Gå til innhold

Hvor i Stavanger bør vi bosette oss?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da er det så godt som avgjort, det blir Stavanger på oss!

Hvilken bydel bør vi bosette oss i? Da tenker jeg i hovedsak på skoler, både barne- og ungdomsskole. Har sett litt på nett, og virker som det er mye tilbud til de unge i de ulike bydelene. Men så er jeg så redd for de tingene det ikke står om på nett: Med en ungdomsskoleelev i hus, og en som snart blir det, lurer jeg på hvordan disse miljøene er? Er det mye tull og vås blandt 8.-9.-trinnene, eller 5.-7.-trinnene? Er det bydeler vi MÅ styre unna? 

Storhaug virker jo veldig sentralt og hipt, men er det trygt der? Har hørt at vi må styre unna Kvernevik og Hundvåg, stemmer dette? Alle tips og råd mottas med et stort takk😊

Anonymkode: 0d384...29e

Skrevet

Det er fint både på Hundvåg og Kvernevik, har bodd begge steder.  Det er mye i uttrykket evig eies kun et dårlig rykte! Jeg ser ikke på hverken Storhaug eller Tasta som veldig attraktivt når det gjelder ungdomsmiljø. Sjekk forøvrig levekårsundersøkelsen for en genrell indikator. 

Anonymkode: 8c045...77e

Skrevet

Storhaug er supert. Mye kjekt som skjer for både barn og voksne, nært sentrum og nært turområder. Kjenner mange tilflyttere, og de har blitt veldig glade i Storhaug alle sammen og vil ikke bo noe annet sted.

Hundvåg er bra, det, og Kvernevik har vel også blitt bra nå - det er litt historier fra gamle dager som henger igjen 😉 Men hvis dere fristes av mange aktiviteter og mye kreativitet, er Storhaug plassen! Cafeer, markeder, scene, pub, mat - veldig deilig å ha i nabolaget. Ofte happenings for barn og familier, alltid i ferier type høst/jul/vinter/påske. 

Jeg vet noen er redd for Storhaug fordi det visstnok er mye kriminalitet der. Det er både rett og feil: En del av sentrum hører til Storhaug bydel, så all kriminalitet som skjer der havner på Storhaugstatistikken. Men jeg er veldig glad mine unger får vokse opp der! Og jeg har vokst opp der selv også, så jeg valgte det veldig bevisst for mine barn 😉

Dårlige resultater på levekårsstatistikken skyldes i hovedsak noen områder som trekker ned. Storhaug har 10.000 innbyggere, så det er fullt mulig å finne bra steder å bo!

Anonymkode: 4e766...8f5

Skrevet

Og ja, det er fine ungdomsmiljøer på skolene her. Jeg vet at det har vært litt kluss på Kannik skole, men det hører til en annen bydel. Skolene på Storhaug jobber veldig bra og bevisst med både fag og sosiale holdninger. 

Da jeg var ungdom, satte jeg alltid pris på at det var lett å komme seg hjem etter å ha vært på kino eller lignende. Da trengte jeg ikke være en av dem som hang i sentrum og ventet på en buss eller annen skyss. Og vennene mine ville gjerne være med og overnatte hos meg, i stedet for å betale i dyre dommer for å ta nattbuss til Gausel eller Tjensvoll. Spør du meg er nattbussen verre enn sentrum... Og foreldrene mine ble kjent med vennene mine, siden jeg alltid hadde dem med hjem. 

Skrevet

Med den mye bomringen som kommer ville jeg tenkt litt på bosted etter hvor dere skal jobbe. Det er feks litt styrete (og tidkrevende og etterhvert dyrt) å skulle pendle fra hundvåg til tananger hver dag. Selvfølgelig går det helt fint, men jeg ville hatt det med i likningen. 

Når det gjelder oppvekstvilkår tror jeg de er temmelig like over alt i grunnen. Mange av de bydelene jeg selv har fordommer mot er fordommer som henger igjen fra gammelt av, og jeg kjenner mange som har hatt en strålende oppvekst der. På samme måte som jeg kjenner folk som har vokst opp i tøffe miljøer  i de rikere bydelene. Det er liksom mer tilfeldigheter som spiller inn, hvem man havner i klasse med osv.  Ikke hele bydeler som nødvendigvis er bedre eller verre. 

Kommunen er jo liten geografisk, og bydelene går veldig over i hverandre. Vi skal etterhvert kjøpe større bolig, og da ser vi mer på beliggenhet i forhold til hverdagslogistikken enn til hvilken bydel det blir pga oppvekstmiljø. 

Anonymkode: c900e...f1b

Skrevet

Jeg ville nå heller bosatt med utenfor Stavanger, f.eks på Sola eller Klepp. Da blir det ikke så enkelt for ungdommene dine å henge rundt i Stavanger sentrum når de er sånn 14-17 år. Er en del av de som går å slenger rundt utestedene på nattestid i helgene....

Anonymkode: 9cd32...9ba

Skrevet

Jeg har vokst opp på tasta/vardeneset i Stavanger. Har nå selv fått barn og kunne ikke tenkt meg et annet sted å bo. Det er så rolig og trygt her.  (Indre tasta). Det er nære sjøen, nydelige turområdet, gode barnehager, de aller fleste skolene har gode rykter. 10 -15 min kjøretur så er du i sentrum, men det føles litt avsides allikevel pga mye grønt. 

Anonymkode: 1149a...d28

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville nå heller bosatt med utenfor Stavanger, f.eks på Sola eller Klepp. Da blir det ikke så enkelt for ungdommene dine å henge rundt i Stavanger sentrum når de er sånn 14-17 år. Er en del av de som går å slenger rundt utestedene på nattestid i helgene....

Anonymkode: 9cd32...9ba

Flykter i ungdommen fra sola til Stavanger eller Sandnes sentrum etterhvert tror du? Jeg aner ikke... men ser ikke for meg de vare henger på sola, selv om de er der fra? 🤔 Klepp er kanskje litt lengre vekke til at det kan være tilfellet?

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Flykter i ungdommen fra sola til Stavanger eller Sandnes sentrum etterhvert tror du? Jeg aner ikke... men ser ikke for meg de vare henger på sola, selv om de er der fra? 🤔 Klepp er kanskje litt lengre vekke til at det kan være tilfellet?

Flykter ikke*

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Klart de gjør. Når det er i Stavanger det skjer, gidder de ikke henge verken på Sola eller Klepp. Da drar de inn til sentrum, og så må man være bekymret for hvordan de skal komme seg hjem, eller kjøre og hente over alt. 

Men det er gode poeng med bomringen og reisetid til jobb. Og så må dere jo se på hvordan dere liker å bo. Sentralt så man kan gå til sentrum? Lenger ute, så man må kjøre/busse? Hva ser dere etter i et nabolag? De fleste steder er fine og med gode oppvekstvilkår, det kommer bare an på hva dere foretrekker. 

Skrevet

Takker for mange gode tips og råd!

Vi skal jobbe i Stavanger begge to, derfor vi tenker å bosette oss i Stavanger kommune. Både i forhold til bomring og reisetid til jobb. Da vi bare har skolebarn, tenker vi litt i forhold til de ulike skolene. 

Igjen, takk for gode innspill😊!

Anonymkode: 0d384...29e

Skrevet

Vi bor på Tjensvoll og er veldig fornøyd her, for ikke langt til turområder, butikker og vi er godt fornøyd med både Tjensvoll og Ullandhaug skole.

Anonymkode: 83034...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...