Gå til innhold

Så, forsikring.. Rygga i en parkert bil i mårrest :(

Anbefalte innlegg

Fikk noen riper i bakskjermen på min bil, den andre bilen så ikke ut til å ha fått noen skader heldigvis. Jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, så jeg dro på jobb og drar tilbake igjen i lunsj for å ringe på dørene i nabolaget å høre hvem sin bil det er. 

Så hva blir dette å koste meg da? Om denne bilen skulle ha skader jeg ikke klarte å se, vil forsikringen min dekke dette? Er det hans forsikring som dekker? Hva om han ikke har forsikring? Jeg har full kasko på min bil, betyr det at jeg dekker evt. skader han har med min forsikring? Beklager at dette ble rotete, er litt susete i hodet akkurat nå!

Anonymkode: bee90...1d3

Fortsetter under...

Det er din forsikring som dekker skadene på begge bilene.

Men hvis det er så lite som du beskriver lønner det seg nok å holde forsikringsselskapet utenfor og ta regningen selv. Det blir ofte mye rimeligere enn bonustapet du får.

Anonymkode: e6bd2...fb7

Skader på hans bil dekkes av din ansvarsforsikring. Ingen egenandel på det, men da vil du få bonustap. Det kan bli dyrt. Dersom det er små skader vil det nok lønne seg å bare betale han det det koster.

Skader på din bil dekkes av kaskoforsikringen din, der har du en egenandel, men du får i tillegg bonustap på det dersom du velger å ta det på forsikringen.

Anonymkode: 3f2b0...282

Huff hva er vitsen med forsikring om det ikke lønner seg å bruke den likevel? Jeg kunne ikke se noen skade på hans bil, men bakskjermen min hadde fått et par riper. Den er i plast likevel, så det er ikke noe rustfare der, tror bare jeg lar den være enn å bruke tusenvis på reperasjoner der. Jeg håper jeg har sett riktig at hans bil var unafektet, da trenger jeg kanskje bare lide av min egen ripe. (hahah..)

HI

Vi ble rygget på når vi stod parkert for noen uker siden. Viste ingenting annet enn en liten skrape på vår bil. De som fikk det med seg sa det hadde smelt godt. På verksted fant de skader for over 15.000 fordi det er skjulte skader ved feks at støtfanger er trykket inn. Dårlig gjort av deg å ikke legge lapp på bilen. Det er du som må dekke dette - altså forsikringen din. Men du må betale egenandel og ta bonustapet. 

Anonymkode: 55941...e0a

Annonse

Jeg hadde ingen intensjoner om å stikke av, jeg bare ble veldig stressa og syntes der og da det var logisk at jeg kommer tilbake etterpå å finner eieren. Nå i etterpåklokskapens lys ser jeg jo at jeg burde fått tak i dem der og da. Jeg tviler sterkt på at noe er skadet da jeg rygget veldig forsiktig. Jeg trodde først jeg hadde truffet en sneklump, så det var ikke noe stort sammenstøt. Men det er klart jeg skal dekke det det evt. må koste for motparten, jeg bare skriver her fordi jeg lurer på hvordan det fungerer med forsikringer og slikt.

HI

Få den du rygga inn i til å sjekke grundig for skader før dere drar inn forsikringa. Var en som rygga inn i oss så skiltet falt av og ble helt bøyd. Han stakk av, men heldigvis hadde vi dashcam. Vi fikk det takstert siden skadene kan ligge bak fangeren. Hos en vi kjente kom en slik skade på over 70 000! Vi hadde flaks så var kun skiltet hos oss. Holdt forsikringen utenfor, fikk 1000,- av den som rygga inn i oss og fikk kjøpt nytt skilt og holder til skiltet

Anonymkode: b0759...57c

37 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du at hun ikke må betale egenandel ?  Seriøst, umulig for deg å vite. 

Anonymkode: 5dbe9...c88

Nei selvsagt, kanskje noen har kommet opp med det fantastiske konseptet egenandel på ansvarsforsikring. Det er ingen seriøse selskap i Norge som har egenandel på det. Og neppe noen useriøse heller. Men du har helt rett, seriøst umulig for meg å vite.

Anonymkode: 3f2b0...282

21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Få den du rygga inn i til å sjekke grundig for skader før dere drar inn forsikringa. Var en som rygga inn i oss så skiltet falt av og ble helt bøyd. Han stakk av, men heldigvis hadde vi dashcam. Vi fikk det takstert siden skadene kan ligge bak fangeren. Hos en vi kjente kom en slik skade på over 70 000! Vi hadde flaks så var kun skiltet hos oss. Holdt forsikringen utenfor, fikk 1000,- av den som rygga inn i oss og fikk kjøpt nytt skilt og holder til skiltet

Anonymkode: b0759...57c

Hvorfor før de drar inn forsikringa? Da mannen rygga på noen fikk vi brev fra forsikringsselskapet i ettertid om at skaden kom på så og så mye, og hvis vi ville unngå bonustap kunne vi betale inn beløpet. Er ikke det vanlig?

Anonymkode: def07...087

52 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan vet du at hun ikke må betale egenandel ?  Seriøst, umulig for deg å vite. 

Anonymkode: 5dbe9...c88

Er kun egenandel på skader på egen bil

Anonymkode: 11e4d...c30

Så om jeg velger å ikke reparere ripa på min egen bil, så dekker forsikring min hele beløpet jeg eventuelt må dekke på hans bil? Med mindre jeg velger å gi han penger for det? Men da må jeg jo få taksten fra skadesenteret, ellers kan jo han bare si at det kosta så og så mye?

HI

Det første du gjør er å ringe forsikringsselskapet. Du bestemmer selv om du betaler selv eller lar de ta oppgjøret. Motparten tar selv kontakt med sin nok uansett. Det hadde jeg gjort. Jeg skal aldri ordne opp på bakrommet, det hadde jeg ikke godtatt. Skaden skal taksteres. Forrige gang vi ble rygget inn på en parkeringsplass var det skjulte skader for 18,000. Hadde truffet Max uheldig selvom det omtrent var trillefart. Forstillingen på bilen hadde blitt truffet. Så etter takst (som forsikringsselskapet ordner for deg) kan du bestemme deg for hva du gjør. 

Få forsikringsselskapet ditt til å forklare deg saksgangen og ikke på DIB! Og du, det var dårlig gjort å ikke legge lapp. Du skadet en annen bil og stakk av. Det er lavmål! -selvom du skulle finne eieren etterpå. Det er jo den unnskyldningen alle kommer med hvis de blir tatt. "Men jeg skulle bare...." hadde jeg vært vitne hadde jeg prøvd å tatt bilnr ditt og ringt politiet da jeg så du stakk. Så du skal være glad ingen så deg. "Hit and run" er det mange som blir forbanna på, for den som har fått påført skaden må betale selv dersom skadeforvolder selv ikke melder seg. Så neste gang: lapp!

Anonymkode: 5a33a...fce

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ingen intensjoner om å stikke av, jeg bare ble veldig stressa og syntes der og da det var logisk at jeg kommer tilbake etterpå å finner eieren. Nå i etterpåklokskapens lys ser jeg jo at jeg burde fått tak i dem der og da. Jeg tviler sterkt på at noe er skadet da jeg rygget veldig forsiktig. Jeg trodde først jeg hadde truffet en sneklump, så det var ikke noe stort sammenstøt. Men det er klart jeg skal dekke det det evt. må koste for motparten, jeg bare skriver her fordi jeg lurer på hvordan det fungerer med forsikringer og slikt.

HI

Jeg rygget rett i en bil, hadde nesten ikke fart i det hele tatt. Jeg traff den ene døra foran og lagde en liten bulk som jeg så, men det endte med at hele døra ble byttet, kostet endel. Jeg ble rygget på, og ble truffet i forskjermen, endte med at hele skermen ble byttet, det ble gjort utenom forsikringen. Så skadene kan bli sgtørre enn man tror, selv om man er veldig forsiktig

Anonymkode: 4eb82...d64

58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så om jeg velger å ikke reparere ripa på min egen bil, så dekker forsikring min hele beløpet jeg eventuelt må dekke på hans bil? Med mindre jeg velger å gi han penger for det? Men da må jeg jo få taksten fra skadesenteret, ellers kan jo han bare si at det kosta så og så mye?

HI

Du får fortsatt bonustap, så prisen på din forsikring vil øke. Det kan koste ganske så mye, avhengig av hva du har i bonus.

Jeg har vært å lagt lapp på ruta hans nå, så får vi se hva han sier. Men har man "lov" å ordne opp privat? Feks om han sier jeg kan gi han 2000kr for skaden og la det være med det, bør jeg slå til da? Har egenandel på 3000 kr, gjelder denne kun om jeg velger å reparere min egen bil, eller må jeg betale det på hans bil også? Har Sparebank1 sin Full kasko forsikring med full dekning.

HI

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har vært å lagt lapp på ruta hans nå, så får vi se hva han sier. Men har man "lov" å ordne opp privat? Feks om han sier jeg kan gi han 2000kr for skaden og la det være med det, bør jeg slå til da? Har egenandel på 3000 kr, gjelder denne kun om jeg velger å reparere min egen bil, eller må jeg betale det på hans bil også? Har Sparebank1 sin Full kasko forsikring med full dekning.

HI

Ja, det er fullt lovlig. Men pass på at du dokumenterer det så ikke han kommer med et krav senere. Egenandelen du har på 3000 gjelder kun hvis du skal reparere på egen bil. Bonustapet får du uansett hvis du bruker forsikringen. Bonusen din vil antagelig gå ned til 40% hvis du nå har 70%.

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Jeg blir overrasket hvis han godtar å ta det privat fra en fremmed person, det hadde aldri jeg gjort

Anonymkode: 4eb82...d64

Det er vel bare at man lager ei kvittering som ei over her skrev, så bør vel det holde som bevis på at man har gjort opp. Hadde jeg ville svindlet han kunne jeg bare latt være og ta kontakt, så har vel bevist at jeg ikke er ute etter å lure han?

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...