Anonym bruker Skrevet 2. april 2017 #1 Skrevet 2. april 2017 Jeg bor og jobber (som ped.leder) i en kommune som ikke har matservering i barnehagene, vi betaler derfor ikke matpenger og sender med de måltidene barna mine skal ha hver dag; frokost om vi er der før 8.30, lunsj kl 11.00 og boks med frukt/ grønt og evt yoghurt kl 15.00. Innimellom skulle jeg som mamma gjerne sluppet å handle inn til og forberede maten men blir jo en vane. Som pedagog er jeg veldig glad jeg/ vi som personale har ansvar for matlaging, det tar mye tid med planlegging, innkjøp, forberedelser og opprydning og tar tid vekk fra barna og den pedagogikken jeg er ansatt for å gjøre. Hører stadig foreldre klage på manglende matservering og tenker da at de ikke vet hva dette vil koste av tid og ressurser. Ikke oppfyller barnehagelokalene kravene til mattiilsynet for matservering heller og dette er ikke et satsningsområde i kommunen heller. Føler foreldrene klandrer personalet for ikke å gidde å lage mat til barna når det ikke bare det det går på. Gi oss et fungerende kjøkken og en kokk/ kjøkkenansatt så skal vi nok servere mat, intill da er matpakke helt supert - raskt klart og raskt ryddet vekk! Hvordan gjøres det hos dere? Anonymkode: f7c9c...cc0
Anonym bruker Skrevet 2. april 2017 #2 Skrevet 2. april 2017 Hos oss startet de med matservering for få år siden. Det koster oss 300kr per mnd, selvkost. Det kostet kommunen ca 150K i oppstart (basic kjøkkenutstyr som manglet osv). Det har vært en tilvenning, men når det er organisert riktig tar det ikke fryktelig mye tid, og det er mye god læring i å dele ett måltid. Spørre etter ting, sende til de andre, osv. Det har sklidd greit inn i vår bhg, selv om noen av de ansatte var skeptiske til å begynne med. Barna spiser generelt bedre, fersk påsmurt med noe du har lyst på er bedre enn noe som har ligget noen timer og som ble bestemt av noen andre. Alle bhg i kommunen hadde, meg bekjent, allerede postkjøkken på hver avdeling. Anonymkode: a6375...c3e
Anonym bruker Skrevet 2. april 2017 #3 Skrevet 2. april 2017 Jeg jobber som pedleder i barnehage, og her får barna alle måltider i barnehagen. Vi har en egen person som jobber delvis på kjøkkenet og delvis på avdelingen, og som lager 2 varmmåltider i uka. I tillegg så har vært team mulighet til å lage seg varmmat på tur om de ønsker det. De andre måltidene er brødmåltider, og de ordner avdelingene selv. På storbarnsavdelingen smører barna selv, på småbarnsavdelingen får de ofte ferdigsmørt på fat, spesielt de minste. Personen på kjøkkenet planlegger og bestiller all mat. Vi får varelevering fra matbutikk og gårdsbutikk hver uke. Jeg kan ikke huske hvor mye barna betaler for maten Anonymkode: 403de...534
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #4 Skrevet 3. april 2017 De får lunsj og ettermiddagsmat hver dag. Det er brød/knekkebrød og frukt. På fredager får de varmmat. Vi må ta med frokost. Koster 200 kr i måneden tror jeg. Betaler nesten 5000 kr for to barn Anonymkode: ffe82...ff5
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #5 Skrevet 3. april 2017 Får lunsj fire dager og varmmat en dag. Her er det storebarnavd som er med å lager maten dagen før den skal serveres. Helt supert opplegg der. betaler ca 270,- for det. Anonymkode: ff78c...de6
Miamimom Skrevet 3. april 2017 #6 Skrevet 3. april 2017 Vi har egen kokk og egnet godt utstyrt kjøkken. Varmmat 2-3 ganger i uka, ellers bakes stort sett rundtstykker, brød o.l. Mye frukt og grønt. Sunn, god mat med stor variasjon. Har aldri med noe mat i bhg, betaler 300 kr i mnd og er superfornøyd. Bhg er privat.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #7 Skrevet 3. april 2017 Hos oss får de alle måltider i barnehagen. Frokost, varm lunsj og frukt. De får det levert av et cateringselskap som har spesialisert seg på mat til barnehager. De får levert mat annen hver dag, og de ansatte i barnehagen varmer opp det som er levert. Vi betaler 350 i kostpenger i mnd, og det er det definitivt verdt. God og variert mat, og de utfordrer også smaksløkene til barna 😊 Anonymkode: 68c80...640
