Gå til innhold

Seksjonere ut en del av huset!erfaring?mann/dame i byggebransjen,eiendomsadvokater?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle 😊

Jeg ønsker å høre fra noen som faktisk VET og ikke TROR noe om dette temaet! 😅

Vi eier en enebolig som vi tenker at vi skal bygge på. Med tid og stund vil vi vurdere om vi skal seksjonere påbygget til to leiligheter å selge disse. De får jo da åpenbart samme gårds og bruks nr som vi har den dag i dag men med seksjons nr 1 og 2 (f.eks) og bare for å presisere vil jo selvfølgelig bygget bygges til dagens standard og lovverk angående dette med å få innvilget seksjonering på et senere tidspunkt. 

Så, over til spørsmålet. Hvordan stiller spørsmålet om veirett seg til en slik situasjon? Vårt hus har pr.i dag veirett/bruksrett via privat vei. Må man da kontakte eier av privatvei ifh til veirett til de nyetablerte seksjonene? Eller holder det for kunnenen kun å motta søknad om seksjonering og det vil ikke bli stilt spørsmål vedrørende veirett da vi har veirett fra før? 

Setter kjempe stor pris på svar om det er du eller du kjenner noen som kanskje vet svaret!:) har vært i kontakt med avdeling for seksjonering i kommunen vi bor i, men der var det kun antagelser, så det ble jeg ikke klokere av. 

God påske 😊🐣🐣

Fortsetter under...

Skrevet

veirett følger med når man skille ut (tomt/hus/leilighet) fra eiendom (gård/bruksnr) som har denne rettigheten.

har sjekket dette - siden jeg eier 3 veigrunner og naboene krangler som besatt om veirettigheter...

Anonymkode: e0c2a...e66

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

veirett følger med når man skille ut (tomt/hus/leilighet) fra eiendom (gård/bruksnr) som har denne rettigheten.

har sjekket dette - siden jeg eier 3 veigrunner og naboene krangler som besatt om veirettigheter...

Ah! Love you ❤️😘😘 hehe.. takk for svar!

Skrevet

Flere må gjerne hive seg på å svare her! :) 

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

https://haavind.no/nyheter/veirett-for-fraskilte-tomter/

høyesterett har alltid rett :-)

Takk for link. 'Men dette er ikke helt det jeg spør etter da dette gjelder fradeling av tomt. Vi får uansett ikke bygget nytt frittstående hus pga diverse klausuler på tomten så det vil ikke være noe poeng i å kjempe for veirett for en nyopprettet tomt. 

Men takk dog 😊👍

Annonse

Skrevet

Når nabohuset vårt ble solgt ønsket han som kjøpte det å rive huset og sette opp 4 leiligheter på tomta. Da sa vegvesenet nei fordi det ville bety øket trafikk på avkjørselen fra veien.

Dette var for 5 år siden og utbyggerne har fortsatt ikke fått tillatelse til å bygge grunnet denne avkjørselen så nå står dette huset bare og forfaller...

Skrevet
6 timer siden, skjotta skrev:

Når nabohuset vårt ble solgt ønsket han som kjøpte det å rive huset og sette opp 4 leiligheter på tomta. Da sa vegvesenet nei fordi det ville bety øket trafikk på avkjørselen fra veien.

Dette var for 5 år siden og utbyggerne har fortsatt ikke fått tillatelse til å bygge grunnet denne avkjørselen så nå står dette huset bare og forfaller...

Kjedelig for de da.. 

dessverre ikke relevant for spørsmålet mitt 🙈😊

Skrevet

Så det du vil er at en jurist skal gi deg gratis råd fordi du er for gnien til å betale for å få avklart deres rettslige stilling? 

Skrevet
45 minutter siden, Elisun skrev:

Kjedelig for de da.. 

dessverre ikke relevant for spørsmålet mitt 🙈😊

Hvorfor er ikke det svaret relevant for ditt spørsmål? Dersom kommunen mener at veien er for smal, for kronglete, for traffikert, så har h*n jo et poeng til deg

Skrevet
40 minutter siden, Parallellogrammet skrev:

Så det du vil er at en jurist skal gi deg gratis råd fordi du er for gnien til å betale for å få avklart deres rettslige stilling? 

Er jo lov å prøve på det da. Det finnes jo kanskje noen som kan litt juss her inne......Og som er villige til å svare?

Skrevet
17 timer siden, Parallellogrammet skrev:

Du er passe tett i topplokket om du tror at vi kjører i full gang med byggesøknad, bygging og seksjonering før vi vet 100% svar på juridiske spørsmål som er avgjørende for at denne prosessen skal gå smertefritt for seg. Og tror du da at et svar fra en anonym på et forum er godt nok for oss? Være seg om de er jurist eller ei? Vi er i gang med å hente inn informasjon hos ulike aktører men det er jo kjekt å se hva vi kan forvente osv. Nå er det også påske og mange har tatt ferie, så derfor spør jeg her inne i mellomtiden. 

