, men jeg mener de er for små til å ha snapchat ol. Sønnen min forstår nok ikke konsekvensene av alt som skjer på sosiale medier.

Hvordan forholde seg til dette da? 

Anonymkode: a82d5...597

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg var slik med nr 1, men har slakket mye på kravene for nr 2. Det er nok veldig vanlig. 

Skrevet

Det er ikke sant at "alle" har eller får disse tingene. Mine er 9 og 11, ingen sosiale medier på dem, og ingen filmer utenfor aldersgrensen!

Men det kan hende de får litt mer av filmer og spill hos min eksmann. Han tøyer det nok mer enn jeg, selv om vi er enige om at vi mht sosiale medier holder grensene. 

Anonymkode: 1b4b3...822

Skrevet

Når det kommer til filmer er reglene følgende:

A - tillatt for alle
6 år - alle barn sammen med voksne
9 år - barn ned til 6 år sammen med voksne
12 år - barn ned til 9 år sammen med voksne
15 år - unge ned til 12 år sammen med voksne
18 år - absolutt aldersgrense

(Se: https://www.nfkino.no/oslo/konfigurasjon/meny/article1185398.ece )

Når det gjelder aldersgrense på spill og sosialemedier er de egentlige absolutte.

På spill følger vi litt reglene som film, dersom vår 10 åring ønsker seg et spill/app med 12 års grense prøver vi det først og tar en vurdering før han eventuelt får det

Anonymkode: d0a96...3f8

Skrevet

Følger det samme som 3f8 over her for vår 10 åring. Han kan også si ja men alle andre. Men det vet jeg ikke stemmer. Kan nok stemme med noen, men har inntrykk av at de fleste er nokså strenge på dette med aldersgrenser.

Anonymkode: c2353...e5d

Skrevet

Hvis du mener han er for liten, så er han det. Dere er barnets foreldre, og dere bestemmer, uavhengig av hva naboen gjør. Her holder folk seg stort sett til aldersgrenser (så vidt jeg vet), så det er nok ulikt fra sted til sted. 

Anonymkode: ac3de...b92

Skrevet

A - tillatt for alle
6 år - alle barn sammen med voksne
9 år - barn ned til 6 år sammen med voksne
12 år - barn ned til 9 år sammen med voksne
15 år - unge ned til 12 år sammen med voksne
18 år - absolutt aldersgrense

ser filmen og barna våre ann, men følger ofte det over her.

med spill og sosiale medier følger vi den grensen som er satt. 

Skrevet

Her har jeg en 10 åring, og 16 åring. 16 åringen, får se og spille alt. Men 10 åringen får se og spille opp til 12 år. Sosiale medier får de ikke lov til, før de er gamle nok. Men vet venner av minste barnet, som har spilt 18 års grense spill, i noen år allerede. Med unnskyldning om at de har eldre søsken som spiller det. Og en gang fikk mitt barn spille og, men det liker jeg virkelig ikke. For det er ikke et valg andre skal ta for mitt barn.

Anonymkode: 2611d...d52

Skrevet

Vi forholder oss til aldersgrensene. Skal vi se film med 11-12 årsgrense så ringer vi alltid foreldrene til de som er på besøk og sjekker om det er ok. Hvis de sier nei finner vi en annen film, null stress. Går andre veien og. Barna er 9år. Noen har mobil, ingen av barnas venner er på instagram, snap osv. Om noen i klassen er det, det vet jeg ikke. 

Viktig med dialog med andre foreldre, jeg hadde sagt i fra om mine barn hadde spilt spill eller sett filmer de ikke er gamle nok til. 

Skrevet

I klassen til min elleveåring er absolutt alle på sossiale medier. En del foreldre vet det ikke og noen barn har flere kontoer der foreldrene bare vet om en.

Anonymkode: ffebd...591

Skrevet (endret)

Er ikke alle som får lov nei. Min 4 klassing har ikke mobil, er ikke på sosiale medier og spiller ikke spill som har høyere aldersgrense enn hans alder.

Har ikke inntrykk av at noen i klassen  er på sosiale medier, men de fleste har jo mobil.

Endret av Nyttårs barn
Skrevet

Noen ting får min 11 åring lov til som egentlig har høyere grenser, andre ting ikke. Kommer helt an på. Men er ganske strikt, så det meste blir aldersgrense fulgt på

Skrevet

Her ble dette nylig diskutert i Facebook-gruppa til femteklasseforeldrene. En spurte om inntrykket om at "alle andre" har Snapchat og Instagram stemte. En lang rekke foreldre - omtrent halvparten i klassen - svarte at deres barn ikke hadde. Jeg antar at endel av dem som forholdt seg tause i diskusjonen lar barna bryte aldersgrensene. Men "alle andre" betyr sjelden alle. 

Anonymkode: 9cebe...0cb

Skrevet

Forholt du deg selv til til aldergrensene da du vokste opp? me - not so much...

Anonymkode: 64e0b...dca

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Her ble dette nylig diskutert i Facebook-gruppa til femteklasseforeldrene. En spurte om inntrykket om at "alle andre" har Snapchat og Instagram stemte. En lang rekke foreldre - omtrent halvparten i klassen - svarte at deres barn ikke hadde. Jeg antar at endel av dem som forholdt seg tause i diskusjonen lar barna bryte aldersgrensene. Men "alle andre" betyr sjelden alle. 

Anonymkode: 9cebe...0cb

I min datters klasse betyr faktisk "alle" alle.

Anonymkode: ffebd...591

Skrevet

Vi forholder oss til aldersgrenser på filmer og spill, men vi har et barn som er ganske lettskremt og lett får mareritt. Jeg har ingen problemer med å forstå at andre foreldre tar individuelle vurderinger for sine barn som kanskje tåler mer.

Anonymkode: 23b47...edf

Skrevet

Det  nok noen, kanskje også ganske mange, men samtidig ser jeg at det er ganske få. I klassen til datteren min vet jeg faktisk at alle fikk GTA mens de fortsatt var 15. Det vet jeg fordi en av mine venninner sa nei til sin sønn, og han svarte med at "alle" har. For å motbevise ham, tok hun kontakt med alle gutteforeldrene, og fikk til svar at joda, alle hadde. Noen svarte ja med beklagelse, andre mente at dette tålte deres pode. På det samme trinnet ble det invitert til spillkveld hos en av gutta i klassen mens de gikk i 7. klasse, planen var å spille COD. Begge disse spillene har 18-årsgrense. 

Jeg har en 12-åring, og ser at mange av hans venner er på Facebook, og har vært det en stund. Har en 10-åring også, og noen av hans venner er også på de fleste sosiale medier. Blant 15-åringens venninner er det ikke så "ille", kanskje er presset for kule spill og filmer større blant gutter? 

Skrevet

Aldersgrense på filmer og spill ser jeg på som veiledende og vurderer fra gang til gang. Eneste jeg er streng på er 18 år, det får de ikke spille/se. 

Har to gutter på 13 og 15, så de har noen spill med 16-års grense. Det er spill jeg har vurdert at er greit, som f.eks Star Wars

Sosiale medier har vi holdt aldersgrensen på. 

Anonymkode: 6d963...ab2

Skrevet

Jeg vurderer fra ting til ting. 13-åringen har feks sett Indiana Jones, som vel er 15-års-aldersgrense. Han har også et star wars-spill med 16-årsgrense. 11-åringen har faktisk også det star wars-spillet kom jeg på nå mens jeg skrev 😐 Hun har også snapchat. 18-årsgrense er foreløpig absolutt, det får de verken se eller spille. De andre grensene vurderer jeg fortløpende. Alle spillene de har, har jeg sjekket ut først, lest på barnevakten etc. 

Skrevet

Ta en prat med andre foreldre i klassen om dette, kan dere bli enig om noe der? At alle har en ting men ikke en annen. Jeg var også streng med min sønn (han er nå 15 år) når det gjaldt spill, filmer og sosiale medier. Når han var 10 var det jo flere i klassen som spilte spill med 18 år aldersgrense. Nå i etterkant er jeg usikker på om jeg gjorde det rette, han har få venner på skolen, men ingen på samme alder, han er liksom ikke "med". Han er en snill, aktiv og omgjengelig gutt, men noen i klassen sitter bare på hvert sitt rom og spiller mot hverandre (min sønn kan fint få det samme utstyret, men interessen er ikke der), andre i klassen er mer opptatt av å henge rundt i sentrum o.l.   

Så snakk med andre foreldre, se om dere kan sette ned felles regler. 

Anonymkode: ed520...847

Skrevet

Vi slapp opp litt da eldste her passerte 12 år. Da hadde han alt spilt det meste hos kompiser, men mannen liker å spille selv, så han har valgt ut de spillene han mener er OK. Kommer til et punkt hvor de er såpass mye på farten at du ikke kan styre så mye selv. De har eldre søsken som hjelper osv. 

Forøvrlig var det positivt her, da de spillene han nå får spille trigger både engelsk trening og det å løse oppgaver. 

Anonymkode: afcbd...db4

Skrevet

Vi følger reglene. Men han er bare seks år enda, men vi kommer til å være strenge. Han utredes nå for asperger og er veldig glad i spill, men skjønner ikke alltid alt som skjer, lever seg veldig inn i det som skjer, etc. Tenker å være tidlig ute og ta dette opp på foreldremøte. Det er ekstra viktig for min sønn, så håper vi kan få en felles innsats rundt dette, og at de i alle fall er oppmerksommme på hva ungene gjør/spiller når min er der.

Anonymkode: 01655...769

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi følger reglene. Men han er bare seks år enda, men vi kommer til å være strenge. Han utredes nå for asperger og er veldig glad i spill, men skjønner ikke alltid alt som skjer, lever seg veldig inn i det som skjer, etc. Tenker å være tidlig ute og ta dette opp på foreldremøte. Det er ekstra viktig for min sønn, så håper vi kan få en felles innsats rundt dette, og at de i alle fall er oppmerksommme på hva ungene gjør/spiller når min er der.

Man kan ikke styre hva andre foreldre tillater, de vil alltid være forskjell på hva man synes er greit 

Men vi ble enige på foreldremøte om at man bare kan ta et valg for egne barn. Om du tillater at 12-åringen din spiller 16-års grense kan ingen si noe på det, men du kan ikke la 12-åringer som kommer på besøk spille det. Det var alle enig i. 

Her tok også læreren og satte på YouTube klipp fra noen av disse 18-års grense spillene på storskjerm på foreldremøte. Var noen foreldre som fikk litt hakeslipp ja, som trodde GTA var et vanskelig bilspill.... Det er slett ikke alle foreldre som gidder sette seg inn i hva de kjøper 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Man kan ikke styre hva andre foreldre tillater, de vil alltid være forskjell på hva man synes er greit 

Men vi ble enige på foreldremøte om at man bare kan ta et valg for egne barn. Om du tillater at 12-åringen din spiller 16-års grense kan ingen si noe på det, men du kan ikke la 12-åringer som kommer på besøk spille det. Det var alle enig i. 

Her tok også læreren og satte på YouTube klipp fra noen av disse 18-års grense spillene på storskjerm på foreldremøte. Var noen foreldre som fikk litt hakeslipp ja, som trodde GTA var et vanskelig bilspill.... Det er slett ikke alle foreldre som gidder sette seg inn i hva de kjøper 

Nei det vet jeg, men jeg tenker litt sånn tidlig bevisstgjøring er greit. Som du sier, så vet ikke mange hva innholdet i mange av disse spillene er. Så er det jo som du sier, at alle må få bestemme over egne barn, men at de er obs på at andre barn kanskje ikke tåler det samme, og at de feks...som en lenger opp skrev...ringer/sender sms om de lurer på om noe er greit.

Skrevet

Har en sønn på 11 år. Han har hatt både Snapchat og Instagram et par år.

De har egen 5. klassetrinngruppe på Snapchat. Og det er kun de som er veldig umodne eller "på siden av" de andre som ikke får ha det.

Vi voksne følger jo med. Ikke vært noe tull og de er rause og gode mot hverandre. 

De lærer tidlig nettvett og er helt ærlig ikke så altfor opptatt av det. 

Men, noen barn er mer umodne, sånn er det.

Her sender gutta snap til hverandre på gruppa og legger ut: Fotball på løkka kl 18? Jeg og Adrian kommer. Så slenger flere seg på.

De som ikke har Snapchat eksempelvis sitter foreldrene og snakker om samhold etc på foreldremøte. De føler sine barn er utenfor ofte, eller trodde alle andre også kun lekte med en. 

Aldersgrense er satt mtp at den skal favne alle på et generalisert nivå. Tenk gründerene bak Snapchat ville fått søksmål om det var fri aldersbruk, da ville nok mange foreldre unngått å følge med!

Så, her har 5-klasseguttene brukt det i to år allerede!

Anonymkode: e0f82...00f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...