Gå til innhold

Den gjengse feiloppfatning av homofobi, og religioner

Anbefalte innlegg

Skrevet

De fleste religioner er imot homofili. Hvorfor tror noen at det betyr at man er homofob? Det handler ikke om at man er redd for homofili, har en fobi mot homofili, eller at man hater homofile, det handler utelukkende om at man mener at homofili er feil. Ikke riktig. Rett og slett galt. Moralsk forkastelig.

Man har ikke noe imot homofile som personer, det er mange homofile som ikke kan noe for at de tiltrekkes av sitt eget kjønn, og det er mange homofile som er gode mennesker akkurat som «alle andre», det de har noe imot er at de lever det ut og har sex med en av samme kjønn. Det blir ansett som galt. Fordi seksuelle handlinger skal skje mellom samtykkende mann og kvinne, og hovedårsaken til at man har sex er at man skal forplante seg! Der kommer forbud mot prevensjon inn i bildet. Det at religioner er imot prevensjon betyr ikke at man hater mennesker som bruker prevensjon, det betyr bare at man er imot at prevensjon brukes siden sex skal kunne føre til graviditet. Man skal ikke tukle med naturen, og forplantningen. Unntaket er dersom man f. eks bruker p-piller av medisinske grunner (f. eks ekstremt vonde menstruasjonssmerter o.l.).

Ingen religiøse, som følger religionen sin (ok, det er noen unntak, men det får bli en annen debatt) hater homser. Eller lesber. De mener bare at det de gjør er feil. Handlingen er feil. Og det har ingenting med å være homofob å gjøre, det har noe å gjøre med at de ønsker at mennesker skal leve sammen som mann og kvinne, og at sex skal føre kunne føre til forplantning. Det er også mange som er homofile, som ikke er homofile; de lever i sølibat og følger religionen sin, men kjenner seg tiltrukket av samme kjønn. De gjør ingenting med det fordi de mener at det er galt å være sammen med en av det samme kjønn – men de innser fullt og helt at de er homofile, følelsesmessig. Det betyr dog ikke at de hater homofile og skammer seg, det betyr bare at de ikke ønsker å bryte med sin egen religion og velger et annet liv, og prioriterer andre ting enn sin egen seksualitet.

Anonymkode: c92f4...83f

Fortsetter under...

Skrevet

Så mange rare mennesker det er på forumet her om dagen. Eller er det samme mennesket som skriver alle disse innleggene om religion og ateister?

Anonymkode: 37dc4...f99

Skrevet

Ja, dette forumet er ikke hva det var... Og jo, mange muslimer HATER homofile. 

Anonymkode: 93a6c...ba3

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så mange rare mennesker det er på forumet her om dagen. Eller er det samme mennesket som skriver alle disse innleggene om religion og ateister?

Anonymkode: 37dc4...f99

Jeg tror det er samme gærne kjerringa hele veien

Anonymkode: 305f2...4e1

Skrevet

Betegnelsen homofob brukes om dem som ikke klarer å akseptere at to voksne mennesker elsker hverandre fordi de har en snever oppfatning av hva som er verdig kjærlighet.

Det å si at "Jeg elsker deg som menneske, men aksepterer ikke din legning" er latterlig. Det er faktisk det mest provoserende jeg hører. Jeg blir rasende. Det  går ikke an å elske en person, eller godta en person, eller hva man nå sier, dersom man ikke klarer å akseptere en så stor del av mennesket som hvem denne personen elsker. et er bare helt umulig.

Og nei.. det er ikke like ille å ikke akseptere at noen har slike elendige holdninger til sine medmennesker. Nei, det er ikke slik at alle må få mene hva de vil, og ytre det. Ikke når meningene og ytringene skader en hel gruppe mennesker. Ytringsfriheten stopper der hvor den angriper mennesker basert på blant annet rase eller seksuell legning.  Og holdninger kan endres, men det kan ikke seksuell legning. Selv om mange synes å tro  det også, og forsøker å kurere mennesker for homofili. Jeg kjenner at margen fryser til is.

Er du klar over hvor mange mennesker som har tatt sitt eget liv på grunn av slike holdninger? Hvor mange mennesker som har mistet venner og familie fordi de elsker "feil" person? Og for hva? Så ufattelig bortkastet? Hvem i alle dager hadde det skadet om de kunne få lov til å leve som den de var, og elske den de elsket og bli akseptert for det?

I den verden vi lever i dag, med så mye hat, så burde vi omfavne all slags kjærlighet - så lenge det er mellom to likeverdige samtykkende mennesker. Det at det er de som følger en religion som skal sette ned foten for kjærligheten, og definere hva som er godt nok og hva som ikke er godt nok.. det er for meg helt umulig å forstå. Heldigvis er det også mange religiøse som ser at kjærligheten er størst, uavhengig av kjønn.

ALT ER LOVE

Anonymkode: 3a2c7...d2d

Skrevet

Jeg er kristen, og tenker ikke at det er noe galt i at to mennesker som elsker hverandre skal få være sammen, uansett kjønn. Knasker også p-pillen daglig, og ligger med mannen min kun fordi det er digg, har nok barn nå. 

Snakk for deg selv du, HI. Religiøse kommer i tusenvis av utgaver, og slett ikke alle tenker som deg, det tror jeg du vet.

Anonymkode: c3d26...dd2

Annonse

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Betegnelsen homofob brukes om dem som ikke klarer å akseptere at to voksne mennesker elsker hverandre fordi de har en snever oppfatning av hva som er verdig kjærlighet.

Det å si at "Jeg elsker deg som menneske, men aksepterer ikke din legning" er latterlig. Det er faktisk det mest provoserende jeg hører. Jeg blir rasende. Det  går ikke an å elske en person, eller godta en person, eller hva man nå sier, dersom man ikke klarer å akseptere en så stor del av mennesket som hvem denne personen elsker. et er bare helt umulig.

Og nei.. det er ikke like ille å ikke akseptere at noen har slike elendige holdninger til sine medmennesker. Nei, det er ikke slik at alle må få mene hva de vil, og ytre det. Ikke når meningene og ytringene skader en hel gruppe mennesker. Ytringsfriheten stopper der hvor den angriper mennesker basert på blant annet rase eller seksuell legning.  Og holdninger kan endres, men det kan ikke seksuell legning. Selv om mange synes å tro  det også, og forsøker å kurere mennesker for homofili. Jeg kjenner at margen fryser til is.

Er du klar over hvor mange mennesker som har tatt sitt eget liv på grunn av slike holdninger? Hvor mange mennesker som har mistet venner og familie fordi de elsker "feil" person? Og for hva? Så ufattelig bortkastet? Hvem i alle dager hadde det skadet om de kunne få lov til å leve som den de var, og elske den de elsket og bli akseptert for det?

I den verden vi lever i dag, med så mye hat, så burde vi omfavne all slags kjærlighet - så lenge det er mellom to likeverdige samtykkende mennesker. Det at det er de som følger en religion som skal sette ned foten for kjærligheten, og definere hva som er godt nok og hva som ikke er godt nok.. det er for meg helt umulig å forstå. Heldigvis er det også mange religiøse som ser at kjærligheten er størst, uavhengig av kjønn.

ALT ER LOVE

Anonymkode: 3a2c7...d2d

Ja, hva skjedde med at GUD elsker alle mennesker likt? Både dem som synder, og dem som ikke synder? Jeg har ei superkristen venninne som blant annet ikke bruker prevensjon, ikke sminker seg, går i kirka flere dager i uka, ber aftenbønn og så videre. Hvem tror dere var den som ringte og kjeftet på meg for at jeg ikke kom innom henne for te og kake etter gjennomført provosert abort? Jeg skulle visst hvile, få trøst og støtte fra henne, men i stedet for dro hjem. Dette er en dame som aldri kunne ta en abort og egentlig mener at abort er drap av foster. Men hun aksepterer meg som den synderen jeg er, og vender ikke meg kald skulder bare fordi jeg velger annerledes. Og hun begrunner det med det storsinnet som man skal ha som kristen ifølge bibelen. "Elsk din neste" osv.

Anonymkode: f8c4d...b1c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...