Gå til innhold

Lymfom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har kjennskap til denne sykdommen? 

Min tenåringssønn har i lengre tid vært uopplagt og trøtt. Blodprøver viser høye leververdier og en forstørret milt, og hovne lymfekjertler på halsen og ved skulder. Han var skikkelig dårlig for et par uker siden, nå går det litt bedre men han er fremdeles ikke bra. Han er nå på skolen hver dag og klarer seg greit mtp på trøtthet.

Virale sykdommer har blitt utelukket og vi skal videre til øre-nese-hals-spesialist for lymfekjertel-utredning. 

Han hadde i et par netter noe nattesvette, mer klam en våt. 

Nå er han i bedre form, har innimellom smerter i ledd (knærne) og ved leveren hvis han ligger på magen.

Jeg frykter det verste, det er som om alt peker i den retningen (lymfekreft) - noen som har erfaringer med slike symptomer?

Anonymkode: 1b375...3e1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det høres ut som kyssesyken jeg da, men det er utelukket?

Anonymkode: b1dba...5df

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Synes det høres ut som kyssesyken jeg da, men det er utelukket?

Anonymkode: b1dba...5df

Ja, alt som er virus skal være utelukket...men jeg også føler sterkt på denne. Men hvis det ikke er den, så er det bare skumle sykdommer igjen føler jeg.

Skrevet

Det finnes flere typer av lymfekreft. Vi har hatt to ulike typer i nær familie, og begge har hatt av agresiv type. Det har gått bra begge gangene. Det er heldigvis mye forskning og medisiner på mange av disse krefttypene i dag. Så ikke se svart på det før dere får vite mer. Om det skulle være dette så er det selvsagt en tøff kamp, men forhåpentligvis med gode prognoser

Anonymkode: a6124...9c0

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det finnes flere typer av lymfekreft. Vi har hatt to ulike typer i nær familie, og begge har hatt av agresiv type. Det har gått bra begge gangene. Det er heldigvis mye forskning og medisiner på mange av disse krefttypene i dag. Så ikke se svart på det før dere får vite mer. Om det skulle være dette så er det selvsagt en tøff kamp, men forhåpentligvis med gode prognoser

HI

Takk for svar. Det var det jeg trengte å høre, at det er håp selv om det er et så stygt ord som "aggressiv type". Jeg får prøve å snu tankene mine til positive tanker fylt med håp, men merker at jeg forbereder meg på det verste. Det som er vondt er å se på han som sikkert sliter med samme tankene og at man ikke får gjort noe med det. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

HI

Takk for svar. Det var det jeg trengte å høre, at det er håp selv om det er et så stygt ord som "aggressiv type". Jeg får prøve å snu tankene mine til positive tanker fylt med håp, men merker at jeg forbereder meg på det verste. Det som er vondt er å se på han som sikkert sliter med samme tankene og at man ikke får gjort noe med det. 

Det er alltid tøft å tro at man har eller få bekreftet at man har svulst eller kreft. Det er jo trossalt forbundet med smerte og død. Men prøv å ikke ta alle sorgene på forskudd, og prøv å ikke skremme sønnen din. Prøv å gjøre ting for dere begge som kan få tankene på andre ting nå og eventuelt om det skulle vise seg å være cancer. Det gjør ofte ting litt bedre for en selv og den det gjelder. Har som sagt vært i den situasjonen selv der en man elsker og er glad i ikke har det noe greit, å det er noe dritt. Men å fokusere på andre ting har hjulpet oss i før, imens og etter prosessen

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er alltid tøft å tro at man har eller få bekreftet at man har svulst eller kreft. Det er jo trossalt forbundet med smerte og død. Men prøv å ikke ta alle sorgene på forskudd, og prøv å ikke skremme sønnen din. Prøv å gjøre ting for dere begge som kan få tankene på andre ting nå og eventuelt om det skulle vise seg å være cancer. Det gjør ofte ting litt bedre for en selv og den det gjelder. Har som sagt vært i den situasjonen selv der en man elsker og er glad i ikke har det noe greit, å det er noe dritt. Men å fokusere på andre ting har hjulpet oss i før, imens og etter prosessen

HI

Takk for gode ord og ja, du har rett. Det går jo opp og ned og foreløpig vet vi ingenting. Jeg ønsker så inderlig at de finner ut at det bare var kyssesyken likevel men jeg må forberede meg litt psykisk på dårligere nyheter :( 

Skrevet

I min familie har det også vært et tilfelle av lymfom, symptomene var ikke helt som du beskriver, men personen var dårlig, som i en slags endeløs forkjølelse, med lav feber (ca 38 grader) i flere måneder, og helt vanvittig nattesvette - altså av typen som er så voldsom at man må skifte i løpet av natten. Da det etter mye om og men ble avklart hva som var diagnosen, var personen svært dårlig, og det viste seg å være en aggressiv type, med spredning. Men etter 6 runder med cellegift er altså kreften helt forsvunnet; det var ikke behov for operasjon el.l., og det er etter 2 år ikke tegn til kreft. Personen er tilbake i jobb og fungerer som bare det! Legene sa også at prognosene for denne typen kreft er veldig gode, også ved ev. tilbakefall.

Anonymkode: f2288...29f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...