Gå til innhold

Rygga i en parkert bil, kan han gjøre dette?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Bilen min ble rygget på to ganger på et år,den var gammel og skulle vrakes året etter. Jeg hadde kjøpt bilen for 12000, (dette er 20 år siden), jeg fikk til sammen utbetalt 26000 i forsikringspenger på de to hendelsene. Jeg fikset bilen for 6000 privat,og resten brukte jeg på det jeg ville.

Anonymkode: b5a4b...1e3

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt ansvar ja, og jeg tok ansvaret og ga beskjed at det er min feil, og jeg skal betale for det når det kommer så langt. Jeg er bare uenig i at det er 100 % min feil, selv om jeg skulle sett meg for, når han ikke har klart å pakke seg til å parkere som normale folk, så jeg SKAL skrive på skademeldinga at ræva på det gamle vraket hans sto lengre ut i veien enn det den en bil skal om eieren klarer å parkere på orntlig vis. Nekter han, så kan jeg vise han bildet jeg tok, så kan vi ta det derfra. Hva har hunder og katter og unger og ansvarsfraskrivelse har med saken og gjøre?? Jeg rygga i han, jeg tar regninga, men jeg sier også fra til forsikringsselskapet at han var feilparkert fordi det er sannheten!!!

HI

Anonymkode: 054e2...5dd

Det virker som om det er noe galt med deg når det kommer til evnen til å innse egne feil. Dette blir bare helt skrullete.

Anonymkode: 0990b...eea

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Koster jammen å være ærlig. Blir spennende å se hva prisen blir for reparasjonen av deres bil. Tenker at det kanskje er greiest å betale av egen lomme da, 17 000 i bonustap er ikke veldig ok. Mye vits med bilforsikring da, kan likegrei kvitte meg med full kasko og bare ha ansvarsforsikring......

HI

Det er da ikke til småripene du ha0r forsikring. Det er til de virkelig store skadene. Bra med bare ansvarsforsikring når bilen din må kondomneres.

Anonymkode: a014d...4b7

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Koster jammen å være ærlig. Blir spennende å se hva prisen blir for reparasjonen av deres bil. Tenker at det kanskje er greiest å betale av egen lomme da, 17 000 i bonustap er ikke veldig ok. Mye vits med bilforsikring da, kan likegrei kvitte meg med full kasko og bare ha ansvarsforsikring......

HI

Det er bare så bittert. Lykke til 

Anonymkode: 308c8...f39

Skrevet

Neste du rygger på er vel en unge når du ikke klarer å se en bil.

Anonymkode: 09121...7c1

Skrevet

Hehe..for en tragikomisk tråd.

I morgen: jeg rygget på en 97-åring! Naboen reagerer som om jeg hadde rygget på en 9,7-åring!

Anonymkode: 29800...54b

Skrevet

Det er helt greit at du ber om å få se taksering på skaden, så du ikke blir lurt, om dere skal gjøre opp privat. Jeg klarte å lage en 2 cm ripe i speilet på en bil da handlevogna trilla avgårde for meg på en parkeringsplass. Jeg tok bilder, noterte telefonnummer til et vitne og la igjen lapp på bilen. Mannen som eide bilen ringte meg på kvelden og sa at han hadde vært på verksted og at det ville komme på 10 000 å fikse skaden, og at om jeg bare sendte han penger, så skulle dette være opp og avgjort. Jeg sa at jeg gjerne ville se den takseringa, for 10 000 for et nytt speil var litt drøyt. Han mente nemlig at jeg også hadde bulket skjermen på andre siden av bilen, som artig nok sto inn mot en vegg på mine bilder. Taksering kom aldri, men ei uke seinere ringte han og sa 5000,- så glemmer vi dette, og hvis du ikke betaler, så politianmelder jeg. Helt greit, så jeg. Bare send meg takseringa, så betaler jeg det skaden koster. Etter det hørte jeg ikke et pip mer. 

Anonymkode: e0e33...816

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Isolert sett har jeg sympati for at det er surt å måtte ut med mange tusen kroner pga. noen få sekunder med uoppmerksomhet. Sånn er det imidlertid når man velger å kjøre bil.

Årsaken til at du får så mange negative tilbakemeldinger, Hi, det er fordi måten du skriver på virker sutrete. Du og familien skal på påsketur til utlandet, så det passer dårlig for dere med en slik utgift nå. Naboen har en gammel bil, og derfor har du egentlig ikke lyst å betale så mye, for du synes ikke hans bil er særlig verdt. Dette siste blir veldig feil når du holder det opp mot din egen families utenlandstur hvor dere garantert svir av mange tusener. Dvs. det passer kanskje dårlig for dere med en slik utgift nå, men dere har råd til det - og dermed får du heller ikke noen sympati for det som er skrevet slik at det oppfattes som sutring. Fordi det er skrevet som det er, og fordi du argumenterer som du gjør så overses det faktum at du gjorde det du er pliktig til iflg. loven, nemlig å varsle eier og si at du vil betale skaden. Og det drukner enda mer når du begynner å snakke om at det er dyrt å være ærlig, for da blir du enda en gang oppfattet som sutrete, og det ligger nesten en insinuasjon om at det ikke er sikkert at du er like ærlig en annen gang. Jeg sier ikke at det er det du mener, jeg sier bare hvilken oppfatning måten det du skriver på har lett for å bli oppfattet.

Jeg er ikke sikker på at saken er så klar som mange her antar, men jeg er ikke jurist, så jeg bare synser.

I utgangspunktet har den som rygger vikeplikt for alt og alle. Vegtrafikklovens § 11-1 om rygging og vending er helt klar: " Den som rygger eller vender, har vikeplikt for annen trafikant. Er utsikten ikke tilstrekkelig, må det ikke foretas rygging eller vending uten at en annen passer på eller fører ved selvsyn har forvisset seg om at det ikke kan oppstå fare eller skade." Dvs. du skulle ha forvisset deg om at du hadde full oversikt og ikke risikerte å rygge i noe. Der er ditt ansvar udiskutabelt.

Og likevel så lurer jeg på om du kan kreve delt ansvar etter § 17 - 2a som sier at det er forbudt å parkere foran inn- eller utkjørsel. Det er ikke sikkert du kommer unna med det, det kommer an på hvor ulovlig naboen hadde parkert. Men fordi det er en sjanse for at det ev. kan bli delt ansvar så er det godt du tok bilde av hvordan naboen stod parkert.

Hvis det er slik at naboen stod parkert ulovlig så er det i hvert fall lurt av deg å forsøke deg på delt ansvar, selv om hovedregelen for rygging er at det er du som har alt ansvar. Det er svært få ryggesaker som ender med delt ansvar, bare 2-3 %.  (http://www.mynewsdesk.com/no/storebrand-asa/pressreleases/knuser-norsk-ryggemyte-901931)  Siden du har bildebevis for naboens parkering er det verdt et forsøk. Og hvis du likevel får alt ansvar for situasjonen og skadene, da er det bare å betale med best mulig humør. Om naboens bilskade koster 5000 å fikse, så vil det selvfølgelig lønne seg for deg å betale det. Som flere har sagt, du kan betale til forsikringsselskapet etterpå for å slippe at du taper de 17.000 kr over de neste tre årene.

Og helt til slutt vil jeg bare si at du bør være superglad (og litt takknemlig) for at naboen din bare har en 1997-modell, for da blir ikke beløpet å betale spesielt høyt. Tenk om naboen f.eks. hadde hatt en 2017-modell Lexus F Sport S til en million... da hadde beløpene sett veldig, veldig anderledes ut ;)

Aller sist vil jeg bare si at naboens forslag om at du skal fylle ut din del av skadeskjema og levere i postkassen hans ikke er noe du skal gå med på, spesielt hvis det er slik at naboen stod parkert ulovlig. Dere bør fylle ut skadeskjemaet sammen, dette for å sikre deg om at han ikke motgår din forklaring på en usann måte uten at du kan legge til kommentarer for din side av saken. Det er nesten umulig å få lagt til noe i etterkant. Jeg ville dessuten aller først kontaktet eget forsikringsselskap og spurt hvordan de tenker om en sak som din, hvor naboen stod ulovlig parkert og du har bildebevis for det.

Anonymkode: a9271...d0a

Takk for et omfattende og fint svar. Jeg vil bare beklage til alle om jeg har vært ufin i denne tråden, men jeg har vært veldig frustrert over hele situasjonen. Det er sant at vi skal på utenlandsreise i påsken, men den har vi spart til i over ett år for å få råd til, og det er ikke snakk om en overstadig dyr ferie heller. Jeg har ikke så veldig mye penger, men jeg ville være ærlig å gjøre opp for meg, derav lapp i ruta. Det er selvsagt min feil, men jeg har likevel gjort som du skriver og sendt bildene til forsikringsselskapet med forklaringen av situasjonen samt referert til hjemmelen det gjelder. Jeg forventer ikke noe, men det hadde jammen vært kjekt å fått delt skyld.

Motparten virket nesten fornøyd, og var veldig interessert i å få en takst fortest mulig da jeg snakket med han. Han ville også at jeg skulle legge min signerte halvdel av skademeldingen i hans postkasse så han bare kunne fylle ut sin del, og han tok ikke kontakt med forsikringsselskapet sitt før jeg hadde snakket med han to ganger og oppfordret han. Så dere må tilgi meg om jeg føler litt på det at jeg var ærlig når det kan virke som motparten ikke har hensikt til å være det, og virker til å være fornøyd med å ha fått litt ekstra penger å rutte med pga jeg var uheldig. Gjøre opp for meg det skal jeg, og jeg kommer til å legge lapp på neste bilrute også, skulle jeg være uheldig på nytt. Og selvsagt er jeg takknemlig for at det var en gammel bil, og ikke et menneske eller et dyr. Det sier seg da aller helst selv.

HI

Skrevet

Glemte et lite smilefjes :)

HI

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er helt greit at du ber om å få se taksering på skaden, så du ikke blir lurt, om dere skal gjøre opp privat. Jeg klarte å lage en 2 cm ripe i speilet på en bil da handlevogna trilla avgårde for meg på en parkeringsplass. Jeg tok bilder, noterte telefonnummer til et vitne og la igjen lapp på bilen. Mannen som eide bilen ringte meg på kvelden og sa at han hadde vært på verksted og at det ville komme på 10 000 å fikse skaden, og at om jeg bare sendte han penger, så skulle dette være opp og avgjort. Jeg sa at jeg gjerne ville se den takseringa, for 10 000 for et nytt speil var litt drøyt. Han mente nemlig at jeg også hadde bulket skjermen på andre siden av bilen, som artig nok sto inn mot en vegg på mine bilder. Taksering kom aldri, men ei uke seinere ringte han og sa 5000,- så glemmer vi dette, og hvis du ikke betaler, så politianmelder jeg. Helt greit, så jeg. Bare send meg takseringa, så betaler jeg det skaden koster. Etter det hørte jeg ikke et pip mer. 

Anonymkode: e0e33...816

Ja mitt forsikringsselskap sa at de vil være i kontakt med hans forsikringsselskap slik at alt går riktig for seg. Så jeg går ut i fra at de sjekker at taksten han kommer med er fra et godkjent verksted og ikke noe tull. Jeg tror nok jeg blir å gjøre alt gjennom forsikringsselskapet og heller overføre penger til dem for å gjøre opp slik at jeg ikke mister bonus. Godt at han gav seg til slutt da, makan til frekkhet mot deg som bare var ærlig og sa i fra!

HI

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for et omfattende og fint svar. Jeg vil bare beklage til alle om jeg har vært ufin i denne tråden, men jeg har vært veldig frustrert over hele situasjonen. Det er sant at vi skal på utenlandsreise i påsken, men den har vi spart til i over ett år for å få råd til, og det er ikke snakk om en overstadig dyr ferie heller. Jeg har ikke så veldig mye penger, men jeg ville være ærlig å gjøre opp for meg, derav lapp i ruta. Det er selvsagt min feil, men jeg har likevel gjort som du skriver og sendt bildene til forsikringsselskapet med forklaringen av situasjonen samt referert til hjemmelen det gjelder. Jeg forventer ikke noe, men det hadde jammen vært kjekt å fått delt skyld.

Motparten virket nesten fornøyd, og var veldig interessert i å få en takst fortest mulig da jeg snakket med han. Han ville også at jeg skulle legge min signerte halvdel av skademeldingen i hans postkasse så han bare kunne fylle ut sin del, og han tok ikke kontakt med forsikringsselskapet sitt før jeg hadde snakket med han to ganger og oppfordret han. Så dere må tilgi meg om jeg føler litt på det at jeg var ærlig når det kan virke som motparten ikke har hensikt til å være det, og virker til å være fornøyd med å ha fått litt ekstra penger å rutte med pga jeg var uheldig. Gjøre opp for meg det skal jeg, og jeg kommer til å legge lapp på neste bilrute også, skulle jeg være uheldig på nytt. Og selvsagt er jeg takknemlig for at det var en gammel bil, og ikke et menneske eller et dyr. Det sier seg da aller helst selv.

HI

Håper for din del at det uansett ikke blir for dyrt, HI. Om du er heldig blir det delt ansvar også pga. naboens ulovlige parkering, men jeg hadde ikke satset på akkurat det. Men det ville vært dumt av deg å ikke ta opp den detaljen i det som skjedde hvis det er slik at naboen faktisk vil måtte dele ansvar for deg. Verdt et forsøk er det i hvert fall.

Legg dette bak deg nå, ta regningen når den kommer.

God tur til utlandet - kos dere! :)

(meg med det lange svaret over her)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Håper for din del at det uansett ikke blir for dyrt, HI. Om du er heldig blir det delt ansvar også pga. naboens ulovlige parkering, men jeg hadde ikke satset på akkurat det. Men det ville vært dumt av deg å ikke ta opp den detaljen i det som skjedde hvis det er slik at naboen faktisk vil måtte dele ansvar for deg. Verdt et forsøk er det i hvert fall.

Legg dette bak deg nå, ta regningen når den kommer.

God tur til utlandet - kos dere! :)

(meg med det lange svaret over her)

Kanskje om jeg er heldig, men som du sier så skal jeg ta utgangspunkt i å måtte ta hele beløpet. Så får det heller bli en positiv overraskelse om det blir delt ansvar, den tid den sorg/glede.

Tusen takk, det skal vi :)  Ha en riktig trivelig natt videre. Godt å se at jeg ikke er eneste nattdyret i sving ;)

HI

Skrevet

Har ikke lest hele tråden her..

Men, jeg skjønner at hvis bilen feks er verdt 20k og skaden koster 30k, blir jo han heller å kjøpe seg en ferie for pengene. 

Det jeg hadde gjort er å få tilsendt taksten. Er denne høyere enn hva som er rimelig å bruke på å ordne en slik bil ville jeg sagt til han at endten kan du betale regningen som kommer direkte fra firmaet som reparerer skaden, ellers at dere kan bli enige om et beløp dere imellom som du kan betale han kontant. 

Anonymkode: d82b9...a43

Skrevet
15 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er da litt hans feil å som parkerte halve bilen midt i gata, selv om jeg selvsagt skulle sett meg bedre for. Sarvete 1997 modell som sikkert snart er klar for skraphaugen likevel :/ 

Anonym d366b...430 det er det jeg også mener. Jeg skal betale for skaden på bilen, ikke ny TV til naboen.

HI

Niks, bare din feil. At bilen er ganmel spiller ingen rolle. Du skadet bilen. Du betaler. 

Anonymkode: ac012...04d

Skrevet

Spiller ingen rolle om bilen er ny, 10,15 eller 20 år gammel for den saks skyld,taksten for reparasjon blir den samme.

Om eier velger å bruke forsikringspenger på bilen, ny tv eller ferie er opp til han.

Det blir heller aldri delt skyld når man rygger på/ i noen. Den som rygger skal ha god oversikt og kontroll. De fleste slike episoder skjer nettopp hjemme hos seg selv, da man kan rygge i "blinde".

Lykke til HI

Skrevet

Så, I'm back! Jeg visste det var noe jeg ikke likte med denne saken! Når jeg sitter å ser på bildene jeg har av hans skade, og så på min bil så innser jeg at han har en skade fra før på bakskjermen sin som min bil umulig kan være ansvarlig for å ha laget. Dette er ikke et forsøk på å være vanskelig det er reelt. Han har skader fra min bil nede på bakfangern, der ser du også fargen fra lakken på min bil. Men den skaden over derimot ser ut som når man har ripa opp bilen mot en murvegg, og går inn i plasten. Det var det jeg stussa på når jeg prata med han og han fokuserte på at ja dette kom jo til å koste litt for den skaden i plasten måtte jo pusses ned. Så hva gjør jeg da? Jeg vil ikke betale for en skade jeg ikke har forårsaket, men om hele bakskjermen må byttes vil det jo ikke ha noe å si. Bør jeg melde dette til forsikringsselskapet?

HI

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så, I'm back! Jeg visste det var noe jeg ikke likte med denne saken! Når jeg sitter å ser på bildene jeg har av hans skade, og så på min bil så innser jeg at han har en skade fra før på bakskjermen sin som min bil umulig kan være ansvarlig for å ha laget. Dette er ikke et forsøk på å være vanskelig det er reelt. Han har skader fra min bil nede på bakfangern, der ser du også fargen fra lakken på min bil. Men den skaden over derimot ser ut som når man har ripa opp bilen mot en murvegg, og går inn i plasten. Det var det jeg stussa på når jeg prata med han og han fokuserte på at ja dette kom jo til å koste litt for den skaden i plasten måtte jo pusses ned. Så hva gjør jeg da? Jeg vil ikke betale for en skade jeg ikke har forårsaket, men om hele bakskjermen må byttes vil det jo ikke ha noe å si. Bør jeg melde dette til forsikringsselskapet?

HI

Du har vel tatt skikkelige bilder slik at det fremgår hvilke skader som stammer fra din bil? Dette skal du absolutt melde fra om. Legg ved bilder av din egen bil også så de ser på høyde og vinkel osv. De som skal taksere vil også kunne se hvilke skader som stammer fra din bil hvis de vet hvordan den ser ut, men her kan jo bileier forsøke å lure takstmannen. 

Anonymkode: 73367...203

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du har vel tatt skikkelige bilder slik at det fremgår hvilke skader som stammer fra din bil? Dette skal du absolutt melde fra om. Legg ved bilder av din egen bil også så de ser på høyde og vinkel osv. De som skal taksere vil også kunne se hvilke skader som stammer fra din bil hvis de vet hvordan den ser ut, men her kan jo bileier forsøke å lure takstmannen. 

Anonymkode: 73367...203

Det er det jeg har, både avstand og nært. Takk og lov for det! Har vært i kontakt med en gammel kollega av meg som jobbet på skadesenter i årevis, og han sier også at dette er ikke fra min bil. Skal melde i fra om dette til forsikringa i morgen så de er klare over det. Så kan man jo spørre seg om de var klar over denne skaden eller ikke...

HI

Skrevet

Godt du så dette, Hi. Meld fra til forsikringsselskapet. Hvis mannen visste om den andre skaden fra før og prøver å skylde det på deg, da sliter jo han også litt overfor forsikringsselskapet, for da blir det forsøk på svindel.

Snakk med forsikringsselskapet. Bør være en smal sak for en som kan bil å si om din bil kan ha forårsaket den andre skaden eller ikke. Lykke til - igjen ;)

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt du så dette, Hi. Meld fra til forsikringsselskapet. Hvis mannen visste om den andre skaden fra før og prøver å skylde det på deg, da sliter jo han også litt overfor forsikringsselskapet, for da blir det forsøk på svindel.

Snakk med forsikringsselskapet. Bør være en smal sak for en som kan bil å si om din bil kan ha forårsaket den andre skaden eller ikke. Lykke til - igjen ;)

Skal ringe dem så fort jeg kommer på jobb i morgen :) Det er helt klart en skade jeg ikke er ansvarlig for, og den er såpass tydelig at det er rart om han ikke var klar over den. Blir interessant å høre hva han har å si om det.

HI

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skal ringe dem så fort jeg kommer på jobb i morgen :) Det er helt klart en skade jeg ikke er ansvarlig for, og den er såpass tydelig at det er rart om han ikke var klar over den. Blir interessant å høre hva han har å si om det.

HI

Du får oppdatere oss når du har fått vite hva utfallet blir :)

Skrevet

Det skal jeg :)

HI

Skrevet

Ro da ned folkens. Sjønner frusterasjonen din hi. Forferdelig sure penger.

men er nok bare din feil.

Anonymkode: 2102b...6fb

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ro da ned folkens. Sjønner frusterasjonen din hi. Forferdelig sure penger.

men er nok bare din feil.

Anonymkode: 2102b...6fb

Som sagt, var i kontakt med en fra skadesenteret som sier at den største skaden på bakfangeren hans ikke er forårsaket av min bil. Hvordan er det bare min feil? Hvorfor skal jeg punge ut for det? Skal betale for skaden jeg har forårsaket, men det er det hele. Skal tro om han visste om denne skaden også å så det som lettjente penger?

HI

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Som sagt, var i kontakt med en fra skadesenteret som sier at den største skaden på bakfangeren hans ikke er forårsaket av min bil. Hvordan er det bare min feil? Hvorfor skal jeg punge ut for det? Skal betale for skaden jeg har forårsaket, men det er det hele. Skal tro om han visste om denne skaden også å så det som lettjente penger?

HI

Det er kun din feil fordi du rygget! Det spiller ingen rolle hvordan naboen sto parkert. At han kanskje forsøker å lure deg med gammel skade er en annen sak,men dette finner forsikringen ut av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...