Gå til innhold

Datteren vår har sluttet å spise!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå trenger jeg hjelp!

For ett par uker siden hadde datteren vår en liten ulykke hvor hun falt ned fra ett tre. Vi dro til legen, men alt var heldigvis bra.

I ettertid har jeg lagt merke til at hun har rast ned i vekt, og i morgest spurte jeg henne om det. Hun sa at etter fallet har mat bydd henne totalt imot, at hun blir kvalm og det "vokser" i munnen på henne. Hun sier selv at hun har mistet ca. 7 kg på denne tiden, og er åpen om det.

Hun er 14 år og har bare spist ett lite måltid hver dag siden dette, i følge henne selv. Hun er skammelig kvikk og opplagt om dagen, så skjønner ikke helt hva som skjer. Hun er i utgangspunktet tynn, nå ser man bare skjelettet.

Hva kan jeg gjøre videre nå? Har prøvd å lage mat hun liker, men jeg ser hun sliter når hun prøver å spise. Hun klarer ikke så mye, men nå er jeg fornøyd bare hun prøver. 

Håper dette er forbigående! 

HJELP!

Anonymkode: 214d9...a8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har noen kommentert at hun var for tung for greina eller noe sånt?

Anonymkode: fe080...695

Skrevet

Lege. 

Anonymkode: 0b529...ca0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Har noen kommentert at hun var for tung for greina eller noe sånt?

Det har jeg ikke spurt om. Hun glapp taket, så var ikke noe som brakk. Det var på tur sammen med oss foreldre og yngre søsken,  men hvem vet hva som et blitt sagt til henne.

hi

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg ikke spurt om. Hun glapp taket, så var ikke noe som brakk. Det var på tur sammen med oss foreldre og yngre søsken,  men hvem vet hva som et blitt sagt til henne.

hi

Det høres jo ut som det er psykisk da og ikke noe fysisk galt. Mulig hun (ubevisst) har fått det for seg at hun er for stor og tung. Snakk med henne. Dra til lege! Høres ikke bra ut når hun går ned så mye. 

Skrevet

Slo hun seg i magen? Ville tatt henne til lege på nytt, kanskje hun ble mer skadet enn dere tror? 

Anonymkode: cda77...38a

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Slo hun seg i magen? Ville tatt henne til lege på nytt, kanskje hun ble mer skadet enn dere tror? 

Anonymkode: cda77...38a

Hun slo seg mest i rygg og nakke, men får dra en tur til legevakten nå? Er det noe ekstra jeg kanskje burde bekymre meg for, eller holder det å få en akuttime på mandag til fastlege- hvis vi følger opp at hun spiser ila helgen?

Hun har ikke gitt uttrykk for smerter i ettertid.

Hi

Skrevet

Hva sier hun selv da? Er det svelgingen som er problemet, at de føles som om hun ikke klarer å svelge? Får hun vondt i magen etter å ha spist? Har hun vondt i kjeven når hun tygger? Det holder helt sikkert å vente til mandag, hvis dere får hastetime hos legen da. I mellomtiden ville jeg kjøpt noe næringsdrikk slik at hun får i seg flere kalorier, og dessuten nødvendige vitaminer og mineraler. Hvis det er psykisk er det jo viktig å komme i gang med spising, i bittesmå porsjoner kan holde, men det blir vanskeligere og vanskeligere å tygge og svelge hvis man får det for seg at man ikke klarer. 

Skrevet

Har dere ikke spist sammen på disse ukene ? 

Anonymkode: 30787...6b1

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har dere ikke spist sammen på disse ukene ? 

Anonymkode: 30787...6b1

Vi spiser kun middag sammen, men hun har vært mye borte på trening, venninnebesøk etter skole ol, så jeg har ikke tenkt over det i grunn. Hun har spist noen få ganger sammen med oss, men jeg har ikke sett at hun har hatt problemer med dette. 

Hun er 14 år og jeg stoler jo på at hun spiser- noe hun aldri har hatt problemer med tidligere. Jeg tenker jo også at det er et godt tegn at hun er åpen om det når vi prater om det.

Hun ordner ellers frokost og lunsj til skole selv i ukedagene etter vi er dratt på jobb, og i helgene sover hun bort dagen. Det har hun gjort i ett par år nå. Så er ikke greit å holde orden på alt i denne alderen hvor vi foreldre i grunn er ganske ukule og de dummeste i verden ;-)

hi

Skrevet
8 timer siden, Iiiiik skrev:

Hva sier hun selv da? Er det svelgingen som er problemet, at de føles som om hun ikke klarer å svelge? Får hun vondt i magen etter å ha spist? Har hun vondt i kjeven når hun tygger? Det holder helt sikkert å vente til mandag, hvis dere får hastetime hos legen da. I mellomtiden ville jeg kjøpt noe næringsdrikk slik at hun får i seg flere kalorier, og dessuten nødvendige vitaminer og mineraler. Hvis det er psykisk er det jo viktig å komme i gang med spising, i bittesmå porsjoner kan holde, men det blir vanskeligere og vanskeligere å tygge og svelge hvis man får det for seg at man ikke klarer. 

Takk for godt svar. Fikk tak i næringsdrikk, men det fallt ikke i smak. Hun føler at maten vokser i munnen og at det blir vanskelig å svelge ja, samt at hun blir kvalm. Mistenker at det er noe psykisk ja, for hun sier at hun ikke får vondt- at det kun er ubehagelig og byr henne imot.

Er ingenting som frister, men hun prøver og har spist litt ila ettermiddagen. En del pirking og pittersmå biter, men hun får heldigvis noe ned.

kjenner jeg blir litt engstelig for at en spiseforstyrrelse står for på døren hær😰

Lille jenta mi😭

Skrevet

Hvis det er som du tenker, eller uansett egentlig,  høres det ut som om dere bør følge henne litt tettere en stund? Kan dere for eksempel gjøre noe hyggelig sammen i helgene istedenfor at hun sover hele dagen?  Mulig mine tenåringer er rare, eller at jeg er kjip,  men de får ikke sove hele dagen og være våkne halve natta i helgene.  

Vi har felles måltider, hvertfall både frokost og middag. Vi lager og spiser sammen. Fokus er selvfølgelig på ernæring ( mine må spise litt mer enn de nødvendigvis vil av og til pga mye trening),  men egentlig mest på samvær og det hyggelige i måltidet. Det er da vi er samlet i ro uten distraksjon fra telefoner og andre ting.

Og det er mye hyggeligere og enklere å spise når man er sammen med andre, samtidig gir det meg som forelder en fin mulighet for å snakke med dem uten at det blir mas. For det smeller i dører her også, altså ☺

Håper det ordner seg for jenta di! Så fint at du har sett problemet før det har gått for langt. 

Skrevet
9 minutter siden, amandine skrev:

Hvis det er som du tenker, eller uansett egentlig,  høres det ut som om dere bør følge henne litt tettere en stund? Kan dere for eksempel gjøre noe hyggelig sammen i helgene istedenfor at hun sover hele dagen?  Mulig mine tenåringer er rare, eller at jeg er kjip,  men de får ikke sove hele dagen og være våkne halve natta i helgene.  

Vi har felles måltider, hvertfall både frokost og middag. Vi lager og spiser sammen. Fokus er selvfølgelig på ernæring ( mine må spise litt mer enn de nødvendigvis vil av og til pga mye trening),  men egentlig mest på samvær og det hyggelige i måltidet. Det er da vi er samlet i ro uten distraksjon fra telefoner og andre ting.

Og det er mye hyggeligere og enklere å spise når man er sammen med andre, samtidig gir det meg som forelder en fin mulighet for å snakke med dem uten at det blir mas. For det smeller i dører her også, altså ☺

Håper det ordner seg for jenta di! Så fint at du har sett problemet før det har gått for langt. 

Takk for fint svar av deg, setter pris på at du kommer med forslag. Er kanskje litt lett at vi "glemmer" henne når vi har to andre små som krever mye av oss. Problemet er bare at hun ikke er interessert i å være med oss. Vi er glade i å dra på turer, men hun ønsker ikke være med. Hun er da sur og klager stort sett hele tiden både før, under og etter. Om jeg foreslår å gjøre noe alene sammen med henne finner jeg aldri på noe som er godt nok. Puslespill, brettspill, film på tv, kino, ut og spise osv osv- alt er bare teit og dumt. 

Hun har igrunn gode leggerutiner, legger seg rundt 22-23 i helgene, men sover til i 11-12 tiden dagen etter. Vekker vi henne tidligere er hun sur og klager resten av dagen for at vi vekket henne så tidlig.

Er igrunn vanskelig dette når "alt" blir galt. Vi har diskutert en del og funnet ut at enkelte ting må vi nesten la henne styre selv for husfredens skyld. 

Vi er åpne for å ta imot henne hvis noe plager, men hun virker svært uinteressert i oss. Felles måltider skulle vi gjerne hatt, men vi får det desverre ikke til å gå opp bestandig- særlig når hun har trening eller er på besøk så mye. Jeg vil ikke alltid kreve at hun skal komme hjem for å spise middag, for så å dra avgårde igjen (sålenge jeg vet hun får mat der hun er- eller har spist før hun dro). 

Huff, kanskje hun føler seg oversett?😞

Hun har ikke gitt uttrykk for det, men kanskje det er noe i henne likevel? Det tar jo (desverre?) mye tid med småttiser som må fotfølges og krever mye mer av oss enn 14-åringen. 

Nå får jeg bare vondt av henne! Dere er så kloke dere damer her inne, godt dere kan tenke sammen med meg :-)

Er jo nytt og skremmende å få en tenåring i hus!!!!😂

Skrevet

Det er noe av det som ( av og til kan være) så fint med dib. Det er stort sett alltid noen som har erfaringer å dele.

Her bruker jeg søndag til å få oversikt over uka. Jeg har en stor kalender med spiral i ryggen ( heter sjefskalender kjøpt på staples)  hvor alt føres inn av treninger etc, da ser vi fort hvordan uken blir. Om det er dager hvor en unge må ha skyss av noen andre, om dager hvor vi må ekstra tidlig opp for å rekke frokost( frokost er ellers også planleggetid så vi oppsummerer hva alle skal), eller dager hvor det trengs barnevakt eller sen middag og noe kjapt i hånden for å stille sult i farta. 

Kjøleskapsgrøt med frukt er godt til både frokost og lunsj og du lager lett kvelden før. Jeg dekker alltid bordet kvelden før også. 

Vi er altså ikke verdens mest strukturerte familie, men jeg hater å stresse om morgenen ☺

Skrevet

Jeg ville faktisk brukt påska til å ta henne med bort et sted hvor dere kan slite litt fysisk så man blir sulten - gå tur i skogen, hogge ved på hytta, lange skiturer el.l.

Pass på jevnt inntak av god men næringsrik, variert, ordentlig mat. Mange små måltider gjennom dagen. Hun må vennes på å spise igjen, men ikke SNAKK så mye om mat og spising - bare gjør det. Det blir en ond sirkel når hun ikke vil spise; så blir hun uvel av å spise, så får hun enda mindre lyst på mat, og videre blir hun enda mer kvalm og uvel hvis hun spiser....

Om en av dere foreldre kan passe de minste barna mens den andre gjør aktiviteter med 14-åringen, eller det er slektninger som kan gjøre det er det fint. 

Kan være smart om dere lager mat sammen henne. Bak brød, lag pannekaker, vårruller, salat, smoothies etc. Dette må dere snu så fort som mulig - dere har igjen for å gjøre alt dere kan NÅ. Ikke lukk øynene og tro problemet forsvinner av seg selv. Følg henne opp lenge, selv om det bedrer seg.

Anonymkode: 52516...73d

Skrevet

Hun kan ikke være gravid? Derfor kvalm og mat som vokser i munnen? 

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for godt svar. Fikk tak i næringsdrikk, men det fallt ikke i smak. Hun føler at maten vokser i munnen og at det blir vanskelig å svelge ja, samt at hun blir kvalm. Mistenker at det er noe psykisk ja, for hun sier at hun ikke får vondt- at det kun er ubehagelig og byr henne imot.

Er ingenting som frister, men hun prøver og har spist litt ila ettermiddagen. En del pirking og pittersmå biter, men hun får heldigvis noe ned.

kjenner jeg blir litt engstelig for at en spiseforstyrrelse står for på døren hær😰

Lille jenta mi😭

Skjønner at du tenker spiseforstyrrelse, det ville jeg gjort også. Det er veldig bra at hun kan snakke med deg om det, og at hun vil prøve. Foreldre blir gjerne så engstelige når barna ikke spiser, at de maser for mye, med det resultat at foreldrene blir "fienden" sammen med maten. Ta kontakt med fastlegen i morgen, og be om henvisning til BUP. Lykke til! 

Skrevet

Du sier at hun dro til legen etter fallet og at alt var bra.

Tok dere bilde av hodet? 

Hvis hun har fått en kakk i hodet kan det skape merkelige symptomer og går på smak, lukt og fornemmelse.

Det er bare merkelig at en spiseforstyrrelse kommer relatert til et fall. 

Hvis dere ikke har fått en grundig undersøkelse på sykehus ville jeg fått det slik at dere i alle fall kan utelukke usynlige skader. 

Anonymkode: 042b5...ba3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...