Gå til innhold

Pinnekjøtt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke laget det før. Tips. Hva skal det ligge på og hvor mye vann? 

Anonymkode: cdb2f...482

Fortsetter under...

Skrevet

Du må vanne det ut 12-24 timer før du skal trekke det. Legg det i en stor beholder slik at det er dekket med vann og vel så det.

Noen bruker bjørkepinner som man kan få kjøpt i butikkene (i hvert fall til jul), jeg legger bare pinnekjøttet på en vanlig rist som jeg bruker for å dampkoke grønnsaker. En sånn rist som du kan folde sammen, og brette ut, om du har sett dem ;)

Så skal du ikke ha mer vann i kasserollen enn at bunnen av risten er over vannet slik at pinnekjøttet ikke ligger i vann. Kok opp, og skru så ned varmen slik at det koker, men ikke fosskoker. Ha lokk på hele tiden, men pass likevel på at du ikke koker tørr kasserollen! Noen sier du skal dampe pinnekjøttet i 2 timer, jeg damper nok mitt i nærmere fire timer, tror jeg. Hvor lenge du damper det kommer også litt an på hvor lenge du har vannet ut kjøttet på forhånd. Jeg vanner ut mitt i ca. 12 timer før damping.

Åh, nå fikk jeg lyst på pinnekjøtt :)

Anonymkode: 033d6...a31

Skrevet

Tusen takk for svar. Ja, fikk veldig lyst på det. Tenkte å prøve meg på det i påsken. 😊

Anonymkode: cdb2f...482

Skrevet (endret)

Slik som hun så over pluss at jeg bruker og legge det på rist i ovnen og sette ovnen på 250°c over og undervarme i ca 10 min for og tørke det litt og få fettet sprøtt da blir det godt, men gjør du det så pass på det er fort gjort og brenne det.

Endret av Mamma_til_2
Skrevet

Det viktigste er å beregne god tid! Det står 2 timer i de fleste oppskrifter tror jeg, men som hun over her så damper vi alltid i nærmere 4 timer. Det er ikke godt med pinnekjøtt som er dampet for lite :) Lykke til. Fin påminnelse, jeg har også litt i fryseren. nam nam.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...