Gå til innhold

Bittesmå bevegelige lys i synsfeltet i et par sekunder - gravid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er gravid i uke 30, og har to ganger de siste 4-5 ukene opplevd bittesmå lysende "mygger" i synsfeltet som forsvinner nesten før jeg legger merke til dem. De har kommet i forbindelse med et toalettbesøk og når jeg satt meg i en stol i stad og måtte strekke meg i en ubehagelig stilling for å skru på et lys. Det har jo bare skjedd to ganger, men hva kan det være?

Jeg var på kontroll på fredag, og urin og blodtrykk er helt fint.

Anonymkode: e0ee9...145

Fortsetter under...

Skrevet

Blodtrykksfall? Jeg har det ganske ofte, 32 uker gravid. 

Anonymkode: b715f...1c5

Skrevet

Jeg opplevde dette under siste graviditet. Detble verre og legen sa det var migrene med aura. 

Skrevet

Kan det være tegn på blodtrykksfall? Får dy det også hvis du reiser deg/ setter deg litt brått?

Skrevet

I kombinasjon med høyt blodtrykk er det ikke bra, men alene er det ufarlig. Sa legen til meg. 

Anonymkode: 986a2...b2f

Skrevet

Er du nærsynt?

Kjappe lysglimt skal tas seriøst for nærsynte da det kan tyde på netthinneløsning. 

Anonymkode: 3b0dd...69c

Annonse

Skrevet

Ja, jeg er nærsynt, men dette er ikke slike glimt som jeg har blitt forklart at det skal være ved netthinneavløsning. Mer bittesmå lys som forsvant før jeg rakk å se dem. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er du nærsynt?

Kjappe lysglimt skal tas seriøst for nærsynte da det kan tyde på netthinneløsning. 

Nei, nei.. I kombinasjon med svangerskap er det et helt vanlig symptom. Særlig mot slutten.

Skrevet

Og de har kommet når jeg har satt meg eller reist meg raskt. Men kanskje jeg burde gå til optiker snart allikevel? Er innkalt i slutten av måneden. HI

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Nei, nei.. I kombinasjon med svangerskap er det et helt vanlig symptom. Særlig mot slutten.

Jeg har ikke påstått at dette ikke er normalt i svangerskap. 

Netthinneløsning kan også skje mens man er gravid. 

Latterlig å motstride det jeg sier. Netthinneløsning kan man bli blind av hvis det ikke behandles raskt. 

HI, jeg ser du er klar over hvordan disse lysglimtene arter seg, bra du er klar over dette. Ikke alle som er det. 

Skrevet

HI her. Men jeg ble litt urolig når du nevnte dette med netthinne. Trodde de skulle ha mer karakter av å være lysglimt? Dette er ikke glimt. Men kanskje jeg burde ringe optiker i morgen allikevel. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI her. Men jeg ble litt urolig når du nevnte dette med netthinne. Trodde de skulle ha mer karakter av å være lysglimt? Dette er ikke glimt. Men kanskje jeg burde ringe optiker i morgen allikevel. 

Hvis det er som om lysende små mygg som beveger seg når du beveger øyet har jeg ofte dette. Om det er knyttet til nærsynthet vet jeg ikke, det var normalt hos meg. 

Lysglimt ved netthinneløsning er mer som en svak blits i øyet, ikke noe du kan se bevege seg, slik jeg har forstått det. 

Er du urolig oppsøk lege og spør. 

Skrevet

Tusen takk, dere! Nå ble jeg litt roligere. :) Det har foreløpig bare kommet to ganger, men hvis det begynner å komme hyppigere så får jeg nevne det for lege. 

Annonse

Skrevet

Dette har jeg hatt mange ganger over flere år. Både som gravid, men også når jeg ikke er gravid. Jeg pleier å få det i dusjen. Helt ufarlig. Tror det skyldes blodtrykksfall. 

Anonymkode: c8913...6fe

Skrevet

Jeg får de der rare, lysende prikkene når jeg er gravid. De kommer veldig tidlig, før jeg har rukket å ta en test, så når de dukker opp aner jeg at noe er på gang 😉Har det aldri når jeg ikke er gravid. Det varer hele svangerskapet for meg da, av og på. 

Jeg hadde svangerskapsforgiftning i mitt første svangerskap og da var synsforstyrrelsene mye kraftigere, og kom sammen med kraftig hodepine og magesmerter, samt høyt blodtrykk og proteiner i urinen. Så lenge du har fine prøver og blodtrykk, og ikke føler deg syk eller har vondt så er det nok ufarlig 😊

Anonymkode: b6a9e...d6e

Skrevet

Tusen takk for beroligende ord, alle sammen! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...