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #8 Skrevet 3. april 2017 I barnehagen min datter går så får de froskost, lunsj, samt frukt/grønnsaker og et knekkebrød på ettermiddagen. Det er varm mat 4 ganger I uken, og barna er med på å lage lunsj. Det koster kr 310 pr måned og det synes jeg er veldig billig ettersom de satser på rene råvarer (fisk, kylling mm) og mye grønnsaker. Vi har høy voksentetthet I barnehagen så det er helt uproblematisk at en av de ansatte forbreder måltider I løpet av en dag. Anonymkode: f4bf4...3b6
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #9 Skrevet 3. april 2017 I bhg jeg jobber får vi levert ferdig tilberedt cateringmat tre dager i uka, så lager vi havregrøt en dag. Ellers står barnehagen for brød/knekkebrød og frukt. Må ha med matpakke til frokost. 300 per måned I bhg til sønnen min serverer de varmmat 3-4 ganger per uke, de andre dagene rundstykker eller knekkebrød. De satser mye på mat og bruker mye tid på å lage alt fra bunnen av sammen med de eldste barna. Trenger bare matpakke hvis han skal spise frokost. 300 per mnd Anonymkode: 44883...c97
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #10 Skrevet 3. april 2017 Vi betaler vel rundt 300,- i mnd. Da er det havregrøt til frokost hver dag,varmmat til lunsj med god variert kost. Kl.14 er det nybakt brød og frukt. Veldig fornøyd! Anonymkode: 1f125...6a9
TPK Skrevet 3. april 2017 #11 Skrevet 3. april 2017 De ansatte lager lunsj og frukt. Dvs de dekker stort sett bare på til brødmåltid og deler opp frukt. Barna over 2 i alle fall smører selv (med varierende hell selvsagt). Betaler rundt 300 kr/mnd tror jeg. Er veldig fornøyd med å slippe å lage matpakke! Et par ganger i mnd har de varm lunsj, da lager de sammen med noen av barna, f.eks lapskaus, fiskekaker, pølser. Mye av det er jo ikke særlig sunt. De baker forresten rundstykker og polarbrød en gang i uka.
hilde og gutta Skrevet 3. april 2017 #12 Skrevet 3. april 2017 Her jeg bor i Sverige, så får vi alle måltidene. De har egen kokk i barnehagen. Elsker maten barna får. Har aldrig lagd mat siden sönnen min startet i 2012. Betalar bare 1630 i månden for 2 barn. Og da trenger vi ikke ha med bleier heller.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #13 Skrevet 3. april 2017 Av det jeg leser får de barnehagene med egen kokk/ kjøkkenpersonal evt catering levert til varm mat og ellers blir personalet opptatt med å ordne til smørelunsj. I min forrige bhg hadde vi smørelunsj og hver avdeling egen kjøkkenkrok med oppvaskmaskin, servise, bestikk etc og da fungerte det ok. Der jeg jobber nå har vi et utdatert kjøkken på deling på 5 avdelinger/ 80 barn, lang avstand fra grupperom til kjøkken mm. Om det skulle vært matservering måtte kommunen investert MYE penger i nytt kjøkken og utstyr og det er som sagt ikke et satsningsområde her. HI Anonymkode: f7c9c...cc0
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #14 Skrevet 3. april 2017 4 timer siden, hilde og gutta skrev: Her jeg bor i Sverige, så får vi alle måltidene. De har egen kokk i barnehagen. Elsker maten barna får. Har aldrig lagd mat siden sönnen min startet i 2012. Betalar bare 1630 i månden for 2 barn. Og da trenger vi ikke ha med bleier heller. Fantastisk tilbud til utrolig lav pris, finnes det noen haker? Store barnegrupper pr voksen el, er nysgjerrig! Hørt at man må levere inn jobbtider for å ikke bruke bhgen mer enn reelt behov, redusert ved permisjon med søsken, ved sykemelding etc.? HI Anonymkode: f7c9c...cc0
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #15 Skrevet 3. april 2017 Når guttungen gikk i barnehagen (for over 10 år siden) Hadde vi med frokost hvis han ikke hadde spist hjemme. Barnehagen stod for lunsj som stortsett bestod av brød med pålegg. Og fruktmåltid i 14-tiden. Dette er også det jeg er vant til fra de barnehagene jeg sel har jobbet i. I jentas barnehage gjorde de også det samme de første årene, før de fant ut at de skulle ha varmlunsj. Da lagde de varmlunsj stort sett hver dag. Husker ikke hva vi betalte, sikkert 200-300,- Er ikke sikker om det ble spesifisert på regninga heller. Det er det som har vært det vanlige i barnehagene i vår kommune helt fra begynnelsen av, tror det var slik da jeg gikk i barnehagen for 30 år siden også. Anonymkode: 97a6c...dcf
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #16 Skrevet 3. april 2017 Her er det kostpenger på 300kr. De ansatte lager på hver avd og det er økologisk mat hver dag. Eks : hjemmebakte brød og rundstykker med pålegg, pastasalat, ris med grønnsaker og sauser, pasta med saus , pizza. Disse tingene er maten i løpet av en uke. Ettermiddagsmaten er hjemmebakt brød , frukt hver dag også. Veldig fornøyd med bhg 😃 Anonymkode: 95c01...be6
