Gå til innhold

Noen som har erfaring med hund med psykiske problemer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en hund på litt over 1 år som vi har begynt å mistenke at har en svak psyke ... Vi har jobbet med problemene fra dag 1 og vært på både valpekurs og passeringskurs. Problemer er blant annet at når vi møter andre hunder på tur bjeffer han så han nesten fråder, drar så han står på to bein og vil absolutt bort, noe han selvfølgelig ikke får lov til! Han knurrer og bjeffer så fort noen går utenfor huset, klikker om det ringer på døren osv. Han er ikke aggressiv, og om noen dustete hundeeiere faktisk lar hunden deres gå bort til min så ser man jo at han er glad, han vil bare hilse.

han er også redd for alt! Bilen er han redd for så etter å ha strutte imot på alle fire, sitter han å puster og peser NON stop. Han tør ikke å nærme seg vann. Han er redd for vannslanger osv. 

Hva skal vi gjøre? 😩 Nå har det vært slik i snart ett år og jeg synes ikke det er hyggelig med hund :( Vi er jo så glad i han også, men jeg orker ikke ha det slik!

Anonymkode: cb0b1...d40

Skrevet

Oi.... hatt hunden siden valp? Det er deres skyld. Her skulle dere lest om hund før dere fikk hund.

Meld dere på kurs :) Mye de kan gi tips om! Og det er aldri for sent, men dere må begynne helt fra starten igjen.

Les om kindereggmetoden

Anonymkode: 4d628...21a

Skrevet

Hvilken rase er det snakk om? 

Jeg har drevet aktivt med hund i snart tjue år. Agility, lydighet, bruks og ipo. Hatt tøffe raser. 

Jeg la opp med hundesport da jeg fikk barn. Kjøpte en mindre og mykere rase. Denne hunden har dårlig psyke. Han er redd det meste. Mye likt din hund. 

Hvis du er uerfaren med hund må du enten vurdere én til én trener til deg og hunden. Eller du får vurdere omplassering. Det er strevsomt å få skikk på dette og krever mye innsats fra de rundt hunden. Kunne skrevet masse her men har ikke tid nå. 

Som jeg sa, oppsøk hjelp. Dette må dere ta tak i på den riktige måten. Å forstå en hund faller seg ikke alltid naturlig, du trenger en med erfaring som kan veilede dere. 

Disse problemene blir ikke borte. 

Anonymkode: cbb91...6be

Skrevet

Gadd bare lese halve, men er sjokkert. Få satt en sprøyte på dyret! Engstelige hunder kan bli aggressive og farlige. Hvorfor holde liv i noe med så dårlig genmateriale? 

Anonymkode: d98e0...739

Skrevet

Ja. Vi hadde en engstelig hund i 4 år før vi tok til vettet og lot den slippe. 

All verdens kurs, behandlinger, tabletter og fulltids hundetrener ( mot slutten ) hjalp ikke. Vi flyttet til og med på landet, uten naboer uten at det hjalp. Så da lot vi den slippe. Den siste tiden var det mye uprovosert aggresjon inne i bildet, noe som gjorde valget enkelt for oss. Hunden vår hadde ingen traumatiske hendelser, men var nok født  med en svak psyke som ble svakere og svakere jo eldre den ble.

Hunder er ikke som oss mennesker, de kan ikke "behandles" for psyken i samme grad som oss. Derfor er det mer humant å la de få fred...

Anonymkode: d72e8...aad

Skrevet

Ikke gi opp enda, sier jeg. Søk hjelp, les om kindereggmetoden og miljøtrening/sosiakisering..

Min første hund var en engstelig type. Massiv mengde sosialisering. Type HVER dag i det første året. Jeg vil si at ved 2-års alder, etter spøkelsesperioder og diverse unghund"tilbakefall", ble hun helt nydelig!

Har henne enda, og har fått mye skryt av hundetrenere og vanlige folk over hvor fint gemytt hun har :)  Men det kom absolutt ikke gratis...

Anonymkode: 09919...5e3

Skrevet

Dette er fullt mulig å jobbe med, men få hjelp av en atferdsspesialist først som sist!

Anonymkode: 0a4c0...bbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...