Har du ikke noe fornuftig å komme med kan du klappe igjen smella!! 

Annonse

Skrevet
16 timer siden, koro51 skrev:

Hvorfor er ikke det svaret relevant for ditt spørsmål? Dersom kommunen mener at veien er for smal, for kronglete, for traffikert, så har h*n jo et poeng til deg

Ganske enkelt Fordi jeg fikk ingen opplysninger som førte til at jeg fikk svar på spørsmålet mitt 😊

Det er ikke et kommunalt spørsmål om vei. Det er et spørsmål hvorvidt man får automatisk veirett via PRIVATvei når det aktuelle gårds og bruks nr allerede har veirett til den privateveien.

Skrevet

Det er kommunen som skal godkjenne seksjoneringen til syvende og sist. De kan stanse det dersom de ser hindringer på en privat vei. 

Skrevet
1 time siden, Elisun skrev:

Du er passe tett i topplokket om du tror at vi kjører i full gang med byggesøknad, bygging og seksjonering før vi vet 100% svar på juridiske spørsmål som er avgjørende for at denne prosessen skal gå smertefritt for seg. Og tror du da at et svar fra en anonym på et forum er godt nok for oss? Være seg om de er jurist eller ei? Vi er i gang med å hente inn informasjon hos ulike aktører men det er jo kjekt å se hva vi kan forvente osv. Nå er det også påske og mange har tatt ferie, så derfor spør jeg her inne i mellomtiden. 

Har du ikke noe fornuftig å komme med kan du klappe igjen smella!! 

Wow! That escalated quickly får en vel si. 

Du henvender deg i overskriften til eiendomsadvokater, derav mitt svar.    Det som fremstår som besynderlig er at deres ansvarlige søker ikke kan svare dere på problemstillingen, dere bør kanskje revurdere valgte firma.

At kommunen v/ansvarlig for seksjoneringssaker ikke kunne svare på spørsmålet høres merkelig ut, dette er en svært enkel problemstilling som kommer opp i svært mange seksjoneringssaker og jeg vil hevde at det har formodningen mot seg at kommunen ikke visste svaret på dette. 

Jeg regner med at du med ditt vinnende vesen får mange relevante svar på spørsmålet ditt. 

Skrevet
5 timer siden, Parallellogrammet skrev:

Wow! That escalated quickly får en vel si. 

Du henvender deg i overskriften til eiendomsadvokater, derav mitt svar.    Det som fremstår som besynderlig er at deres ansvarlige søker ikke kan svare dere på problemstillingen, dere bør kanskje revurdere valgte firma.

At kommunen v/ansvarlig for seksjoneringssaker ikke kunne svare på spørsmålet høres merkelig ut, dette er en svært enkel problemstilling som kommer opp i svært mange seksjoneringssaker og jeg vil hevde at det har formodningen mot seg at kommunen ikke visste svaret på dette. 

Jeg regner med at du med ditt vinnende vesen får mange relevante svar på spørsmålet ditt. 

Du klarer jo ikke å lese hva jeg skriver så da kan du la være å kommentere...ref der du kommentere at byggemester burde kunne svAre oss.. hvor leser du at vi har engasjert byggemester? Jeg skriver at vi er i gang med prosessen om å hente inn informasjon fra ulike aktører..... 

blir litt oppgitt over din første kommentar som bare virkelig er lite hyggelig og lite behjelpelig. Derfor tok jeg litt hardt i. Så du mener kanskje at alle folk som ber om råd/hjelp på et forum er noen gnitne mennesker som burde henvende seg direkte til "riktig arena" ?må da kunne gå an å spørre. Og ja, jeg presiserte egen erfaring/eiendomsadvokat da jeg hadde lyst på gode reelle svar og ikke svar fra folk som tror noe da det er det man som oftest får og i mange tilfeller er folk helt på viddene! 

jeg er helt enig med deg at kommunen ved seksjonering burde gi meg et klarere svar på dette. Dog de er som oftest vage når det gjelder privatrettslige spørsmål. 

Skrevet
44 minutter siden, Elisun skrev:

Du klarer jo ikke å lese hva jeg skriver så da kan du la være å kommentere...ref der du kommentere at byggemester burde kunne svAre oss.. hvor leser du at vi har engasjert byggemester? Jeg skriver at vi er i gang med prosessen om å hente inn informasjon fra ulike aktører..... 

blir litt oppgitt over din første kommentar som bare virkelig er lite hyggelig og lite behjelpelig. Derfor tok jeg litt hardt i. Så du mener kanskje at alle folk som ber om råd/hjelp på et forum er noen gnitne mennesker som burde henvende seg direkte til "riktig arena" ?må da kunne gå an å spørre. Og ja, jeg presiserte egen erfaring/eiendomsadvokat da jeg hadde lyst på gode reelle svar og ikke svar fra folk som tror noe da det er det man som oftest får og i mange tilfeller er folk helt på viddene! 

jeg er helt enig med deg at kommunen ved seksjonering burde gi meg et klarere svar på dette. Dog de er som oftest vage når det gjelder privatrettslige spørsmål. 