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #17 Skrevet 3. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Her er det kostpenger på 300kr. De ansatte lager på hver avd og det er økologisk mat hver dag. Eks : hjemmebakte brød og rundstykker med pålegg, pastasalat, ris med grønnsaker og sauser, pasta med saus , pizza. Disse tingene er maten i løpet av en uke. Ettermiddagsmaten er hjemmebakt brød , frukt hver dag også. Veldig fornøyd med bhg 😃 Anonymkode: 95c01...be6 Dette må da ta fryktelig mye tid...? Når får man tid til all pedagogikken og andre aktiviteter. Når man er alle/ nok voksne på jobb er en ting, men hva ved sykdom og nye vikarer inne. Da må det jo gå på bekostning av andre ting tenker jeg. Som foreldre høres det fint ut, men som pedagog som ikke har tatt 4 års utdannelse for å lage mat er jeg glad jeg slipper! HI Anonymkode: f7c9c...cc0
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #18 Skrevet 3. april 2017 Matlaging er jo en hyggelig fellesaktivitet, det tar ikke tid bort fra annet pedagogisk opplegg, det ER en del av opplegget. I vår barnehage deles barna i grupper et par ganger i uka, og en av gruppene lager varm mat. Før turdag sitter en voksen ved bordet på avdelingen og smører niste til alle mens barna spiser frokost. Synes det er koselig! Innimellom baker de, hjelper å kutte frukt til ettermiddagsmåltid, ordensbarna får være med å dekke på og så videre. Alt dette er jo viktig læring, gode felles opplevelser, matglede osv. Jeg er veldig glad for at måltidene i vår barnehage ikke består av at barna sitter og spiser fra hver sin boks! Anonymkode: 6443d...367
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #19 Skrevet 3. april 2017 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Matlaging er jo en hyggelig fellesaktivitet, det tar ikke tid bort fra annet pedagogisk opplegg, det ER en del av opplegget. I vår barnehage deles barna i grupper et par ganger i uka, og en av gruppene lager varm mat. Før turdag sitter en voksen ved bordet på avdelingen og smører niste til alle mens barna spiser frokost. Synes det er koselig! Innimellom baker de, hjelper å kutte frukt til ettermiddagsmåltid, ordensbarna får være med å dekke på og så videre. Alt dette er jo viktig læring, gode felles opplevelser, matglede osv. Jeg er veldig glad for at måltidene i vår barnehage ikke består av at barna sitter og spiser fra hver sin boks! Anonymkode: 6443d...367 Det er ikke så lett å matlaging som en del av opplegget på en småbarnsavdeling. Og det tar mye tid hvis barna skal være med, så det er ikke alltid så praktisk Anonymkode: 403de...534
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #20 Skrevet 3. april 2017 Betaler 300 i mnd, alle måltider inkludert. Havregrøt kokes hver morgen av personalet. småbarn har et frukt/yoghurtmåltid på formiddagen Egen kokk lager varm lunsj hver dag. Brød og frukt serveres ca 14.30. Spises ute. Anonymkode: 032af...f5f
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #21 Skrevet 3. april 2017 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som foreldre høres det fint ut, men som pedagog som ikke har tatt 4 års utdannelse for å lage mat er jeg glad jeg slipper! HI Anonymkode: f7c9c...cc0 Synd at du tenker slik. Matlaging i fellesskap og spise det man har lagd med andre er da en skikkelig bra læring. I vår barnehage (som er splitterny) har de stort kjøkken i begge avdelinger, med kjøkkenøy som har 1 trinn på en side slik at barna ikke bare kan følge med men hjelpe til. Alle måltider tilberedes der, det meste er økologisk. Fersk brød eller havregrøt er som regel frokost, så spiser de lunsj kl 11 og litt brødmat/frukt ca kl 1400. Foreldrene betaler 300 kroner og jeg syns det er ganske billig. Vi slipper ikke bare å smøre niste, men det er helt utrolig hva barna er villig til å spise bare de spiser det samme som alle andre. Anonymkode: 917de...1af
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #22 Skrevet 3. april 2017 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Synd at du tenker slik. Matlaging i fellesskap og spise det man har lagd med andre er da en skikkelig bra læring. I vår barnehage (som er splitterny) har de stort kjøkken i begge avdelinger, med kjøkkenøy som har 1 trinn på en side slik at barna ikke bare kan følge med men hjelpe til. Alle måltider tilberedes der, det meste er økologisk. Fersk brød eller havregrøt er som regel frokost, så spiser de lunsj kl 11 og litt brødmat/frukt ca kl 1400. Foreldrene betaler 300 kroner og jeg syns det er ganske billig. Vi slipper ikke bare å smøre niste, men det er helt utrolig hva barna er villig til å spise bare de spiser det samme som alle andre. Anonymkode: 917de...1af Vi lager også mat, baker rundstykker til smørelunsj, fiskepakker til bålpanne, supper fra bunn etc. innimellom men ikke hver dag. Ser at vi mister den biten at barn smaker på ulike middager, smaker etc så det savner jeg, men ikke nok til at jeg ønsker meg oppgaven. Hva med i tilvenningsperioden i august, september og innimellom utover i oktober med masse nye barn som trenger et fang, en arm å sitte på etc.? Da er vi få voksne fra før enn om noen må gå fra for å lage mat.... Vi blir pålagt mye pedagogikk og språkarbeid av kommunen og sendes mye på kurs for å oppdateres faglig. HI Anonymkode: f7c9c...cc0
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #23 Skrevet 3. april 2017 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Synd at du tenker slik. Matlaging i fellesskap og spise det man har lagd med andre er da en skikkelig bra læring. I vår barnehage (som er splitterny) har de stort kjøkken i begge avdelinger, med kjøkkenøy som har 1 trinn på en side slik at barna ikke bare kan følge med men hjelpe til. Alle måltider tilberedes der, det meste er økologisk. Fersk brød eller havregrøt er som regel frokost, så spiser de lunsj kl 11 og litt brødmat/frukt ca kl 1400. Foreldrene betaler 300 kroner og jeg syns det er ganske billig. Vi slipper ikke bare å smøre niste, men det er helt utrolig hva barna er villig til å spise bare de spiser det samme som alle andre. Anonymkode: 917de...1af Men det er jo og et hygienespørsmål, barnehager har strenge regler for matlaging Anonymkode: 403de...534
hilde og gutta Skrevet 3. april 2017 #24 Skrevet 3. april 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Fantastisk tilbud til utrolig lav pris, finnes det noen haker? Store barnegrupper pr voksen el, er nysgjerrig! Hørt at man må levere inn jobbtider for å ikke bruke bhgen mer enn reelt behov, redusert ved permisjon med søsken, ved sykemelding etc.? HI Anonymkode: f7c9c...cc0 Ingen haker i vår barnehage. På mine barns avd er det 15 barn på den ene og 13 på den andre. og 3 förskoleutdannede personale i vär avd.Vi betaler utifra hva vi får i lönn. Sånn er det i hele Sverige. Jeg tror max pris på et barn er 1500 kr. Vi har bare 1 schema som vi fyller ut, og det er fra når til når på dagen de skal väre der. Vi har fra 07:00 til 17:00. Og da kan de komme når de vil mellom den tiden. Kjärnetiden er mellom 09 og 15. Det med sösken har Stockholm kommune tatt bort,så nå har man 40 timer i uka. Jeg er sykmeldt på livstid,og man har ingen schema på det. För hadde vi 30 timer i uka om man har sösken hjemme. De sakene du har tatt opp,fins mange steder i Sverige. Men som sagt,så har vi ingen haker i vår barnehage.. Og vi er veldig fornöyd.
Anonym bruker Skrevet 3. april 2017 #25 Skrevet 3. april 2017 Barne her går i en privat barnehage hvor de får alle måltidene. Dette blir tilberedt av de ansatte og koster 300 kr ekstra pr. mnd. De får frokost hvis de kommer før 08.30, da serveres som regel havregrøt eller eggerøre. Noen ganger får dem musli med melk. Eventuelt hjemmebakt brød eller rundstykker. Kl. 11.30 får dem et varmmåltid, hver dag. Dette er alt fra pizza, pasta, kjøttretter, fiskeretter, supper med hjemmebakt brød osv. Dem får stadig smake nye ting, og ofte får dem hjelpe til å tilberede maten. Kl. 14 får dem et fruktmåltid, men det blir også satt frem litt brødmat. Jeg regner med at grunnen til at mye av dette går, er at barnehagen er i ett bolighus. Hun som bor her er tidlig påan og baker brød, rundstykker og tar seg av mye av dette. De er tre ansatte på ti barn. Tror nok en av de ansatte må ta seg av matlaging mens de to andre tar seg av samligsstund. Anonymkode: 182ef...8f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå