Gå til innhold

Hjelp! Jeg spiser veldig sunt, men blir så dårlig i magen. :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har spist veldig sunt de siste tre måneden. Spiser ikke sukker, drikker ikke alkohol og spiser minimalt med gluten.
Spiser mye frukt og grønnsaker, rent kjøtt, cottage cheese, egg, granola osv. Har gått ned mange kilo, men jeg er veldig plaget med mye luft i magen, magesmerter og tidvis løs mage. Er det på grunn av mye fiber, tro? Hva kan jeg gjøre for å få det bedre, det er veldig plagsomt og går utover dagliglivet.

Håper noen har råd! :)

Anonymkode: 3edd6...183

Skrevet

Kanskje det ikke er så sunt likevel, da..?

Anonymkode: 894b7...eed

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kanskje det ikke er så sunt likevel, da..?

Haha, nei, sikkert ikke. :roll:

Skrevet

Hvorfor spiser du ikke gluten?

Anonymkode: 88636...6fb

Skrevet

Jeg blir helt ødelagt av å spise såkalt sunn og fiberrik mat. Fiber, bønner, linser, frø kommer til å drepe meg en dag. 

Anonymkode: 68d6f...717

Skrevet

Mye frukt er jo ikke særlig sunt da.. høres ut som du får feil balanse. Prøv å legge til en skive grovt brød til frokost, så tenker jeg det blir bedre.

Anonymkode: effd1...b23

Skrevet

Mye frukt og grønnsaker, spesielt rå, kan gi sånt magetrøbbel som du nevner

Anonymkode: ba065...95d

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mye frukt er jo ikke særlig sunt da.. høres ut som du får feil balanse. Prøv å legge til en skive grovt brød til frokost, så tenker jeg det blir bedre.

Anonymkode: effd1...b23

Vel, mye og mye. Jeg spiser en banan og litt bær hver dag. Og grønnsaker i en eller annen form til de fleste andre måltidene (gulerøtter, agurk, poteter, brokkoli). Jeg vil helst ikke spise brød, men har prøvd med rugsprø knekkebrød blant annet. Det sluttet jeg med fordi jeg trodde det var synderen, men det har ikke blitt bedre.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir helt ødelagt av å spise såkalt sunn og fiberrik mat. Fiber, bønner, linser, frø kommer til å drepe meg en dag. 

Godt at vi er flere, trodde liksom at magen skulle bli bedre av det. Føler meg mye friskere ellers i kroppen, men er jo veldig plagsomt med magen.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor spiser du ikke gluten?

Anonymkode: 88636...6fb

Fordi jeg skal gå ned 30-40 kilo. Har prøvd en del forskjellig, men det eneste som gir resultater er å kutte ned på brød, gjærbakst osv. Er nesten halvveis, så det funker bra for meg, bare hadde håpet at magen også skulle stabilisere seg litt. :)

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Godt at vi er flere, trodde liksom at magen skulle bli bedre av det. Føler meg mye friskere ellers i kroppen, men er jo veldig plagsomt med magen.

Vi tåler det rett og slett ikke. Fiber er for griser.

Skrevet

Magen trenger bare tid til og omstille seg, men husk å drikke MASSE vann!!

Anonymkode: cabdc...596

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fordi jeg skal gå ned 30-40 kilo. Har prøvd en del forskjellig, men det eneste som gir resultater er å kutte ned på brød, gjærbakst osv. Er nesten halvveis, så det funker bra for meg, bare hadde håpet at magen også skulle stabilisere seg litt. :)

Gluten er ikke fetende...

Skrevet
48 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Magen trenger bare tid til og omstille seg, men husk å drikke MASSE vann!!

Anonymkode: cabdc...596

Mer enn 3 måneder...? Vås.

Skrevet

Jeg har også mye luft i magen. Jeg spiser også veldig sunt. Ikke fordi jeg er på diett eller noe, hr bare gjort det hele livet. Det er den maten jeg liker. Tåler ikke søppelmat som fett fra karbonade eller pølser. 

Men, jeg merker at det er noen ting jeg blir mer luftig av. Det er for eks appelsin og appelsinjuice. Det er også pære. Og det er brød. 

Prøv en uke og skrive ned det du spiser og graden av luft/vondt. Kanskje du identifiserer det som skaper mest trøbbel?

Anonymkode: 0d6d0...50c

Skrevet

Google lav foodmap og se om dj spiser mange av de råvarene som er på verstinglisten der. I såfall kan det være lurt å kontakte en ernæringsfysiolog for å få hjelp til å teste et annet kosthold... 

Anonymkode: 5dc37...109

Skrevet

Det er normalt med 1-2 liter gass i magen hver dag og man bør plumpe 10-20 ganger i døgnet for å bli kvitt den. 

Hvis du beveger deg lite vil tarmen ofte ikke fungere optimalt. Det kan føre til opphopning av gass som kan være veldig vondt. En rask gåtur eller enda bedre en løpetur på minst en halvtime pleier å hjelpe veldig godt.

Ellers er det lett å få ekstra luft i magen hvis du spiser fort, drikker ting med kullsyre eller skyller ned maten med mye drikke. 

Anonymkode: ff908...fd5

Skrevet

Nå er det jo blitt forsket på og bevist at glutenfri diett ikke er sunnere enn glutenholdig kosthold, med mindre man har glutenallergi eller  -intoleranse. Det er heller ikke sunt å ikke spise karbohydrater i det hele tatt. De fleste som går på ekstrem lavkarbo opplever luft i magen, stank fra munnen og andre ubehag knyttet til fordøyelsessystemet. Kutt ut tullet.

Anonymkode: b7503...f8a

Skrevet

Det er nok en tilvenningssak. De fleste reagerer når de legger om kostholdet, og særlig hvis det spises mye mer fiber og grønnsaker/frukt enn tidligere. Jeg spiser stort sett bare veldig grove kornprodukter, nøtter, grønnsaker og lite kjøtt og noe meieriprodukter. Drikker kun vann (2l daglig ca) og grønn te. Det tok litt tid før kroppen min vente seg til det, men nå fungerer magen min bedre enn noen gang. Så og si aldri oppblåst eller løs/treg i magen.

Anonymkode: f5707...ca5

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Kutt heller ut raske karbohydrater, og spis grove kornprodukter. Ikke kutt ut gluten med mindre du har allergi/intoleranse. Det er ikke slankende å kutte ut gluten.

Skrevet
14 minutter siden, MTF skrev:

Kutt heller ut raske karbohydrater, og spis grove kornprodukter. Ikke kutt ut gluten med mindre du har allergi/intoleranse. Det er ikke slankende å kutte ut gluten.

Det er slankende å kutte karbohydrater

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er slankende å kutte karbohydrater

Det er det, men ikke å kutte ut gluten. Kabohydrater finnes det i mye som ikke inneholder gluten også. Noe karbohydrater bør man jo få i seg, og viktig å da velge for eks. grove kornprodukter og andre "langsomme" karbohydrater.

Endret av MTF
Skrivefeil
Skrevet

HI her. Takk for svar alle sammen.

Ok, ser flere nevner gluten her. Min kropp går hvertfall ned i vekt når jeg kutter det ut, og det er egentlig det viktigste. Kanskje ikke fordi gluten i seg selv er fetende, men jeg er veldig glad i brød, og synes det er vanskelig å begrense brødspisingen dersom jeg ikke har en klar regel på at jeg ikke skal ha det. Jeg klarer å være veldig selvdisiplinert bare jeg har klare grenser, og derfor har jeg valgt å kutte det ut. Ellers er det ingenting annet med gluten i jeg er særlig glad i og spiser mye av uansett. Jeg liker for eksempel ikke pasta. Jeg spiser karbohydrater i andre ting, for eksempel frukt og poteter. Jeg får også i meg litt mel i form av potetlomper osv. Å spise mer brød kommer vel uansett ikke til å hjelpe så mye på mageproblemene, jeg spiser jo korn i form av granola osv.

Jeg beveger meg mye og går de anbefalte 10.000 skrittene bare på vei til og fra jobb, men det er absolutt et godt tips. Ellers skal jeg prøve å drikke mer vann og prøve å notere ned graden av vondt og hva jeg har spist. Det var et lurt tips! Jeg skal også sjekke ut lavfoodmap. Og ellers kan det vel bare være at det hører med kostholdet eller at det er en tilvenningsperiode som flere av dere sier. :)

Takk igjen for råd, men husk at ikke alle er like! Jeg har gått ned 5 kg i måneden siden nyttår, så å si at det ikke er slankende, er jo litt feil. :)

Skrevet

Man får faktisk sår i tarmen av å bare spise grovt. Det er forsket på.

Anonymkode: 29f4c...d01

Skrevet

Mannen er plaget med mye luft i magen, han har sjekket og testet det meste siden det er ett problem for han. Han tåler alt, men når jeg kjøpte noen glutenbrød bare for å sjekke ut dette fant han ut noe. Grovt glutenbrød fra United bakery dempet magen hans litt, den ble ikke bra men den ble bedre. Han har tidligere testt glutenfritt kosthold, men da ble det bare værre. Jeg hørte noen hadde prøvd dette brødet bare pga det så godt ut og de sa de hadde blitt overrasket ohvordan magen reagerte så da måtte jeg sjekke ut med mannen. 

Nå kan jeg høre når han har spist ett annet brød, for da starter romlinga igjen. Han er ganske furten siden dett faktisk hjelper for romlinga hans, ikke aner vi hvorfor men det fungerer. Andre glutenfriebrød har ikke samme virkning, så det er nok en kombinasjon med alt som er i. 

Anonymkode: e1fbf...86f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...