Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #26 Skrevet 6. april 2017 Men, konfirmasjon så tidlig? Tror du er ute etter å provosere jeg hi. Anonymkode: 3ac40...4ef
Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #27 Skrevet 6. april 2017 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men, konfirmasjon så tidlig? Tror du er ute etter å provosere jeg hi. Anonymkode: 3ac40...4ef Det er ikke uvanlig. Min nevø skal konfirmere seg borgerlig om 2 uker Anonymkode: 70bd7...6f0
Pobie Skrevet 6. april 2017 #28 Skrevet 6. april 2017 10 timer siden, Hjertefru skrev: Gitt at hun har god råd var kanskje gaven litt snau, såppas ærlig kan man vel være. Men det var jo utrolig dårlig hvis konfirmanten faktisk ga uttrykk for misnøye hi. Flaut. Det må hun få lov å reagere på. Det er vel dere som kommer dårligst ut her, sånn oppførselsmessig... Det finnes da vel ikke noe krav om at personer med god råd skal gi dyrere gaver enn de med dårlig råd? Man har ikke krav på en gave i det hele tatt, og det er opp til giveren om og hva de vil gi. Mottaker har ikke noe de skulle ha sagt, annet enn å være takknemlig for at de fikk en GAVE i det hele tatt.
Iiiiik Skrevet 6. april 2017 #29 Skrevet 6. april 2017 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Konfirmasjon er ingen stadfestelse av dåpsløftet, altså. Urban myth, på linje med at faddere automatisk blir fosterforeldre til gudbarnet... Anonymkode: 2ea21...84d Mener du seriøst at det er en urban myth at konfirmasjon (i kirken) er en stadfestelse av dåpsløftet? Hva mener du at konfirmasjon er da, for kirken?
Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #30 Skrevet 6. april 2017 7 minutter siden, Iiiiik skrev: Mener du seriøst at det er en urban myth at konfirmasjon (i kirken) er en stadfestelse av dåpsløftet? Hva mener du at konfirmasjon er da, for kirken? http://forskning.no/historie-religion/2010/04/misforstar-konfirmasjonen Anonymkode: 3ac40...4ef
Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #31 Skrevet 6. april 2017 Jeg har en rik bestefar. Alle forventer dyre gaver til jul og bursdag. De blir dritsure hvis han har kjøpt "bare" en bok til 399 kr. De slenger med leppa og baksnakker i lange tider etterpå. Jeg blir så flau av hele slekta. Når man er over 30 år så er man heldig hvis man får noe gave. Å klage på gaver er så frekt! Jeg vet ikke hva jeg skal si 😔 At sønnen din viser misnøye.. Jeg har ikke ord. Du har rett og slett feilet HI . Anonymkode: 8148a...492
Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #33 Skrevet 6. april 2017 4 timer siden, Iiiiik skrev: Mener du seriøst at det er en urban myth at konfirmasjon (i kirken) er en stadfestelse av dåpsløftet? Hva mener du at konfirmasjon er da, for kirken? Dette er ikke en "mening". Dette er en saksopplysning. Da våre foreldre ble konfirmert på 1950- og 60-tallet sto de i kirken og avsverget Satan og alt hans vesen. De sa høyt JA på spørsmålet. Denne delen er tatt ut av liturgien. Konfirmasjon av i dag er ikke et religiøst RITUALE, det er en SEREMONI. Stor forskjell! Du må være døpt for å bli konfirmert, men selve konfirmasjonen stadfester kun at du har deltatt i trosopplæringen. Intet annet. Den er bare en kirkelig eksamensseremoni (der også eksamineringen er blitt borte. Den fantes også i gamle dager.) Anonymkode: 2ea21...84d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #34 Skrevet 6. april 2017 Fysj så utakknemlige dere er, burde skamme dere, virkelig! Anonymkode: bc692...117
soleia Skrevet 6. april 2017 #35 Skrevet 6. april 2017 (endret) 15 timer siden, Anonym bruker skrev: Konfirmasjon er ingen stadfestelse av dåpsløftet, altså. Urban myth, på linje med at faddere automatisk blir fosterforeldre til gudbarnet... Anonymkode: 2ea21...84d Sjekk tydinga av ordet... https://snl.no/konfirmere åh, lærte noko på dib i dag og http://forskning.no/historie-religion/2010/04/misforstar-konfirmasjonen Endret 6. april 2017 av soleia
Iiiiik Skrevet 6. april 2017 #36 Skrevet 6. april 2017 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette er ikke en "mening". Dette er en saksopplysning. Da våre foreldre ble konfirmert på 1950- og 60-tallet sto de i kirken og avsverget Satan og alt hans vesen. De sa høyt JA på spørsmålet. Denne delen er tatt ut av liturgien. Konfirmasjon av i dag er ikke et religiøst RITUALE, det er en SEREMONI. Stor forskjell! Du må være døpt for å bli konfirmert, men selve konfirmasjonen stadfester kun at du har deltatt i trosopplæringen. Intet annet. Den er bare en kirkelig eksamensseremoni (der også eksamineringen er blitt borte. Den fantes også i gamle dager.) Anonymkode: 2ea21...84d Jeg skjønner at konfirmasjon ikke handler om at konfirmanten "confirms" noe. Det visste jeg faktisk ikke. Det er vel allikevel en stadfestelse av at denne ungdommen er tilknyttet kirken? Leste linken til den danske presten.
Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #37 Skrevet 6. april 2017 2 minutter siden, Iiiiik skrev: Jeg skjønner at konfirmasjon ikke handler om at konfirmanten "confirms" noe. Det visste jeg faktisk ikke. Det er vel allikevel en stadfestelse av at denne ungdommen er tilknyttet kirken? Leste linken til den danske presten. Som artikkelen også sier, er jo seremonien uthulet for innhold. Før folkeskolen ble innført i Norge (altså mer enn 250 år siden) var konfirmasjon avslutningen av et utdanningsløp. Man skulle kunne lese og skrive fordi man skulle kjenne bibel, bønnebok og katekisme, og å "gå for presten" var å bli prøvd i denne kunnskapen. Trosopplæringen var jo den naturlige fortsettelsen av dåpen, men innholdet i dag er ikke i retning av å bekrefte noe selv. Det latinske ordet "confirmare" betyr heller ikke å bekrefte. Firmus betyr fast, jfr "firmamentet", og det opprinnelige verbet betyr å "gjøre fast", dvs styrke eller støtte noe. (Men mange sammenblander med det engelske verbet.) Anonymkode: 2ea21...84d
Iiiiik Skrevet 6. april 2017 #38 Skrevet 6. april 2017 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Man trenger ikke være kristen for å konfirmeres. Anonymkode: e96f8...6e7 Var det her diskusjonen startet? Det er jo temmelig meningsløst å konfirmere seg i kirken hvis man ikke er kristen. For meg er det totalt respektløst faktisk. Jeg er ikke kristen, og synes derfor ikke det er riktig å bruke det som faktisk er hellig for andre som et pent seremonirom.
Iiiiik Skrevet 6. april 2017 #39 Skrevet 6. april 2017 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som artikkelen også sier, er jo seremonien uthulet for innhold. Før folkeskolen ble innført i Norge (altså mer enn 250 år siden) var konfirmasjon avslutningen av et utdanningsløp. Man skulle kunne lese og skrive fordi man skulle kjenne bibel, bønnebok og katekisme, og å "gå for presten" var å bli prøvd i denne kunnskapen. Trosopplæringen var jo den naturlige fortsettelsen av dåpen, men innholdet i dag er ikke i retning av å bekrefte noe selv. Det latinske ordet "confirmare" betyr heller ikke å bekrefte. Firmus betyr fast, jfr "firmamentet", og det opprinnelige verbet betyr å "gjøre fast", dvs styrke eller støtte noe. (Men mange sammenblander med det engelske verbet.) Anonymkode: 2ea21...84d
Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #40 Skrevet 6. april 2017 Hvorfor konformere man seg? Er penger det eneste man tenker på? HORRIBELT! Anonymkode: e083c...3a6
Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #41 Skrevet 6. april 2017 For en drittunge! Håper du er stolt...... Anonymkode: db777...9e9
Anonym bruker Skrevet 6. april 2017 #42 Skrevet 6. april 2017 Troll? Har ikke hørt noe mere fra hi. Anonymkode: d8bdf...557
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå