Gå til innhold

Kan lite jern har noe med vekt å gjøre ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså, har lite jern og går jevnlig til kontroll. Nettopp tatt ny prøver og venter på svar. 

Men prøver også å gå ned i vekt.. trener og følger kcal. Men kan for lite jern påvirke dette? 

Tydeligvis hjelper d ikke å ta niferex to ganger for dag etter anbefaling av lege. Jern stiger jo ikke 🙈 Får beskjed om hver gang om å fortsette. Ett år nå. Minstemann er 16mnd gammel. 

Anonymkode: e0b7c...f91

Skrevet

Om jernnivåene dine ikke stiger selv om du tar tilskudd av det så må jo legen sjekke annet også. Hva annet er sjekket? Om man er lav på vit. B12 (reelt lav, ikke alle prøvene som viser de reelle nivåene og dermed kan det feilaktig tolkes som man har nok eller mye av B12) så får man problemer med jernopptaket, samme om kobberverdiene er lave.

Om B12 og kobber er normale så bør ev. andre årsaker til jernmangel utredes, f.eks. cøliaki eller andre tarmsykdommer. Tarmbakteriefloraen kan også spille inn.

Om legen ikke følger deg bedre opp så bytt lege! Ett år uten endring av nivåene er altfor lenge å gå uten at legen utreder det videre! Så om du atter en gang får beskjed om å bare fortsette å ta tilskudd, bytt lege!

Til det du egentlig spør om ;)  Jeg vet ikke om det er noen direkte sammenhenger, men indirekte kan det nok være flere sammenhenger. Når man har lave jernverdier så blir man ofte veldig sliten. Det å være sliten blir et stress for kroppen. Stress hemmer vektnedgang, samme gjør lite søvn (som man ofte kan ha med stress og små som våkner på natta). Videre kan det være at det å trene for mye og gå på kaloriredusert diett blir for stressende for kroppen din også når du har lave jernverdier. Jeg tenker at du trolig ikke bør slanke deg veldig aktivt så lenge årsaken til dine lave jernverdier ikke er funnet. Kanskje et moderat lavkarbokosthold kan være bedre for deg nå? Da får du trolig i deg mer næring enn hva man ofte gjør med en kaloriredusert diett.

Anonymkode: 3f879...d80

Skrevet

Tusen takk for svar ❤

føler det er vanskelig med ulike dietter da jeg har en del matvarer jeg ikke tåler. Mye frukt og grønt, nøtter. 

Savner smaken av et eple ..

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar ❤

føler det er vanskelig med ulike dietter da jeg har en del matvarer jeg ikke tåler. Mye frukt og grønt, nøtter. 

Savner smaken av et eple ..

Hvis det er mye du ikke tåler så bør du jo også få oppfølging av en ernæringsfysiolog som kan sikre at du får i deg det du trenger gjennom kostholdet. En lege kan henvise deg til en ernæringsfysiolog på sykehuset :)

Anonymkode: 3f879...d80

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...