Kan hende hun ikke leste dette ordentlig, men bare reagerte på overskiften/heading, ikke vet jeg. Du har uansett fått endel tilbakemeldinger og jeg er litt enig med Parrallelogrammet, du tok litt av. Det sier du også selv men allikevel er det du som ber om en tjeneste og trenger ikke å være uhøflig i dine svar, ref: ikke relevant for mitt spørsmål etc. 

Du ber om kyndig hjelp og ønsker ikke svar fra personer som ikke er kyndige. 

Dermed er jo jeg også litt enig med parrallellogrammet: vi som ikke er kyndige ønsker du ikke å høre på. Håper allikevel at du får hjelp og ønsker deg lykke til med prosessen. Håper at du får de du ber om på banen her nå. 

Skrevet
På 4/10/2017 den 20.34, Parallellogrammet skrev:

Det er hun. Hun er også så gnien og grisk at hun ikke bare selv vil ha tilgang til annens vei og eiendom, men i tillegg vil tjene penger på å utnytte veieriern enda mer.

Håper for eieren av veien sin del at hun ikke har lov til å tvinge flere huseiere på deres vei.

Anonymkode: 3d33a...949

Skrevet

Dommen du har fått referert fra høyesterett er absolutt relevant for deg og så jeg syns du allerede har fått svar.  

Hilsen lagdommer 

Anonymkode: 08a10...c7c

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er hun. Hun er også så gnien og grisk at hun ikke bare selv vil ha tilgang til annens vei og eiendom, men i tillegg vil tjene penger på å utnytte veieriern enda mer.

Håper for eieren av veien sin del at hun ikke har lov til å tvinge flere huseiere på deres vei.

Kjenner du henne siden du kommer med påstanden at "Det er hun". Hun er altså kjip. Kjenner du henne? Hvilket grunnlag har du for å påstå dette?

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dommen du har fått referert fra høyesterett er absolutt relevant for deg og så jeg syns du allerede har fått svar.  

Hilsen lagdommer 

Anonymkode: 08a10...c7c

Ok. Så den vil være gjeldende for seksjonerte enheter også?! 

Det er en forvirrende jungel dette her. 

Tusen takk for innspill

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære deg. Du kjenner ikke saken, meg eller noe rundt dette. Hvorfor føler du behovet for å være så ekkel mot meg? Jeg spør om et enkelt spørsmål på et forum slik som 1000-vis av andre gjør hver dag.. ingen grunn til å være ufin. 

Skrevet
2 minutter siden, Elisun skrev:

Kjære deg. Du kjenner ikke saken, meg eller noe rundt dette. Hvorfor føler du behovet for å være så ekkel mot meg? Jeg spør om et enkelt spørsmål på et forum slik som 1000-vis av andre gjør hver dag.. ingen grunn til å være ufin. 

Jeg skal sende et spørsmål til administrasjonen her inne nå, fordi jeg skjønner heller ikke denne påstanden. 

Skrevet
39 minutter siden, koro51 skrev:

Kan hende hun ikke leste dette ordentlig, men bare reagerte på overskiften/heading, ikke vet jeg. Du har uansett fått endel tilbakemeldinger og jeg er litt enig med Parrallelogrammet, du tok litt av. Det sier du også selv men allikevel er det du som ber om en tjeneste og trenger ikke å være uhøflig i dine svar, ref: ikke relevant for mitt spørsmål etc. 

Du ber om kyndig hjelp og ønsker ikke svar fra personer som ikke er kyndige. 

Dermed er jo jeg også litt enig med parrallellogrammet: vi som ikke er kyndige ønsker du ikke å høre på. Håper allikevel at du får hjelp og ønsker deg lykke til med prosessen. Håper at du får de du ber om på banen her nå. 

Koro : jeg skulle svAre deg på posten din om kommunen og godkjenning av vei men gikk tom for strøm. 

Tusen takk for svar. Fikk ny info fra deg jeg ikke var klar over. Men når det kommer til veien er denne en fin vei, med veldig lite trafikk og lav hastighet. Det er snakk om en vei på ca 100m mellom kommunal vei og vår vei. Er lite bruddstykke Av vei kommunen ikke tok tilbake i 2013. 

Vi har allerede hatt forhåndskonferanse med kommunen angående nybygg som de var svært positiv til. Så veien for de blir ikke noe hindring. Problemet vårt er at vi ikke får bygget nytt hus på tomten pga en skjult klausul vi ukke var opplyst om da vi kjøpte. Så derfor prøver vi andre metoder som da tilbygg og seksjonering. 

Ikke meningen å virke utakknemlig for andre svar jeg har følt ikke var relevant for meg. Setter kjempe pris på alle svar, virkelig 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...