Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #1 Skrevet 31. mars 2017 Vi har kjøpt oss bolig i Oslo kommune nå nylig. Men altså etter søknadsfristen for hovedopptaket. Har tatt kontakt med noen barnehager, men de kan ikke gjøre noe med problemet. Vi mister også rettigheter til vår nåværende barnehage når vi flytter fra kommunen. Uansett ville det blitt fryktelig langt å kjøre. Hva i all verden gjør man når man flytter med barn i slike tilfeller? Anonymkode: dbab9...96f
Lessismore Skrevet 31. mars 2017 #2 Skrevet 31. mars 2017 Vi ble nødt til å bli i den gamle bhg. Det var ca 30 min hver vei å kjøre, så måtte opp litt tidligere om morgenen. Dette var riktignok innad i samme kommune, så alle spørsmål om å få bytte bhg ble blankt avvist. Hadde jeg vært deg, ville jeg reist rundt til noen barnehager i nærheten av det nye hjemmet. Forklar situasjonen. Håper det løser seg for deg.
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #4 Skrevet 31. mars 2017 Det første du må gjøre er å melde fra til barnehagekontoret i kommunen du flytter til og levere en søknad om barnehageplass selv om det er etter fristen. Uten søknad=ingen mulighet! Anonymkode: ad0f8...ade
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #5 Skrevet 31. mars 2017 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det første du må gjøre er å melde fra til barnehagekontoret i kommunen du flytter til og levere en søknad om barnehageplass selv om det er etter fristen. Uten søknad=ingen mulighet! Anonymkode: ad0f8...ade Det har jeg gjort, men det virker ikke som at det er håp. Anonymkode: dbab9...96f
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #6 Skrevet 31. mars 2017 Ansette barnevakt. Tilpasse arbeidstidens deres så dere kan passe barnet selv. Vente med å flytte. Dagmamma. Ta permisjon fra jobb. Anonymkode: 8061d...e92
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #7 Skrevet 31. mars 2017 Litt seint for deg, men et tips til evt andre som leser her. Vi visste vi skulle flytte til sommeren, men ikke helt hvor (var studenter, som ikke hadde fått jobb i boks for august i februar). Så vi søkte barnehageplass i de 7 kommunene vi visste var aktuelle for oss å bo i/få jobb i. Fikk plass uten problemer i 6 av dem, den 7ende etter en forklaring på hvorfor vi ikke bodde der vi søkte. Fikk jobbkontrakt i mai, og sa da opp plassen i 6 kommuner. Og begynte i den 7ende i august. Måtte jo så skaffe oss bolig, og ble en del pendling da vi bodde et stykke unna barnehagen. Så etter hvert søkte vi om barnehageplass nærmere huset vårt. Hvordan du skal løse din situasjon er ikke nødvendigvis så enkel, da barnehageopptaket har vært, og vel er fullt. Men du må rett og slett bare ringe og ringe og ringe rundt både til kommunen og enkelte barnehager. Og gjerne oppsøke noen barnehager også. Alternativt begynne å lete etter dagmamma. Anonymkode: 621eb...e8d
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #8 Skrevet 31. mars 2017 Ta hyggelig tlf og en spasertur på besøk til aktuelle barnehager i nærheten som er private. Det umulige er da ofte ikke lenger så umulig. Har fått plass til to barn på den måten. Hvor i Oslo er det aktuelt å søke? Jeg vet nemlig om et sted hvor man gjerne får plass utenom. Anonymkode: f6a72...342
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #9 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ta hyggelig tlf og en spasertur på besøk til aktuelle barnehager i nærheten som er private. Det umulige er da ofte ikke lenger så umulig. Har fått plass til to barn på den måten. Hvor i Oslo er det aktuelt å søke? Jeg vet nemlig om et sted hvor man gjerne får plass utenom. Anonymkode: f6a72...342 Dette her er i bydel Stovner. Tar gjerne i mot tips uansett hvor det er. Anonymkode: dbab9...96f
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #10 Skrevet 31. mars 2017 1 time siden, Anonym bruker skrev: Litt seint for deg, men et tips til evt andre som leser her. Vi visste vi skulle flytte til sommeren, men ikke helt hvor (var studenter, som ikke hadde fått jobb i boks for august i februar). Så vi søkte barnehageplass i de 7 kommunene vi visste var aktuelle for oss å bo i/få jobb i. Fikk plass uten problemer i 6 av dem, den 7ende etter en forklaring på hvorfor vi ikke bodde der vi søkte. Fikk jobbkontrakt i mai, og sa da opp plassen i 6 kommuner. Og begynte i den 7ende i august. Måtte jo så skaffe oss bolig, og ble en del pendling da vi bodde et stykke unna barnehagen. Så etter hvert søkte vi om barnehageplass nærmere huset vårt. Hvordan du skal løse din situasjon er ikke nødvendigvis så enkel, da barnehageopptaket har vært, og vel er fullt. Men du må rett og slett bare ringe og ringe og ringe rundt både til kommunen og enkelte barnehager. Og gjerne oppsøke noen barnehager også. Alternativt begynne å lete etter dagmamma. Anonymkode: 621eb...e8d Varierer fra kommune til kommune. Vi flyttet fra Oslo og Fetsund. Fetsund aksepterte ikke søknad før vi hadde adresse i kommunen. Anonymkode: 6b0a3...f00
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #11 Skrevet 31. mars 2017 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Dette her er i bydel Stovner. Tar gjerne i mot tips uansett hvor det er. Anonymkode: dbab9...96f Prøv Kanutten barnehage i bydel Bjerke, der har en venninne hatt barn og vært fornøyd, og de har hatt plasser. Anonymkode: f6a72...342
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #12 Skrevet 31. mars 2017 Send inn søknad og begynn ringerunden til private barnehager. Jeg fikk plass midt i året etter flytting på kort varsel (tok bare et par dager før jeg fikk plass). Anonymkode: 489b5...f34
Anonym bruker Skrevet 31. mars 2017 #13 Skrevet 31. mars 2017 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Varierer fra kommune til kommune. Vi flyttet fra Oslo og Fetsund. Fetsund aksepterte ikke søknad før vi hadde adresse i kommunen. Anonymkode: 6b0a3...f00 Vi slet med Randaberg. Men fikk lov etter et par mailer og telefoner. Anonymkode: 621eb...e8d
Fru Ugle Skrevet 31. mars 2017 #14 Skrevet 31. mars 2017 Snakk m barnehagekontoret i bydelen. De vet hvilke barnehager som er mindre populære og som kan ha plass. Stå på venteliste. Hvor gammelt er barnet? Småbarnsavdeling er oftest vanskeligst å få plass etter fristen, mens storebarnsavd kan være lettere. Det er ikke alle barnehager som får fylt opp alle plassene. Snakk m de private, FUS- barnehagen i min kommune tar inn alle som søker fikk jeg beskjed om da jeg var innom i februar. Det kommer helt sikkert til å ordne seg! Ta evt også kontakt m private bhg som ligger på reiseveien mellom hjem og jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå