Anonym bruker Skrevet 4. april 2017 #1 Skrevet 4. april 2017 Fant en kul i brystet for et par uker siden. Var litt usikker først, men så fant jeg en vond og hoven lymfeknute under armen. Mye brystkreft i familien, så jeg bestilte time til fastlegen. Var der for en uke siden, og fikk henvisning til mammografi og ul av brystet. I dag kom timeinnkallingen, og der står det at pris på undersøkelsen er over 2000 kr. Legen har henvist meg til en privat røntgenklinikk. Er det virkelig så dyrt? Anonymkode: c51b6...cd4
Anonym bruker Skrevet 4. april 2017 #2 Skrevet 4. april 2017 Hos private er det vel sikkert det, men hvorfor henviste legen deg dit og ikke til offentlig? Jeg var på sånn undersøkelse på en offentlig klinikk og betalte rundt 300 i egenandel. Anonymkode: d4e31...416
Anonym bruker Skrevet 4. april 2017 #3 Skrevet 4. april 2017 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Hos private er det vel sikkert det, men hvorfor henviste legen deg dit og ikke til offentlig? Jeg var på sånn undersøkelse på en offentlig klinikk og betalte rundt 300 i egenandel. Anonymkode: d4e31...416 Jeg vet faktisk ikke. Mulig de tenkte det var kortere ventetid, men det tok en uke før innkallingen kom, og det er fortsatt to uker til timen. Anonymkode: c51b6...cd4
Anonym bruker Skrevet 4. april 2017 #4 Skrevet 4. april 2017 Dersom man finner kul i brystet, skal det gå rimelig kjapt i det offentlige. Hadde undersøkt dette nærmere. Høres altfor mye ut. Man skal inn i et system med flytskjema, og hvor det finnes en koordinator. Anonymkode: f1b4c...a46
Anonym bruker Skrevet 4. april 2017 #5 Skrevet 4. april 2017 Har du behandlingsforsikring vis jobben? I så fall kan du muligens bruke denne. Men merkelig å henvise til privat klinikk uten å avklare det med deg først. Anonymkode: 76801...bc7
Anonym bruker Skrevet 4. april 2017 #6 Skrevet 4. april 2017 Når jeg har blitt henvist til private klinikker tidligere (volvat og curato) har jeg alltid bare betalt vanlig egenandel, så det hørtes merkelig ut.. Anonymkode: 44e02...dda
Anonym bruker Skrevet 4. april 2017 #7 Skrevet 4. april 2017 Veldig mange av disse private røntgeninstituttene har refusjonsordninger med nav, altså henviser legen din og du betaler bare vanlig egenandel fordi klinikken får pengene igjen fra nav. Det offentlige kjøper tjenester av det private for å holde ventelistene nede, det er helt vanlig, men du skal fremdeles bare betale den vanlige egenandelen. Anonymkode: 18b90...176
Jenny-penny Skrevet 4. april 2017 #8 Skrevet 4. april 2017 Ble henvist til privatklinikk jeg også, men betalte kun egenandel på 350,- Ring de og hør, hvis det er det de krever avbestill og be fastlege henvise ett annet sted.
Anonym bruker Skrevet 4. april 2017 #9 Skrevet 4. april 2017 Takk for svar, jeg ringer og hører. Det står "Du har fått time til en klinisk undersøkelse av brystene. En klinisk undersøkelse består av mammografi, ultralyd og en celleprøve ved behov. -Klinisk mammografi koster 2120,- -Celleprøve koster 1150,- Vi gjør oppmerksom på at undersøkelsen må betales gjennom betalingsterminal ved fremmøte." Der står ingenting om egenandel. Hi Anonymkode: c51b6...cd4
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #10 Skrevet 20. april 2017 En liten oppdatering. Prisene stemmer. I følge klinikken er det ingen private aktører som har refusjonsavtale. Legen henviste meg dit pga kortere ventetid, men jeg synes ikke tre uker er så kort tid når man har funnet en kul. Får bare ta timen. Selv med trang økonomi er det nesten nødvendig å sjekke, så får jeg bare håpe det ikke er noe ondartet😔 HI Anonymkode: c51b6...cd4
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #11 Skrevet 20. april 2017 Dette høres helt håpløst ut. Jeg ble henvist til mammografi i desember, fikk time samme uke på offentlig sykehus. Du er rettighetspasient og da skal ikke ventetiden være så veldig lang i det offentlige heller. Jeg var til mammografi, ultralyd og samtale med lege og betalte bare egenandel. Anonymkode: 4664a...66d
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #12 Skrevet 20. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Dette høres helt håpløst ut. Jeg ble henvist til mammografi i desember, fikk time samme uke på offentlig sykehus. Du er rettighetspasient og da skal ikke ventetiden være så veldig lang i det offentlige heller. Jeg var til mammografi, ultralyd og samtale med lege og betalte bare egenandel. Anonymkode: 4664a...66d Så bra at du fikk det slik. Skal si fra til legen. Ikke sikkert han vet at det er så dyrt (og så lang ventetid). HI Anonymkode: c51b6...cd4
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #13 Skrevet 20. april 2017 4 timer siden, Anonym bruker skrev: En liten oppdatering. Prisene stemmer. I følge klinikken er det ingen private aktører som har refusjonsavtale. Legen henviste meg dit pga kortere ventetid, men jeg synes ikke tre uker er så kort tid når man har funnet en kul. Får bare ta timen. Selv med trang økonomi er det nesten nødvendig å sjekke, så får jeg bare håpe det ikke er noe ondartet😔 HI Anonymkode: c51b6...cd4 Synes ikke du skal gjøre det. Ring legen med det samme og be om å bli henvist et annet sted. Det skal ikke gå så lang tid i det offentlige heller. Anonymkode: 74329...3c3
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #14 Skrevet 20. april 2017 Det stemmer ikke. Det finnes mange private aktører som har avtale med helfo. Har benyttet meg av det selv, samt at jeg jobber på sykehus og vi henviser ofte til private klinikker dersom det er behov, hvor pasientene bare betaler egenandel. Det finnes retningslinjer for hvor lenge du skal måtte vente ved kul i brystet, så be legen henvise deg til brystsenteret ved ditt lokale sykehus. Anonymkode: 2a57d...3fe
ღTyrkiskPepperღ Skrevet 20. april 2017 #15 Skrevet 20. april 2017 2 timer siden, Anonym bruker skrev: Så bra at du fikk det slik. Skal si fra til legen. Ikke sikkert han vet at det er så dyrt (og så lang ventetid). HI Anonymkode: c51b6...cd4 Samme skjedde her. Legen henviste til curato og da jeg fikk innkallelse sto det at jeg måtte betale litt over 2000kr, jeg ringte til brystdiagnostisk senter på sykehuset og fikk faks nummeret deres og sa at de kom til å motta en henvisning til mammografi, så ringte jeg curato og ba de fakse over henvisningen til sykehuset. Fikk time 10 dager senere.
Anonym bruker Skrevet 20. april 2017 #16 Skrevet 20. april 2017 Samme skjedde med meg. Ringte legen og hun begrunnet det med at kanskje ikke det var "alvorlig" nok for sykehuset. Men hun sendte en henvisning til sykehuset allikevel og de sendte meg til samme private klinikk, jeg fikk time der en dag etter den originale timen og betalte kun egenandel på 200-300 kr. Så få fastlegen til å sende til sykehuset også. Dette var i Oslo. Anonymkode: e9fd9...155
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå