Gå til innhold

Noen her som klarer å løse Rubiks kube?

Anbefalte innlegg

Har så lyst til å lære meg det, og det finnes jo mange videoer der ute til å lære seg det. Tar det veldig lang tid og er vanskelig? 

Kan hvem som helst klare det bare de trener nok? 

Har lyst til å lære meg en morsom greie, da jeg ikke har noen spesielle eller skjulte egenskaper. Tenker at å løse Rubiks kube vil kunne imponere. 😉

Fortsetter under...

Skal ikke påbrope meg å kunne det lenger. Jeg fikk den før den kom til Norge i sin tid, og jeg greide å finne ut hvordan jeg skulle løse den av meg selv. Var da kanskje 10 år. Og jeg husket mønsteret slik at jeg kunne gjenta det. Om jeg ville greid det i dag, det vet jeg ikke ;)  Poenget er at det er en måte å gjøre det på, et slags mønster, og det kan du lære deg, spesielt om du har en video. Sett i gang :)

Ha-ha... nesten så jeg fikk lyst på en og prøve meg igjen, jeg også ;)

Anonymkode: 79841...745

Min datter på 8 år greier den på 3 min. Hun og faren har lært seg det ved å se filmer på you tube :-)

Men tror du må være litt mat renere egentlig,  jeg hadde nok aldri greid det😂😂

Anonymkode: ab993...2d7

Annonse

Sønnen min løser 3x3 kuben på 15-20 sek. Han lærte algoritmene/mønstrene utenat på et par dager, og har etter det øvd på fingerferdigheter og en raskere metode (Google cfop). 

Løser nå andre kuber, 5x5, 7x7, trekantede osv. 

Jeg blir gal av kuber "over alt", og til enhver tid.🙄🙈 Jeg kan ikke løse selv, og har ingen mål om å lære akkurat det...😉

Anonymkode: 8d5a6...ee4

Broren min tar den på et par minutter maks  har ikke sett det noe sted for dette var da vi var barn for 30 år siden, men så er han et mattegeni da. Har og en kamerat som tar den fort, samme greia, mattegeni.

Anonymkode: cb3e6...ce7

Jeg er over gjennomsnittlig god i matte, men hadde ikke klart den uten hjelp fra youtube. Man får jo relativt greie oppskrifter der, så jeg tror hvem som helst kan lære å løse den. Tiden du bruker på å lære det avhenger av hvor flink du er til å memorere, ikke av mattekunnskaper.

Anonymkode: baadf...001

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er over gjennomsnittlig god i matte, men hadde ikke klart den uten hjelp fra youtube. Man får jo relativt greie oppskrifter der, så jeg tror hvem som helst kan lære å løse den. Tiden du bruker på å lære det avhenger av hvor flink du er til å memorere, ikke av mattekunnskaper.

Anonymkode: baadf...001

Memorering er også en av mine dårligste egenskaper.... 😬 Har gullfiskhukommelse. 🐠

Annonse

Lett å lære. Tror jeg har det "i hendene" ennå. Lærte av en bok. Du må lese eller se videoer, men dette er en metode selv om det sikkert gir lite mening å lese det uten tegninger.

Du innser at de midterste brikkene aldri kan flyttes. 

Du har tre lag.

Du fikser det øverste laget til å stemme overens med de midterste på lag to. Kantstener og hjørnestener. 

Du har 2 rutiner for å flytte kantstener til høyre eller til venstre uten å ødelegge resten av kuben. 

2 / 3 av kuben er nå løst.

Du har rutiner for å flytte på hjørnestener på det siste laget uten å ødelegge resten. 

Finito.

Anonymkode: 299a1...8f9

Jeg pugget løsningen fra et lite hefte da jeg var omtrent tolv år, men jeg kan det ikke i dag. Sønnen min på 13 lærte seg løsningen via youtube, og han har forstått hva han gjør så han kan forklare hvorfor. Jeg forsto det aldri, jeg bare gjorde nøyaktig det jeg husket.

Endret av Superdolly

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...